Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 juli 2012, 21:50   #721
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er zijn inderdaad een heleboel onzekere factoren die het volgens mij onmogelijk maken het oude Germaans heidendom naar behoren te beschrijven, laat staan terug tot een actuele levensbeschouwelijke visie uit te werken. Wel vraag ik me af of die nieuwheidenen zich daarvan bewust zijn of gewoon op zoek zijn naar "iets" alternatiefs dat dan een laagje vernis krijgt om het als nieuwheidendom te verpakken.
Ik denk gewoon dat het new-age achtige toestanden zijn, de hunkering naar de ongepte natuur en eenvoudige levenswijze. Soms vermengd met pangermanistische ingrediënten.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2012, 22:18   #722
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.750
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U beweerde:
'De theologie meldt redelijk duidelijk dat 1 = 3 geen aspect is van de rede of van het verstand'.

en vervolgens uw antwoord aan een poster:

'jij eerder interpretatie problemen hebt met wat de mainstream teologie daarover zei/zegt'.

Maar de theologie is juist tot de 'heilige drievuldigheid gekomen door redenering, vaak geschraagd op helleense (filosofische) logica. Dus de theologie kwam maw, na veel omwegen, tot de drie-eenheid door de rede dat 1=3. Dan kan zij achteraf niet meer komen beweren dat het een kwestie is van 'geloof', vermits diezelfde theologie het analytisch heel duidelijk meent uitgelegd en verklaard te hebben waarom hier 1=3.
Die 3 zijn een eenheid en eenheid is iets anders dan 1.

Eenheid is namelijk de eenheid van een veelheid.

Met: 3 = 1 wordt de waarheid daarvan niet goed uitgedrukt.

Wel in de filosofie van Hegel in these, antithese en synthese, zodat de laatste als eenheid de eenheid is van een tegenstelling.

Zo vormen ook man en vrouw een eenheid in de Liefde en is de Liefde de derde die beiden verbindt.

Zo ook met de heilige geest als eenheid van God en Mens.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2021, 10:33   #723
siegfried1648
Provinciaal Gedeputeerde
 
siegfried1648's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2020
Berichten: 827
Standaard

Ik ben zeer geïnteresserd in de oude vóór-christelijke oud-germaanse geloofswereld van onze voorvaderen...
siegfried1648 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2021, 11:10   #724
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.750
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door siegfried1648 Bekijk bericht
Ik ben zeer geïnteresserd in de oude vóór-christelijke oud-germaanse geloofswereld van onze voorvaderen...
Uit de Germaanse Geest is de filosofie van Hegel geboren, de moderne wereld van wetenschap en techniek en tenslotte mijn atoomtheorie.
Het is de Geest der vrijheid, maar overigens ook door het christendom en de Griekse cultuur geïnspireerd.
Dus als filosofie, wetenschap en theologie.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2021, 12:03   #725
siegfried1648
Provinciaal Gedeputeerde
 
siegfried1648's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2020
Berichten: 827
Standaard

www.heathenhof.com/
www.hvdll.messageboard.nl/forum/index.php?

Asatru is een levensbeschouwing die haar oorsprong vindt in geloof en gebruiken van onze heidense germaanse voorouders. Mythologische verhalen uit die tijd, rijk aan symboliek, zijn ons nog bekend. Ze schetsen een beeld van midgard, de wereld van ons mensen, maar ook van werelden die worden bevolkt door goden en godinnen, helden en reuzen, dwergen en draken.
Germaanse stammen waren te vinden van de Noordkaap tot Engeland en van de Lage Landen aan de zee tot aan de oevers van de Wolga. Het is nogal een uitgestrekt gebied waar we over spreken, met op allerlei plekken eigen gewoonten en gebruiken. Veel is verloren gegaan in de nevelen der tijd, maar als je op onderzoek uitgaat ontdek je nog een schat aan dingen die bewaard zijn gebleven op enigerlei wijze. Deze schat bestaat uit brokstukjes informatie vanuit het hele gebied. Denk hierbij aan geschreven bronnen, archeologische vondsten en volksoverleveringen. De brokstukjes bieden een bron van inspiratie om uit te putten, ze bieden een houvast, een uitgangspunt. Je kan de brokstukjes zien als de wortels waarop een nieuwe boom aan het groeien is
Geschreven bronnen zijn bijvoorbeeld de beide Edda's, de Lied Edda en de Proza Edda uit IJsland, runenstenen uit onder andere Noorwegen, Zweden en Denemarken en het angelsaksische spreukenboek uit Engeland. In dive.rse musea in de verschillende europese landen zijn vondsten te bewonderen die helpen een beeld te vormen over het leven en denken van mensen die toen leefden. Dan zijn er de volksgebruiken waarin heidens sporen terug te vinden zijn zoals paaseieren, geveltekens op twentse boerderijen met oude symbolen als het zonnerad en de donderbezem, het midwinterhoornblazen.
Interesse in asatru is uiteenlopend van belangstelling in geschiedenis, in de mythologie, in de religie, in de runen, in seidh tot belangstelling voor de oude normen en waarden. Het is aan ieder voor zich te bepalen wat hem of haar aanspreekt: het geheel of een of meerdere delen. Een algemeen beeld schetsen van asatru is lastig. Iedereen zoekt naar zijn eigen persoonlijke invulling. Daarom wordt nogal eens gezegd dat elke asatru'er zijn eigen geloof heeft wat neerkomt op: zoveel asatru'ers, zoveel geloven.

Toch is er wel degelijk een en ander te vertellen en zijn er dingen op te noemen die tot de kern van asatru behoren zoals goden, geesten, voorouders, land, eer en lot. Ze staan niet op zichzelf maar hangen samen en lopen in elkaar over.
Goden en geesten: de meeste asatur'ers geloven in het bestaan van onstoffelijke wezens zoals goden, walkure, reuzen, land- en water geesten. Wezens waar een ieder zonder tussenkomst van priester of andere middelaar mee in contact kan treden.
Voorouders: Voorouders vormen een schakel met het verleden die schakels in het heden mede vormgeven. Door de voorouders te eren, door ze te gedenken blijft hun kracht en kennis aanwezig en voor ons beschikbaar.
Aarde/land: De aarde waarop we leven voedt ons en verdient onze zorg en aandacht. De hele wereld, is ondanks de globalisering, lastig te behappen. Het land waarin een mens woont is daarentegen wel te vatten. Dat is de samenleving waar we deel van zijn. Het is zelfs terug te brengen op een stukje tuin dat aan een mens is toevertrouwd of een plantenbak driehoog achter op een balkon midden in de stad. Een stukje aarde om voor te zorgen, waarin de seizoenen te zien en te beleven zijn.
Eer: In eerbied vinden we het woord eer terug. Tegenwoordig is het begrip eerbied wat in onbruik geraakt en wordt respect veel vaker gebruikt. Respect voor elkaar als mensen ongeacht ras of afkomst, respect voor de wereld om ons heen, respect voor wat op de wereld leeft. Dit geldt voor zowel de zichtbare als onzichtbare wereld(en). Eer noopt tot nadenken.
Lot: Het lot symbolisch voorgesteld als een enorme weefwerk waaraan iedereen die leeft in de negen werelden verbonden is. Een verbondenheid die invloed op elkaar en op de wereld betekent, maar ook van de wereld op ons. Dit maakt ons verantwoordelijk voor onszelf en mede verantwoordelijk voor de wereld waarin we leven

https://icelandmag.is/article/asatru...ligion-iceland
https://godsandradicals.org/2018/05/...ding-the-wolf/
www.sacred-texts.com/cla/tac/g01040.htm
www.beleven.org/verhaal/de_dolende_peelridder
www.verhalenbank.nl/items/show/42790
www.heathengods.com/voluspa/
www.sacred-texts.com/neu/ice/coo/index.htm
www.sacred-texts.com/neu/ice/index.htm
www.paganfederation.org/what-is-paganism/
http://www.runenprojekt.uni-kiel.de/.../1/default.htm
www.asatru.de/nz/index.php
http://www.historisch-emmen.nl/f_200...rpen/p_204.htm
www.barger-oosterveld.nl/
www.faculty.georgetown.edu/jod/paganus.html

http://www.patheos.com/blogs/markdri...the-afterlife/
siegfried1648 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2021, 13:06   #726
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.750
Standaard

Van de Germanen herinner ik me gelezen te hebben dat zij de gewoonte hadden hun gevangen vijanden bij de ruggengraat geheel en al open te snijden en de ribben er uit te trekken.
Ik meen ook bij godsdienstige offers.
Verwacht werd dat het slachtoffer geen enkele kreet van pijn uitte.
Dat waren nog eens kerels.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2021, 18:58   #727
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Van de Germanen herinner ik me gelezen te hebben dat zij de gewoonte hadden hun gevangen vijanden bij de ruggengraat geheel en al open te snijden en de ribben er uit te trekken.
Ik meen ook bij godsdienstige offers.
Verwacht werd dat het slachtoffer geen enkele kreet van pijn uitte.
Dat waren nog eens kerels.
En nadien kerels zonder ruggengraat.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2021, 21:03   #728
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Van de Germanen herinner ik me gelezen te hebben dat zij de gewoonte hadden hun gevangen vijanden bij de ruggengraat geheel en al open te snijden en de ribben er uit te trekken.
Ik meen ook bij godsdienstige offers.
Verwacht werd dat het slachtoffer geen enkele kreet van pijn uitte.
Dat waren nog eens kerels.
Dat was niet bij de Germanen, maar bij de Yautja's.

__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2021, 21:38   #729
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Xenomorph waar zijt ge ?

Of was het Xenophon. Die weten wel raad met die gasten.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2021, 09:36   #730
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.750
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dat was niet bij de Germanen, maar bij de Yautja's.
Ik heb het in een boek over de Eddah gelezen, en niet over de Yautja's, die ik helemaal niet ken.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2021, 13:14   #731
siegfried1648
Provinciaal Gedeputeerde
 
siegfried1648's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2020
Berichten: 827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
En nadien kerels zonder ruggengraat.
Dat komt door de christelijke ethiek...
siegfried1648 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2021, 10:29   #732
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.750
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
En nadien kerels zonder ruggengraat.

Het is ook beter de hersenen te gebruiken voor mijn atoomtheorie.
Wodan bestaat niet meer, maar de microwezentjes wel, dat zijn de ware eeuwige goden.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be