Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 oktober 2012, 11:10   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard N-VA : Durven denken over ruimtelijke ordening

Als we vandaag met onze ruimtelijke ordening voortdoen zoals we dat de afgelopen decennia hebben gedaan, dan loopt het vast. De ruimte in Vlaanderen is niet onuitputtelijk. We moeten vandaag durven nadenken over hoe we ons in de toekomst gaan organiseren. Anders gaan we in 2050 plots vaststellen dat alle open ruimte in Vlaanderen opgebruikt is.


Vlaanderen zal een bevolkingsaangroei kennen van 6 miljoen naar 7 miljoen inwoners. Ons klimaat verandert, we hebben open ruimte nodig om water te laten insijpelen en te kunnen vasthouden. Onze energieproductie en –behoefte wijzigt. We willen dat onze mobiliteit blijft draaien en dat we verbonden blijven met de rest van de wereld. Vlaanderen zal moeten blijven innoveren in zijn bedrijfsleven en we moeten ook onze voedselproductie en biodiversiteit veilig stellen. "De uitdagingen waar Vlaanderen de komende decennia voor staat, zijn niet min. Elk van die uitdagingen legt een claim op het ruimtegebruik. Al die uitdagingen ruimtelijk aanpakken zoals dat de afgelopen jaren gebeurde, is simpelweg onmogelijk. Ik ben als minister verantwoordelijk voor ruimtelijke ordening niet bereid om dat zomaar op zijn beloop te laten. Ik wil dat we vandaag starten met een visieontwikkeling op het Vlaanderen van morgen", zegt Vlaams minister Philippe Muyters.

Vlaams minister Muyters: "Ik heb nooit gezegd en ik ga ook nooit zeggen hoe iemand moet w�*llen wonen. Ik wil en zal bijvoorbeeld wonen in landelijke gebieden niet extra belasten. Ik ga de vrije keuze van de Vlamingen niet bepalen. Ik wil wel dat we eindelijk eens nadenken over de manier waarop we met onze ruimte omgaan. Over de manier waarop onze eigen individuele keuzes gevolgen hebben voor iedereen. Over wat we gaan stimuleren en wat niet. Het Groenboek Beleidsplan Ruimte Vlaanderen geeft voor elk van die uitdagingen een aantal mogelijkheden. De elf sleutelkwesties zijn samen niet eens realiseerbaar, ze moeten enkel de discussie voeden."

Het Groenboek Beleidsplan Ruimte Vlaanderen dateert al van 4 mei 2012 en werd ook voorgesteld in de commissie Ruimtelijke Ordening van het Vlaams Parlement. Er werd al over bericht in de kranten en op radio en televisie. Het verbaast dan ook een beetje dat net deze week enkele mensen compleet uit de lucht vallen over stellingen die gelinkt kunnen worden aan het Groenboek. Intussen hebben belangenorganisaties en duizenden Vlamingen hun ideeën en opmerkingen doorgegeven via www.beleidsplanruimte.be. Alle input zal nu verzameld en verwerkt worden in een Witboek waar we de krijtlijnen van onze nieuwe ruimtelijke visie voor de toekomst zullen in weergeven.

Maar laat ons duidelijk zijn: ruimtelijke ordening alleen zal Vlaanderen niet in de goede plooi kunnen leggen. Hoe Vlaanderen eruit ziet, is veel meer dan een kleurtje op een kaart. Als we onze ruimtelijke visie effectief in een beleid willen omzetten, zullen ook de beleidsinstrumenten van andere domeinen in die visie ingepast moeten worden. Stimuli voor bepaalde woonvormen is er daar een van. Functies op bepaalde locaties delen, is een ander voorbeeld. Geen enkel van de voorstellen en sleutelkwesties zijn vandaag beslist beleid. Ze dienen enkel als voeding voor dit noodzakelijke debat. Het wordt tijd dat we in Vlaanderen eens durven nadenken en open debatteren over onze toekomst zonder in een kramp te schieten.

Contactinfo:
Thomas Pollet
Woordvoerder van minister Philippe Muyters
Vlaams minister van Financiën, Begroting, Werk, Ruimtelijke Ordening en Sport


E-post: [email protected]

Auteur(s):
Philippe Muyters, Vlaams minister van Financiën, Begroting, Werk, Ruimtelijke Ordening en Sport
Thema('s): Ruimtelijke ordening


Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be