Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 februari 2005, 16:22   #21
Jampie
Minister
 
Geregistreerd: 25 oktober 2004
Berichten: 3.287
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Het andere argument (overdreven snelheid) vind ik ook allesbehalve eerlijk. Vroeger mocht men blijkbaar wel zo snel rijden (werd toch niet beboet), nu is dat plotseling "levensgevaarlijk". Zoiets leidt enkel tot willekeur en rechtsonzekerheid me dunkt. Ik vraag me trouwens serieus af of iemand die 75 rijdt op een rechte baan waar je normaal 70 mag (een jaar geleden mocht je op zo'n baan trouwens in vele gevallen nog 90), plots een potentiële moordenaar mag genoemd worden. Volgens mij ruikt zoiets nogal verdacht sterk naar een soort halfbakken ethiek, waar je zowat alles en iedereen mee kan doodslaan.
Vroeger mocht men niet zo snel rijden. Men is wel tot de vastelling gekomen (eindelijk) dat meer controle en dus meer beboeten wel degelijk werkt.
Jampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2005, 16:23   #22
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jampie
Ga uw 1000 patronen maar lekker gewoon op straat in het wilde weg schieten. Als je iemand raakt is die gewoon op het verkeerde moment op de verkeerde plaats. Je hebt tenslotte niet opzettelijk naar iemand gemikt.

ik ga daar verantwoordelijk mee om vriend en als ik die gebruik dan zal het zijn om niet zomaar willekeurig iemand overhoop te schieten. Bovendien zitten ze nog veiliger weg als mijn geld. Maar ik heb ze wel.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2005, 16:24   #23
Firestone
Secretaris-Generaal VN
 
Firestone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 25.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Hoe kan iemand die zat is (2.87 las ik hierboven) nu een "weloverwogen beslissing" nemen? Met zo'n promille in mijn bloed, ben ik al blij als ik 's morgens niet wakker wordt in bed naast La Esterella...
In bed doe ja wat je wil met wie(>18 jaar) je wil .

Maar juist omdat dit soort mensen geen weloverwogen beslissing nog kunnen nemen lijkt rijverbod (in dit geval maar 8 maanden) heel gepast.
__________________
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2005, 16:26   #24
doornroosje
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 25 maart 2004
Berichten: 2.578
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jampie
Effen op wijzen dat de nieuwe verkeerswet(superboetes) een versoepeling is van de vorige wet. De vorige wet legde immers gevangenisstraffen op voor de meest banale overtredingen. De wet is dus versoepeld in die zin dat ipv een gevangenisstraf nu een geldboete dient te worden betaald. Men gaat er namelijk van uit dat een boete betalen minder zwaar is dan een gevangenisstraf.
Het gaat inderdaad om veiligheid op de weg,en het vermijden van ongevallen.
Maar kan iemand mij eens zeggen waarom een Vlaming ongeveer 10x meer kans loopt om gepakt te worden voor een overtreding tegenover een Waal?
Zijn wij minder?
In de grondwet staat iedereen gelijk voor de wet!
Ik dacht dat Belgen hetzelfde risico hebben op de baan,waarom 2 maten en gewichten?
doornroosje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2005, 16:27   #25
Jampie
Minister
 
Geregistreerd: 25 oktober 2004
Berichten: 3.287
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
ik ga daar verantwoordelijk mee om vriend en als ik die gebruik dan zal het zijn om niet zomaar willekeurig iemand overhoop te schieten. Bovendien zitten ze nog veiliger weg als mijn geld. Maar ik heb ze wel.
Jij gaat daar verantwoordelijk mee om. En de zatlap rijdt verantwoordelijk met zijn wagen.
Jampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2005, 16:27   #26
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jampie
Vroeger mocht men niet zo snel rijden.
Jawel, want het werd niet beboet. Er is dus wel degelijk sprake van een "gedoogbeleid". Je kunt het perfect vergelijken met de cannabiswetgeving trouwens.

Citaat:
Men is wel tot de vastelling gekomen (eindelijk) dat meer controle en dus meer beboeten wel degelijk werkt.
Tuurlijk. Ik ken bvb. landen waar op elke hoek van elke straat een militair met machinegeweer staat. Wedden dat de (straat)criminaliteit in die landen erg laag ligt?
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2005, 16:28   #27
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone
In bed doe ja wat je wil met wie(>18 jaar) je wil .

Maar juist omdat dit soort mensen geen weloverwogen beslissing nog kunnen nemen lijkt rijverbod (in dit geval maar 8 maanden) heel gepast.
Begreep u mijn post wel?
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2005, 16:29   #28
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jampie
Ik heb een tip voor alle inbrekers : Zuip u eerst een stuk in uw kl...., dan kan je daarna zeggen dat het geen weloverwogen beslissing was.
En ik word liever wakker naast La Esterella dan in het ziekenhuis nadat ik iemand heb doodgereden.
Zeer goedkoop, om toch maar niet op het argument zelf te moeten reageren. Slechte verliezer.
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2005, 16:30   #29
Jampie
Minister
 
Geregistreerd: 25 oktober 2004
Berichten: 3.287
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doornroosje
Het gaat inderdaad om veiligheid op de weg,en het vermijden van ongevallen.
Maar kan iemand mij eens zeggen waarom een Vlaming ongeveer 10x meer kans loopt om gepakt te worden voor een overtreding tegenover een Waal?
Zijn wij minder?
In de grondwet staat iedereen gelijk voor de wet!
Ik dacht dat Belgen hetzelfde risico hebben op de baan,waarom 2 maten en gewichten?
Daar heb je gelijk in, maar nu gaan we weer afglijden naar een communautair thema. Wees blij, De Vlaamse wegen worden veiliger. De Walen zijn zoals gewoonlijk weer iets trager in hun vooruitgang.
Jampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2005, 16:32   #30
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
de risico's van overdreven snelheid en dronken rijden zijn ondertussen wel bekend. dronken chauffeurs en hardrijders zijn gevaarlijker dan inbrekers. dood is dood, en daar heeft intentie niets mee te maken.
In het huidige strafrecht draait het daar echt wel om.

iemand per ongeluk doden is iets anders dan iemand opzettelijk doden en zelf in het opzettelijk doden zijn bepaalde gradaties.

trouwens ethisch gezien is dat ook zo.

Ik wil dronken rijden niet bagataliseren, verre van, ik kan u eerlijk zeggen dat ik tot hiertoe nog nooit positief achter het stuur gezeten heb. Ik vraag mij af hoeveel dat er hier met hun hand op hun hart kunnen zeggen. Iedereen zondigt daar wel eens tegen en het gebeurd sneller dan je denkt. Maar niemand van die zondaars heeft op dat moment de bedoeling om iemand dood te rijden.

Het zal u maar overkomen, : na het eindejaarsfeestje 3 glaasjes sjampieter binnen, ge vertrekt met uwen auto, iemand steekt over zonder te kijken, loopt onder uwen auto, ge moet blazen, en bingo, prijs...

alstublieft mijnheer ge hebt een moord gepleegd volgens de politiek correcte kerk hebt u recht om 10 jaar bak, wegens moord met voorbedachte rade...

Jef breekt bij mij in, vernielt mijn 70 000 ballen kostende schuifraam, expres om binnen te geraken, piekt de familiejuwelen, al mijn geld, en de stereo, video, computer met alle digitale familiekiekjes. slaat daarbij mij in de kliniek, traumatiseerd mijn vrouw voor de rest van haar leven en vergiftigd eerst den hond.

Jef wordt veroordeeld tot 2 jaar bak, en mag dus vrij wegens niet lang genoeg, ...

Ok, niemand is dood, buiten den hond, ... maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2005, 16:33   #31
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jampie
Vroeger mocht men niet zo snel rijden. Men is wel tot de vastelling gekomen (eindelijk) dat meer controle en dus meer beboeten wel degelijk werkt.

Of daarbij ook minder verkeersdoden vallen is nog altijd niet 100 % bewezen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2005, 16:34   #32
Jampie
Minister
 
Geregistreerd: 25 oktober 2004
Berichten: 3.287
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Zeer goedkoop, om toch maar niet op het argument zelf te moeten reageren. Slechte verliezer.
Ik gebruik toch gewoon uw argument en volg uw logica : De zatte chauffeur kan geen weloverwogen beslissing maken. Idem dito voor de zatte inbreker.
Jampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2005, 16:34   #33
Firestone
Secretaris-Generaal VN
 
Firestone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 25.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Begreep u mijn post wel?
Misschien niet, kan gebeuren.

Ik dacht dat u de analogie tussen een inbreker (die een weloverwogen beslissing neemt) en een zatte chauffeur (die dan volgens u geen weloverwogen beslissing kan nemen) in twijfel wilde trekken.

Voor mij zijn ze beide even schuldig, vandaar dat ik rijverbod (zoals in het aangehaalde verhaal) gepast vond.

Maar indien ik u verkeerd heb begrepen, excuses.
__________________
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan

Laatst gewijzigd door Firestone : 4 februari 2005 om 16:39.
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2005, 16:38   #34
Firestone
Secretaris-Generaal VN
 
Firestone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 25.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doornroosje
Maar kan iemand mij eens zeggen waarom een Vlaming ongeveer 10x meer kans loopt om gepakt te worden voor een overtreding tegenover een Waal?
Zijn wij minder?
In de grondwet staat iedereen gelijk voor de wet!
Ik dacht dat Belgen hetzelfde risico hebben op de baan,waarom 2 maten en gewichten?
Die 10x is overdreven.

In 2003 betaalde de 'gemiddelde' Vlaming 25 € aan verkeersboetes, de 'gemiddelde' Waal 16 €.

Misschien slaan uw 10x op de flitspalen.
__________________
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan

Laatst gewijzigd door Firestone : 4 februari 2005 om 16:38.
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2005, 16:39   #35
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jampie
Ik gebruik toch gewoon uw argument en volg uw logica : De zatte chauffeur kan geen weloverwogen beslissing maken. Idem dito voor de zatte inbreker.
Zucht. U kwam hier "bewijzen" dat een zatte chauffeur een zeer weloverwogen beslissing maakt als hij in een wagen stapt. Dat is dus zever, imho, maar dat wil dus niet zeggen dat ik vind dat zo iemand niet zwaar moet bestraft worden. Maar blijkbaar is dat dus weeral een nuance te ver, voor het soort simpele discussies die hier over en 't weer worden gevoerd. Om de analogie te maken met die zatte inbreker: een inbreker kan weloverwogen beslissen om in te breken, een zatte inbreker zal echter niet in staat zijn om mbv een tang en zonder veel lawaai te maken zijn slag te slaan. Als ge bovenstaande al niet snapt, dan heeft het geen zin dat we hier nog verder discussiëren. U zegt het maar.
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2005, 16:41   #36
ancapa
Secretaris-Generaal VN
 
ancapa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2003
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 20.121
Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
zouden we misschien vreemde criminelen niet naar hun land terugsturen als ze veroordeeld worden tot meer dan 2 jaar of zo ? Dan is er plots veel meer plaats in onze gevangenissen voor onze eigen criminelen..
ja maar worden ze echt gestraft
__________________
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2005, 16:43   #37
ancapa
Secretaris-Generaal VN
 
ancapa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2003
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 20.121
Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Als ik er een betrap, dan bel ik dus de flikken niet meer, ik zal die zelf wel wat straffen, ...

5 minuten in mijn handen is 10 keer erger dan 2 jaar bak, ...

Zijn botten zullen 20 jaar later nog zeer doen, en het trauma dat hij er van zal overhouden zal hij voor de rest van zijn leven meezeulen, ...

Ja als 't gerecht het niet doet, moet je het zelf wel doen, en zoals roger het zegt :

Wat je zelf doet, doe je meestal beter, ... trouwens alle attributen buiten het jachtgeweer om de eerste indruk mee te maken zijn te koop in de Gamma.
met uw auto gewoon in achteruit schakelen ... en een beetje gas geven
__________________
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2005, 16:44   #38
Jampie
Minister
 
Geregistreerd: 25 oktober 2004
Berichten: 3.287
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
In het huidige strafrecht draait het daar echt wel om.

iemand per ongeluk doden is iets anders dan iemand opzettelijk doden en zelf in het opzettelijk doden zijn bepaalde gradaties.

trouwens ethisch gezien is dat ook zo.

Ik wil dronken rijden niet bagataliseren, verre van, ik kan u eerlijk zeggen dat ik tot hiertoe nog nooit positief achter het stuur gezeten heb. Ik vraag mij af hoeveel dat er hier met hun hand op hun hart kunnen zeggen. Iedereen zondigt daar wel eens tegen en het gebeurd sneller dan je denkt. Maar niemand van die zondaars heeft op dat moment de bedoeling om iemand dood te rijden.

Het zal u maar overkomen, : na het eindejaarsfeestje 3 glaasjes sjampieter binnen, ge vertrekt met uwen auto, iemand steekt over zonder te kijken, loopt onder uwen auto, ge moet blazen, en bingo, prijs...

alstublieft mijnheer ge hebt een moord gepleegd volgens de politiek correcte kerk hebt u recht om 10 jaar bak, wegens moord met voorbedachte rade...

Jef breekt bij mij in, vernielt mijn 70 000 ballen kostende schuifraam, expres om binnen te geraken, piekt de familiejuwelen, al mijn geld, en de stereo, video, computer met alle digitale familiekiekjes. slaat daarbij mij in de kliniek, traumatiseerd mijn vrouw voor de rest van haar leven en vergiftigd eerst den hond.

Jef wordt veroordeeld tot 2 jaar bak, en mag dus vrij wegens niet lang genoeg, ...

Ok, niemand is dood, buiten den hond, ... maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.
Jef drinkt drie glaasjes champieter en rijdt naar huis. Uw vrouw steekt over zonder te kijken. Door de drie glaasjes champieter is de reactiesnelheid van Jef serieus verminderd. Hij rijdt uw vrouw overhoop. Uw vrouw is dood. Gelukkig heeft u nog uw stereo en is uw 70 000 ballen kostende schuifraam niet beschadigd.
Jampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2005, 16:46   #39
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone
Misschien niet, kan gebeuren.

Ik dacht dat u de analogie tussen een inbreker (die een weloverwogen beslissing neemt) en een zatte chauffeur (die dan volgens u geen weloverwogen beslissing kan nemen) in twijfel wilde trekken.
? Die inbreker kwam pas ter sprake veel later dan dat ik die reply postte. Ik had het dus helemaal niet over de analogie tussen een inbreker en een chauffeur. Wel is het inderdaad zo dat iemand met 2.87 promille in zijn bloed, niet echt meer "weloverwogen beslissingen" neemt. Wat niet wil zeggen dat hij geen gevaar op de weg is, en dus fameus mag gestraft worden.

Citaat:
Voor mij zijn ze beide even schuldig, vandaar dat ik rijverbod (zoals in het aangehaalde verhaal) gepast vond.
Als u bedoelt met "even schuldig", dat ze allebei een criminele daad hebben verricht, volledig akkoord. Als u bedoelt met "even schuldig" dat een inbreker en een zatte chauffeur volledig gelijkaardige criminele feiten zijn, niet akkoord (dat verschilt immers van persoon tot persoon).
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2005, 16:48   #40
Jampie
Minister
 
Geregistreerd: 25 oktober 2004
Berichten: 3.287
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Zucht. U kwam hier "bewijzen" dat een zatte chauffeur een zeer weloverwogen beslissing maakt als hij in een wagen stapt. Dat is dus zever, imho, maar dat wil dus niet zeggen dat ik vind dat zo iemand niet zwaar moet bestraft worden. Maar blijkbaar is dat dus weeral een nuance te ver, voor het soort simpele discussies die hier over en 't weer worden gevoerd. Om de analogie te maken met die zatte inbreker: een inbreker kan weloverwogen beslissen om in te breken, een zatte inbreker zal echter niet in staat zijn om mbv een tang en zonder veel lawaai te maken zijn slag te slaan. Als ge bovenstaande al niet snapt, dan heeft het geen zin dat we hier nog verder discussiëren. U zegt het maar.
Oké ge hebt gelijk. Ik snap het niet. Een tip dan voor de zatte chauffeur die voor de rechter verschijnt : 'Ja maar meneer de juge, ik was zat, dus ik wist niet wat ik deed'. En de juge antwoord : 'Ah, dan is't goed, ik dacht al dat ge ergens had ingebroken'.
Jampie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be