Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 mei 2017, 07:18   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.688
Standaard De nieuwe Limburgse munt: "De LIMBU".

Limburg wilt een eigen munt invoeren, de Limbu.
Deze munt, die eigenlijk een beloningsmunt is, heeft dezelfde waarde als een Euro. 1 Limbu is 1 Euro.

Ik weet niet of dit allemaal wenselijk is, eender of het een fysieke is of een munt op een kaart. We zijn nu al vergeven van klanten- en bankkaarten. In het geval van een echte munt, hebben we weeral wat extra jetons in de keukenlade liggen.


Dertig van de 44 Limburgse gemeenten staan positief tegenover de invoering van de LimbU, de Limburgse gemeenschapsmunt. Zij vertegenwoordigen 75 procent van alle Limburgers oftewel 650.874 inwoners. Coördinator Wim Van De Putte verwacht dat de eerste gemeenten in het najaar starten met de LimbU.
Veertig van de 44 Limburgse gemeenten zijn ingegaan op de uitnodiging van Van De Putte om de nieuwe Limburgse gemeenschapsmunt te komen toelichten. Bij drie op de vier heeft hij succes gehad. “Kleine en grote gemeenten met verschillende coalities zijn allemaal positief gestemd. Als tweede stap gaan we in de week van 6 juni werksessies organiseren voor de ambtenaren van de betrokken diensten. Na het advies van hun administraties zullen de schepencolleges een definitieve beslissing nemen.”

1 LimbU = 1 euro

Van De Putte verwacht niet dat de nakende gemeenteraadsverkiezingen van 2018 nog stokken in de wielen kunnen steken. “Integendeel, de LimbU is een hulpmiddel om de burgers bij het beleid te betrekken. Beleid dat gekoppeld is aan drie kernwaarden: duurzaamheid, gemeenschapszin en lokale producten. Het is een positief, warm verhaal. Het kost de gemeenten ook niet veel en zorgt niet voor bijkomende werklast.”

Eén LimbU zal straks één euro waard zijn. Er komt een LimbU-waarderingskaart waar de LimbU’s opstaan die je verdiend hebt. Dat kan bijvoorbeeld door deel te nemen aan duurzame acties zoals het opruimen van zwerfvuil, het verkleinen van je ecologische voetafdruk, buddy worden bij het OCMW of een EHBO-cursus volgen. Uitgeven kun je de LimbU’s straks bij lokale handelaars of bij Limburgse producenten (jenever, wijn, bier of stroop), boerderijwinkels, musea of zwembaden in de provincie. Een beetje ‘Limburg first’ dus.

Speelgoedgeld

Een complementaire munt als de LimbU wil de samenhang binnen een gemeenschap versterken. Deze munten zijn de jongste tijd aan een stevige opmars bezig. In Vlaanderen betalen op dit moment zo’n 108.000 mensen met een complementaire munt, zo blijkt uit cijfers van de koepelorganisatie Muntuit. Ook Uitmuntend Limburg, de organisatie achter de LimbU, is aangesloten bij Muntuit.

“De complementaire munten zijn er en gaan niet meer weg”, zegt Wim Van De Putte. “Op een internationaal congres in Barcelona is onlangs nog gezegd dat er wereldwijd meer dan 5.000 complementaire munten bestaan. De meeste initiatieven zijn bedoeld om de burger bij de gemeenschap te betrekken en de lokale handel te stimuleren.”

Of al die nieuwe munten niet te verwarrend zijn voor de mensen? “Onderzoek van professor Georgina Gomez heeft uitgewezen dat een gezin zo’n complementaire munt perfect kan plaatsen. Zo blijken in Argentinië de mannen wat lacherig te doen over de crédito’s. Zij beschouwen dat als speelgoedgeld en gebruiken liever hun peso’s. Maar voor de vrouwen zijn de crédito’s levensnoodzakelijk om eten te kunnen kopen of om zichzelf een extraatje te gunnen.”
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2017, 07:39   #2
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.708
Standaard

Het hek is van de dam natuurlijk,in Belgie vooral dankrzij die vermaledijde maaltijd- en eco-checques.

Het ergste van alles is dat uiteindelijk de Euro gesloopt wordt.....beetje bij beetje....



Naar mijn bescheiden mening moet de regering:

a) asap stoppen met zelf pseudo-tussen-munten met beperkte geografische bruikbaarheid (zoals die checques) uit te doen geven wegens onhandige wetgeving.(dat hebben ze ZELF in de hand)
b) Terstond ieder gebruik van alternatieve munten verbieden.


Als er "Euro's met beperkte geografische bruikbaarheid" moeten komen (in essentie goed gelijkend op het idee zoals geformuleerd door mevr Le Pen,die ze dan weer "Franse Franc" zou noemen),laat dat dan eerst grondig,tot op Europees niveau,besproken worden om zeker te zijn dat dit de Euro niet nog verder ondermijnt in plaats van ondersteunt.

Laatst gewijzigd door kelt : 28 mei 2017 om 07:45.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2017, 09:32   #3
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

Ook bitcoins en ripples zijn aan een opmars bezig.

Wie die aankoopt kan goede zaakjes doen.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2017, 09:49   #4
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.678
Standaard

Ik dacht eerst dat het een grap was, mar het is echt:

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20170204_0...gen-munt-limbu

Maar het is natuurlijk idioot. Ik heb genoeg van al die spaarkaarten: geef onmiddellijk korting potverdekke.

Bovendien dacht ik dat zoiets verboden was.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2017, 20:00   #5
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik dacht eerst dat het een grap was, mar het is echt:

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20170204_0...gen-munt-limbu

Maar het is natuurlijk idioot. Ik heb genoeg van al die spaarkaarten: geef onmiddellijk korting potverdekke.

Bovendien dacht ik dat zoiets verboden was.
In Limbabwe is alles mogelijk.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2017, 20:11   #6
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Ook bitcoins en ripples zijn aan een opmars bezig.

Wie die aankoopt kan goede zaakjes doen.
Toch ken ik niemand die het ook effectief doet...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2017, 20:24   #7
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Toch ken ik niemand die het ook effectief doet...
Moest iemand me met bitcoins willen betalen denk ik dat ik mijn vinger tegen mijn slaap zal houden. Enfin idiotie zal nooit op deze planeet uitgeroeid geraken.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2017, 21:28   #8
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik ken een nerd (ja, nerd) van een ander forum die een paar PC's met AMD radeons liet bitcoins minen, een paar jaar terug.

Die heeft er toch goed geld aan verdiend (maar hij is er mee gestopt toen ze de eerste keer gecrasht waren).
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2017, 21:29   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik dacht eerst dat het een grap was, mar het is echt:

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20170204_0...gen-munt-limbu

Maar het is natuurlijk idioot. Ik heb genoeg van al die spaarkaarten: geef onmiddellijk korting potverdekke.

Bovendien dacht ik dat zoiets verboden was.
Dergelijk alternatief geld bestaat al heel lang in Duitsland bijvoorbeeld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2017, 21:50   #10
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Ook bitcoins en ripples zijn aan een opmars bezig.

Wie die aankoopt kan goede zaakjes doen.
Ripples? Nu begrijp ik van waar rip-off is ontstaan.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2017, 15:19   #11
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.213
Standaard

Als er met alternatieve munten gehandeld wordt, is er dan geen BTW verschuldigd, geen belasting ?

Ik doe bij iemand het gras af en ga dan met de alternatieve munt een frietje steken bij iemand die die munt aanvaardt. Moet die dan geen BTW aanrekenen en in euro's aan de overheid doorstorten ? En als hij geen BTW aanrekent moet hij dan niet aardappelen aankopen bij een boer met die munt aanvaardt ? Hoe gaat dat eigenlijk in z'n werk. Is dat allemaal wettelijk ?
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2017, 06:00   #12
bedrijven docter
Minister
 
bedrijven docter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2016
Locatie: berchem
Berichten: 3.416
Stuur een bericht via Skype™ naar bedrijven docter
Standaard

Jullie vergeten RES het andere geld ,en WIR (zwitserland) ons viv kan er heel goed weg mee en er zijn 5.000 handelaren waar ze het kan uitgeven .Ze kan nog een tijdje voort want ik heb voor 1.400.000 euro van die munt.
__________________
Ik werd nooit betaald om de dingen juist te schrijven, maar wel om de juiste dingen te schrijven
bedrijven docter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2017, 06:02   #13
bedrijven docter
Minister
 
bedrijven docter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2016
Locatie: berchem
Berichten: 3.416
Stuur een bericht via Skype™ naar bedrijven docter
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Hoe gaat dat eigenlijk in z'n werk. Is dat allemaal wettelijk ?
Vlad lees even de site RES het andere geld

https://www.res.be/nld/kooplieden/faqs
__________________
Ik werd nooit betaald om de dingen juist te schrijven, maar wel om de juiste dingen te schrijven
bedrijven docter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2017, 06:04   #14
bedrijven docter
Minister
 
bedrijven docter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2016
Locatie: berchem
Berichten: 3.416
Stuur een bericht via Skype™ naar bedrijven docter
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dergelijk alternatief geld bestaat al heel lang in Duitsland bijvoorbeeld.
en RES bij ons en WIR IN zWITSERLAND en nu komt er een nieuwe op de belgische markt ,ik houd je op de hoogte
__________________
Ik werd nooit betaald om de dingen juist te schrijven, maar wel om de juiste dingen te schrijven
bedrijven docter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2017, 20:32   #15
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.294
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik dacht eerst dat het een grap was, mar het is echt:

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20170204_0...gen-munt-limbu

Maar het is natuurlijk idioot. Ik heb genoeg van al die spaarkaarten: geef onmiddellijk korting potverdekke.

Bovendien dacht ik dat zoiets verboden was.
In dat artikel staat "de LimbU, die één eurocent waard is"
Dus geen 1 euro, maar 1/100ste euro.
Niet dat het iets uitmaakt, want de facto is die "alternatieve" munt gekoppeld aan de euro koers, dus feitelijk is er geen zak verschil ermee. Net zoals de Zwitserse frank recentelijk enkele jaren gekoppeld geweest is met de euro, omdat speculanten euro's dumpten voor zwitserse frank, zodanig veel dat het koersverschil buiten de centrale plannings-tunnel (een band min max) dreigde te komen.
Eigenlijk is deze "gemeenschapsmunt" een nep-alternatief.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be