Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 maart 2011, 08:01   #1001
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Lets face it, water inpompen is echt wel simpel.
De zee is 10 meter achter de reactoren. Slangen uitrollen en pompen maar.

[...]

Al wat dan dichtbij komt is binnen de 2 minuten dood.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2011, 08:04   #1002
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.446
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
En daar gaan wonen, en jou uitnodigen, met de rest der kernenergie-freaks, voor een gezellige vakantie
Moet geweldig zijn om daar foto`s te gaan nemen,...

Voor een paar dagen wil ik daar wel eens gaan wandelen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2011, 08:29   #1003
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.142
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Moet geweldig zijn om daar foto`s te gaan nemen,...

Voor een paar dagen wil ik daar wel eens gaan wandelen.
ja aan de poort 0.6mSev is precies niet the 'killer radiation level' Je krijgt 10mSev als ze een keer een Ct scanneke doen en nog 20mSev in de luchthaven..
Frequent flyers zijn radioactiever dan japannerke aan de poort van die centrale.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2011, 08:56   #1004
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Bij een meltdown gaat het door de bodem en komt gans de mantel los.
Heb je de moeite genomen de text te lezen waar ik naar linkte?

Ik herhaal: Er zijn al meltdowns geweest, en daarbij is het niet door de bodem gegaan.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2011, 09:00   #1005
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.374
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Maar heb ik foutief de kranten gelezen dat er wel degelijk geschreven staat dat het dient om de staven af te koelen?
Je hebt niet fout gelezen, en je hebt geen censuur gelezen. Je hebt de gevolgen van Greenpeace acties gelezen.

Let wel, dit is mijn hypothese die niks te maken kan of moet hebben met de realiteit.

De reactoren zijn afgezet, en hebben koeling nodig net zoals je motor van je wagen zijn ventilatoren laat nalopen, na een rit met wat pit. Maar die koeling en de backup, en de backup van de backup is weggevallen door een natuurramp en de tijd verlopen en de onmogelijke bereikbaarheid van de lokatie.

Helaas zijn de reactoren niet het enige wat gekoeld moet worden, maar ook de bassins (piscines/zwembaden) met gebruikte splijtstof. Die bassins zijn voorzien voor een paar uur, zelfs een dag of 2 zonder externe koeling met een normale vulling.

Maar door greenpeace en dergelijke organisaties is het verrek moeilijk officiële goedkeuring te krijgen voor een "transport" van die staven.
Telkens het woordje kerntransport valt, hangen de milieuactivisten zichzelf al vast te handboeien aan de rails, bumpers en ankers alsof het bondage masochisten zijn.

Dus de vulling van die bassins is meer dan normaal. Dus als de koeling uitvalt, gaat het opwarmen en verdampen sneller dan in de voorziene noodplannen staat.

En daar gaat het echt mis. Die baden koken droog, de gebruikte brandstof oververhit. Men trekt de backup van de backup van de backup open, het zeewater, en ook het bassin krijgt een nieuwe neut water. Zout water electrolyseert goed, en de combinatie van de hitte maakt dus waterstofgas en zuurstof. Knalgas of het zogeroemde "Browns gas" waarmee auto's op water gaan rijden.


Het feit dat de Japanse firma Tepco die bassins boven op het belangrijkste stralingsschild heeft laten plaatsen maakt het niet beter.
Maar eigenlijk zie ik de logica wel.
Het is geen kritische massa, en de straling die vrijkomt word of ingevangen door het water, of door het gebouw. De vervalproducten die wel kunnen vrijkomen zijn vrij eenvoudig op te vangen en af te voeren.(ok wel onderdruk in't gebouw en actief kool filters op de uitlaten, die al dan niet onder water blazen. Goed voor de beluchting van de zee daar, om het warmere koelwater uit de secundaire kring verder te koelen en meer leven aan te trekken.)
Door de compacte bouwstijl hebben ze minder "zichtbare milieu-impact". Evenals het ontbreken van de enorme koeltorens zoals bij de Belgische centrales (ook een grote afwezige in Tjernobyl, die koeltoren)
  • Geen grote afstand af te leggen met onbeschermde , ongekoelde staven
  • Het blijft binnen het gebouw, gaat buiten de echt belangrijke, zwaar afgeschermde zone van de reactor*.
  • Kan gemakkelijk verwijdert worden, zelfs al is de reactor in gebruik.

De nadelen komen pas aan't licht na een natuurramp 90 keer erger dan voorzien in het draaiboek, en pak'm beet 5 keer erger dan een worst case scenarist in een goed verkopend eco-vriendelijk rampenboek zou gebracht hebben.
( aanraders op dit vlak, In de greep van het gas, The Andromeda Strain en het vroeger geschreven, Nederlandse De Goden gaan naar huis. Maar je hebt de andere kant ook, het extreem optimistische aandoenlijk ongeinformeerde en pre atoomtijdperk novellaatje van Lester del Rey "Nerves" )
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2011, 09:00   #1006
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
1/ Een vliegtuig dat neerstort is natuurlijk een erg ongeluk, maar het is een éénmalig ongeluk. Eens dat het gebeurd is, telt men de doden, en afgelopen. Daardoor gaan geen generaties lang gehandicapte kinnnekes geboren worden, en stukken grond eeuwenlang onbewoonbaar worden...
Tsjernobyl was ook een eenmalig ongeluk, waarna men de doden kon tellen. Het heeft niet geleid tot generaties lang "gehandikapte kinnekes", noch gaat het gebied eeuwenlang onbewoonbaar zijn.
Het ongluk in Fukushima gaat waarschijnlijk nul doden door straling veroorzaken, en geen radioactieve besmetting buiten het terrein van de centrale.

Wat wel volop voor radioactieve besmetting zorgt overigens zijn steenkolencentrales...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2011, 09:05   #1007
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.374
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Rondom tsjernobil zijn er tientallen dorpen die volledig ontruimd zijn.
Een natuurgebied van zeer vele km in oppervlakte en van beste landbouw kwaliteit die voor eeuwig verdoemd is.

Men vergeet dat gemakshalve.
Hadden de Sovjets die dorpen dan niet moeten ontruimen na hun blunder?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2011, 09:08   #1008
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.374
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
hij kan ook best wel een paar hectaren tsjernobyl natuurgebied opkopen
Ik wou dat ik mocht. Helaas, 't is me niet gegund.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2011, 09:23   #1009
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Ik rijd nooit met een auto en ik heb nooit met een auto gereden. Ik heb zelfs geen rijbewijs. Ik ben namelijk niet gek.
Nee, je bent consequent. Petje af!
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2011, 10:17   #1010
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ha, dan leg je via het syndic zonnepanelen op het dak, zet je daar nog een windmolen bij, sluit je een contract af met een groene energieleverancier, en alsje dit collectief doet met gans het gebouw he bje bovendien nog 20 mensen meegesleurd in het verhaal.
Wij hebben geen "syndic", onze huisbaas is niet geïnteresseerd in zonnepanelen, ik ben al aangesloten bij een zgn. groene leverancier. Maar ik zou toch graag eens horen van onze huiscommunist waarom en hoe de gemiddelde arbeider moet opdraaien voor zijn groene stroom.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2011, 10:18   #1011
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Nou zo simpel is het niet.
Die radio actieve staven gaan ze dus echt niet in hun blootje gaan leggen in een open zwembadje.

Nee water schijnt daar behalve de afkoeling een grote rol in te spelen in de samenstelling. Nu goed bij een ramp neemt men wat men voorhanden heeft.
Maar water op een koepel gieten is duidelijk om de koepel al te koelen.

Je giet geen water door een dikke betonlaag nietwaar?
En open zwembadjes waar staafjes liggen af te koelen...
komaan?

't is geen stuk staal dat ze afkoelen om te verharden.
Euh,
beetje met de ogen open aan het slapen?

Er liggen duizenden fuel rods af te koelen in open pools boven de eigenlijke reactor en koepel.
Je kan die pools inderdaad in theorie 'bijvullen' via een waterkanon of vanuit een helicopter maar evident is dat zeker niet.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  fuk1.jpg‎
Bekeken: 122
Grootte:  67,5 KB
ID: 79195  


Laatst gewijzigd door parcifal : 18 maart 2011 om 10:21.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2011, 10:25   #1012
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Ga op een ander stoeffen, je kent er de botten van, zoveel is duidelijk. Het is dankzij mensen met een mentaliteit als de jouwe, dat de wereld naar de verdoemenis gaat...Meer woorden wil ik aan jou ook niet meer vuil maken, je bent het niet waard.
Geef me dan maar eens aan waar ik dingen zeg die pertinent onjuist zijn. Wedden dat je dat niet kan?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2011, 10:26   #1013
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.142
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Nee, je bent consequent. Petje af!
consequent wereldvreemd
het enige aberrante is dat hij een PC heeft
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2011, 10:30   #1014
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.142
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Wij hebben geen "syndic", onze huisbaas is niet geïnteresseerd in zonnepanelen, ik ben al aangesloten bij een zgn. groene leverancier. Maar ik zou toch graag eens horen van onze huiscommunist waarom en hoe de gemiddelde arbeider moet opdraaien voor zijn groene stroom.
logisch:
diegene die spilzuchtig zijn betalen,diegene die efficient zijn betalen niet...

neem nu dat 50% van de energie groen gemaakt wordt en 100% kredieten krijgt

wat is het gevolg:

iemand die geen groene energie koopt betaalt dus 200% en diegene die ofwe ultrazuinig is of zelf energie maakt betaalt 0%


Ik vind dat model perfect goed ?? wat is daar nu verkeerd aan, want kijk, als je een toestel koopt zoals een tropisch aquarium en dan op TV zit te zagen dat je een budgetmeter hebt en geld tekort om alles te betalen, dan ben je in feite gewoon aan het bewijzen dat jij een onecologisch mens bent die onstuurbaar en geheel impulsief dingen koopt en niet beseft welke factuur daaraan hangt. En dan zitten klagen op TV dat je geld tekort hebt ? Nee gooi die aquarium buiten en je hebt al dat geld in the pocket...

Dus ja dat model vind ik keigoed.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2011, 10:31   #1015
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.142
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Tsjernobyl was ook een eenmalig ongeluk, waarna men de doden kon tellen. Het heeft niet geleid tot generaties lang "gehandikapte kinnekes", noch gaat het gebied eeuwenlang onbewoonbaar zijn.
Het ongluk in Fukushima gaat waarschijnlijk nul doden door straling veroorzaken, en geen radioactieve besmetting buiten het terrein van de centrale.

Wat wel volop voor radioactieve besmetting zorgt overigens zijn steenkolencentrales...
hoeveel radio babies zijn er zo geboren ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2011, 10:45   #1016
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
logisch:
diegene die spilzuchtig zijn betalen,diegene die efficient zijn betalen niet...

neem nu dat 50% van de energie groen gemaakt wordt en 100% kredieten krijgt

wat is het gevolg:

iemand die geen groene energie koopt betaalt dus 200% en diegene die ofwe ultrazuinig is of zelf energie maakt betaalt 0%


Ik vind dat model perfect goed ?? wat is daar nu verkeerd aan, want kijk, als je een toestel koopt zoals een tropisch aquarium en dan op TV zit te zagen dat je een budgetmeter hebt en geld tekort om alles te betalen, dan ben je in feite gewoon aan het bewijzen dat jij een onecologisch mens bent die onstuurbaar en geheel impulsief dingen koopt en niet beseft welke factuur daaraan hangt. En dan zitten klagen op TV dat je geld tekort hebt ? Nee gooi die aquarium buiten en je hebt al dat geld in the pocket...

Dus ja dat model vind ik keigoed.
Het gaat niet om spilzucht of "efficient", het gaat om wat je kan doen als je een appartement huurt. Nu goed, van jou verwacht niemand dat je dat begrijpt (een aquarium? waar ben je toch over bezig?), van onze ministe verwacht ik net iets meer.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2011, 10:55   #1017
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Je hebt niet fout gelezen, en je hebt geen censuur gelezen. Je hebt de gevolgen van Greenpeace acties gelezen.
Hilarisch! Nu de ernst van de situatie duidelijker en duidelijker is, probeer je het maar in de schoenen van Greenpeace (en waarschijnlijk ook de groenen en bij uitbreiding alle linkiewinkies) te schuiven. Alsof er voldoende opslagplaatsen zijn waarnaar het zou kunnen getransporteerd worden. En als die er al zouden zijn: alsof daar dan geen koeling meer nodig is. En alsof daar geen schade kan ontstaan bij dergelijke natuurrampen.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2011, 10:59   #1018
Tejokus
Minister-President
 
Tejokus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 april 2006
Locatie: Puerto de la Cruz
Berichten: 4.487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Tsjernobyl was ook een eenmalig ongeluk, waarna men de doden kon tellen. Het heeft niet geleid tot generaties lang "gehandikapte kinnekes", noch gaat het gebied eeuwenlang onbewoonbaar zijn.
Jouw reactie vind ik triestig, bijzonder jammer en tegelijk lachwekkend.
De bewijzen en de realiteit zijn anders.
Maar ik ga hier niet verder in, op dit soort argumentatie.

Wat ik wil aanbrengen is dat bijv. gedomesticeerde dieren heel veel
afwijkingen tonen bij de boorlingen.
Wilde dieren hebben er praktisch geen last van.

De generatie kinderen ten tijde van Tjernobil, krijgen nu op hun beurt
kinderen. En idd. die nieuwe generatie zal niet veel betekenen qua aantallen
omdat veel moeders aborteren.

Men moet voor ogen houden dat zo'n kernramp een omgekeerde piramide is.
De aanvankelijk schade is niets vergeleken met wat volgt of zal volgen.
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2011, 11:00   #1019
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.374
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Hilarisch! Nu de ernst van de situatie duidelijker en duidelijker is, probeer je het maar in de schoenen van Greenpeace (en waarschijnlijk ook de groenen en bij uitbreiding alle linkiewinkies) te schuiven. Alsof er voldoende opslagplaatsen zijn waarnaar het zou kunnen getransporteerd worden. En als die er al zouden zijn: alsof daar dan geen koeling meer nodig is. En alsof daar geen schade kan ontstaan bij dergelijke natuurrampen.
Je moet wel wat vollediger quoten Edinaatje, cherrypikken kan idereen.

Ik schreef duidelijk, in vetgedrukt

Citaat:
Let wel, dit is mijn hypothese die niks te maken kan of moet hebben met de realiteit.
Maar neem de realiteit even.
Transport, zoals ik al schreef, elk kerntransport heeft een bumper van groenen.
Welke opslagplaatsen? Onder of bovengronds, die door groene druk tegengehouden zijn, of op zijn minst verketterd?
Dumpen in kilometersdiepe oceaantroggen.. ook al lang niet meer toegelaten.

En de "historische feiten", kunnen we niet meer terugdraaien.
In plaats van te zeiken dat ik U de schuld geef, geef werkbare alternatieven uitgezonderd met 7 miljard mensen naar het paleolithicum terug te gaan?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 18 maart 2011 om 11:05.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2011, 11:36   #1020
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.142
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Het gaat niet om spilzucht of "efficient", het gaat om wat je kan doen als je een appartement huurt. Nu goed, van jou verwacht niemand dat je dat begrijpt (een aquarium? waar ben je toch over bezig?), van onze ministe verwacht ik net iets meer.
daarom vind ik dat model ook verkeerd, een goeie oplossing zou zijn dat uw woning bvb een slechte energierating krijgt tijdens zo'n energierapport, en zo overhuurbaar wordt, dus je maakt een target van energieefficientie die moet gehaald worden

het model is in feite op te lossen via firma's die het dak van uw baas gebruiken om uw electriciteit gratis te geven, en zij stoppen de koostofkredietwinst in hun zakken voor de investering die ze doen.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be