Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 augustus 2002, 19:36   #1
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Vanavond op Canvas-TV om 21u00

HISTORIES [T]
Historische documentaires ingeleid door Catherine Van Eylen.
In het tweeluik 'Vlamingen aan het Oostfront' onderzoekt Histories de militaire collaboratie in Vlaanderen tijdens de tweede wereldoorlog.

Vandaag eerste deel: "Een Vlaams legioen"
Naar schatting 16000 Vlamingen hebben op een of andere manier deelgenomen aan de oorlog tussen Duitsland en de Sovjet-Unie. Niet alle 16.000 waren militairen. Ook vrachtwagenchauffeurs, arbeiders van de Organisation Todt en verpleegsters van het Duitse Rode Kruis worden bij de "Oostfronters" gerekend. De meeste vrijwilligers namen dienst in een zogenaamd Vlaamse militaire gevechtseenheid die functioneerde binnen de Waffen-SS. De militaire collaboratie kwam in Vlaanderen overigens al op gang voor de Duitse inval in Rusland. Belangrijkste spelers in het veld waren het VNV van Staf De Clercq en de Algemene SS Vlaanderen van René Lagrou. De Clercq leidde het relatief grote Vlaams Nationaal Verbond (dat voor de oorlog op een bepaald ogenblik niet minder dan 17 parlementsleden telde). Hoewel hij de Duitsers vrijwel meteen zijn diensten aanbood, kwam het niet van in het begin tot militaire collaboratie tussen VNV en de bezetter. De Clercq had zijn eigen agenda (de oprichting van een Groot-Dietse Staat), die verschilde van die van de Duitsers.
.
René Lagrou
.
De Algemene SS daarentegen begon wel meteen Vlamingen te ronselen, niet voor het reguliere Duitse leger, maar voor de Waffen-SS. Daardoor ontstond een soort opbod binnen het Vlaamse kamp. Om de gunsten van de Duitsers te behouden, verhoogde De Clercq zijn inzet. Uiteindelijk besloot ook hij tot militaire collaboratie en beval hij zijn medewerkers om de rekrutering voor de SS op gang te trekken. De inval in de Sovjet-Unie versnelde het hele proces. De Clercq kon nu spreken van een "kruistocht" tegen het bolsjevisme. Met de Duitsers werd afgesproken dat er een "Vlaams Legioen" zou opgericht worden binnen de SS. In de zomer van 1941 vertrokken de eerste Vlaamse legionairs. Velen voelden zich spoedig bedrogen: Over het statuut van het "Vlaams Legioen" (eigenlijk "Freiwilligen Legion Flandern") bleken veel misverstanden te bestaan. De omkadering, inclusief de beveltaal was Duits. De medische staf was Duits. De beloofde Vlaamse aalmoezenier (het ging tenslotte om een kruistocht) is nooit komen opdagen. Eind 1941 werden de legionairs in het vuur gegooid in de buurt van Leningrad.
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2002, 20:51   #2
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

Mag ik u vragen waar u het bijna integrale citaat uit de net bekeken documentaire hebt kunnen opduikelen?

Fantastisch werk trouwen, zoals het verwacht werd!!!
__________________
Politiek is vloeibare geschiedenis, geschiedenis is gestolde politiek
Pieterjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2002, 22:33   #3
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan
Mag ik u vragen waar u het bijna integrale citaat uit de net bekeken documentaire hebt kunnen opduikelen?

Fantastisch werk trouwen, zoals het verwacht werd!!!
Eh? Welk citaat bedoel je PJ?
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2002, 22:38   #4
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

Wel, ik herken enkele letterlijke zinnen uit de documentaire zoals de laatste twee regels. in identieke bewoordingen voorkomend in Histories. Ik dacht dat u misschien aan de bindteksten kon komen. Zou weleens interessant kunnen zijn.
__________________
Politiek is vloeibare geschiedenis, geschiedenis is gestolde politiek
Pieterjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2002, 22:45   #5
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan
Wel, ik herken enkele letterlijke zinnen uit de documentaire zoals de laatste twee regels. in identieke bewoordingen voorkomend in Histories. Ik dacht dat u misschien aan de bindteksten kon komen. Zou weleens interessant kunnen zijn.
Sorry PJ, maar die tekst heb ik niet geschreven maar dat is de introductie zoals die door CanvasTV zelf werd vrijgegeven

Maar ik ben er zeker van dat je direkt bij Canvas te rade kan gaan en misschien helpen ze je wel voort, dat hebben ze bij mij in het verleden ook al een paar keer gedaan.

Canvas: http://www.canvas.be/
Canvas Histories: [email protected]
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be