Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Het Vlaanderen van de toekomst
In een federaal Belgie 7 11,67%
In een confederaal Belgie 7 11,67%
Een onafhankelijke staat 20 33,33%
In een confederaditie met Nederland 12 20,00%
Eenheidsstaat met Nederland 11 18,33%
In een confederale Benelux 3 5,00%
Aantal stemmers: 60. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 juli 2009, 16:46   #21
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Onafhankelijkheid met zeer nauwe samenwerking met Nederland.

Dat Oranje koningshuis is me er teveel aan hoe tof ze ook mogen wezen.
Mwa, Willem de Zwijger cq Willem van Orange-Nassau was toch de vader des Vaderlands, ook voor het zuiden. Daar begon de éénheid in de Nederlanden die steeds verscheurd werd. Vanuit die historiche band beleef ik het confederalisme, of eenheidstaat of wat voor eenheid met het noorden er weer mag komen. Dus de Oranjes zijn historisch en wettelijke vorstenhuis van de Nederlanden. In die zin heb ik geen moeite met hun.
En in mijn gezin is eigenlijk die eenhied reeds tot stand gekomen zij het dan in de persoonlijke fam.relaties: ik Gentenaar met mijn sjoeke uit Overijssel en mijn zoon weer met eentje uit Belgisch Limburg. De mix is compleet.
Alleen ken ik het oranje gevoel niet wat mijn vrouw beleeft, maar we zijn beiden royalist, al beleven we dit anders. En ik zie dat wel zitten met de komende koning WillemIV.
Met oranje vlagkes zult ge mij nie zien zwaaien Dan pak ik wel de Vlaamse Leeuw.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 09:15   #22
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Mwa, Willem de Zwijger cq Willem van Orange-Nassau was toch de vader des Vaderlands, ook voor het zuiden. Daar begon de éénheid in de Nederlanden die steeds verscheurd werd. Vanuit die historiche band beleef ik het confederalisme, of eenheidstaat of wat voor eenheid met het noorden er weer mag komen. Dus de Oranjes zijn historisch en wettelijke vorstenhuis van de Nederlanden. In die zin heb ik geen moeite met hun.
En in mijn gezin is eigenlijk die eenhied reeds tot stand gekomen zij het dan in de persoonlijke fam.relaties: ik Gentenaar met mijn sjoeke uit Overijssel en mijn zoon weer met eentje uit Belgisch Limburg. De mix is compleet.
Alleen ken ik het oranje gevoel niet wat mijn vrouw beleeft, maar we zijn beiden royalist, al beleven we dit anders. En ik zie dat wel zitten met de komende koning WillemIV.
Met oranje vlagkes zult ge mij nie zien zwaaien Dan pak ik wel de Vlaamse Leeuw.
Jij bent dus de enige echte Nederlander hier en hebt recht van spreken.

Laatst gewijzigd door JP Coen : 11 juli 2009 om 09:15.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 09:19   #23
Heel-Nederlander
Burgemeester
 
Heel-Nederlander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2008
Locatie: Noord-Brabant
Berichten: 537
Standaard

Inderdaad. Ode aan deze Stropke. Héél goed verhaal. Als iedereen zo zou denken zouden we al heel wat verder komen! Chapeau
__________________

Voor een verenigd Europa voor iedereen!
Heel-Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2009, 13:48   #24
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heel-Nederlander Bekijk bericht
Inderdaad. Ode aan deze Stropke. Héél goed verhaal. Als iedereen zo zou denken zouden we al heel wat verder komen! Chapeau
Wel, das ook een denkproces geweest van enige tijd. Wat in mijn persoonlijke leefsituatie heeft ontwikkeld was zonder politieke achtergrond.
Toen ik echter de politieke situatie rond de splitsings gedachte begon bestuderen legde ik een link: hé, dacht ik, wat ze willen in Belgie en met Vlaanderen is reeds een (ongepland) persoonlijke realiteit geworden. En vermits ik het idee heb dat het met de Franstaligen toch niet lukt kreeg het splitsing idee vanuit de historie een redelijk argument. En vanuit die historie de geschiedenis van de Belgie anders gaan bezien; ze hebben me op school wat anders verteld dan dat er in ALEX.VRIJZIJN.BE verteld wordt.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2009, 14:06   #25
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Ik kies voor een onafhankelijk Vlaanderen dat ervoor kiest de onafhankelijkheid strategisch te verzilveren door een tactische confederatie met zijn enige bondgenoot, Nederland, aan te gaan teneinde aldus het Europa van de regio's vorm te geven en de politieke, strategische, culturele, ecologische en economische belangen te versterken, zo niet te verzekeren voor vele generaties.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2009, 22:37   #26
Unie der Provinciën
Parlementslid
 
Unie der Provinciën's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2008
Locatie: Klein Stadje Aan Groot Water
Berichten: 1.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Ja, daarom ging ik voor de onafhankelijkheid met nauwere samenwerking, anders zag ik de eenmaking veel beter zitten.
Wacht effe...dit moet ik even in me laten bezinken. Dus omwille van het feit dat er een Vorstin op de Nederlandse troon zit, zie je een eenmaking niet zitten. Hiermee geef je eigenlijk aan dat onze democratische partijen en verkiezingen en heel de rompslomp daarom heen alleen maar een wassen neus is? We gaan voor Jan-met-de-korte-achternaam iedere keer dat stembusje in, want die 225 vertegenwoordigers van ons volk hebben geen enkele democratische waarde in jouw ogen? Je mag het misschien een ouderwets instituut vinden, maar onder de Europese landen met de hoogste welvaart en de grootste stabiliteit bevinden zich vrijwel alle Europese monarchieën. Steevast aan top vaak Nederland, Zweden, Denemarken, Noorwegen en Luxemburg.....dat zal dan wel komen omdat we dictatoriale regimes hebben.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2009, 22:40   #27
Unie der Provinciën
Parlementslid
 
Unie der Provinciën's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2008
Locatie: Klein Stadje Aan Groot Water
Berichten: 1.837
Standaard

Oh by the way: ik kies voor een eenheid der Benelux. Verbondenheid tussen de Lage Landen! En als dat niet mogelijk is, dan hoop ik dat Nederland in rust zijn soevereiniteit bewaart en het niet in de waagschaal stelt voor Vlaanderen. Een aanhalen van onze banden met het Verenigd Koninkrijk en vooral Duitsland en Scandinavië lijken me dan veel belangrijker dan eeuwig en immer de gebeten hond te worden. En verder veroordeel ik het demoniseren van Walen. Ook zij zijn een deel van de Benelux! Zonder eenheid geen kracht: verdeeldheid zal leiden tot verzwakking van onze regio!
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2009, 23:11   #28
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Ik hoop een eenheidsstaat met Nederland, maar vrees voor een Belgische confederatie.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2009, 23:20   #29
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Wacht effe...dit moet ik even in me laten bezinken. Dus omwille van het feit dat er een Vorstin op de Nederlandse troon zit, zie je een eenmaking niet zitten.
inderdaad
een koningshuis is een laatste overgebleven restant uit de middeleeuwen en gaat tegen alles in wat democratie zou moeten zijn.

Wat zou je trouwens zeggen moest prins Filip jouw volgende koning zijn en niet maxima haar ventje? Wedden dat je tegen bent
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2009, 23:21   #30
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Ergens zou ik koning Filip I wel eens bezig willen zien, maar dat is puur hypothetische nieuwsgierigheid.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2009, 23:25   #31
Unie der Provinciën
Parlementslid
 
Unie der Provinciën's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2008
Locatie: Klein Stadje Aan Groot Water
Berichten: 1.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ergens zou ik koning Filip I wel eens bezig willen zien, maar dat is puur hypothetische nieuwsgierigheid.
Dat wordt iedere dag weer een nieuwe dag vol spanning en sensatie. Daar kan geen soap tegenop!
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2009, 23:28   #32
Unie der Provinciën
Parlementslid
 
Unie der Provinciën's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2008
Locatie: Klein Stadje Aan Groot Water
Berichten: 1.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
inderdaad
een koningshuis is een laatste overgebleven restant uit de middeleeuwen en gaat tegen alles in wat democratie zou moeten zijn.

Wat zou je trouwens zeggen moest prins Filip jouw volgende koning zijn en niet maxima haar ventje? Wedden dat je tegen bent
Oei oei, heb ik het Belgische peerd laten steigeren? Rustig! Rustig...
Willem-Alexander wordt onze volgende koning en niet Filipske. Maar over de personen gaat het niet. Het gaat om het idee dat bij jullie alles om dat staatshoofd draait. Liever zien jullie iemand met een enorme macht als die van de Franse of de Amerikaanse president?
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2009, 23:36   #33
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Willem Alexander aka Lex is net zo'n schertsfiguur als Filip!
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2009, 23:56   #34
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Willem-Alexander wordt onze volgende koning t.
uiteraard gaat het niet over personen.
soit, nu zou je duidelijk moeten zijn waarom Vlamingen het hollandse koningshuis niet zien zitten. Om dezelfde argumenten verwerp jij Filip.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Het gaat om het idee dat bij jullie alles om dat staatshoofd draait. Liever zien jullie iemand met een enorme macht als die van de Franse of de Amerikaanse president?
uiteraard, die wordt door het volk gekozen itt een koning.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 00:00   #35
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Koning Bert I Anciaux van Merksem. Hij zou ook de mogelijke oplossing zijn voor de symboliekcontroverse.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 06:24   #36
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Oh by the way: ik kies voor een eenheid der Benelux. Verbondenheid tussen de Lage Landen! En als dat niet mogelijk is, dan hoop ik dat Nederland in rust zijn soevereiniteit bewaart en het niet in de waagschaal stelt voor Vlaanderen. Een aanhalen van onze banden met het Verenigd Koninkrijk en vooral Duitsland en Scandinavië lijken me dan veel belangrijker dan eeuwig en immer de gebeten hond te worden. En verder veroordeel ik het demoniseren van Walen. Ook zij zijn een deel van de Benelux! Zonder eenheid geen kracht: verdeeldheid zal leiden tot verzwakking van onze regio!
Daar zit ook wat in. Walen zijn in principe ook slachtoffer van de fransing alleen ze hebben zich laten doen. Waarom gooit de echte waal ook niet dat juk van het frans taalimperialisme af?
En wist ge dat Keizer Karel V reeds de huidige BNL als eenheidstaat onder zijn rijk had. Hij was zijn tijd ver voorruit. (boek Zwart en Geel vd Driekleur aut Maurits v Haegedoorn)
Ik moet weg maar zal het citaat straks ff opzoeken.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 07:13   #37
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

In een federaal België.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 08:07   #38
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Laat ons eerlijk zijn, Vlamingen en Nederlanders verschillen heel veel met elkaar en zullen even slecht met elkaar samenleven als de Vlamingen nu samenleven met de Franstalige Belgen.

Je kan immers ook de Nederlandse regio's niet allemaal even rijk noemen en hoe je het ook draait er vloeit van de rijke Nederlandse provincies geld naar de armere provincies.
He, wacht, is dit niet juist één van de reden waarom Vlaanderen minder België wil?

Nederland heeft alles gedaan om de Antwerpse haven zijn groei tegen te houden, zelfs verklaart dat de IJzeren Rijn een overbodige goederenspoorlijn is. Hiervoor hebben ze zelfs verwezen naar de uitspraken van een Franstalige politicus, die zei dat de Ijzeren Rijn een slechte zaak is voor de Waalse economie.

Nederland houd al jaren de uitdieping van de Schelde tegen om economische reden.
Nederland heeft de Vlaamse tolheffing voor buitenlander op de snelwegen tegen gehouden en verhinderd.


En als ik de vele uitspraken van de Nederlandse politici grondig analyseer, kom ik tot de vaststelling dat de noord-Nederlanders geen haar beter zijn dan de Franstalige Belgen, want ook zij zien Vlaanderen enkel als een wingebied. En daar we de Franstalige Belgen reeds goed kennen en weten waarop en waaraf met hen, zijn we beter af met de Franstaligen dan met de Nederlanders. Want zelfs onze taal hebben we niet gemeen met de Noord-Nederlanders. En verder verschillen we evenveel met hen als met de Walen.

De enige mogelijkheid uit de pool voor de toekomst is een confederale Benelux met een opdeling van Nederland in regio's.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 08:17   #39
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Laat ons eerlijk zijn, Vlamingen en Nederlanders verschillen heel veel met elkaar en zullen even slecht met elkaar samenleven als de Vlamingen nu samenleven met de Franstalige Belgen.

Je kan immers ook de Nederlandse regio's niet allemaal even rijk noemen en hoe je het ook draait er vloeit van de rijke Nederlandse provincies geld naar de armere provincies.
He, wacht, is dit niet juist één van de reden waarom Vlaanderen minder België wil?

Nederland heeft alles gedaan om de Antwerpse haven zijn groei tegen te houden, zelfs verklaart dat de IJzeren Rijn een overbodige goederenspoorlijn is. Hiervoor hebben ze zelfs verwezen naar de uitspraken van een Franstalige politicus, die zei dat de Ijzeren Rijn een slechte zaak is voor de Waalse economie.

Nederland houd al jaren de uitdieping van de Schelde tegen om economische reden.
Nederland heeft de Vlaamse tolheffing voor buitenlander op de snelwegen tegen gehouden en verhinderd.


En als ik de vele uitspraken van de Nederlandse politici grondig analyseer, kom ik tot de vaststelling dat de noord-Nederlanders geen haar beter zijn dan de Franstalige Belgen, want ook zij zien Vlaanderen enkel als een wingebied. En daar we de Franstalige Belgen reeds goed kennen en weten waarop en waaraf met hen, zijn we beter af met de Franstaligen dan met de Nederlanders. Want zelfs onze taal hebben we niet gemeen met de Noord-Nederlanders. En verder verschillen we evenveel met hen als met de Walen.

De enige mogelijkheid uit de pool voor de toekomst is een confederale Benelux met een opdeling van Nederland in regio's.
Dit zal er nooit komen.
Nederland heeft al de EU.
Andere confedraties zijn overbodig.

Laatst gewijzigd door Sidharta : 13 juli 2009 om 08:18.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2009, 09:13   #40
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De enige mogelijkheid uit de pool voor de toekomst is een confederale Benelux met een opdeling van Nederland in regio's.
Wij zien een Nederlands-Vlaamse confederatie meer voor de hand liggen met dien verstande dat wij een mogelijkheid openhouden voor Wallonië en Luxemburg om geassocieerd lid te worden.

Wat de zogenaamde tegenstellingen betreft, dat valt best wel mee. Het "ravijn" tussen Roozendaal en Essen is stilaan gedempt en leeft alleen nog voort in de hoofden van hen die het kunstmatig in leven willen houden.

De Westerschelde en de IJzeren Rijn zijn onderwerpen die bespreekbaar zijn geworden. De Nederlandse overheid doet wat zij kan en houdt rekening met zowel de afspraken met Vlaanderen enerzijds als met de ecologie en de belangen van mensen wien het aangaat anderzijds.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be