Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 januari 2015, 12:25   #1
schietboog
Minister
 
schietboog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juli 2008
Berichten: 3.009
Standaard Het was te denken : het is weer allemaal de schuld van het Westen

De gemiddelde moslim mag deze daden dan misschien wel veroordelen, maar het is toch nog maar eens de schuld van het grote, boze westen.

Hier is een "gemiddelde" moslima aan het woord, die het niet zo heeft met de vrije meningsuiting en die letterlijk de schuld van de aanslag bij de Westerse maatschappij legt.

Wie polariseert er hier eigenlijk ?

Citaat:
Charlie ben ik niet
Neen, Ik ben Charlie niet. Ik ben gewoon een individu tegen geweld en tegen het inperken van vrijheden. Voor iedereen.

Yasmina Akhandaf

donderdag 8 januari 2015

Deel op Facebook
Deel op Facebook

Je ne suis pas Charlie. Ik zal me nooit verontschuldigen voor andermans daden. Niet vandaag, niet gisteren en wellicht niet morgen. De constante vernedering van minderheidsgroepen (religieuze, etnische, gender) hoeft niet voor mij. Ook al is het maar om te 'lachen'. In nazi-Duitsland was er ook niets grappigs aan de propagandacartoons over de Joden. Dus nee, geen Charlie voor mij. En nee, dat betekent niet dat ik de daden van vandaag toejuich, elke vorm van geweld is afschuwelijk en verwerpelijk, dus ook ik ben gechoqueerd. Net zoals de dagelijkse terreur tegen Palestijnen vreselijk is, vind ik ook deze moorden vreselijk. Maar om te zeggen dat ik "Charlie" ben, is voor mij een stap te ver. Waarom? Wel, ik wil niet meegaan in het vals discours van geweld tegen vrije meningsuiting. Terwijl de essentie ver weg ligt van vrije meningsuiting.

Dit soort geweld is niet enkel en alleen om een aantal cartoons. Dit geweld kadert in een veel groter verhaal. Een verhaal waarbij men denkt dat we leven in een postkoloniale wereld, terwijl het woord “post” geen invulling heeft in de realiteit. Een wereld waarin een economische oorlog al jaren leeft. Tot op enkele kleinere gebeurtenissen toe, dacht Europa dat het oké is om deze oorlog verder te zetten. Het is immers niet op Europese bodem en wij als Europeanen winnen er enkel bij. Het geweld komt steeds dichterbij. Ik hoop van harte dat politici niet weer vervallen in het verhaaltje van de zogenaamde vrije meningsuiting. U weet waarover ik het heb. Dit geweld is niet een daad tegen de fundamenten van "onze" maatschappij. Ik kan niet spreken over de moordenaars van Parijs, omdat we hun beweegredenen nog niet kennen. In ieder geval zal een nog grotere en nog sterkere stigmatisering van minderheidsgroepen niet helpen.

Wilt u de zogenaamde radicalisering van moslimjongeren tegengaan? Welnee, dat doet u niet door dit soort oorlogsretoriek. En nee, de “moslimgemeenschap” dient niet te worden aangesproken. Hoe komt het dat ook jongeren in Vlaanderen zich geroepen voelen om over te gaan tot geweld (bv.”Syriëstrijders”)? Een eenduidig antwoord kan ik u niet bieden. De problematiek van radicalisering is zeer gelaagd en complex. Wel is het duidelijk dat een toenemende groep moslims zich vervreemd voelt van de maatschappij waarin ze opgroeiden. Een maatschappij die eigenlijk hun thuis zou moeten zijn, heeft hen letterlijk uitgespuwd. Een beetje zoals een ongewenst kind dat door haar ouders werd weggestoten, zo behandelt onze maatschappij haar moslimmedemens. Structurele discriminatie in het onderwijs, arbeidsmarkt, huisvesting, etc. drijven mensen niet enkel uit de maatschappij, ze drijven hen tot het uiterste. Praktisch alle moslims worden ermee geconfronteerd, sommigen sluiten zich af van alles wat te maken heeft met de maatschappij. Anderen proberen het een plaats te geven en werken er omheen. Ook heb je de groep die het racisme gewoon ondergaat (wat niet wil zeggen dat ze het accepteren). En sommigen keren zich tegen de maatschappij. Dit zal hen dan ook gemakkelijker leiden tot extremistische gedachtes en daden.

Niet de islam of een moslimcartoon leidt mensen tot zulk gedrag. Het is een maatschappij zoals de onze die ons allemaal duwt in de richting van vervreemding. Hoe we deze vervreemding vormgeven is een keuze die elke persoon voor zichzelf neemt. Hoe komt het dat we staan te roepen en te springen voor vrije meningsuiting, terwijl we alle mogelijke regels verzinnen om moslima’s te verhinderen om hun mening te uiten? Want ja, ook het dragen van een hoofddoek is een vorm van vrije meningsuiting. Hoe komt het dat de journalisten van de VRT vandaag samen een “je suis Charlie”-bordje hoog houden, maar dat nooit hebben gedaan voor de gevallen journalisten in de Arabische lente? Hoe komt het dat onze politici op een dag zoals vandaag meteen de daad afkeuren, maar in alle talen zwijgen over het onrecht en de moorden in Gaza? Nee, ik ben Charlie niet. Ik ben gewoon een individu tegen geweld en tegen het inperken van vrijheden. Voor iedereen. En ja, ik ben moslim. Maar Je ne suis pas Charlie.

Yasmina Akhandaf
http://www.dewereldmorgen.be/artikel...ie-ben-ik-niet
__________________
Governments don´t want a population capable of critical thinking, they want obedient workers, people just smart enough to run the machines and just dumb enough to passively accept their situation (George Carlin)
schietboog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2015, 12:43   #2
Yog Sothoth
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 december 2013
Locatie: Dieper in de aarde, dieper in je gat
Berichten: 1.260
Standaard

De te verwachten reactie uit die hoek. Het eeuwige slachtoffer uithangen.
Yog Sothoth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2015, 13:03   #3
F.B.
Parlementslid
 
Geregistreerd: 28 juli 2011
Berichten: 1.748
Standaard

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/vi...norama/2.35803

Zie vanaf 49:35.

Daar legt men uit hoe eenvoudig het is, en wiens schuld is.
__________________
Mein Land
F.B. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2015, 13:15   #4
mettewie
Burgemeester
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 546
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door F.B. Bekijk bericht
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/vi...norama/2.35803

Zie vanaf 49:35.

Daar legt men uit hoe eenvoudig het is, en wiens schuld is.
En de moslim wast zijn handen in onschuld, wie had dat nu verwacht.
mettewie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2015, 16:26   #5
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Ze hebben 3 reacties toegelaten die het roerend eens waren met de onzin,
en nu, donderdag 16Hr staat er al:

"Het is niet langer mogelijk om te reageren."

Hoe zou dat toch komen?
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2015, 16:40   #6
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Hier nog zo'n mening uit dezelfde 'hoek'. Ze mogen vertellen wat ze willen, want wij gaan hier niet voor moorden.

Charlie Hebdo: Shocking video from the Netherlands

.
__________________
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2015, 16:44   #7
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schietboog Bekijk bericht
De gemiddelde moslim mag deze daden dan misschien wel veroordelen, maar het is toch nog maar eens de schuld van het grote, boze westen.

Hier is een "gemiddelde" moslima aan het woord, die het niet zo heeft met de vrije meningsuiting en die letterlijk de schuld van de aanslag bij de Westerse maatschappij legt.

Wie polariseert er hier eigenlijk ?



http://www.dewereldmorgen.be/artikel...ie-ben-ik-niet
Hoe verwonderlijk. De wereldmorgen die een moslim-calimero een forum geeft.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2015, 16:48   #8
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Citaat:
Het is een maatschappij zoals de onze die ons allemaal duwt in de richting van vervreemding.
De slachtoffers van vervreemding zijn niet de moslims want die hadden in hun land kunnen blijven.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2015, 16:51   #9
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.342
Standaard

Het is niet de schuld van het westen, maar het is wel een kwestie van actie-reactie.

Zolang wij (het westen) ons bemoeien met conflicten in het Midden-Oosten, zullen we altijd te maken krijgen met dit soort verschrikkelijke zaken.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2015, 17:02   #10
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Het is niet de schuld van het westen, maar het is wel een kwestie van actie-reactie.

Zolang wij (het westen) ons bemoeien met conflicten in het Midden-Oosten, zullen we altijd te maken krijgen met dit soort verschrikkelijke zaken.
En wat hebben Moslems die hier geboren zijn te maken met wat wat "wij" in het Midden-Oosten uitspoken?
Vaak lopen ze hier te betogen omdat "wij" ginder te weinig doen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2015, 18:56   #11
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Ik heb er ook niets mee te maken en ik veroordeel het tot in het diepste van het diepste!
En ik vraag mij echt hedendaags af waar de menselijkheid naartoe is?
We komen op straat voor een aanval op een perskantoor, maar miljoenen doden negeren we, overblijvende slachtoffers wijzen we de deur en de daders kronen we met goud en hoge zetels. Dat geld in banken gestoken wordt die achteraf failliet gaan en we daar allemaal voor moeten inleveren, besparen en langer werken vinden we niets. Zolang we maar over de moslims en de islam kunnen kakken, niet waar?
Mensen die op internationaal vlak gaan knoeien krijgen internationale tegenstanders, zo gaat dat nu eenmaal bobke.
En gezien wat er afgelopen decennia allemaal gaande is geweest, is het hier nog heel kalm geweest.
Wij als volk hebben allemaal recht op spreken, en zij die de leiding op zich nemen en het geld beheren dienen daar gehoor aan te geven.

Europeanen wouden hun grenzen niet open, de leiders zagen goedkoop werkvolk en wellicht kiesvee? Who knows... Men dient onze democratie al eeuwen niet, misschien is er nooit een meerderheid geweest....
Maar alles begon toen een zatlap de wereld in hypnose wiegde met WMD's in Irak.
The aftershock is ons nog niet half zo duidelijk denk ik....
Total media black out? why?
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2015, 20:49   #12
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Zap toch gewoon weg telkens zo kwebbelwijf op TV komt.
Het is maar zolang ze luisteraars hebben dat ze verder kunnen doen.
Boycot gewoon gans dat allochtoon wereldje.
Luister er niet naar, zeg er niks tegen, vraag hun niks, koop er niks, ontsla ze allemaal.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2015, 21:24   #13
sepper
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 672
Standaard

de wereld morgen. Bij elke maatregel die het extremisten een beetje moeilijker zou maken, zitten ze te bleiten over 'rascisme' en 'intolerantie'. Zulke organisaties liggen net zelf mee aan de basis.
sepper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2015, 21:27   #14
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sepper Bekijk bericht
de wereld morgen. Bij elke maatregel die het extremisten een beetje moeilijker zou maken, zitten ze te bleiten over 'rascisme' en 'intolerantie'. Zulke organisaties liggen net zelf mee aan de basis.
Dat is de simpele waarheid in anderhalve zin.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2015, 21:33   #15
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Je ne suis pas Charlie. Ik zal me nooit verontschuldigen voor andermans daden. Niet vandaag, niet gisteren en wellicht niet morgen.
Je zal je niet verontschuldigen voor andermans daden maar jullie worden wel woedend tot moordzuchtig bij zogenaamde beledigingen. Hypocrisie.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2015, 21:34   #16
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Inderdaad, mevrouw Akhandaf heeft volledig gelijk. De radicalisering van de Islam is grotendeels de fout van het Westen. Da's een onnozele waarheid als een koe. Nu we die kennen is de vraag: wat moeten we doen?
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2015, 21:36   #17
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.342
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Inderdaad, mevrouw Akhandaf heeft volledig gelijk. De radicalisering van de Islam is grotendeels de fout van het Westen. Da's een onnozele waarheid als een koe. Nu we die kennen is de vraag: wat moeten we doen?
Neen, je kunt niet spreken over "het is de fout van die" of het is de "schuld van die"..

Het is wel een kwestie van actie-reactie, maar dat neemt nog niet weg dat die ISIS figuren gewoon gekkies zijn.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2015, 21:43   #18
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Neen, je kunt niet spreken over "het is de fout van die" of het is de "schuld van die"..

Het is wel een kwestie van actie-reactie, maar dat neemt nog niet weg dat die ISIS figuren gewoon gekkies zijn.
Dat is natuurlijk het probleem van radicalisering hé: de waanzinnigen die de plaats kunnen innemen van de redelijken.

Hadden we misschien geen moslimlanden vernietigd en vacuums gecreëerd waarin die waanzinnigen kunnen springen om zich voor te stellen als de enige waarachtige hoopgevers, dan waren we misschien niet in deze enorme hoop sh!t terecht gekomen.

Nu zitten we door onze eigen dommigheid wel in die merde.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2015, 21:44   #19
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.342
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Dat is natuurlijk het probleem van radicalisering hé: de waanzinnigen die de plaats kunnen innemen van de redelijken.

Hadden we misschien geen moslimlanden vernietigd en vacuums gecreëerd waarin die waanzinnigen kunnen springen om zich voor te stellen als de enige waarachtige hoopgevers, dan waren we misschien niet in deze enorme hoop sh!t terecht gekomen.

Nu zitten we door onze eigen dommigheid wel in die merde.
Wie zitten er in de shit?

De leiders niet hoor, kom op C2C: je kan beter.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2015, 21:53   #20
sepper
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Dat is natuurlijk het probleem van radicalisering hé: de waanzinnigen die de plaats kunnen innemen van de redelijken.

Hadden we misschien geen moslimlanden vernietigd en vacuums gecreëerd waarin die waanzinnigen kunnen springen om zich voor te stellen als de enige waarachtige hoopgevers, dan waren we misschien niet in deze enorme hoop sh!t terecht gekomen.

Nu zitten we door onze eigen dommigheid wel in die merde.
- Ik ben niet tevreden
- Waarmee?
- Met alles
- Waarom doe je er niets aan?
- Te veel werk
- Wat ga je dan doen?
- Willekeurige andere mensen afknallen!

Denk jij zo?
Ik hoop dat jij nooit bij mij in de buurt komt.
sepper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be