Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 januari 2005, 15:52   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield
Maar stel nu dat we een kleine grenscorrectie uitvoeren in Baarle Hertog. Wordt de nederlander dan plots Belg en ongekeerd. Of Stel ik woon in Baarle Hertog en mijn huis ligt op de grens wat bepaalt mijn volk dan waar mijn bed staat of waar de keuken staat ??
Volgens de staatsnationalisten waar uw bed staat, wanneer u tenminste daar verwekt bent
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 15:59   #22
restons courtois
Parlementslid
 
restons courtois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2004
Locatie: Erde
Berichten: 1.624
Standaard

Laat uw geschiedenis boeken maar thuis...

Feit is ook dat de inwoners van de streken Eupen en Sankt-Vith zich heel snel thuis hebben gevoeld bij Belgie...

Onze studenten gaan naar Wallonie, Brussel of Vlaanderen studeren, wij spreken een pakje talen, wij drinken (Belgisch) bier, ik kijk vlaams, waals, frans en duits tv, luister naar PURE FM of Studio Brussel, heb de vlaams kust, Antwerpen, Brugge, Ypern, Leuven, Hasselt, Gent, Brussel, Namur, Vise, Liege, ... bezoegt, heb in Liege studeerd, heb waals en duitstalige Friende, kan een betje nederlands (ik verstaa alles, maar spreken ... mja is ook een moeilijke taal, eh?) om in vlaanderen de vlaamingen te respecteren of een pintje te drinken, heb alle belgische summer music festivals gerockt, werk in Belgie, betaal belgische belastingen en heb een Belgische identiteitskaart.

Ik denk dus dat ik een Belg ben.

Punkt aus und auf Wiedersehen.

Laatst gewijzigd door restons courtois : 22 januari 2005 om 16:05.
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 16:07   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois
Laat uw geschiedenis boeken maar thuis...

Feit is ook dat de inwoners van de streken Eupen en Sankt-Vith zich heel snel thuis hebben gevoeld bij Belgie...
Hahahaha. Om dat te beweren, moet je inderdaad al uw geschiedenisboeken dicht laten.

Volgens het verdrag van Versailles werd de mogelijkheid geschapen dat de inwoners van Eupen en Sankt-Vith zelf over hun staatsaanhorigheid konden beslissen. België schikte zich slechts pro forma naar die bepaling. Er werd een zogezegde volksraadpleging georganiseerd. Allen die een terugkeer naar Duitsland voorstonden, moesten echter hun naam bekend maken - genoteerd door de Belgische autoriteiten - alsook een schriftelijke verklaring neerleggen. Het resultaat van die intimidatiepoging loog er dan ook niet om...

Tot aan WO II haalden pro-Duitse politici bijna steeds de meerderheid in die regio. Blijkbaar liepen de inwoners dus toch niet zo hoog op met België. Waarom stemden ze immers voor dergelijke politici?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 16:08   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois
Onze studenten gaan naar Wallonie, Brussel of Vlaanderen studeren ...
Heel veel studenten gaan naar Kaiserslautern. Blijkbaar woont u gewoon niet in de regio, anders zou u dat weten. Uitgangsbuurt is bij uitstek Aken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 16:10   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois
... Antwerpen, Brugge, Ypern, Leuven, Hasselt, Gent, Brussel, Namur, Vise, Liege, ... bezoegt, heb in Liege studeerd, heb waals en duitstalige Friende, kan een betje nederlands (ik verstaa alles, maar spreken ... mja is ook een moeilijke taal, eh?) om in vlaanderen de vlaamingen te respecteren of een pintje te drinken ...
Leuk probeersel om u als Duitstalige voor te doen. Alleen maakt u fouten die een Duitstalige juist niet zou maken (weglating van het oneigenlijk onderwerp bijvoorbeeld).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 16:12   #26
restons courtois
Parlementslid
 
restons courtois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2004
Locatie: Erde
Berichten: 1.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Hahahaha. Om dat te beweren, moet je inderdaad al uw geschiedenisboeken dicht laten.

Volgens het verdrag van Versailles werd de mogelijkheid geschapen dat de inwoners van Eupen en Sankt-Vith zelf over hun staatsaanhorigheid konden beslissen. België schikte zich slechts pro forma naar die bepaling. Er werd een zogezegde volksraadpleging georganiseerd. Allen die een terugkeer naar Duitsland voorstonden, moesten echter hun naam bekend maken - genoteerd door de Belgische autoriteiten - alsook een schriftelijke verklaring neerleggen. Het resultaat van die intimidatiepoging loog er dan ook niet om...

Tot aan WO II haalden pro-Duitse politici bijna steeds de meerderheid in die regio. Blijkbaar liepen de inwoners dus toch niet zo hoog op met België. Waarom stemden ze immers voor dergelijke politici?
Tot aan WO II... so what?
Nu hebben ze misschien 5 - 10 %.
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 16:15   #27
restons courtois
Parlementslid
 
restons courtois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2004
Locatie: Erde
Berichten: 1.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Heel veel studenten gaan naar Kaiserslautern. Blijkbaar woont u gewoon niet in de regio, anders zou u dat weten. Uitgangsbuurt is bij uitstek Aken.
Kaiserslautern?! Hahaha

Der Experte hat gesprochen, wie?

Heel veel studenten gaan naar LUIK, BRUSSEL, LOUVAIN LA NEUVE, NAMUR en AKEN.
Een paar naar Leuven of Köln.
__________________
"So, excuse me Mr., but I'm a mister too.
And you're givin' Mr. a bad name, Mr. like you.
And, I'm taking the Mr. from out in front of your name, 'cause it's a Mr. like you that puts the rest of us to shame.
It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame."
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 16:17   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois
Tot aan WO II... so what?
Nu hebben ze misschien 5 - 10 %.
U woont duidelijk niet in het Duitstalig gebied, anders zou u weten dat er nu geen Duitse partij is.

In ieder geval is het wel heel begrijpelijk dat de Belgische Duitsers zich de afgelopen tijd heel koest hebben gehouden: na WO II werden ze geconfronteerd met een meedogenloze repressie alhoewel ze eigenlijk weinig aan hun collaboratie konden doen. De Belgische staat heeft genadeloos ingehakt op die bevolking en het aantal repressiedossiers was er beduidend hoger dan in Vlaanderen. Iedere vorm van Duitsvoelendheid moest er immers uitgeslagen worden. Daarom sloeg men de mensen zo murw dat ze zich uiteindelijk bij de werkelijkheid hebben neergelegd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 16:17   #29
restons courtois
Parlementslid
 
restons courtois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2004
Locatie: Erde
Berichten: 1.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Leuk probeersel om u als Duitstalige voor te doen. Alleen maakt u fouten die een Duitstalige juist niet zou maken (weglating van het oneigenlijk onderwerp bijvoorbeeld).
Ich bin deutschsprachiger Belgier mein Lieber, geboren durch eine deutschprachige Mutter in Malmedy, aufgewachsen in Sankt-Vith.

Irgendwas dagegen, Watson?
__________________
"So, excuse me Mr., but I'm a mister too.
And you're givin' Mr. a bad name, Mr. like you.
And, I'm taking the Mr. from out in front of your name, 'cause it's a Mr. like you that puts the rest of us to shame.
It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame."

Laatst gewijzigd door restons courtois : 22 januari 2005 om 16:19.
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 16:18   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois
Kaiserslautern?! Hahaha

Der Experte hat gesprochen, wie?
Ja, ik heb gesproken. En ik kan het weten, daar mijn broer aan die universiteit heeft gestudeerd en meerdere studenten uit de regio Eupen-Sankt-Vith heeft ontmoet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 16:20   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois
Ich bin Deutschsprachiger Belgier mein Lieber, geboren durch eine deutschsprachige Mutter in Malmedy, aufgewachsen in Sankt-Vith.

Irgendwas dagegen, Watson?
Mocht dat zo zijn, geenszins!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 16:24   #32
restons courtois
Parlementslid
 
restons courtois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2004
Locatie: Erde
Berichten: 1.624
Standaard

Hebben ze ook een eumavia http://www.eumavia.be/ (Neulöwen), een paludia http://www.paludia.be/ (Lüttich) , etc in Kaiserslautern?
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 16:46   #33
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois
Hebben ze ook een eumavia http://www.eumavia.be/ (Neulöwen), een paludia http://www.paludia.be/ (Lüttich) , etc in Kaiserslautern?
Het lijkt me logisch dat in Kaiserslautern álle studentenverenigingen Duitstalig zijn, niet?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 16:49   #34
restons courtois
Parlementslid
 
restons courtois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2004
Locatie: Erde
Berichten: 1.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Het lijkt me logisch dat in Kaiserslautern álle studentenverenigingen Duitstalig zijn, niet?
Het lijkt me logisch dat in Kaiserslautern niet genoeg belgen zijn om te vereningen.
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 16:56   #35
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf
Om de haverklap gebruikt de BUB de term 'Belgisch Volk' (met hoofdletter!). Nu is er na WOI een deel van Duitsland aan België afgestaan, de Oostkantons. Maar dit roept een heleboel vragen op. Behoren deze mensen tot het Belgische Volk? Zoja, behoren zij hier plots toe, vanaf de annexatie? Of hebben zij hier altijd toe behoord, alleen wist niemand dit? Of zijn ze er geleidelijk aan toe gaan behoren? (Hoe snel/traag gebeurde dit dan? Ging dit voor iedereen even snel of met individuele snelheid? ) Geldt dit ook voor toenmalige duitsers, die in WOI tegen België hadden gevochten?

Kortom, vele vragen.
Ik denk dat de Duitstaligen in Oost-België zelf het erg moeilijk hebben om zich te identificeren met een bepaald gebied. De Duitstalige gemeenschap is vrij gekunsteld, het zijn eigenlijk twee gebieden, terwijl de provincie Luik en Wallonië worden gedomineerd door Franstalige Walen. België blijft dan als enig neutraal niveau over. Het is misschien onbegrijpelijk dat een bevolkingsgroep die zo vaak hardnekkig wordt genegeerd in België toch zo Belgischgezind is, maar misschien ziet men gewoon geen ander geschikt niveau om zich mee te identificeren.

Het lijkt mij trouwens een goed idee om in Oost-België een apart gewest op te richten, dat zich specifiek richt op het Duitstalige en tweetalige gebied daar.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 17:00   #36
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois
Het lijkt me logisch dat in Kaiserslautern niet genoeg belgen zijn om te vereningen.
Waarom zouden Duitstalige Belgen aan Duitse universiteiten zich apart verenigen, als iedereen Duitstalig is? Als ik in Vlaanderen zou studeren, zou ik ook geen behoefte hebben aan een aparte Nederlandse vereniging.

Ik vraag me trouwens af waarom zoveel Duitstaligen aan een Franstalige universiteit studeren, tot Nieuw-Leuven en Brussel aan toe, terwijl er vlakbij in Aken een grote Duitstalige universiteit is.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 17:08   #37
restons courtois
Parlementslid
 
restons courtois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2004
Locatie: Erde
Berichten: 1.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Waarom zouden Duitstalige Belgen aan Duitse universiteiten zich apart verenigen, als iedereen Duitstalig is?

Ik vraag me trouwens af waarom zoveel Duitstaligen aan een Franstalige universiteit studeren, tot Nieuw-Leuven en Brussel aan toe, terwijl er vlakbij in Aken een grote Duitstalige universiteit is.
1. Omdat we geen duitse zijn.

2. - Omdat onze buur Franstalig is.
- Omdat Frans een mooi taal is.
- Omdat de Franstalige universiteiten heel goed zijn.
- Omdat Frans een wereldtaal is en we al een andere wereldtaal spreken.
- Omdat veel Walen "cool" zijn.

Laatst gewijzigd door restons courtois : 22 januari 2005 om 17:12.
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 17:12   #38
Lesane
Provinciaal Statenlid
 
Lesane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 november 2002
Locatie: Lille, Leuven
Berichten: 781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Het is niet omdat de Oostkantons ons deel van de erfenis is uit WOI, dat ik akkoord ga met die toenmalige gang van zaken. De definitie van "een volk" is bovendien voor interpretatie vatbaar. Volgens de VB'ers kan men pas van een volk spreken, als ze één en dezelfde taal spreken. Volgens mij wordt een volk, in dit geval het Belgisch volk, gevormd door de huidige staatsgrenzen. De bewoners uit de Oostkantons behoren dus ook tot ons volk.
Ik wist niet dat professor Dewachter een VB'er was. Ik denk overigens ook dat die man iets meer kennis van zaken heeft dan jou hoor Yanneke.
__________________
If there is going to be any peace on earth, it is going to come in the consequence of our people uniting to defeat US imperialism once and for all!!!

http://www.faithfreedom.org
http://dutch.faithfreedom.org/forum

Forumnar Hans1 over de Vlaamse transfers naar Wallonië: "Bovendien komt er niet voldoende economische steun uit het noorden zoals van West- naar Oost-Duitsland."
Lesane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 17:14   #39
Albert
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 augustus 2003
Berichten: 234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois
1. Omdat we geen duitse zijn.

2. - Omdat onze buur Franstalig is.
- Omdat Frans een mooi taal is.
- Omdat de Franstalige universiteiten heel goed zijn.
- Omdat Frans een wereldtaal is en we al een andere wereldtaal spreken.
- Omdat veel Walen "cool" zijn.
Schitterende argumenten toch.
Kei tof en cool
Alleen jammer dat je met die wereldtalen niet meer zo ver komt.
Albert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 17:22   #40
restons courtois
Parlementslid
 
restons courtois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2004
Locatie: Erde
Berichten: 1.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albert
Schitterende argumenten toch.
Kei tof en cool
Alleen jammer dat je met die wereldtalen niet meer zo ver komt.
Oh Albert, met die wereldtalen kom ik verder dan u denkt...

Laatst gewijzigd door restons courtois : 22 januari 2005 om 17:22.
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be