Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 oktober 2011, 18:02   #41
Quorn
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 mei 2011
Berichten: 1.765
Standaard

euhm remember http://www.imdb.com/title/tt0119528/
Quorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2011, 20:10   #42
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.786
Standaard

Mensen laten zich gaarne bedriegen....
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2011, 20:25   #43
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Iedereen liegt, zonder uitzondering. Mensen die beweren dat ze nooit liegen zijn nog onbetrouwbaarder dan mensen die er tenminste voor uitkomen dat ze niet altijd de waarheid spreken.
Ik vind dat eigenaardig. Ik denk niet dat ik veel lieg. Eigenlijk denk ik dat ik niet lieg, maar waarschijnlijk zal dat niet waar zijn.

Maar het hangt er natuurlijk van af wat je "liegen" noemt. Over opinies, gevoelens, wensen en dergelijke kan je natuurlijk volgens mij niet "liegen" omdat die factueel niet vast liggen.

"ik hou van je" kan je altijd zeggen, want hou je echt van iemand of niet, dat is een niet-factueel gegeven. "Ik vind dat je er goed uit ziet" is ook geen leugen, ook al vind je dat die er mottig uit ziet, want eigenlijk is het niet factueel gegeven wat je van iemand vindt, en is dat dus geen objectief, onaanvechtbaar gegeven, en dus kan je er ook geen pertinent valse statements over maken. "Mijn lievelingskleur is blauw" is ook van dezelfde stijl. Alles wat intern subjectief is, daar kan wat mij betreft niet over gelogen worden, aangezien dat geen factueel ontegenspreekbaar gegeven bevat dat buiten dat subjectieve kader enige betekenis kan hebben. "ik ben ok", "ik ben tevreden", .... al dat zijn voor mij nooit leugens, niet omdat ze niet "onwaar" zouden zijn, maar omdat ze enkel maar vanuit een subjectief kader een waarheidsgehalte hebben, die niet objectief, factueel kan geverifieerd worden. Ik kan bijvoorbeeld TEGELIJKERTIJD helemaal ok, en heel triest zijn. Ik kan TEGELIJKERTIJD van iemand houden, en die haten, en er totaal onverschillig tegenover zijn. Of varieren hierin in een fractie van een seconde. Wie zal het zeggen ? Daar is geen objectieve waarheid aan vast te hechten.

Maar "ik ben gisteren niet in mijn tuin geweest" terwijl je wel in de tuin geweest bent, is WEL een leugen, want het is factueel, objectief, fysisch onontkenbaar een foute uitspraak.

Iets verzwijgen is ook geen leugen volgens mij, maar een gekozen discretie. Ik beperk met andere woorden "liegen" tot het uiten van factueel objectief foute uitspraken waarvan men op het ogenblik van de uitspraak goed weet dat het een foute uitspraak is waarvan het tegendeel factueel zou kunnen bewezen worden.

Laatst gewijzigd door patrickve : 14 oktober 2011 om 20:28.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2011, 14:33   #44
Fred uit Gent
Staatssecretaris
 
Fred uit Gent's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 februari 2010
Locatie: Gent
Berichten: 2.596
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Liegen is inderdaad noodzakelijk. Ricky gervais heeft er een film over gemaakt.
Ik ken die film.. Een zeer goede akteur trouwens.
Iets meer overdreven is "Liar Liar" met Jim Carrey.

Maar beide films tonen goed aan wat er gebeurt als je werkelijk altijd de waarheid vertelt.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2011, 14:37   #45
Torkilson
Gouverneur
 
Torkilson's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 mei 2010
Berichten: 1.419
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar "ik ben gisteren niet in mijn tuin geweest" terwijl je wel in de tuin geweest bent, is WEL een leugen, want het is factueel, objectief, fysisch onontkenbaar een foute uitspraak.
.
Fysisch onontkenbaar? Als er niemand bij was, is het perfect te ontkennen.
__________________
Rede is niet automatisch, zij die haar ontkennen, worden er niet door overwonnen.

Laatst gewijzigd door Torkilson : 15 oktober 2011 om 14:38.
Torkilson is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2011, 21:06   #46
Alvader
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 30 mei 2003
Berichten: 2.694
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
We kunnen niet bestaan zonder leugens. Ik zal deze stelling via een omweg onderbouwen.

'Allahoe akbar (الله أَكْبَر, Allāhu akbar) is een Arabische zinsnede genaamd de Takbīr of Takbeer (تَكْبِير) en wordt meestal vertaald als "God is de grootste". Anderen vertalen het ook wel met "God is groot" of "God is groter".' (wikipedia).

Deze definitie van wikipedia is onjuist omdat het een complete zin is en geen geen zinsnede. Het is een grammaticaal correcte uitspraak, maar dat wil niet zeggen dat het een ware of geldige uitspraak is. Echter, binnen het referentiekader van de islam is de uitspraak waar en ze wordt ondersteunt door de uitspraak "Ik getuig dat er geen godheid is dan God" "āsh'hadu ān lā ilaha illā-llah".

Buiten dat referentiekader is deze uitspraak echter niet waar, maar desondanks niet volkomen betekenisloos. Want de islamiet neemt met zijn gedrag op grond van zijn geloof deel aan de maatschappij. Daardoor kan ook een onware uitspraak een zekere geldigheid krijgen in de werkelijkheid. Hetzelfde geldt natuurlijk in alle facetten van het leven, in de literatuur, in de politiek, in de sport, in het financiële systeem en ga zo maar door. We kunnen heel goed met leugens uit de voeten. Ik durf zelfs te beweren dat de mens zich zonder te liegen niet kan handhaven.

Zonder leugens kunnen we niet bestaan. Of is hier iemand die altijd naar waarheid spreekt en handelt?
Aangezien ook de moderne wetenschap een referentiekader is, zijn er vanuit menselijk standpunt geen WARE uitspraken mogelijk.
__________________
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2011, 21:08   #47
Alvader
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 30 mei 2003
Berichten: 2.694
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
Dat je de waarheid spreekt, wil niet zeggen dat je een kind dient af te kraken hé.

Die papa kan perfect zeggen "heel flink van jou, goed gedaan." Dan gaat dat kind heel fier en gelukkig zijn en die vader heeft daarmee helemaal geen onwaarheid verkondigd, want voor haar eerste poging heeft dat kind dat misschien echt wel goed gedaan.

Je mag dus indien nodig gewoon de waarheid zeggen op een voorzichtige of diplomatische manier.
WAT is dus Waarheid ??????
__________________
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2011, 21:48   #48
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader Bekijk bericht
Aangezien ook de moderne wetenschap een referentiekader is, zijn er vanuit menselijk standpunt geen WARE uitspraken mogelijk.
Als de mens alleen maar wetenschapper zou zijn dan had u gelijk.

Hier geef ik u een absolute ware uitspraak, toegegeven, zonder wetenschappelijke waarde:
Ik beantwoord uw post gezeten in op een stoel.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2011, 21:49   #49
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader Bekijk bericht
WAT is dus Waarheid ??????
Familie van Pilatus?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2011, 21:19   #50
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Nog een demo van hoe je verplicht wordt tot liegen.

3 weken terug was ik in Baltimore, zo ziek als een hond. Mijn neus loopt en ziet rood, ik loop te kuchen, hoesten en niezen en haal erg zwaar adem.
In de supermarkt koop ik alle mogelijke "drugs" die ze daar zonder voorschrift verkopen (en dat is een pak) en ik leg die op de band bij de kassa.

Kassajuffrouw (neemt 1 voor 1 al die medicamenten vast, ik heb geen andere aankopen): How are you today?
(en dat terwijl ik door elke dierenarts op zicht tot een inslaapspuitje zou worden veroordeeld)
ik: Hoest - "Thanks" - Nies - "Pine, howp are you"
Kassajuffrouw "I am fine too, thanks"

Moraal van het verhaal: we liegen doorlopend, en als we het niet zouden doen, dan zouden we pas "lastig" gevonden worden.
__________________

Laatst gewijzigd door Travis66 : 16 oktober 2011 om 21:20.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2011, 21:24   #51
Quorn
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 mei 2011
Berichten: 1.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Nog een demo van hoe je verplicht wordt tot liegen.

3 weken terug was ik in Baltimore, zo ziek als een hond. Mijn neus loopt en ziet rood, ik loop te kuchen, hoesten en niezen en haal erg zwaar adem.
In de supermarkt koop ik alle mogelijke "drugs" die ze daar zonder voorschrift verkopen (en dat is een pak) en ik leg die op de band bij de kassa.

Kassajuffrouw (neemt 1 voor 1 al die medicamenten vast, ik heb geen andere aankopen): How are you today?
(en dat terwijl ik door elke dierenarts op zicht tot een inslaapspuitje zou worden veroordeeld)
ik: Hoest - "Thanks" - Nies - "Pine, howp are you"
Kassajuffrouw "I am fine too, thanks"

Moraal van het verhaal: we liegen doorlopend, en als we het niet zouden doen, dan zouden we pas "lastig" gevonden worden.
Waarom niet gezegd, "no so well, hence to shitload of pills"
Quorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2011, 21:37   #52
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Quorn Bekijk bericht
Waarom niet gezegd, "no so well, hence to shitload of pills"
Omdat ze dat antwoord niet willen. Voor de een of andere reden vragen ze om een zelfdiagnose maar vinden ze het vervelend als je ze een rapport wil geven.
__________________
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2011, 21:53   #53
Quorn
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 mei 2011
Berichten: 1.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Omdat ze dat antwoord niet willen. Voor de een of andere reden vragen ze om een zelfdiagnose maar vinden ze het vervelend als je ze een rapport wil geven.
Dan ben ik maar vervelend. Ik antwoord met de waarheid.(soms bewust om reactie te zien )
Quorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2011, 16:55   #54
groene flamingant
Banneling
 
 
groene flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 november 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Quorn Bekijk bericht
What if she looks like one of these?
Als uw vriendin er zo uitziet en op die wijze haar brood verdient dan mag je haar een dikke, vette hoer noemen ja (maar dan zal ze 't ook wel weten zeker?).
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2011, 17:09   #55
groene flamingant
Banneling
 
 
groene flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 november 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Wellicht heeft u een andere verklaring voor onderstaand voorbeeld van liegen. Hoe dan ook, ik geloof dat het volgende verhaal uit de bijbel, waar christelijke kinderen ademloos naar luisteren op de zondagsschool en waarbij ze al miljoenen mooie tekeningen hebben gemaakt, talloze kinderzieltjes heeft bedorven en misvormt tot kleine en grote sadisten. Het betreft Jozef, een door God uitverkoren zoon van Jacob.

Samengevat is de geschiedenis als volgt. Jozef werd uitverkoren door God en vervolgens door zijn jaloerse broers verkocht aan slavenhandelaren. Zo kwam hij in Egypte terecht waar hij opklom aan het hof en zowat het hele land onder zijn bestuur kreeg. Toen zijn broers later naar Egypte kwamen om graan te kopen herkende hij hun wel maar zij hem niet en hij besloot ze een lesje te leren. Hij dwong ze eerst om hun jongste broer Benjamin, de lieveling van hun vader, op een volgende reis mee te nemen naar Egypte, dit tot groot verdriet van hun vader. Vervolgens liet hij ongemerkt een kostbare beker de bagage van Benjamin stoppen en beschuldigde hem vervolgens van diefstal en eiste dat hij zijn slaaf zou worden. De diefstal en de straf was dus een grove leugen.
44: 10 Hij antwoordde: ‘Goed, het zal gaan zoals u zegt. Bij wie er iets wordt gevonden, die wordt mijn slaaf. Maar de anderen gaan vrijuit.’ 11 Snel zette ieder van hen zijn zak op de grond en maakte die open. 12 De man doorzocht ze, hij begon bij die van de oudste en eindigde bij die van de jongste. Toen de beker werd gevonden in de zak van Benjamin, 13 scheurden ze hun kleren. Ze laadden alles weer op hun ezels en keerden terug naar de stad. 14 Zo kwamen Juda en zijn broers weer in het paleis van Jozef. Hij was daar nog, en ze vielen voor hem op hun knieën. 15 ‘Wat hebben jullie gedaan?’ verweet Jozef hun. ‘Beseften jullie niet dat een man als ik kan zien wat voor anderen verborgen is?’ 16 Juda antwoordde: ‘Wat kunnen wij u hierop antwoorden, heer? Hoe kunnen we ons vrijpleiten? God heeft de misdaad van uw dienaren aan het licht gebracht. Wij zijn bereid uw slaaf te worden, mijn heer, niet alleen degene bij wie de beker is gevonden, maar wij allemaal.’ 17

45: 1 Toen kon Jozef zich niet langer goed houden tegenover allen die daar bij hem waren. ‘Laat iedereen weggaan!’ riep hij. Zo was er niemand bij toen Jozef zijn broers vertelde wie hij was. 2 Hij barstte in tranen uit en huilde zo luid dat de Egyptenaren het hoorden en dat het ook in het paleis van de farao te horen was. 3 Hij zei tegen zijn broers: ‘Ik ben het, Jozef! Leeft mijn vader nog?’ Zijn broers waren niet in staat antwoord te geven, ze waren verlamd van schrik. 4 ‘Kom toch dichterbij,’ zei Jozef tegen hen, en daarop gingen ze dichter naar hem toe. ‘Ik ben Jozef,’ zei hij, ‘jullie broer, die jullie verkocht hebben en die naar Egypte is meegevoerd. 5
De moraal van dit verhaal is dat je mensen mag (of moet) bedriegen om ze een lesje te leren.
Afgaande op het verhaal was het meer een soort truuk, een handige zet, waarmee hij zijn broers wilde confronteren met hun eigen misdaad:

Zie de gelijkenis: Jozef werd door zijn broers uit jaloezie als slaaf verkocht. -- De schuldige onder de broers (de 'dief') zou als straf de slaaf worden van Jozef.

Formidabel verhaal trouwens. Een stevige les die hij zijn broers bezorgde.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2011, 17:14   #56
groene flamingant
Banneling
 
 
groene flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 november 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Gemiddeld 4 keer per dag: http://www.wnd.com/?pageId=45642

Iedereen liegt, zonder uitzondering. Mensen die beweren dat ze nooit liegen zijn nog onbetrouwbaarder dan mensen die er tenminste voor uitkomen dat ze niet altijd de waarheid spreken.
Het is al ver gekomen als sommigen niet meer geloven dat er anderen zijn die nog wél de waarheid spreken.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be