Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 december 2011, 09:49   #61
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Dat is dus lulkoek.
het vrijonderwijs moet het met amper 2/3 doen van de middelen die het rijksonderwijs toegestopt krijgt.
We bedoelen nochtans hetzelfde.

Het vrije onderwijs is duurder voor de ouders, dat bedoel ik. Minder subsidies -> meer kosten voor de ouders.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 10:08   #62
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
We bedoelen nochtans hetzelfde.

Het vrije onderwijs is duurder voor de ouders, dat bedoel ik. Minder subsidies -> meer kosten voor de ouders.
Dat hangt van school tot school af.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 10:11   #63
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Dat hangt van school tot school af.
Tenzij het klooster in kwestie nog steeds een bom geld toesteekt, lijkt mij het toch de norm dat katholieke scholen duurder zijn.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 13:03   #64
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Amon_Re's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
In jou context zeg je dat godsdienst of andere levensbeschouwende vakken niet moet onderwezen worden op school, maar strikt privé thuis moet gebeuren. Hierdoor heb dan geen problemen.

Waar ben ik mis?
Yup.

Ik reageerde hierop:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus
Wie gelooft nu dat een islamleraar ineens een neutraal beeld over hindoes gaat geven, terwijl in zijn heilig boekske staat dat men die mensen de keel moet oversnijden?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent
Dat is volledig juist, maar een 'die hard' atheïst zal ook niet onbevooroordeeld over religie in het algemeen praten. Die zal de kinderen in een bepaalde richting duwen: de zijne.
Mijn opmerking was hoe je zeker kan zijn dat de les neutraal zou zijn: Schrap die lessen. Een les 'algemene kennis' of whatever is misschien een leuk idee maar gezien de gevoeligheden onrealistisch en totaal nutteloos.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
politiek België lijkt meer op een inktvis met veel grabbelende armen in de staatskas en inkt spuitend omdat niemand het zou zien.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

Laatst gewijzigd door Amon_Re : 8 december 2011 om 13:08.
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 13:24   #65
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Mijn opmerking was hoe je zeker kan zijn dat de les neutraal zou zijn: Schrap die lessen. Een les 'algemene kennis' of whatever is misschien een leuk idee maar gezien de gevoeligheden onrealistisch en totaal nutteloos.

nooit kun je zeker zijn. Dat is ook de bedoeling niet volgens mij; je krijgt die fanatiekelingen sowieso niet van hun indoctrinatie weg, het enige wat we wel kunnen doen is hen met de neus op de feiten te dwingen. Als die religies toch argumenteren dat zij zo verdraagzaam zijn dan mogen zij dat ook eens beginnen tonen in meer dan enkel woordjes door effectief openheid te creeëren naar andere fantasieverhalen tot aan de realiteit toe.
Die religies dwingen tot openheid is de enige manier dat zij ooit verdraagzamer zullen worden.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 16:56   #66
Visjnu
Minister
 
Visjnu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2006
Berichten: 3.816
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Als men die vakken niet heeft op school dan heeft men ook niet dat probleem. Religie hoort in de privé thuis.
Het is 2011, de privé thuis bestaat niet meer.

Van eender welk vak op school kan men inderdaad niet zeker zijn dat het neutraal gegeven wordt, maar dat is niet erg. In de eerste plaats moeten kinderen aangeleerd worden om zelfstandig en objectief te redeneren. Als daar aan voldaan is maakt het niet uit of ze rare zaken te horen krijgen op school of thuis op het Internet, ze zijn daar dan gewapend tegen. Politieke correctheid lijkt me geen goed argument om lessen te gaan schappen.
__________________
sin otra luz y guía
sino la que en el corazón ardía.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 19:35   #67
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
In principe controleert de Katholieke Kerk de kwaliteit van de lessen over het algemeen. In praktijk voor het moment controleert het geen enkele les: alles wordt weggedelegeerd. Katholiek onderwijs heeft weinig bestaansrecht als het toch maar een duurdere versie is van het Openbaar Onderwijs. Als dat net genationaliseerd wordt, is het enige verschil de vrije keuze in de godsdienstles en een stuk minder kosten. Het enige dat voor problemen kan zorgen is de naam. De leerkrachten zullen blij zijn dat ze niet meer uit traditie verplicht worden om drie keer per schooljaar zo'n vage universalistische viering te vieren in een witte ruimte die ooit kapel geweest is.

In mijn dorp kiezen de meeste mensen voor een katholieke middelbare school omdat er geen alternatief is.
Neen, niet de katholieke kerk controleert de kwaliteit.
De onderwijsinspectie werkt in opdracht van de Vlaamse overheid en is bevoegd voor de controle op de kwaliteit van het onderwijs.

Ze houdt toezicht op de eindtermen en ontwikkelingsdoelen, de leerplannen, de financierings- en subsidiëringsvoorwaarden.

Ze is belast met de schooldoorlichtingen.
http://www.vlaanderen.be/servlet/Sat...nfolijn%2FView
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 19:42   #68
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Neen, niet de katholieke kerk controleert de kwaliteit.
De onderwijsinspectie werkt in opdracht van de Vlaamse overheid en is bevoegd voor de controle op de kwaliteit van het onderwijs.

Ze houdt toezicht op de eindtermen en ontwikkelingsdoelen, de leerplannen, de financierings- en subsidiëringsvoorwaarden.

Ze is belast met de schooldoorlichtingen.
http://www.vlaanderen.be/servlet/Sat...nfolijn%2FView
En waar staat dat dit geldt voor het Katholiek Onderwijs? Als er niets staat, neem ik aan dat dit enkel geldt voor het staatsonderwijs.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 19:56   #69
Cynara Cardunculus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2011
Locatie: Marrakech aan 't Scheldt
Berichten: 9.999
Standaard

Het vrij onderwijs moet voldoen aan de eindtermen, maar ik veronderstel toch ook wel dat het zelf de nodige controles uitvoert in de klassen.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 21:04   #70
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
En waar staat dat dit geldt voor het Katholiek Onderwijs? Als er niets staat, neem ik aan dat dit enkel geldt voor het staatsonderwijs.
Dit geldt voor elke Vlaamse school dat subsidies en erkenning wenst.
Onderwijs is immers een Vlaamse gevoegdheid. (sedert zijn de staats- of rijksscholen, gemeenschapsscholen)

Op de site van onderwijs Vlaanderen is de algemene regel : als er niets staat geldt het voor alle scholen, anders wordt het gespecifieerd.

Bekijk doorlichtingsverslagen.
http://www.ond.vlaanderen.be/doorlichtingsverslagen/
Uit de lijsten blijkt dat zowel de scholen van het gemeenschapsonderwijs als die van het vrije net worden geïnspecteerd door die inspectiedient.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 21:12   #71
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Dit geldt voor elke Vlaamse school dat subsidies en erkenning wenst.
Onderwijs is immers een Vlaamse gevoegdheid. (sedert zijn de staats- of rijksscholen, gemeenschapsscholen)

Op de site van onderwijs Vlaanderen is de algemene regel : als er niets staat geldt het voor alle scholen, anders wordt het gespecifieerd.

Bekijk doorlichtingsverslagen.
http://www.ond.vlaanderen.be/doorlichtingsverslagen/
Uit de lijsten blijkt dat zowel de scholen van het gemeenschapsonderwijs als die van het vrije net worden geïnspecteerd door die inspectiedient.
Nochtans was er op mijn school ook inspectie van het Katholieke Net zelf, hoor.

Verder heb ik eigenlijk geen flauw idee waarom we hier over discussiëren, of wat het nu eigenlijk uitmaakt. Als de staat ook de Katholieke scholen controleert, so what?

Het Vrij Onderwijs heeft als bestaansreden zodat de Katholieken tot op zekere hoogte hun zin konden doen. In een tijd als deze delegeren ze alles weg, en vind ik dat het Katholieke Net weinig bestaansrecht heeft. Alles nationaliseren, zodat kinderen niet meer verplicht zijn om naar een katholieke school te gaan waar er geen alternatief is.

Laatst gewijzigd door Albrecht : 8 december 2011 om 21:18.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 21:27   #72
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Nochtans was er op mijn school ook inspectie van het Katholieke Net zelf, hoor.

Verder heb ik eigenlijk geen flauw idee waarom we hier over discussiëren, of wat het nu eigenlijk uitmaakt. Als de staat ook de Katholieke scholen controleert, so what?

Het Vrij Onderwijs heeft als bestaansreden zodat de Katholieken tot op zekere hoogte hun zin konden doen. In een tijd als deze delegeren ze alles weg, en vind ik dat het Katholieke Net weinig bestaansrecht heeft. Alles nationaliseren, zodat kinderen niet meer verplicht zijn om naar een katholieke school te gaan waar er geen alternatief is.
Die inspectie van het katholieke net is er voor de godsdienstlessen.

Jij begon daar over.
http://forum.politics.be/showthread....99#post5851999
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 21:33   #73
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Die inspectie van het katholieke net is er voor de godsdienstlessen.
Nee, niet alleen voor de godsdienstlessen. Die inspectie van de Vlaamse Overheid is er om te zien of de leerplannen nagevolgd worden met oog op de subsidies. In principe controleert het Katholiek Onderwijsnet ook. En dat is ook niet onlogisch, omdat er ooit in het verleden effectief verschil was.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 21:52   #74
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Nee, niet alleen voor de godsdienstlessen. Die inspectie van de Vlaamse Overheid is er om te zien of de leerplannen nagevolgd worden met oog op de subsidies. In principe controleert het Katholiek Onderwijsnet ook. En dat is ook niet onlogisch, omdat er ooit in het verleden effectief verschil was.
De onderwijsinspectie ziet toe op de kwaliteit van de onderwijsinstellingen in Vlaanderen.
http://www.ond.vlaanderen.be/doorlichtingsverslagen/
Waarom?
De inspectie gaat na of scholen hun maatschappelijke opdracht realiseren: het nastreven van ontwikkelingsdoelen, leergebiedoverschrijdende en vakoverschrijdende eindtermen en het bereiken van eindtermen en leerplandoelstellingen. Scholen voor buitengewoon onderwijs moeten een handelingsplanning realiseren.

Wat?
Met het nieuwe Kwaliteitsdecreet van 8 mei 2009 stapte de onderwijsinspectie over van integraal naar gedifferentieerd doorlichten: de onderwijsinspectie licht de scholen, academies en centra door op basis van het schoolprofiel. Dit schoolprofiel (gebaseerd op een bronnenanalyse en een verfijning ter plaatse) geeft een inschatting van de kwaliteit van de instelling. Door interpretatie en deliberatie komen de inspecteurs uiteindelijk tot een doorlichtingsfocus: welk leergebied, studierichting of ander aspect bekijken ze van nabij tijdens de eigenlijke doorlichting? De inspecteurs bepalen de focus in verhouding (recht evenredig) tot de ingeschatte sterke en zwakke punten van de school.
http://www.ond.vlaanderen.be/doorlic...slagen/wat.htm

Hoe bedoel je "er ooit in het verleden effectief verschil was"?
Effectief verschil in kwaliteit tussen de netten?
Dat is inderdaad een hardnekkige mythe.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2011, 21:55   #75
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Hoe bedoel je "er ooit in het verleden effectief verschil was"?.
Inhoud en aanpak.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Effectief verschil in kwaliteit tussen de netten?
Dat is inderdaad een hardnekkige mythe.
Dat zeg ik niet. Er was in het verleden effectief verschil was in inhoud van de lessen en de aanpak van lesgeven.

Momenteel lijkt er weinig verschil te zijn, en vind ik dat er het Katholiek onderwijs weinig bestaansrecht heeft.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2011, 05:53   #76
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Wat jullie nu willen doen is kinderen brainwashen met jullie overtuiging dat er geen god is.

Fred.
Wat jullie nu willen doen is kinderen brainwashen met jullie overtuiging dat er een god is.

Wie heeeftgelijk ????????????????????????????????
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2011, 06:05   #77
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Heeelda gezeik ovre geloofsgeloven pro/anti , deruziies die ontstaaan !!!!

- Gelooofsgeloof is zoooooo geweldig , prai$$$$$e thelord !!!!
- krijghet vliegnend schijt van geloofsgeloof
- nie-gelovig zijnondrontwikkkelde
- gelovige zijnopdrngrige zeikers

Wehebbben 1 aarde , doedie naaa dekloten ,wie heeft dangelijk ????

---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ----

OFF-TOPIC: Vooormezelf sprekende:
Weeet 1 ding: gelovn zalmijn hendicap geweeeeeldighelpe,n ,
bid 10000....0000-de paternodters rond , vreet meeerbijbels e.d. ,
resultaaat = ikword ouder , maaarmlijn handicap .... blijfyt !!!!
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)


Laatst gewijzigd door cookie monster : 9 december 2011 om 06:06.
cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be