Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 juli 2010, 09:39   #21
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Spendeer de wegentaksen waarvoor ze geind worden en er zijn geen files in België.

Woon maar eens op de boerenbuiten waar je om 10 km af te leggen, moet overstappen en ongeveer 1,5 uur onderweg bent. Ondertussen heb je wel 23 km in de bus gezeten.


Fijn hé.
Met het openbaar vervoer ik ben 2.5 uur onderweg naar Leuven. En dan ben ik nog maar op het station. Met de auto ben ik op 45 min waar ik moet zijn.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2010, 10:00   #22
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.103
Standaard

Laat om te beginnen alle FOSSIELE grondstoffen vanaf de bron of bij de import een 100% btw toeslag krijgen. DIe dan naarmat hij verder verwerkt wordt in de industrie verrekend wordt tot hij eindigt als een finale energietoeslag voor de consument.

Je zult zien dat diesel zelfs iets duurder kan worden dan benzine. Je zult vooral uw huisbrandolie/aardgas zien duurder worden waar ons grootste verbruik zit. Je zult zien dat de productie gaat verschuiven naar goederen die minst fossiele energie verbruiken... En voor de rest zal het business as usual zijn.

De file met andere woorden zal geen centimer korter worden.

Laatst gewijzigd door brother paul : 19 juli 2010 om 10:01.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2010, 16:23   #23
snowseals
Burger
 
snowseals's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 februari 2010
Berichten: 117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Laat ons vooral niet de realiteit uit het oog verliezen; nl dat 75 % op minder dan 10 km van het werk woont. Het is niet zo dat omdat u in een specifieke situatie zit, dan die in het algemeen geldt hé.
75% is bullshit
30% is realiteit
vervuiling heeft niks met auto's te maken !!!! slechts 5% uitstoot komt
door auto's

vergelijk een boot of vliegtuig eens met een auto
wanneer er in zaventem 6 lijnvluchten vertrekken hebben deze een hogere uitstoot dan de uitstoot gedurende 24u van alle auto's in heel belgie
ma da vertellen ze niet he ?

een groot vrachtschip zoals de emma maersk verbruikt op een rit van antwerpen naar china 48000 liter diesel en beschikt niet over katalisatoren
wat zal dat uitstoten ? en dan hebben we het over 1 schip van ....!

denk daar maar ne keer over na ! ipv te zeiken over die paar gram da ne auto uitstoot !!

ne auto op kernenergie zou pas milieuvriendelijk zijn ma .... belgië he?
__________________
steel niet en gedraag u ook niet als een dief ! de overheid dult hier namelijk geen concurentie!!!!

verdraagzaamheid is een mooi ding!
snowseals is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2010, 17:26   #24
Den Bal
Gouverneur
 
Den Bal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2004
Berichten: 1.130
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Naar een nieuwe autofiscaliteit ...

In Amerika zie je dat er een cultuur gegroeid is waarbij het een evidentie is om werkelijk alle verplaatsingen met de auto te doen. Bovendien opteert men liefst voor overdreven grote en zware voertuigen met een motor die erg oneconomisch onder het motto "there's no substitue for cubic inches".

De reden is natuurlijk de enorm lage brandstofprijzen die men altijd gehanteerd heeft. Daardoor dienden de mensen niet te kijken naar het verbruik van hun wagen (kost toch niets) en kozen ze dus voor zware energie verslindende voertuigen enerzijds en anderzijds begonnen ze ook voor alle afstanden de wagen van stal te halen.

Deze politiek is strategisch gezien niet erg verstandig gezien de buitenlandse afhankelijkheid van olie, naast de nutteloze vervuiling en energieverkwisting die optreedt. Een ander gevolg is waarschijnlijk ook dat de BMI de lucht in schoot met alle gevolgen van dien. Mensen begonnen minder en minder te bewegen waar ze vroeger nog eens te voet gingen of zo. Gebrek aan beweging in combinatie met ongezonde voeding deden het fenomeen obesitas exploderen.

Voor oliebedrijven daarentegen is het wel interessant. Ze zorgen ervoor dat alle mensen een auto hebben en dat aan het gebruik ervan verslaafd worden zodat hun inkomsten alvast verzekerd zijn. Toeval of niet; het lijkt wel een perfect uitgekiende bedrijfsstrategie.

Anyway, lage brandstof prijzen zijn dus duidelijk uit den boze omwille van de reeds aangehaalde redenen. Het leidt a.h.w. een hangmat cultuur waarbij men te pas en te onpas, zonder nadenken de auto instapt om zijn verplaatsing te doen. Het gevolg daarvan is ook dat er overal een enorme verkeersdrukte onstaat met mobiliteitsproblemen, luchtverontreiniging en nog een hoop andere problemen als gevolg.

Omgekeerd hebben dure brandstofprijzen net het omgekeerde effect. Het brandstofverbruik zal dalen en de eigenaar van de auto zal 2 x nandenken voor hij de wagen inspringt. Hij zal zich dus bewuster gaan verplaatsen, alternatieven zoeken, overbodige verplaatsingen mijden enz.

Daarom het voorstel om de brandstofprijzen te verhogen, iets wat gegarandeert op veel bijval zal kunnen rekenen.

=> verplaatst de huidige vaste auto-taksen die je betaalt allemaal richting gebruik en verreken ze aan de pomp.

=> tevens kan men ook de thans veel te hoge loonkost verlagen en deze al dan niet gedeeltelijk recupereren aan de pomp.


Wat wel belangrijk is te weten is dat deze maatregelen er niet automatisch zullen toe leiden dat de werkende mens op het einde van de maand minder cashflow overhoudt. Het tegendeel is mogelijk, maar veel zal afhangen van zijn gedrag.

Mensen zijn er allergisch aan taksen of als ze horen dat de de brandstofprijzen zouden verhogen, maar het lijkt me een noodzakelijk en op termijn positieve ingreep.


Wat is uw mening hierover?
Dat is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan. U stelt iets voor die vooral de gewone werkende mens treft. Laten we eerst beginnen met het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken. Vroeger werkte ik op 5' (te voet) van mijn woning. Door reorganisatie moet ik nu 45' met de wagen rijden. Ik kom uit dagregime naar een ploegenregime. Ik heb dan vier keuzes. Ofwel verhuis ik en ploeg mijn hele sociale leven door elkaar. Ofwel neem ik het openbaar vervoer en raak simpelweg niet op mijn werk of niet thuis. Als de uurregeling het dan wel zou toelaten ben ik 13 uur van huis weg. Volgende optie is met de wagen gaan. Op dit moment een reeds dure grap. Ik raak echter wel op tijd op mijn werk en ben ongeveer 10 uur van huis weg. Als laatste optie kan ik ontslag nemen en hopen dat ik in mijn streek, gezien mijn leeftijd, ander werk kan vinden.
Den Bal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2010, 17:39   #25
Ratatosk
Europees Commissaris
 
Ratatosk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.374
Standaard

Situatie in Antwerpen.

30 minuten wandelen om naar mijn school te gaan, 25 minuten met het openbaar vervoer, auto en fiets is geen oplossing wegens geen parkeerruimte. De afstand naar mijn school is een goede 2 km en half.

Als het openbaar vervoer voor mij 5 minuutjes tijdbesparend is tov te voet te gaan en dit zelfs in een stad met een goede openbaar vervoer dan is het toch normaal dat mensen waarbij het openbaar vervoer minder goed geregeld is het openbaar vervoer nemen. En voor degene die stellen dat ze maar dichter bij hun werk moeten wonen. Sorry maar je moet rekening houden met de prijzen van de huizen die meestal duurder zijn in de omgeving van steden en dat men zelfs van werk kan veranderen waarbij je woonplaats ineens een slechte werk-woonverkeer is.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2010, 20:44   #26
snowseals
Burger
 
snowseals's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 februari 2010
Berichten: 117
Standaard

((((((((((((((rtg§fff<!dxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx,Q A
__________________
steel niet en gedraag u ook niet als een dief ! de overheid dult hier namelijk geen concurentie!!!!

verdraagzaamheid is een mooi ding!
snowseals is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2010, 21:44   #27
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Situatie in Antwerpen.

30 minuten wandelen om naar mijn school te gaan, 25 minuten met het openbaar vervoer, auto en fiets is geen oplossing wegens geen parkeerruimte. De afstand naar mijn school is een goede 2 km en half.
Geen parkeerruimte voor de fiets?
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2010, 22:44   #28
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Geen parkeerruimte voor de fiets?
Hij/zij zal een fietsenstalling bedoelen zeker? Om nu op die slak zout te leggen...
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2010, 09:30   #29
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Hij/zij zal een fietsenstalling bedoelen zeker? Om nu op die slak zout te leggen...
Nee, dat bedoel ik niet.
Er is toch altijd ruimte om een fiets te stallen?
Zeker op de scholen?

Anders schiet die school daar toch serieus tekort.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2010, 09:32   #30
Ratatosk
Europees Commissaris
 
Ratatosk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.374
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Nee, dat bedoel ik niet.
Er is toch altijd ruimte om een fiets te stallen?
Zeker op de scholen?

Anders schiet die school daar toch serieus tekort.
Geen fietsenstalling gezien en zelfs niet op andere scholen.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2010, 09:33   #31
Ratatosk
Europees Commissaris
 
Ratatosk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.374
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Hij/zij zal een fietsenstalling bedoelen zeker? Om nu op die slak zout te leggen...
Een fietsenstalling is toch een parkeerplaats voor fietsen.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be