Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 december 2016, 11:06   #1341
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Natuurlijk wordt de zonde ingefluisterd door de duivel. Door wie anders?
Een dergelijke veralgemening leert de Kerk alvast niet.

Als u het tegendeel beweert, haal gerust een kerkelijk document boven. Ik raad u alvast aan om eens het hoofdstuk over de menselijke persoon te lezen in de Catechismus van de katholieke Kerk (deel 3, eerste hoofdstuk). Daar wordt ook geschreven over de zonde. Niet evenwel in uw bewoordingen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2016, 11:08   #1342
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dit gezegd zijnde, vergeet uw kerk toch even dat we niet meer leven in het jaar 316, maar wel in het jaar 2016.
Misschien moet u niet vergeten om de Kerk te laten spreken in plaats van te luisteren naar uw eigen vooroordelen.

Ik wacht nog steeds met veel nieuwsgierigheid naar een referentie voor die "kinderen van de duivel".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2016, 11:09   #1343
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.622
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik raad u alvast aan om eens het hoofdstuk over de menselijke persoon te lezen in de Catechismus van de katholieke Kerk (deel 3, eerste hoofdstuk). Daar wordt ook geschreven over de zonde. Niet evenwel in uw bewoordingen.
Kan je voor eens beknopt samenvatten wat de zonde dan is in de huidige leer van de kerk? Ik heb geen catechismus liggen.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2016, 11:20   #1344
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Kan je voor eens beknopt samenvatten wat de zonde dan is in de huidige leer van de kerk? Ik heb geen catechismus liggen.
De Catechismus staat online.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2016, 14:06   #1345
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Misschien moet u niet vergeten om de Kerk te laten spreken in plaats van te luisteren naar uw eigen vooroordelen.

Ik wacht nog steeds met veel nieuwsgierigheid naar een referentie voor die "kinderen van de duivel".

Lactantius is anders wel heel duidelijk in zijn Divine Institute, 2:14.2-5:

En zo werden twee soorten demonen geschapen: de hemelse en de aardse. De aardse zijn de onreine geesten, aanstichters van alle boosheid die geschiedt en de duivel is hun meester.

Voor zover ik weet werd deze uitspraak van Lactantius nooit door uw kerk herroepen. De bron van alle kwaad is met andere woorden de duivel. Kinderen verwekt en geboren uit een ‘zondige’ relatie zijn uiteindelijk ter wereld gekomen door de manipulaties en initiële verleidingen van en door de duivel of door één van zijn demonen. En in die zin kunnen deze kinderen zeker 'kinderen van de duivel' worden genoemd

Irenaeus weet ons zelfs te vertellen waarom de duivel dit constant doet. Hij zegt dit in zijn werkContra haereses.:”De duivel is jaloers op Gods werk, de mensen, en besloot daarom vijandschap te zaaien tussen de mens en God”.

Tertullianus tenslotte voegt er nog aan toe dat deze jaloersheid, deze nijd en boosaardigheid van de duivel te maken heeft met het feit dat God de mens de heerschappij over de schepping heeft gegeven. En daarom tracht de duivel gedurig aan de mens te verleiden.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 december 2016 om 14:27.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2016, 14:13   #1346
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De Catechismus staat online.
Nee dank je, ik heb hem van buiten moeten leren, de wereldberoemde catechismus van de Belgische bisschoppen. Een van mijn vele toxische katholieke overdosissen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2016, 14:18   #1347
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

504

Laatst gewijzigd door eno2 : 31 december 2016 om 14:24.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2016, 14:23   #1348
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Al die gruwel(moorden) kan toch niet van God komen. Daarom is de duivel wel handig. Wie berouw toont, fake of echt, loopt over van de duivel naar God. Daar hebben de katholieken alles voor over. Zelfs opvang en hulp voor de allerergste zondaars.
Alleen toonde Michèle publiek geen berouw. Zelfs dat niet.

Laatst gewijzigd door eno2 : 31 december 2016 om 14:24.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2016, 14:27   #1349
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.622
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De Catechismus staat online.
Gevonden, maar zeer verhelderend vind ik het niet.

Opeens komen de ondeugden doorheen het relaas over zonden, zonder uitleg hoe ze in dat deel passen.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2016, 18:15   #1350
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Al die gruwel(moorden) kan toch niet van God komen. Daarom is de duivel wel handig. Wie berouw toont, fake of echt, loopt over van de duivel naar God. Daar hebben de katholieken alles voor over. Zelfs opvang en hulp voor de allerergste zondaars.
Alleen toonde Michèle publiek geen berouw. Zelfs dat niet.
In de middeleeuwen gingen de magistraten en de geestelijken niet over berouw. Voor moord kreeg men de doodstraf, ook na een bekentenis en berouw, al of niet afgedwongen. De moordenaar mocht bichten en werd meteen daarna opgehangen of gewurgd. De kwestie van het berouw werd aan God overgelaten. Nu echter echter wordt de betekenis van het purgatorium verwaarloost: de kerk vergeeft zonden. Men denkt dat de Psalmist in typologische zin over madam Martin schrijft. Pervers.
Ps. 32

1. Van David. Een compositie. Zalig wiens overtreding vergeven, wiens zonde uitgewist is; 2. zalig de mens wien de Heer niet meer toerekent wat is misdreven, in wiens hart niets heimelijks huist. 3. Want zolang ik zweeg, teerde mijn kracht weg, mijn snikken brak los, elke dag; 4. dag en nacht bleef uw hand op mij wegen: ik verschrompelde tot in het merg, of mij midzomerhitte verschroeid had. 5. Tot ik U mijn zonde bekend heb, mijn kwaad niet langer verzweeg, wist: de Heer biecht ik mijn overtreding. Toen vergaaft Gij mijn zonde, mijn schuld.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2016, 19:01   #1351
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Het vaste sjabloon is de redding van de bijna gestenigde vrouw door Jezus.
Ik ben evenwel geen gruwelmoordenaar. Dus werp ik een steen. Naar de kloosterzusters. Weliswaar niet de eerste.

Laatst gewijzigd door eno2 : 31 december 2016 om 19:01.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2016, 19:20   #1352
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Het vaste sjabloon is de redding van de bijna gestenigde vrouw door Jezus.
Ik ben evenwel geen gruwelmoordenaar. Dus werp ik een steen. Naar de kloosterzusters. Weliswaar niet de eerste.
Vermits het overspel van de genoemde vrouw geen ontvoerde kinderen betrof en er daarbij niemand om het leven werd gebracht is de gelijkstelling met de zaak Dutroux absurd. Maar, zoals gezegd, de kerk heeft eeuwen lang totaal anders geoordeeld in civiele zaken en ook in de inquisitie (maar aan politieke complotten meegewerkt en moordenaars - vooral geestelijken - in bescherming genomen). Dante heeft heel wat geestelijken ontmoet in het inferno.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2016, 19:31   #1353
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Vermits het overspel van de genoemde vrouw geen ontvoerde kinderen betrof en er daarbij niemand om het leven werd gebracht is de gelijkstelling met de zaak Dutroux absurd.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Maar, zoals gezegd, de kerk heeft eeuwen lang totaal anders geoordeeld in civiele zaken en ook in de inquisitie (maar aan politieke complotten meegewerkt en moordenaars - vooral geestelijken - in bescherming genomen). Dante heeft heel wat geestelijken ontmoet in het inferno.
Absoluut .
Jan is een moderne katholiek, met neigingen naar vroeger. Hij begreep zogezegd niets van mijn robuuste afschieten van zijn absurde voorbeeld , hij vroeg mij het nog eens uit te leggen...

Laatst gewijzigd door eno2 : 31 december 2016 om 19:32.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2016, 22:40   #1354
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Al die gruwel(moorden) kan toch niet van God komen. Daarom is de duivel wel handig. Wie berouw toont, fake of echt, loopt over van de duivel naar God. Daar hebben de katholieken alles voor over. Zelfs opvang en hulp voor de allerergste zondaars.
Alleen toonde Michèle publiek geen berouw. Zelfs dat niet.
Dat wordt getoond in de armenbijbel die vanaf ca 1430 werd gedrukt in Noord-uropa. Er zijn nog 300 exemplaren bekend. De duivel verleidde Eva, maakte dat Ezou verleid werd om zijn geboorterecht te verkopen aan Jakob (met de boog) en hij stelde Jezus op de proef.

Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2017, 08:10   #1355
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Natuurlijk wordt de zonde ingefluisterd door de duivel. Door wie anders?
Door God zelf. Staat er niet geschreven: "Heer leid mij niet in verzoeking?"
Mattheus 6:13




Vertaling: Er is geen licht zonder duisternis, geen goed zonder kwaad, geen vrouw zonder man. Alles in het leven is tegendelig, bekend als dialectiek.
God is ook de duivel.

Lees Jesaja 45:7 Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

En uit het goede wordt het kwade geboren, zoals het goede uit het kwade, en deze eenheid en wisselwerking tussen goed en kwaad is de heilige geest als cyclussysteem en ontwikkelingsproces.

Goed en kwaad zijn ook relatief.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2017, 13:30   #1356
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Justitie Michelle Martin moet mogelijk opnieuw voor de rechtbank verschijnen. Het onderzoek naar de klacht met burgerlijke partijstelling die Jean Lambrecks en zijn zoon Leendert, de vader en broer van de vermoorde Eefje, tegen de ex van kindermoordenaar Marc Dutroux hebben ingediend, is afgerond. Dat schrijft Het Belang van Limburg. Op 9 maart buigt de raadkamer van Namen zich over de zaak.

Het onderzoek draait rond bedrieglijk onvermogen: Martin verwierp in 2001 de nalatenschap van haar moeder. Zo zorgde zij ervoor dat het vermogen niet naar de slachtoffers kon gaan, maar wel naar haar eigen kinderen. Ze organiseerde zelf haar onvermogen, een misdrijf waarop tot twee jaar cel en een boete van 12.500 euro staat.

In februari 2013 diende Leendert Lambrecks een klacht met burgerlijke partijstelling in tegen Michelle Martin. Hij ging daarmee nog een stap verder dan zijn vader Jean, die net voor de vrijlating van Martin in augustus 2012 al een gewone klacht had ingediend bij het parket van Brussel. Maar in de zomer van 2013 stapte ook Jean naar de onderzoeksrechter om een klacht met burgerlijke partijstelling in te dienen.

Met hun klachten zetten vader en zoon Lambrecks zelf een gerechtelijk onderzoek op gang. Zij moesten daarvoor een borgsom (tussen de 150 en 750 euro) betalen. Die som krijgen ze terug als er later een veroordeling volgt.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...65/2017/02/15/Michelle-Martin-opnieuw-voor-de-rechter.dhtml
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2017, 14:19   #1357
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...65/2017/02/15/Michelle-Martin-opnieuw-voor-de-rechter.dhtml
Eefje vermoord
Fake News....
Alternative Facts...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2017, 15:13   #1358
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Een lesje tegen het overmatig religieus pamperen van moordenaars:

Predikant krijgt moordenaar (die zijn vrouw vermoord had) vrij na 16 jaar .

Die trouwt met zijn dochter en vermoordt haar vier kinderen....
Citaat:

Un hombre mata a los cuatro hijos de su mujer tras 16 años en la cárcel por asesinato
El padre de la esposa ayudó a Gregory Green a salir de la cárcel tras 16 años por asesinar a su primera pareja en 1991
http://internacional.elpais.com/inte...63_208586.html

Eerst verkrachtte hij haar, schoot haar in de enkel en pleegde de nieuwe moordpartij voor haar ogen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2017, 19:59   #1359
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Eefje vermoord
Fake News....
Alternative Facts...
Die pagina wordt niet meer gevonden.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2017, 22:01   #1360
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Die pagina wordt niet meer gevonden.
Ik had ze geciteerd:
http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=1356
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be