Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 oktober 2011, 12:19   #41
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Persoonlijke verantwoordelijkheid mag en kan nooit doorgeschoven worden naar de overheid !
Daar gaat het net om. Hier wordt de verantwoordelijk van de overheid doorgeschoven naar de persoon. Dat kan niet !



Men dient de opgelopen schade te verhalen op de aansprakelijke.
Als dat de gemeente is, dan de gemeente.
Als de burgemeester persoonlijk een fout gemaakt heeft, dan de burgemeester.
Maar als de gemeente een fout maakt, dient dit echt niet persoonlijk verhaald te worden op de burgemeester !
En dat is wat er schort.
Te moeilijk voor vooringenomen personen.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2011, 12:19   #42
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Dat is momenteel aan de rechtbank om dit uit te maken wie voor wat aansprakelijk is.
Niet echt, want voor sommige zaken kan je zelfs de gemeente niet dagvaardigen.

Je kan namelijk de gemeente niet dagvaardigen omdat een kruispunt onoverzichtelijk is of omdat de verkeerslichten reeds meerdere dagen niet werken. Daarvoor kan je enkel de burgemeester dagvaardigen, ondanks het feit dat de technische dienst van een gemeente beslist wanneer ze daar werken uitvoeren en dat het personeel van die dienst vaak vast benoemden zijn en geen aaangestelde van de burgemeester. En dat het heel de gemeenteraad is die beslist of er geen word vrijgemaakt voor bepaalde werken en niet de burgemeester zelf.

Om een rechtvaardige uitspraak te kunnen bekomen, zou je dus heel de gemeenteraad moeten dagvaardigen, samen met alle verantwoordelijke aangestelden, doch dan treed de wet op burgelijke aansprakelijkheid als werkgever in werking en word de burgemeester beschouwd als werkgever, dit terwijlhij vaak zelfs niet eens iets te zeggen heeft over de genomen beslissingen of zich zelfs niet eens mag mengen in de besluitneming.

Zo heeft een burgemeester niets te vertellen over het plaatsen van verkeerslichten op de gewestwegen, maar is hij wel burgelijk aansprakelijk voor de veiligheid op die wegen binnen zijn gemeentegrenzen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2011, 13:53   #43
zebrapad
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 3 december 2009
Berichten: 929
Standaard

Tja, politici hebben soms de pretentie te denken dat de wetgeving enkel geldt voor de burger. Sommige dingen kan men nooit juridisch afschuiven op de overheid.
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...breuken-2.aspx

Men zou het ook anders kunnen doen. Maak de politieke partijen juridisch aansprakelijk voor hun mandatarissen. Het zal dan rap gedaan zijn met buiten de lijntjes te kleuren.
zebrapad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2011, 14:13   #44
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Niet echt, want voor sommige zaken kan je zelfs de gemeente niet dagvaardigen.

Je kan namelijk de gemeente niet dagvaardigen omdat een kruispunt onoverzichtelijk is of omdat de verkeerslichten reeds meerdere dagen niet werken. Daarvoor kan je enkel de burgemeester dagvaardigen, ondanks het feit dat de technische dienst van een gemeente beslist wanneer ze daar werken uitvoeren en dat het personeel van die dienst vaak vast benoemden zijn en geen aaangestelde van de burgemeester. En dat het heel de gemeenteraad is die beslist of er geen word vrijgemaakt voor bepaalde werken en niet de burgemeester zelf.

Om een rechtvaardige uitspraak te kunnen bekomen, zou je dus heel de gemeenteraad moeten dagvaardigen, samen met alle verantwoordelijke aangestelden, doch dan treed de wet op burgelijke aansprakelijkheid als werkgever in werking en word de burgemeester beschouwd als werkgever, dit terwijlhij vaak zelfs niet eens iets te zeggen heeft over de genomen beslissingen of zich zelfs niet eens mag mengen in de besluitneming.

Zo heeft een burgemeester niets te vertellen over het plaatsen van verkeerslichten op de gewestwegen, maar is hij wel burgelijk aansprakelijk voor de veiligheid op die wegen binnen zijn gemeentegrenzen.
Kan je over dat specifieke geval eens een link geven naar de uitspraken van de rechtbank of meer informatie over hangende gerechtelijke procedures.
__________________

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 9 oktober 2011 om 14:14.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2011, 18:05   #45
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Kan je over dat specifieke geval eens een link geven naar de uitspraken van de rechtbank of meer informatie over hangende gerechtelijke procedures.
Dat is een voorbeeld, he Vive. Ik weet niet of er een lijst bestaat online met een overzicht van uitspraken en hangende procedures.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2011, 18:20   #46
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Dat is een voorbeeld, he Vive. Ik weet niet of er een lijst bestaat online met een overzicht van uitspraken en hangende procedures.
Argumenteren met fictieve argumenten leidt tot fictieve conclusies van toepassing in een fictieve wereld.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2011, 18:36   #47
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Argumenteren met fictieve argumenten leidt tot fictieve conclusies van toepassing in een fictieve wereld.
Citaat:
Lokale mandatarissen nog steeds verantwoordelijk voor ongevallen op gemeentelijk terrein

Naar aanleiding van een ongeval met een kind op een gemeentelijk speelplein werden de leden van het college van de gemeente Kortenberg vorige week persoonlijk gedagvaard voor de strafrechter.

Hun persoonlijke dagvaarding komt er doordat een strafrechtelijke aansprakelijkheid van het gemeentebestuur als rechtspersoon ontbreekt. Aangezien een klacht met burgerlijke partijstelling de grootste kans op slagen heeft, komt het daardoor vaak tot dit soort strafzaken.

Dat de ouders van het zwaargewonde kind vergoeding zoeken en krijgen, is volstrekt begrijpelijk. Het is echter niet logisch dat individuele mandatarissen hiervoor moeten worden aangesproken en niet het bestuur op zich (nog los van de vraag of het gemeentebestuur verantwoordelijk is).

De VVSG en haar zusterverenigingen pleiten al meer dan vier jaar voor een aanpassing van deze situatie. Door communautaire discussies en onenigheid over de formulering van de wetswijziging blijft dit dossier echter vastzitten. Nochtans ligt er een perfect haalbaar voorstel op tafel waarbij niet alleen lokale mandatarissen gebaat zouden zijn, maar alle burgers die een onopzettelijke fout begaan (verhoging van de foutdrempel in het strafrecht en invoering aansprakelijkheid publieke rechtspersoon).

Er is dan ook dringend nood aan een oplossing. Met de verkiezingen van 2012 in het vooruitzicht rijst immers meer dan ooit de vraag wie nog bereid is verantwoordelijkheid te nemen voor al wat misloopt op het grondgebied van zijn/haar gemeente. Zie ook uitgebreider nieuwsbericht op onze website. Meer info: [email protected]
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2011, 18:53   #48
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.730
Standaard

@Guido

Nogmaals, er is een verschil tussen en aansprakelijk stellen en de kosten verhalen.

Als de gemeente had bemiddeld dan was zelfs geen sprake van een rechtszaak.
__________________

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 9 oktober 2011 om 18:53.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2011, 19:20   #49
freelancer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 februari 2011
Berichten: 7.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Argumenteren met fictieve argumenten leidt tot fictieve conclusies van toepassing in een fictieve wereld.
Welk land hebt U in uw gedacht?
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2011, 19:33   #50
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Je hebt het dus echt niet gelezen hé of je hebt, en dat is nog erger, het wel gelezen maar je hebt het niet begrepen.
Lees jij eerst het artikel volledig en niet alleen de titel en lees dan wat ik erover neerzet. Misschien zie je dan dat ik zeg dat de burgemeester en schepenen verantwoordelijk moeten blijven voor de beslissingen die ze genomen hebben. En bijvoorbeeld niet de gemeentesecretaris die deze beslissingen genoteerd heeft en ze daarna heeft doorgestuurd naar de betrokken dienst. Als de ontvangende dienst een fout maakt, is het vanzelfsprekend, dat het hoofd van deze dienst, bij de burgemeester en schepenen, verantwoording dient af te leggen en bij een zware fout door burgemeester en schepencollege voor de rechter gedaagd kan worden. Dit neemt niet weg dat de burgemeester en zijn schepencollege, voor de burger de partij moet blijven die aansprakelijk gesteld kan worden, voor de fouten die door zijn ondergeschikten worden gemaakt. Start jij maar een rechtszaak tegen een gemeente ambtenaar die je niet kent en niet weet waar hij verantwoordelijk voor is. Mooie soep gaat dat worden. Daarom ook dat ik vermeld heb dat dit voorstel onmogelijk De Raad van State kan passeren. En terecht.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2011, 19:33   #51
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Argumenteren met fictieve argumenten leidt tot fictieve conclusies van toepassing in een fictieve wereld.
Hier ben je weer met je ondoordachte reacties. Omdat ik schrijf dat ik niet weet of er online een lijst te vinden is met rechtszaken ter zake, doe je de hele boel weer af als fictief...

Als men jouw "redenering" van hierboven zou moeten doortrekken, dan mag minstens de helft van de wetenschappelijke studie in de vuilbak gegooid worden. En voor je te snel reageert: ook recht is een wetenschap.

Maar goed, met jou valt gewoon geen ernstig gesprek te voeren. Misschien, en dat is mijn indruk (voor wat die waard is), omdat je niet echt mee bent in het maken van intellectuele oefeningen. Je doet ook geen moeite. Nee, integendeel, je reageert als een peuter die met de paplepel gevoed moet worden. Dat is dan maar zo. Ik steek mijn tijd al lang niet meer in dat soort mensen.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2011, 19:36   #52
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Lees jij eerst het artikel volledig en niet alleen de titel en lees dan wat ik erover neerzet. Misschien zie je dan dat ik zeg dat de burgemeester en schepenen verantwoordelijk moeten blijven voor de beslissingen die ze genomen hebben. En bijvoorbeeld niet de gemeentesecretaris die deze beslissingen genoteerd heeft en ze daarna heeft doorgestuurd naar de betrokken dienst. Als de ontvangende dienst een fout maakt, is het vanzelfsprekend, dat het hoofd van deze dienst, bij de burgemeester en schepenen, verantwoording dient af te leggen en bij een zware fout door burgemeester en schepencollege voor de rechter gedaagd kan worden. Dit neemt niet weg dat de burgemeester en zijn schepencollege, voor de burger de partij moet blijven die aansprakelijk gesteld kan worden, voor de fouten die door zijn ondergeschikten worden gemaakt. Start jij maar een rechtszaak tegen een gemeente ambtenaar die je niet kent en niet weet waar hij verantwoordelijk voor is. Mooie soep gaat dat worden. Daarom ook dat ik vermeld heb dat dit voorstel onmogelijk De Raad van State kan passeren. En terecht.
In het bewuste artikel staat niet één letter over de interpretatie die jij eraan geeft.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2011, 19:43   #53
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Hier ben je weer met je ondoordachte reacties. Omdat ik schrijf dat ik niet weet of er online een lijst te vinden is met rechtszaken ter zake, doe je de hele boel weer af als fictief...

Als men jouw "redenering" van hierboven zou moeten doortrekken, dan mag minstens de helft van de wetenschappelijke studie in de vuilbak gegooid worden. En voor je te snel reageert: ook recht is een wetenschap.

Maar goed, met jou valt gewoon geen ernstig gesprek te voeren. Misschien, en dat is mijn indruk (voor wat die waard is), omdat je niet echt mee bent in het maken van intellectuele oefeningen. Je doet ook geen moeite. Nee, integendeel, je reageert als een peuter die met de paplepel gevoed moet worden. Dat is dan maar zo. Ik steek mijn tijd al lang niet meer in dat soort mensen.
Neen. Je kan voor dergelijke fictieve scenario's ook voorafgaand juridisch advies vragen. In het fictieve ijle argumenteren is echter enkel mogelijk over een fictieve wereld.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2011, 20:11   #54
discuz
Minister
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 3.295
Standaard

Is dit al gepost? De volledige tekst van het voorstel in de Kamer:

http://www.vvsg.be/Lists/Nieuws/Atta...-9-2011%29.pdf
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2011, 12:23   #55
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Lees jij eerst het artikel volledig en niet alleen de titel en lees dan wat ik erover neerzet. Misschien zie je dan dat ik zeg dat de burgemeester en schepenen verantwoordelijk moeten blijven voor de beslissingen die ze genomen hebben. En bijvoorbeeld niet de gemeentesecretaris die deze beslissingen genoteerd heeft en ze daarna heeft doorgestuurd naar de betrokken dienst. Als de ontvangende dienst een fout maakt, is het vanzelfsprekend, dat het hoofd van deze dienst, bij de burgemeester en schepenen, verantwoording dient af te leggen en bij een zware fout door burgemeester en schepencollege voor de rechter gedaagd kan worden. Dit neemt niet weg dat de burgemeester en zijn schepencollege, voor de burger de partij moet blijven die aansprakelijk gesteld kan worden, voor de fouten die door zijn ondergeschikten worden gemaakt. Start jij maar een rechtszaak tegen een gemeente ambtenaar die je niet kent en niet weet waar hij verantwoordelijk voor is. Mooie soep gaat dat worden. Daarom ook dat ik vermeld heb dat dit voorstel onmogelijk De Raad van State kan passeren. En terecht.
Je snapt het niet hé?
Niet erg hoor.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2011, 12:23   #56
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Hier ben je weer met je ondoordachte reacties. Omdat ik schrijf dat ik niet weet of er online een lijst te vinden is met rechtszaken ter zake, doe je de hele boel weer af als fictief...

Als men jouw "redenering" van hierboven zou moeten doortrekken, dan mag minstens de helft van de wetenschappelijke studie in de vuilbak gegooid worden. En voor je te snel reageert: ook recht is een wetenschap.

Maar goed, met jou valt gewoon geen ernstig gesprek te voeren. Misschien, en dat is mijn indruk (voor wat die waard is), omdat je niet echt mee bent in het maken van intellectuele oefeningen. Je doet ook geen moeite. Nee, integendeel, je reageert als een peuter die met de paplepel gevoed moet worden. Dat is dan maar zo. Ik steek mijn tijd al lang niet meer in dat soort mensen.
Ik heb dezelfde indruk.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2011, 12:24   #57
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Neen. Je kan voor dergelijke fictieve scenario's ook voorafgaand juridisch advies vragen. In het fictieve ijle argumenteren is echter enkel mogelijk over een fictieve wereld.
Vraag jij maar advies.
Wij zullen trachten om er iets aan te doen.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2011, 12:29   #58
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Vraag jij maar advies.
Wij zullen trachten om er iets aan te doen.
Hou er rekening mee dat dergelijke wetgevende initiatieven kan misbruiken om de lokale politiek hun verantwoordelijkheid in het wanbeleid in ondermeer de Gemeentelijke Holding door te verschuiven naar de gemeenschap.

Het copy/paste voorstel van de N-VA waarvan men op voorhand wist dat het geen enkele juridische toets zou doorstaan is een blaam voor de geloofwaardigheid van de N-VA.
__________________

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 10 oktober 2011 om 12:30.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2011, 14:40   #59
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.778
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Hou er rekening mee dat dergelijke wetgevende initiatieven kan misbruiken om de lokale politiek hun verantwoordelijkheid in het wanbeleid in ondermeer de Gemeentelijke Holding door te verschuiven naar de gemeenschap.

Het copy/paste voorstel van de N-VA waarvan men op voorhand wist dat het geen enkele juridische toets zou doorstaan is een blaam voor de geloofwaardigheid van de N-VA.

De persoonlijke verantwoordelijkheid van de burgemeester wordt voor persoonlijke fouten met dit voorstel niet van tafel geveegd.
Die verantwoordelijkheid blijft gewoon bestaan. (1382 e.v.))
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2011, 14:44   #60
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.778
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
@Guido

Nogmaals, er is een verschil tussen en aansprakelijk stellen en de kosten verhalen.

Als de gemeente had bemiddeld dan was zelfs geen sprake van een rechtszaak.
Een schadevergoeding bekomen kan alleen van een aansprakelijke.
En wanneer er een oorzakelijk verband is.
(Uitgezonderd de wetgeving op de objectieve aansprakelijkheid : hier kan je een schadevergoeding bekomen van een persoon zonder dat die aansprakelijk hoeft te zijn)
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be