Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 februari 2015, 11:45   #1
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard Vleesloze dagen

Tegenwoordig wordt het als "in" en "well done" of "cool" groen en links geprezen als men meedoet met de Vleesloze Dagen.
Blijkbaar weer een ecologische daad die helpt tegen de opwarming van de aarde (toch leuk als je zo megalomaan over jezelf kan denken).

"ik eet deze maand geen biefstuk, dus de aarde gaat minder opwarmen".

Blijkbaar is er bij heel de linkse naïeve gutmensch geen één meer die zich herinnert dat die verdommesse katholieke Kerk dat reeds eeuwen heeft voorgeschreven. Zij propageerden namelijk vroeger 51 "dagen van derving", vleesloze dagen dus.

Dat is wat anders dan die bejubelde http://www.dagenzondervlees.be/ van nu : bovendien worden het zelfs 40 (!!) vleesloze dagen. Ongeveer evenveel als de vroegere vastentijd van diezelfde verguisde katholieke kerk;

Konden ze nu echt niks beters verzinnen? Vleesloze dagen in volle zomer propageren bijvoorbeeld? of gewoon opnieuw: Vrijdag visdag?

hebben jullie nog zo'n ideetje om de vroegere katholieke rituelen in een nieuw groen/links kleedje te steken en er de opwarming van de aarde mee te bestrijden?

Maria Lichtmis is nu weer net voorbij (2 februari), maar waarom niet in het groot "Pannekoekendag" gepromoot? Kan bovendien nog lekker multicultureel (of nee, mulidiversief?) verkocht worden, want pannenkoeken kunnen ook halal gemaakt worden als de koe wordt gemolken met haar kont richting Mekka geloof ik.



Nog iemand?

En neen, JVDB mag niet meespelen, het moet plezant blijven hé Jan.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 10 februari 2015 om 11:46.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2015, 11:52   #2
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

51 dagen (vasten) ?

da's nieuw voor mij.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2015, 11:58   #3
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
51 dagen (vasten) ?

da's nieuw voor mij.
Over heel het jaar hé. Alle vrijdagen en je hebt er al 52;

Gisteren opgezocht. http://users.telenet.be/katholieke-i...28Chur%29.html

Citaat:
310. Waartoe verplicht ons de onthoudingswet?
De onthoudingsdag verbiedt ons vlees of jus uit vlees te gebruiken.

Soep van vlees is ook verboden, daarentegen is vis geoorloofd. Men mag wel met dierlijk vet koken.

Vroeger was het vasten- en onthoudingsgebod veel stenger. Het algemeen kerkelijk gebod schreef gedurende het jaar 51 vastendagen voor en daarnaast als onthoudingsdagen alle vrijdagen van het jaar en bovendien alle vastendagen.
Door de Apostolische Constitutie over de boete van Paulus VI van 17 februari 1966 werd het vasten- en onthoudingsgebod volslagen nieuw vastgesteld. We vinden daarin: “Door de goddelijke wet worden alle gelovigen aangespoord om boete te doen... De vastentijd behoudt zijn boetekarakter.” Verplichte vasten- en onthoudingsdagen zijn nog Aswoensdag en Goede Vrijdag.
Over de leeftijd van degenen die moeten vasten en de onthoudingsdagen moeten naleven wordt gezegd: “De onthoudingswet verplicht hen die veertien jaar geworden zijn. Tot het naleven van de vastenwet zijn alle gelovigen verplicht van 21 tot 59 jaar.
En het hielp hé! toen warmde de wereld toch niet op?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 10 februari 2015 om 11:59.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2015, 12:05   #4
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Over heel het jaar hé. Alle vrijdagen en je hebt er al 52;

Gisteren opgezocht. http://users.telenet.be/katholieke-i...28Chur%29.html



En het hielp hé! toen warmde de wereld toch niet op?
goeike!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2015, 12:46   #5
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Klojo eerste klas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2012
Berichten: 10.091
Standaard

Ik zou door zo'n gezever gvd weer vlees beginnen eten
__________________
Proud to be a koljo, sorry, klojo.
Baai de wei : Het enige alternatief voor het beleid in belgië... Steun de P.O.K.. http://forum.politics.be/showthread....=1#post7447175
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2015, 12:57   #6
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Je hebt het weer eens niet begrepen. Het doel van die dagen zonder vlees is bewustwording en een gedragsverandering op lange termijn, niet zozeer enkel die 40 dagen. Het is dan ook niet per definitie de bedoeling om die dagen GEEN vlees te eten, maar vooral MINDER vlees EN vis. In de hoop dat je dat dus de rest van het jaar dus OOK gaat doen. Je vergelijking met de vasten van de katholieke kerk en zeker met vrijdag visdag slaat dus helemaal nergens op. En ja, indien een groot aantal mensen door die dagen zonder vlees hun voedingsgewoonten veranderen, dan heeft dat wel degelijk een enorme impact op het milieu. Dat heeft niets met megalomanie te maken, maar alles met realiteit. Dat die periode samenvalt met het vroegere vasten is natuurlijk niet toevallig en al evenmin een geheim.

Maar wel grappig dat iemand als jij, die zo graag te koop loopt met 'kritiek' op religieus denken, het verschil niet ziet tussen enerzijds van boven af opgelegd worden om te vasten om boete te doen en anderzijds bewust gemaakt te worden van wetenschappelijke inzichten om voor een gedragswijziging te zorgen.

Laatst gewijzigd door Edina : 10 februari 2015 om 13:06.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2015, 13:06   #7
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.389
Standaard

Ik zou mee doen, maar ik heb al een lekker stukje Poolse worst binnen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2015, 13:14   #8
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik zou mee doen, maar ik heb al een lekker stukje Poolse worst binnen.
gij betaalt uw schilder in natura ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2015, 13:31   #9
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
gij betaalt uw schilder in natura ?
Nee, hij mij.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2015, 13:32   #10
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Nee, hij mij.
ieder zijne meug.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2015, 13:39   #11
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ieder zijne meug.
Ik zal u zijn telefoonnummer PM'en.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2015, 13:39   #12
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik zal u zijn telefoonnummer PM'en.
nee dank u, ik ben veganist.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2015, 13:40   #13
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
nee dank u, ik ben veganist.
Hij zal u wel een lekker stukje tofu geven.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2015, 13:45   #14
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Hij zal u wel een lekker stukje tofu geven.
nee dank u, mijnen honger is over.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2015, 13:57   #15
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
nee dank u, mijnen honger is over.
Ik probeer maar goed te doen he.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2015, 13:59   #16
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik probeer maar goed te doen he.
en dat wordt heel erg gewaardeerd ook!

maar echt ... zo'n vlezeke is niks voor mij, dank u.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2015, 17:01   #17
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Je hebt het weer eens niet begrepen.
't zal toch nie waar zijn zekers?

Citaat:
Het doel van die dagen zonder vlees is bewustwording en een gedragsverandering op lange termijn, niet zozeer enkel die 40 dagen.
Dus toch élke vrijdag gedurend een heel jaar PLUS 40 dagen tijdens de vastenmaanden?

Citaat:
Het is dan ook niet per definitie de bedoeling om die dagen GEEN vlees te eten, maar vooral MINDER vlees EN vis.
Juist ja, zoals de katholieken al eeuwen deden hé.
309. Waartoe verplicht ons de vastenwet?
De vastenwet verplicht ons te beperken tot één volle maaltijd per dag. Enig voedsel ‘s morgens en ‘s avonds is toegestaan.
Citaat:
In de hoop dat je dat dus de rest van het jaar dus OOK gaat doen. Je vergelijking met de vasten van de katholieke kerk en zeker met vrijdag visdag slaat dus helemaal nergens op.
ha nee? elke vrijdag minderen is niet hetzelfde als een heel jaar door regelmatig minderen?
De gelovigen moeten aangespoord worden om alle vrijdagen van het jaar, maar vooral in de Vasten, tot boetedagen te maken, door verstervingen te doen en zich toe te leggen op werken van naastenliefde en op het gebed. De keuze van de boete kan aan ieder afzonderlijk, aan het gezin of de gemeenschap worden overgelaten.

Citaat:
En ja, indien een groot aantal mensen door die dagen zonder vlees hun voedingsgewoonten veranderen, dan heeft dat wel degelijk een enorme impact op het milieu. Dat heeft niets met megalomanie te maken, maar alles met realiteit. Dat die periode samenvalt met het vroegere vasten is natuurlijk niet toevallig en al evenmin een geheim.
Ik heb toch reeds aangetoond dat er vroeger geen opwarming was toen men vrijdag vlees derfde?

Citaat:
Maar wel grappig dat iemand als jij, die zo graag te koop loopt met 'kritiek' op religieus denken, het verschil niet ziet tussen enerzijds van boven af opgelegd worden om te vasten om boete te doen en anderzijds bewust gemaakt te worden van wetenschappelijke inzichten om voor een gedragswijziging te zorgen.
Daar verschiet ge van hé? Ik kijk ook altijd graag naar die Engelse programma's over hoe ze in de middeleeuwen leefden, en toen was het zelfs een kleine ijstijd. Het wordt tijd dat ge daar ook eens naar gaat kijken;
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2015, 18:39   #18
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Je hebt het weer eens niet begrepen. Het doel van die dagen zonder vlees is bewustwording en een gedragsverandering op lange termijn, niet zozeer enkel die 40 dagen. Het is dan ook niet per definitie de bedoeling om die dagen GEEN vlees te eten, maar vooral MINDER vlees EN vis. In de hoop dat je dat dus de rest van het jaar dus OOK gaat doen. Je vergelijking met de vasten van de katholieke kerk en zeker met vrijdag visdag slaat dus helemaal nergens op. En ja, indien een groot aantal mensen door die dagen zonder vlees hun voedingsgewoonten veranderen, dan heeft dat wel degelijk een enorme impact op het milieu. Dat heeft niets met megalomanie te maken, maar alles met realiteit. Dat die periode samenvalt met het vroegere vasten is natuurlijk niet toevallig en al evenmin een geheim.

Maar wel grappig dat iemand als jij, die zo graag te koop loopt met 'kritiek' op religieus denken, het verschil niet ziet tussen enerzijds van boven af opgelegd worden om te vasten om boete te doen en anderzijds bewust gemaakt te worden van wetenschappelijke inzichten om voor een gedragswijziging te zorgen.
Dienen de vasten ook niet om wat na te denken over voedingsgewoonten? Het vermijden van constante gulzigheid?

Waarom is een niet-bedreigde vis eten trouwens slecht? Waarom zou men daar mee moeten minderen?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2015, 18:42   #19
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Nog een vraagje aan Edina: ik heb vandaag geen vlees gegeten, maar wel een liter verse koemelk gedronken.
Volgens mij sch**t die koe die me die melk gaf nog dagelijks, terwijl die zou gestopt zijn met sch**ten als ze in biefstuk was veranderd.

Waarmee stop ik nu het smelten van de poolkappen? door geen melk meer te drinken? of door geen biefstuk meer te eten? En wat met een ei? een kip sch**t toch ook?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2015, 18:42   #20
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht



Ik heb toch reeds aangetoond dat er vroeger geen opwarming was toen men vrijdag vlees derfde?
Iedereen weet dat klimaatsverandering niet gelinkt is aan vis op vrijdag, maar wel aan de afname van het aantal echte piraten (degenen met kanonnen en zeilschepen).

TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be