Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 december 2015, 20:00   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard 'Ongelijk maar fair' van Marc De Vos wint Liberales Boek 2015

Het boek Ongelijk maar fair van Marc De Vos werd uitgeroepen tot Liberales-boek van het jaar 2015. De jury looft de genuanceerde visie van de auteur in het ongelijkheidsdiscours. Ongelijkheid is voor de auteur natuurlijk. Dat betekent voor Marc De Vos niet dat we niets moeten doen. Zijn streven is evenwel niet gericht op allerlei vormen van nivellering, maar op het verlenen van meer kansen. Het verlenen van gelijke (start)kansen is zijn credo. In elk geval verzet hij zich met alle kracht tegen diegenen die het ongelijkheiddiscours op een dogmatische manier uitbuiten en daarmee de angst, schuld en afgunst bevorderen. Met zijn boek wil hij de discussie aanwakkeren en aantonen dat ‘de economische groei – hoe ongelijk ook – nog altijd de belangrijkste en meest efficiënte manier is en blijft om het lot van allen te verbeteren.’ Ongelijk maar fair is dan ook een belangrijk boek in de discussie hoe we kunnen komen tot een meer rechtvaardige samenleving.



Een typerend citaat uit het boek: ‘Mijn referentiekader is filosofisch liberaal-humanistisch, omdat ik de mens in zijn vrijheid en individualiteit respecteer; het is maatschappelijk egalitair, omdat ik gelijke kansen tot een plicht reken; het is economisch meritocratisch, omdat ik alleen verdiende ongelijkheid steun; en het is moreel burgerlijk omdat ik achter, onder en in de markteconomie morele waarden stel.’

De jury was samengesteld uit Sylvain Peeters (voorzitter van De Mens.nu), Marnix Verplancke (journalist), Lieven Monserez, Claude Nijs en Dirk Verhofstadt (kernleden van Liberales).

De uitreiking vindt plaats op donderdag 28 januari 2016 om 20h00 in Het Liberaal Archief te Gent, Kramersplein 23. Inschrijven via infoliberales.be

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be