Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 maart 2017, 16:10   #801
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Jullie zeggen, Geert zegt dit, Praha zegt dat, maar antwoorden.....
Nu zal het voor iedereen duidelijk zijn.
Ik heb al uw vragen beantwoord, gij verzint er altijd nieuwe. Eerst vraag je hoe ik het zie, dan begin je over karpers.
Ik zou uw vragen sneller beantwoorden en gemotiveerder tot discussie met U zijn als ge zelf eens een vraag zou beantwoorden.

Hoe neemt selectie op een mutatie plaats?
Ik dank U.
Doei.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2017, 16:13   #802
Athelas
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 3.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Ga je nu al wetten vergelijken met theorieën?
Tuurlijk niet. Wetten zijn wiskundige formules of veelal stelligen geponeerd uit herhaalde experimenten. Theoriën dienen om iets te verklaren. Bij zwaartekracht (Newton voor de eenvoud) gebruik je de wet bvb om zaken te berekenen en de theorie legt het feonomeen zwaartekracht uit.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2017, 16:15   #803
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Tuurlijk niet. Wetten zijn wiskundige formules of veelal stelligen geponeerd uit herhaalde experimenten. Theoriën dienen om iets te verklaren. Bij zwaartekracht (Newton voor de eenvoud) gebruik je de wet bvb om zaken te berekenen en de theorie legt het feonomeen zwaartekracht uit.
Zwaartekracht is een wet.
Evolutie = een theorie.

Er zijn feiten ja, maar de evolutietheorie maakt zichzelf groter dan ze werkelijk is. Er mag een zak geschrapt worden en herleid worden naar de essentie.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2017, 16:18   #804
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Ik heb al uw vragen beantwoord, gij verzint er altijd nieuwe. Eerst vraag je hoe ik het zie, dan begin je over karpers.
Ik zou uw vragen sneller beantwoorden en gemotiveerder tot discussie met U zijn als ge zelf eens een vraag zou beantwoorden.

Hoe neemt selectie op een mutatie plaats?
Ik dank U.
Doei.
Gij beweerde dat mijn voorbeeld van de goudvis niet juist is.
Kan best, maar zo zie ik dat.
Maar de simpele vraag hoe het dan volgens u gegaan is kunt ge niet beantwoorden.
En ja, het is niet mijn schuld dat een goudvis een karper is.
Doei.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2017, 16:19   #805
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Jullie zeggen, Geert zegt dit, Praha zegt dat, maar antwoorden.....
Nu zal het voor iedereen duidelijk zijn.
Vraag eens aan andere discussievoerders of ik hen ook zo negeer als U.
Nogmaals, ik heb al uw vragen beantwoord, maar als ik ze beantwoord verzin je er een nieuwe waarvan je zei dat ik die niet geantwoord heb.

Ik heb geen glazen bol,, ik kan maar pas antwoorden als de vraag gesteld is. Hoe ik het zie staat verspreid over het hele topic, en dat van die karpers ga ik pas beantwoorden als jij eens eindelijk de tijd neemt mijn vragen te beantwoorden.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2017, 16:20   #806
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Ga je nu al wetten vergelijken met theorieën? Kijk, Geert is een typisch voorbeeld van een evolutionist. Wijzen naar creationisten, (zie mijn ander topic) en zich optrekken aan "feiten" die hij niet nader kan uitleggen.
Het verschil tussen meeste creationisten en evolutionisten is; een creationist weet waarin die gelooft, een evolutionist veelal niet.

Ik degouteer van mensen als Geert en zij verneuken naar mijn inzien de hele forumervaring. Ik zal dit ook ongetwijfeld bij andere mensen veroorzaken, maar ik ga hun eigen draden niet ondertrollen met mijn creationisme omdat ik een andere mening toegedaan ben.
Maar ocharmkes toch! Wat zijt gij toch te beklagen! Is die Geert zo een stoute forummer!
Foei foei foei!
Wat een slachtoffer zijt gij toch! Wentel u nog maar eens goed in uw rol als slachtoffer!
Als ge dat lang genoeg doet, dan hebt gij gelijk , en hebben die evolutionisten ongelijk!
Echt waar!
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2017, 16:23   #807
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Gij beweerde dat mijn voorbeeld van de goudvis niet juist is.
Kan best, maar zo zie ik dat.
Maar de simpele vraag hoe het dan volgens u gegaan is kunt ge niet beantwoorden.
En ja, het is niet mijn schuld dat een goudvis een karper is.
Doei.
Goed, ik geef mijn tekort van inzicht hierbij toe.
Zie je dat Bobke? Ik geef het toe als ik eens fout ben en de fout erken.
Het is nu herleid naar de essentie, we kunnen voort.

Ik beweerde niet dat uw voorbeeld niet juist was. Ik zei dat uw voorbeeld niet persé een mutatie is. Het is nu eenmaal bestaande variatie en ja er worden zelfs bij goudvissen mutanten geboren. Maar de soort is toch heel stabiel gebleven na hoeveel jaar Bobke?
Het is maar pas toen de mens ging selecteren, isoleren, interbreeden er meer variatie bereikt werd, en dat is niet veroorzaakt door mutatie. Zie ook het voorbeeld van de honden. Interbreeding, selectie, isolatie. Niet zo toevallig, noch mutatie.

En dat is een herhaling als ik dit zeg. Dat heb ik altijd gezegd. Hoe draai ik daarbij rond de pot dan?
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2017, 16:24   #808
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Vraag eens aan andere discussievoerders of ik hen ook zo negeer als U.
Nogmaals, ik heb al uw vragen beantwoord, maar als ik ze beantwoord verzin je er een nieuwe waarvan je zei dat ik die niet geantwoord heb.

Ik heb geen glazen bol,, ik kan maar pas antwoorden als de vraag gesteld is. Hoe ik het zie staat verspreid over het hele topic, en dat van die karpers ga ik pas beantwoorden als jij eens eindelijk de tijd neemt mijn vragen te beantwoorden.
Vraag u liever af of zij evenveel geduld hebben met u.
Ik heb u nog door niemand zien bijtreden.
En dan in een ander draadje gaan lullen hoe ge ons hier te kakken zette.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2017, 16:30   #809
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Vraag u liever af of zij evenveel geduld hebben met u.
Ik heb u nog door niemand zien bijtreden.
En dan in een ander draadje gaan lullen hoe ge ons hier te kakken zette.
Ja, ik heb uitgelegd hoe ik het zie door de bril van genetische drift. Gestaafd met wikipedia, genome research en zelfs een creationiste.

Ik word wel bijgetreden, maar als dat niet hier is raakt dat mijn koude kleren niet. Vlamingen zijn niet bekend voor hun intelligentie.

Ik heb jullie in het cannabis topic het nakijken gegeven, en ook hier. Want waar ik gewoon voor het belang van het argument citeerde uit het boek van Dawkins deden jullie het als fantasie af. Later heb ik getoond met bronnen dat het wel degelijk zo gegaan kon zijn. Maar omdat de nuance "kon" er stond werd dat niet serieus genomen.
Wel wie dat niet serieus neemt, zou beter niet deelnemen aan discussies als dit. Het in twijfel trekken is gezond, maar mij dan verwijten niets naar voren te brengen terwijl je daar zelf met lege handen staat vind ik behoorlijk zwak.

Laatst gewijzigd door Peche : 22 maart 2017 om 16:33.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2017, 16:39   #810
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Goed, ik geef mijn tekort van inzicht hierbij toe.
Zie je dat Bobke? Ik geef het toe als ik eens fout ben en de fout erken.
Het is nu herleid naar de essentie, we kunnen voort.

Ik beweerde niet dat uw voorbeeld niet juist was. Ik zei dat uw voorbeeld niet persé een mutatie is. Het is nu eenmaal bestaande variatie en ja er worden zelfs bij goudvissen mutanten geboren. Maar de soort is toch heel stabiel gebleven na hoeveel jaar Bobke?
Het is maar pas toen de mens ging selecteren, isoleren, interbreeden er meer variatie bereikt werd, en dat is niet veroorzaakt door mutatie. Zie ook het voorbeeld van de honden. Interbreeding, selectie, isolatie. Niet zo toevallig, noch mutatie.

En dat is een herhaling als ik dit zeg. Dat heb ik altijd gezegd. Hoe draai ik daarbij rond de pot dan?
Klopt helemaal, of nee bijna helemaal.
(Ge ziet als ge gelijk bebt zeg ik het ook)
Maar hoe weet jij dat het geen mutatie was?
Ik zie nergens zo een variatie om op te selecteren bij karpers.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2017, 16:49   #811
Athelas
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 3.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Zwaartekracht is een wet.
Evolutie = een theorie.
Zucht. Een wet en een theorie zijn twee totaal andere zaken. Ga je me vertellen dat de mensheid geen verklaring heeft opgebouwd voor zwaartekracht? Verklaringen zijn altijd een hypothese of een theorie. Een wet is een stelling of een formule (beschrijvend, niet verklarend).

Echt, niet weer deze discussie. Is er niemand die over wetenschap praat die weet wat wetenschap is tegenwoordig. Begin stilaan moedeloos te worden.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2017, 16:51   #812
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Klopt helemaal, of nee bijna helemaal.
(Ge ziet als ge gelijk bebt zeg ik het ook)
Maar hoe weet jij dat het geen mutatie was?
Ik zie nergens zo een variatie om op te selecteren bij karpers.
Praha gaat doorslaan als ik het schrijf, maar door symbioses.
Athelas kan het schoon verwoorden in de post hoe ik ben samengesteld door mijn vader en moeder. Heterozygoten en homogoten. Stof dat je aan hem dient te vragen. Want ik zie het niet door mutatie gebeuren. Ik heb dat toen ik er obsessief met bezig was wel lang in waan liggen analyseren. Maar mijn conclusie is unaniem dat ik geen mutaties zie die bijdragen aan de evolutie van een soort. Als mensen zeggen dat een nieuwe gepuzzelde variatie een mutatie is, dan loop ik mee voor het belang van het argument. Maar ik zie dat zeker niet als een spontane zaak, noch als toeval. Er is altijd een zekere oorzaak voorafgaand.

Karpers zullen wellicht een even ruime genetische diversiteit als honden hebben. De wereld is klein, maar toch heb je op veelal plaatsen verschillende "soorten" die toch verwant zijn aan elkaar. De mens is dat beginnen culturaliseren. Huisdieren zeg maar. Ze zijn beginnen selecteren, en beginnen kruisen.
De mens is er al zo lang met bezig dat quasi geen enkel huisdier het nog zou overleven in het wild.


Bij de dieren in het wild zien we dat er duidelijk minder variatie is op geïsoleerde plaatsen. Dus ja karpers in het wild zullen gefixeerd zijn. Dus inderdaad, minder variatie. En bij die karpers zullen ongetwijfeld spontane mutaties plaatsnemen. En zelfs mutanten geboren worden. Maar de soort (net zoals iedere andere soort) toont ons dat selectie voor een balans zorgt. Mutaties zullen nooit opwegen tegenover de variatie van de hele soort. Daar de cel er alles aan doet zichzelf te blijven. In de meiose gaat er al wel eens iets "fout", maar selectie zal dat corrigeren als je dat vergelijkt tegenover de hele soort.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2017, 16:53   #813
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Zucht. Een wet en een theorie zijn twee totaal andere zaken. Ga je me vertellen dat de mensheid geen verklaring heeft opgebouwd voor zwaartekracht? Verklaringen zijn altijd een hypothese of een theorie. Een wet is een stelling of een formule (beschrijvend, niet verklarend).

Echt, niet weer deze discussie. Is er niemand die over wetenschap praat die weet wat wetenschap is tegenwoordig. Begin stilaan moedeloos te worden.
Ik zeg net van wel. De wet van zwaartekracht is een feit.
Maar jij doet alsof evolutie een feit is zoals zwaartekracht.
Ik nuanceerde de verschillen in een notendop.
Lezen wat ik bedoel.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2017, 17:06   #814
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Als ze alleen met de wolven hadden gewerkt was er nooit zo'n variatie bereikt he Piero?
Toch gaat men daar van uit. Andere leden van de familie hondachtigen komen niet in aanmerking. Het staat niet vast dat de hond afstamt van een (1) soort wolf. In Europa en Azie zijn waarschijnlijk nog soorten wolven uitgestorven en daarvan kunnen er ook gedomesticeerd zijn. Interessant is dat de Falklandwolf geblaft zou hebben in plaats van gehuild.

Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hondachtigen

De familie hondachtigen (Canidae) omvat circa 35 soorten, waaronder de vossen, wolven en jakhalzen. Er leven zes soorten in het wild in Europa: de gewone jakhals, wolf, vos, poolvos, steppevos en wasbeerhond. De laatste soort is een exoot.
Je snapt toch wel dat dit ondersoorten zijn en geen variaties?

Laatst gewijzigd door Piero : 22 maart 2017 om 17:13.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2017, 17:12   #815
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Ik zeg net van wel. De wet van zwaartekracht is een feit.
Maar jij doet alsof evolutie een feit is zoals zwaartekracht.
Ik nuanceerde de verschillen in een notendop.
Lezen wat ik bedoel.
Ik snap dat Athelas hier moedeloos van wordt. Hij heeft net nog uiteengezet dat evolutie een (wetenschappelijke) hypothese is, gebaseerd op waarnemingen (en een verklaring voor die waarnemingen), die hij aanvaardt en die hij opgeeft als deze wordt weerlegd door een betere hypothese. Niks feit.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2017, 17:17   #816
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Ik antwoord maar Bobke niet. Ik ga hier weg want mensen doen toch geen moeite mij te begrijpen.

CONTEXT ESSENTIE
Wat ik bedoel staat er. Komt het niet over? Sorry dan

Doei!!!!!
In tegendeel, ik geloof dat voor niemand op dit forum zoveel moeite gedaan wordt om hem of haar te begrijpen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2017, 17:18   #817
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Ik snap dat Athelas hier moedeloos van wordt. Hij heeft net nog uiteengezet dat evolutie een (wetenschappelijke) hypothese is, gebaseerd op waarnemingen (en een verklaring voor die waarnemingen), die hij aanvaardt en die hij opgeeft als deze wordt weerlegd door een betere hypothese. Niks feit.
Ja later nuanceerde hij dat inderdaad. Maar lees deze post zelf eens.

Oorspronkelijk geplaatst door Athelas
Creationist is iemand die in creatie gelooft.
Evolutionist is iemand die in evolutie gelooft.

De eerste definitie kan je juist achten omdat creationisme een geloof is en gelovigen noemen zichzelf ook vaak creationist. In se zal niemand een probleem hebben met deze term.

Iemand die evolutie aanvaardt, gelooft niet in evolutie maar aanvaardt evolutie als beste wetenschappelijke verklaring voor een grote reeks feiten. Dat is geen geloof maar een wetenschappelijke instelling. Ik voel mij niet aangesproken door de term evolutionist. Ik geloof niet in evolutie. Ik hecht waarde aan wetenschap en wat wetenschap op brengt en daar hoort evolutie tegenwoordig bij. Maar als morgen evolutie niet meer de beste verklaring is, dan kan ik dat even snel weer laten vallen itt een gelovige en zijn geloof.

Evolutionist is beetje alsof je iedereen een gravitationist zou noemen. Niemand gelooft in zwaartekracht. Mensen aanvaarden dat als een verklaring voor feiten die ze kennen.


Dat ik zoiets samenvatte was daarop gebaseerd dus en niet op de latere nuance.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2017, 17:20   #818
Athelas
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 3.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Ik zeg net van wel. De wet van zwaartekracht is een feit.
Wetten zijn modellen gebaseerd op feiten. De wet van zwaartekracht is absoluut geen feit.

Citaat:
Maar jij doet alsof evolutie een feit is zoals zwaartekracht.
Ik nuanceerde de verschillen in een notendop.
Lezen wat ik bedoel.
Zwaartekracht is geen feit.

Ik heb nergens gezegd dat evolutie een feit is.

Alles wat je hierboven zegt is totaal verkeerd.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2017, 17:22   #819
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Wetten zijn modellen gebaseerd op feiten. De wet van zwaartekracht is absoluut geen feit.



Zwaartekracht is geen feit.

Ik heb nergens gezegd dat evolutie een feit is.

Alles wat je hierboven zegt is totaal verkeerd.
Sorry ik kijk vandaag niet zo helder, vergeef je me?
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2017, 17:23   #820
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
In tegendeel, ik geloof dat voor niemand op dit forum zoveel moeite gedaan wordt om hem of haar te begrijpen.
Gij en Athelas zijn één van de weinigen die dat inderdaad doen.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be