Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 januari 2017, 19:24   #7901
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.799
Standaard

Wat is dat toch altijd met dat "basisinkomen"? Het is toch niet omdat je bestaat dat de staat u automatisch u een inkomen moet bezorgen? De staat heeft u niet gemaakt, uw ouders hebben dat gedaan.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2017, 19:33   #7902
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat is dat toch altijd met dat "basisinkomen"? Het is toch niet omdat je bestaat dat de staat u automatisch u een inkomen moet bezorgen? De staat heeft u niet gemaakt, uw ouders hebben dat gedaan.
De staat bestaat om het beste te bereiken voor al zijn burgers en de discussie gaat erom of het UBI daartoe een wenselijke bijdrage kan leveren. Volgens mij dus niet. En ik heb 15 jaar onder de armoededrempel geleefd.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2017, 21:40   #7903
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.131
Standaard

Uit Canada. The Basic Income Canada Network (BICN):
http://www.basicincomecanada.org/
Met bijhorend youtube-kanaal:
https://www.youtube.com/channel/UCca...ZlpjcDC0okvwUA
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 16 januari 2017 om 21:55.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2017, 00:20   #7904
Don Quichote
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 juni 2003
Berichten: 3.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De staat bestaat om het beste te bereiken voor al zijn burgers en de discussie gaat erom of het UBI daartoe een wenselijke bijdrage kan leveren. Volgens mij dus niet. En ik heb 15 jaar onder de armoededrempel geleefd.
Iets om over na te denken.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2017, 17:50   #7905
zwart op wit
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 260
Standaard

Het basisinkomen komt er definitief NIET!

- Werkende mensen moeten niet opdraaien voor luierikken dus werklozen: zij mogen NIETS ontvangen!
zwart op wit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2017, 02:03   #7906
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.131
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zwart op wit Bekijk bericht
Het basisinkomen komt er definitief NIET!

- Werkende mensen moeten niet opdraaien voor luierikken dus werklozen: zij mogen NIETS ontvangen!
Luierikken zijn OK. Alle energie komt van de zon en de zon schijnt voor iedereen.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2017, 02:56   #7907
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De staat bestaat om het beste te bereiken voor al zijn burgers en de discussie gaat erom of het UBI daartoe een wenselijke bijdrage kan leveren. Volgens mij dus niet. En ik heb 15 jaar onder de armoededrempel geleefd.
Een uitspraak a la Trump: die moet het ook altijd over zichzelf hebben.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2017, 15:21   #7908
Don Quichote
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 juni 2003
Berichten: 3.350
Standaard

Heeft er iemand kijk op...

- het maandbedrag?
- welke voorzieningen er zullen wegvallen?
- waar wordt het geld gehaald?
- welke invloed heeft het op de maatschappij?
- Zijn er (ter wereld) geslaagde systemen?

Persoonlijk denk ik dat niemand er kijk op heeft.

Veel wensdenkers.. dat wel.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2017, 15:31   #7909
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
Heeft er iemand kijk op...

- het maandbedrag?
- welke voorzieningen er zullen wegvallen?
- waar wordt het geld gehaald?
- welke invloed heeft het op de maatschappij?
- Zijn er (ter wereld) geslaagde systemen?

Persoonlijk denk ik dat niemand er kijk op heeft.

Veel wensdenkers.. dat wel.
Hoh in een perfect communistishe wereld pak je 400miljard BNP / 11 miljoen =36000 euro netto per persoon in een gezin. Op die manier gerekend zou mijn vijfpersonen gezin netto 180.000 euro moeten mogen verdienen. Die 180.000 zou dan 50% belast moeten leiden tot 90.000euro netto inkomen... waar je dan noteer goed 0% consumptietaks nog moet mee betalen... In constateer dat mijn som die ik betaal aan de roverheid groter is dan die 90.000 als ik het loon van mij, mijn vrouw en mijn zoon samentel, en ik constateer wat ik overhoud kleiner is dan dit bedrag.

Je kan het ook anders bekijken; welke zijn de investeringen in gemeenschapskosten die ervoor zorgen dat ik 90.000 euro verlies aan de overheid. Volgens mij verlies ik die 90.000 euro vooral aan
- 20% onderwijs
- 15% SZ
- 12% gezondheidszorg
- 5% spoorwegen
dit bepaalt dus in grote lijnen waar mijn inkomen naar toegaat.


je kan dit bedrag maar op één manier versmallen, door gewoon mensen meer hun kosten zelf doen betalen en veel minder te belasten. Iemand die een minimumloon krijgt zou dus meer moeten krijgen, iemand die 70% van zijn maandloon afgeroomd wordt krijgt dan ook meer, maar die betaalt dan bvb 500euro per maan dvoor zijn trein, die betaalt dan 500euro per maand voor zijn opleiding
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2017, 16:05   #7910
korvo
Gouverneur
 
korvo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Locatie: Zoniënwoud
Berichten: 1.446
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
Heeft er iemand kijk op...

- het maandbedrag?
- welke voorzieningen er zullen wegvallen?
- waar wordt het geld gehaald?
- welke invloed heeft het op de maatschappij?
- Zijn er (ter wereld) geslaagde systemen?

Persoonlijk denk ik dat niemand er kijk op heeft.

Veel wensdenkers.. dat wel.
Deze man heeft een verdienstelijke poging gedaan vanuit zijn achtergrond als econoom (en niet als luchtfietser):
http://www.economieblog.be/wordpress...nkomen-belgie/

Een negatieve inkomstenbelasting (NIT) lijkt dan wel weer werkbaar:
https://www.ftm.nl/artikelen/hoe-neo...-links-inhaalt
korvo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2017, 18:07   #7911
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.994
Standaard

http://www.knack.be/nieuws/wereld/ba...T=186534368019

Leuk artikel over het experiment in Finland.
Je kan tot vier artikelen gratis bekijken op de knakkebrood.

twee stukjes daaruit:

Citaat:
Meer nog dan de bureaucratie hoopt de Finse regering de werkloosheid terug te dringen. Die schommelt landelijk rond de 8 procent. In de buitenstedelijke gebieden ligt dat percentage aanzienlijk hoger.

Niet dat het met de ingang van dit experiment ineens banen regent, merkt Kela's juridische directeur Marjukka Turunen op. Maar het huidige sociale vangnet functioneert zodanig dat bijstandsgerechtigden er doorgaans financieel op achteruitgaan als ze een bijbaan nemen. Door deeltijdwerk lopen ze het risico hun uitkering gedeeltelijk of volledig te verliezen. Turunen: 'Het basisinkomen geeft juist een stimulans om op zoek te gaan naar werk, ook al is het maar tijdelijk of slecht betaald.' Het geld dat de deelnemers bijverdienen verandert immers niets aan het basisloon dat Kela overmaakt.
Citaat:
'Het basisloon verandert alles', zegt hij. Omdat Wolf niet langer hoeft te vrezen dat zijn uitkering door neveninkomsten wordt ingetrokken, is hij de lat lager gaan leggen. Voorheen solliciteerde hij op allerhande kantoorwerk, tegenwoordig kijkt hij voorbij de vacatures die aansluiten bij zijn opleiding. 'Misschien', zegt hij, 'kan ik twee dagen achter een kassa gaan zitten.'
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2017, 20:42   #7912
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Komaan, hou erover op. Basisinkomen 1500€, hahahahaha
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2017, 23:39   #7913
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.131
Standaard

Burgers die een maandelijks basisinkomen krijgen
in functie van een Fins experiment,
blijken minder gestresseerd.
Dat zegt Marjukka Turunen
die mee het project vormgeeft.
BRON
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 10 mei 2017 om 23:43.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2017, 13:35   #7914
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter
 
Anselmo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 februari 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.045
Standaard

---------
__________________
Ik begin stilaan respect te krijgen van Franco…Een brave man die tegen de communisten vocht.
Gipsy 26/28 1 2018
"Dat is het enige waar wij, moslims, echt goed in zijn: de schuld bij anderen leggen."
Nadine Al Budair, Saoedische journaliste in de krant Al-Rai (Koeweit) op 15 december 2015.
“Moslims, wat doen die behalve klagen en kebab verkopen?” Jihadexpert Montasser Alde’emeh 10/2016

Laatst gewijzigd door Anselmo : 11 mei 2017 om 13:37.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2017, 13:48   #7915
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat is dat toch altijd met dat "basisinkomen"? Het is toch niet omdat je bestaat dat de staat u automatisch u een inkomen moet bezorgen? De staat heeft u niet gemaakt, uw ouders hebben dat gedaan.
Wat is dat toch altijd met dat "belasten"? Het is toch niet omdat de staat bestaat dat u de staat automatisch een inkomen moet bezorgen? U heeft de staat niet gemaakt, iemand anders zijn (voor)ouders hebben dat gedaan.

Laatst gewijzigd door Het Verzet : 11 mei 2017 om 13:50.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2017, 20:58   #7916
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.341
Standaard

akkoord
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2017, 01:51   #7917
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.131
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
Veel wensdenkers.. dat wel.
Zo begint het nietwaar.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2017, 12:54   #7918
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

De staat heeft nu al alle mogelijke moeite om het budget nog enigszins sluitend te houden en de loonkost nog net betaalbaar te houden. De werkloosheid in Belgie ligt nu op rond de 7-8% en zij die werken klagen steen en been dat de verhouding bruto-netto zo schandalig hoog ligt. En dan zou, out of the blue, iedereen ineens 1500 Euro krijgen. Hij/zij die gaat werken gaat dan o.a voor zichzelf 1500 Euro moeten meer opbrengen om deze via staatstussenkomst (lees extra kost) te kunnen ontvangen. Je moet al sponsor zijn van een voetbalploeg om daar een theorie te kunnen voor vinden om dat betaalbaar te houden. Plus neem je de incentive weg van zij die het nu nog net zien zitten om grotendeels voor de sociale zekerheid van anderen te gaan werken.
Dit minimumloon is een vergroting van wat men nu de werkloosheidsval noemt, utopisch binnen het huidig economisch klimaat.... De goegemeente is tegen een communistisch systeem: wel, in een communistisch systeem wordt iedereen die kan geacht te werken tegen betaling voor de staat. Een systeem van een bestaansminimum van 1500 euro/mnd voor iedereen is communistisch in het kwadraat....
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2017, 12:54   #7919
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

De staat heeft nu al alle mogelijke moeite om het budget nog enigszins sluitend te houden en de loonkost nog net betaalbaar te houden. De werkloosheid in Belgie ligt nu op rond de 7-8% en zij die werken klagen steen en been dat de verhouding bruto-netto zo schandalig hoog ligt. En dan zou, out of the blue, iedereen ineens 1500 Euro krijgen. Hij/zij die gaat werken gaat dan o.a voor zichzelf 1500 Euro moeten meer opbrengen om deze via staatstussenkomst (lees extra kost) te kunnen ontvangen. Je moet al sponsor zijn van een voetbalploeg om daar een theorie te kunnen voor vinden om dat betaalbaar te houden. Plus neem je de incentive weg van zij die het nu nog net zien zitten om grotendeels voor de sociale zekerheid van anderen te gaan werken.
Dit minimumloon is een vergroting van wat men nu de werkloosheidsval noemt, utopisch binnen het huidig economisch klimaat.... De goegemeente is tegen een communistisch systeem: wel, in een communistisch systeem wordt iedereen die kan geacht te werken tegen betaling voor de staat. Een systeem van een bestaansminimum van 1500 euro/mnd voor iedereen is communistisch in het kwadraat....
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2017, 12:55   #7920
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

De staat heeft nu al alle mogelijke moeite om het budget nog enigszins sluitend te houden en de loonkost nog net betaalbaar te houden. De werkloosheid in Belgie ligt nu op rond de 7-8% en zij die werken klagen steen en been dat de verhouding bruto-netto zo schandalig hoog ligt. En dan zou, out of the blue, iedereen ineens 1500 Euro krijgen. Hij/zij die gaat werken gaat dan o.a voor zichzelf 1500 Euro moeten meer opbrengen om deze via staatstussenkomst (lees extra kost) te kunnen ontvangen. Je moet al sponsor zijn van een voetbalploeg om daar een theorie te kunnen voor vinden om dat betaalbaar te houden. Plus neem je de incentive weg van zij die het nu nog net zien zitten om grotendeels voor de sociale zekerheid van anderen te gaan werken.
Dit minimumloon is een vergroting van wat men nu de werkloosheidsval noemt, utopisch binnen het huidig economisch klimaat.... De goegemeente is tegen een communistisch systeem: wel, in een communistisch systeem wordt iedereen die kan geacht te werken tegen betaling voor de staat. Een systeem van een bestaansminimum van 1500 euro/mnd voor iedereen is communistisch in het kwadraat....
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be