Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 november 2016, 11:04   #41
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Neen, u bent juist.
Hoe dikwijls zie je niet in een grootwarenhuis een uitbater van een nachtwinkel die zijn voorraad voor zijn nachtwinkel daar koopt.(2 grote platte karren in 1 keer)
Vervolgens verkoopt hij dat gewoon door in zijn nachtwinkel met grote winst.
En hoeveel belasting betaalt hij op die inkomsten?
Ik denk niet veel.
Do the math. Je kan zelf zien wat er in de winkelkarren ligt en aan welke prijs het verkocht wordt in de nachtwinkels.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2016, 11:08   #42
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Specifiek voor verkoop langs autostrades, vind ik dat een verkoopverbod gunstig is om impulsaankoop en impulsverbruik tegen te gaan.
Autostrades zijn geen federale bevoegdheid meer maar een gewestelijke. Maggie De Block is minister op het federaal niveau. Het is een N-VA minister die op Vlaams gewestelijk bevoegd is voor handel en handelsverboden op Vlaamse autostrades.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2016, 11:30   #43
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb onlangs net het omgekeerde gelezen.

Ze geven teveel aan aan de belastingen. Zo kunnen ze zwart geld witwassen !

.
Inkomsten uit drugs?

Heb ik nog gehoord.
Pitta zaken zouden daar ook in zitten.

Het zou me niet verwonderen.
Als je soms ziet dat een allochtonen winkeltje amper volk trekt en toch een halve woonblok weet op te kopen moeten ze hun omzet wel opdrijven om de financieringen te kunnen doen.

Het zou best wel kunnen.
Toch in bepaalde zaken.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2016, 12:48   #44
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.370
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Inkomsten uit drugs?

Heb ik nog gehoord.
Pitta zaken zouden daar ook in zitten.

Het zou me niet verwonderen.
Als je soms ziet dat een allochtonen winkeltje amper volk trekt en toch een halve woonblok weet op te kopen moeten ze hun omzet wel opdrijven om de financieringen te kunnen doen.

Het zou best wel kunnen.
Toch in bepaalde zaken.
Dat is ook een oplossing. 6 maandenwonders als witwassers. Moet er eens met een boekhouder over klappen, zien wat de mogelijke pistes daarin zijn.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2016, 12:59   #45
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat is raar.
Ik ben nog niemand tegen gekomen die beweerde dat met één maatregel, vb. die tankstations, het alcoholprobleem opgelost zou worden.

We moeten het probleem ook niet ontkennen. Niet overdrijven en niet ontkennen.

Neem nu het gevaar van roken. Werd dit opgelost door de maatregel dat men niet meer mag roken in restaurants en in cafetaria van sportclubs ?
Neen. Maar het heeft begod wel een ernstige gedragswijziging veroorzaakt.

Specifiek voor verkoop langs autostrades, vind ik dat een verkoopverbod gunstig is om impulsaankoop en impulsverbruik tegen te gaan.

.
Een verslaafde vindt altijd drank.
Ik heb nog geweten dat er geen nachtwinkels waren en er maar hier en daar een tankstation was waar je drank kon kopen.

Toch waren er toen verslaafden, toch reden er toen mensen onder invloed, toch ...

Het rookverbod is wel iets anders, je mag op bepaalde plaatsen gewoon niet meer roken.
De keuze is dan: "Buiten roken of niet roken".

Op de werkplek is het hetzelfde, op je werk rook je niet, punt uit!
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2016, 13:12   #46
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat is ook een oplossing. 6 maandenwonders als witwassers. Moet er eens met een boekhouder over klappen, zien wat de mogelijke pistes daarin zijn.
Dit komt vaker voor dan men denk.
Geld witwassen is een dure zaak.
Door het in vastgoed te steken compenseerd men dat verlies op langere termijn en zwart word wit.
In elk geval is het eigenaardig dat dikwijls goed draaiende zaken failliet gaan en slecht draaiende zaken vastgoed kunnen kopen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2016, 13:15   #47
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Een verslaafde vindt altijd drank.
Ik heb nog geweten dat er geen nachtwinkels waren en er maar hier en daar een tankstation was waar je drank kon kopen.

Toch waren er toen verslaafden, toch reden er toen mensen onder invloed, toch ...

Het rookverbod is wel iets anders, je mag op bepaalde plaatsen gewoon niet meer roken.
De keuze is dan: "Buiten roken of niet roken".

Op de werkplek is het hetzelfde, op je werk rook je niet, punt uit!
Ik denk dat alcoholisten wel tijdig naar een bazaar gaan.
In nacht of baanwinkels is dat wel duur.

Nu ja langs de andere kant, nachtwinkels staan vol flessen.
Dus ze moeten toch verkocht geraken.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2016, 14:07   #48
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dit komt vaker voor dan men denk.
Geld witwassen is een dure zaak.
Door het in vastgoed te steken compenseerd men dat verlies op langere termijn en zwart word wit.
In elk geval is het eigenaardig dat dikwijls goed draaiende zaken failliet gaan en slecht draaiende zaken vastgoed kunnen kopen.
Vastgoed is steeds minder eigendom van vennootschappen. Als de uitbaters van een nachtshop zelf eigenaar zijn het vastgoed kunnen ze toegevingen doen in de huur die uit de winkelactiviteiten verschuldigd is.

Veel "goedlopende" zaken gaan over kop door te enthousiaste investeringen en te hoge huurlasten.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2016, 15:35   #49
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Een verslaafde vindt altijd drank.
Ik heb nog geweten dat er geen nachtwinkels waren en er maar hier en daar een tankstation was waar je drank kon kopen.

Toch waren er toen verslaafden, toch reden er toen mensen onder invloed, toch ...

Het rookverbod is wel iets anders, je mag op bepaalde plaatsen gewoon niet meer roken.
De keuze is dan: "Buiten roken of niet roken".

Op de werkplek is het hetzelfde, op je werk rook je niet, punt uit!
Je moet niet de zaak verengen naar verslaafden.

De verkoop langs autosnelwegen of in tankstations is maar een heel klein deel van een heel verhaal; maar wel een ambetant deel - wij herhalen: impulsaankopen en impulsdrinken, met je auto naast je.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2016, 15:39   #50
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Autostrades zijn geen federale bevoegdheid meer maar een gewestelijke. Maggie De Block is minister op het federaal niveau. Het is een N-VA minister die op Vlaams gewestelijk bevoegd is voor handel en handelsverboden op Vlaamse autostrades.
Je simplifieert nogal !

Vlaanderen zou de exploitatievoorwaarden kunnen verstrengen voor die tankstations.
Maar niet voor de tankstations die niet op haar eigendommen gelegen zijn.

En als ze dat zou doen voor de stations langs de autostrades, dan riskeer je dat de exploitanten naar de rechter gaan, omdat handel drijven ... niet regionaal is qua bevoegdheid, dus is er een discriminatie.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2016, 18:46   #51
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En als ze dat zou doen voor de stations langs de autostrades, dan riskeer je dat de exploitanten naar de rechter gaan, omdat handel drijven ... niet regionaal is qua bevoegdheid, dus is er een discriminatie.

.
"handel drijven" is geen bevoegdheid van overheden in niet-communistische regimes. Vergunningen zijn 100% gewestelijke bevoegdheid. Daar zit niets meer van op federaal niveau.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2016, 20:40   #52
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
"handel drijven" is geen bevoegdheid van overheden in niet-communistische regimes. Vergunningen zijn 100% gewestelijke bevoegdheid. Daar zit niets meer van op federaal niveau.
Je schuift zelf al handig op.
Wees niet zo koppig: er is hommeles in de federale regering, omdat één partner vindt dat Maggie haar plan niet genoeg kruidt.

Verder zijn er diverse zaken die nog steeds bevoegdheid zijn van de federale overheid, naast hetgeen waarvoor de minister van volksgezondheid bevoegd is. Bijvoorbeeld alles wat handel drijven betreft inzake de sperperiode en de koopjesperiode.
Krisken tsjeef Peeters bijvoorbeeld: Vice-eersteminister en minister van Werk, Economie en Consumenten, belast met Buitenlandse Handel

Om nog maar te zwijgen over minister Willy Borsus.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2016, 17:49   #53
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Blijkbaar ontkent niemand dat er 1 miljoen Belgen een alcoholprobleem hebben. Als corporaties eraan verdienen mogen zelfs de maatschappelijk schadelijkste drugs legaal zijn. Volksgezondheid is dan niet meer zo van belang.
Onze drugskoerier gaat het hebben over volksgezondheid...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2016, 19:52   #54
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Onze drugskoerier gaat het hebben over volksgezondheid...
Stropers zijn dikwijls de beste boswachters.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2016, 22:39   #55
Waterglas
Partijlid
 
Waterglas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2016
Berichten: 288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Ontkenning is de eerste fase

Het gaat trouwens niet alleen om verslaving hé, maar ook op het verhoogd risico op kanker.
Ach, ja het "verhoogde kans op kanker" argument. Een vrij misleidende bewering, want gezond leven verhoogt de kans dat je ooit een kankerdiagnose krijgt.
Dat is het geniale van organisaties als "Kom op tegen kanker", ze zullen nooit zonder werk vallen, hoe meer maatregelen er genomen worden, hoe meer maatregelen noodzakelijk lijken...

Als men zegt dat alcohol of roken de kans op kanker verhoogt bedoelt men dat bij personen van dezelfde leeftijd het percentage kanker diagnoses in de groep van drinkers of rokers hoger zal liggen dan in de groep van niet-drinkers/rokers. Maar het aantal nieuwe kanker diagnoses stijgt met de leeftijd (over een periode van 1 jaar is de kans op zo'n diagnose 0.014% in de 10-14 leeftijdsgroep, dat stijgt tot 0.22% voor 40-44 jarigen, en in de groep 75-79 is het reeds 2.3%), en niet-drinkers/rokers leven langer. Met het grootste deel van de kankers in de groep ouder dan 65 (in de VS bvb 62% van de diagnoses) zijn het dus vooral de "gezond levende" mensen die kanker krijgen.

In 2007 werd het rookverbod in de horeca ingevoerd. In 2014 stierven voor het eerst meer Belgen aan kanker dan aan hartziekten. Wat ondermeer toegeschreven wordt aan een daling van het aantal hartinfarcten door het rookverbod. Met alcohol zal je net hetzelfde zien: minder mensen sterven aan een hartaanval, beroerte, hersenbloeding, levercirrose, ongeval, etc, en een groot deel van hen zal uiteindelijk kanker krijgen en aan kanker overlijden.

In Australië daalde het aantal rokers van 37% in 1975 naar 13% vandaag. Alcohol consumptie daalde in die periode met 30%. In 2014 werd kanker er de eerste doodsoorzaak, en dat nieuws werd gebracht met de boodschap: de meeste kankers zijn het gevolg van levensstijl, daarom moeten mensen minder drinken, eten en roken. Het gevolg daarvan zal een toename van kankergevallen zijn.

Ook interessant: borstkanker en overgewicht; globaal gezien verhoogt overgewicht het risico op borstkanker, maar die verhoging doet zich voor na de menopauze, bij jongere vrouwen is het net omgekeerd. Een "gezond gewicht" verhoogt dus de kans op borstkanker op jonge leeftijd (al blijft het zeldzaam, minder dan 5% van de diagnoses vallen in de groep jonger dan 40).

Laatst gewijzigd door Waterglas : 29 november 2016 om 23:07.
Waterglas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be