Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 december 2008, 11:53   #1
Weezer
Eur. Commissievoorzitter
 
Weezer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2006
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Berichten: 9.152
Standaard Ik kan het niet meer volgen

Gisteren op msn een gesprek met een oud-studiegenoot uit Utrecht van me. Ik stond als reservebelg tijdens de opleiding altijd bekend als de 'expert' in de Belgische politiek. Hij vroeg me wat er nu eigenlijk aan de hand was bij jullie. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik gisteren ook het spoor bijster geraakt ben. De regering biedt zijn ontslag aan omdat ze alle geloofwaardigheid verspeeld hebben en het ontslag is (nog) niet aanvaard, tot zover ben ik mee.
Maar dan lijkt het mij toch vanzelfsprekend dat er nieuwe verkiezingen gehouden worden? Maar volgens (bijna) alle grote partijen en de krantenkoppen zou dat op dit moment 'onverantwoord' zijn? Je zou toch voor minder een nieuwe Witte Mars houden of is het volk nu echt murw gebeukt en interesseert echt niemand zich meer voor de politiek? In dat geval krijgt het volk idd de leiders en het bestuur dat het verdient. We zeiden hier wel eens gekscherend dat België een bananenrepubliek was, maar als het bovenstaande klopt vind ik die term ook écht wel gerechtvaardigd.
__________________
The problem with quotes on the Internet is that it is hard to verify their authenticity - Abraham Lincoln
Weezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 11:56   #2
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Er komen verkiezingen als het de politiekers goed uitkomt, eerder niet.
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 12:00   #3
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Het is echt niet zo moeilijk hoor. Vervroegde verkiezingen komen er wanneer een huidige meerderheid geen regering kan/wil vormen. Ik denk dat dat ook in Nederland zo is.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 12:03   #4
Weezer
Eur. Commissievoorzitter
 
Weezer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2006
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Berichten: 9.152
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Het is echt niet zo moeilijk hoor. Vervroegde verkiezingen komen er wanneer een huidige meerderheid geen regering kan/wil vormen. Ik denk dat dat ook in Nederland zo is.
Vervroegde verkiezingen komen doorgaans als de regering valt, lijkt me.
__________________
The problem with quotes on the Internet is that it is hard to verify their authenticity - Abraham Lincoln
Weezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 12:06   #5
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Vervroegde verkiezingen komen doorgaans als de regering valt, lijkt me.
In andere landen ja.

Maar hier denken de heren strontzak politiekers dat ze geen goede uitslag gaan krijgen als we nu gaan stemmen dus mogen we nog wat wachten totdat de heren denken dat de Vlaamse slaaf het weer vergeten is.
__________________




Verschaeve

Laatst gewijzigd door HAMC : 20 december 2008 om 12:07.
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 12:07   #6
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Het is echt niet zo moeilijk hoor. Vervroegde verkiezingen komen er wanneer een huidige meerderheid geen regering kan/wil vormen. Ik denk dat dat ook in Nederland zo is.
Neen. Als een complete regering valt worden er nieuwe verkiezingen uitgeschreven, tenzij er 'gelijmd' kan worden. Dat kan dus alleen als er op politiek vlak verschil van mening was. Hier gaat het om het vertrouwen in ministers. Het enige wat dus redelijkerwijs overblijft is nieuwe verkiezingen.

Alleen kán dat niet want BHV is niet gesplitst.

Wat wel kan is dat Leterme demissionair doorregeert (lijkt me niet wenselijk in deze crisistijd) of dat er een interim-regering wordt aangesteld. (is iets logischer maar houdt het gevaar in dat deze tegen eigenlijke meerderheden ingaat, met alle gevolgen van dien voor de verkiezingsuitslag.)
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 12:08   #7
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Vervroegde verkiezingen komen doorgaans als de regering valt, lijkt me.
Tja, wat u 'lijkt', is daarom nog geen wet. Gelukkig maar.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 12:10   #8
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Tja, wat u 'lijkt', is daarom nog geen wet. Gelukkig maar.
Als ik u was zou ik me toch maar eens verdiepen in het staatsrecht. Dat wordt hier danig 'opgerekt'.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 12:16   #9
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Vervroegde verkiezingen komen doorgaans als de regering valt, lijkt me.
In Belgie hebben ze ook verkiezingen van de deelstaten in juni.
Bovendien moet er snel een daaadkrachtig geregeerd worden in deze tijd van economische crisis.
Daarom is het niet wenselijk om in februari federale verkieizingen te houden en dan weer in juni gewestelijke verkiezing.
Op die manier leg je het bestuur voor lange tijd plat.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 12:52   #10
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
In Belgie hebben ze ook verkiezingen van de deelstaten in juni.
Bovendien moet er snel een daaadkrachtig geregeerd worden in deze tijd van economische crisis.
Daarom is het niet wenselijk om in februari federale verkieizingen te houden en dan weer in juni gewestelijke verkiezing.
Op die manier leg je het bestuur voor lange tijd plat.
Dat is misschien al goed vermits het door en door rot corrupt bestuur is.
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 12:54   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.994
Standaard

Allez, denkt nu eens twee minuten na.

Er is al gezeverd geweest over de 'scheiding der machten', dus ge hebt er van gehoord.

De moeilijkheid van nu, is dat de regering, de uitvoerende macht dus, in de patatten zit.

Er is geen enkel probleem bij de wetgevende macht. Nu toch niet.

Pas als er geen nieuwe regering door het parlement goedgekeurd kan geraken, dat er absoluut nieuwe verkiezingen nodig zijn.

Als een voldoende aantal parlementairen zelf zouden verklaren dat er een probleem is (en als die aangeven dat ze voor dat probleem bereid zijn te riskeren hun postje kwijt te spelen), dan komen er ook nieuwe verkiezingen.


En daarbij, kijk eens naar de Vlaamse regering/parlement: daar zijn het legislatuur-parlementen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 13:09   #12
ICE-MAN
Parlementslid
 
ICE-MAN's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2003
Locatie: noordelijke ijszee (ferm fris zeetje)
Berichten: 1.867
Standaard

het maakt allemaal deel uit van het "grote komplot" tégen de franstaligen, éérst rap-rap B-H-V splitsen en dan met een gerust gemoed naar de verkiezingen........... grondwettelijk alles OK en er is maar 5 minuten politieke moed voor nodig !
__________________
Per 20 november 2009 verlaat ik dit politiek kloteland FOREVER - treur niet k'zal t'niet missen !
ICE-MAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 16:40   #13
stropkeuh
Parlementslid
 
stropkeuh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2005
Locatie: LIMBURG
Berichten: 1.774
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Gisteren op msn een gesprek met een oud-studiegenoot uit Utrecht van me. Ik stond als reservebelg tijdens de opleiding altijd bekend als de 'expert' in de Belgische politiek. Hij vroeg me wat er nu eigenlijk aan de hand was bij jullie. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik gisteren ook het spoor bijster geraakt ben. De regering biedt zijn ontslag aan omdat ze alle geloofwaardigheid verspeeld hebben en het ontslag is (nog) niet aanvaard, tot zover ben ik mee.
Maar dan lijkt het mij toch vanzelfsprekend dat er nieuwe verkiezingen gehouden worden? Maar volgens (bijna) alle grote partijen en de krantenkoppen zou dat op dit moment 'onverantwoord' zijn? Je zou toch voor minder een nieuwe Witte Mars houden of is het volk nu echt murw gebeukt en interesseert echt niemand zich meer voor de politiek? In dat geval krijgt het volk idd de leiders en het bestuur dat het verdient. We zeiden hier wel eens gekscherend dat België een bananenrepubliek was, maar als het bovenstaande klopt vind ik die term ook écht wel gerechtvaardigd.

Kant mij goe voorstellen. Hier een juiste reactie uit te Telegraaf:

Vlaanderen bij het Koninkrijk der Nederlanden met behoud van identiteit en maximale zelfstandigheid en dit eeuwigdurende Belgische probleem is opgelost
(citaat iemand uit Denhaag)

Voilá sie, das gezegd, geen gezeur meer. En vlamingen worden echt geen hollander daardoor. Gewoon back home.
Een Grunninger, of Drenth blijft toch ook zichzelf binnen het land. Waarom zou da voor vlamingen, Gentenaars, St Niklaasenaars of brabanders, Antwaaarpsen niet zo zijn?
Heb soms de indruk dat we denken hollander te worden dan, das helemaal niet zo. We keren eigenlijk terug naar onze oorspronkelijk koningshuis dat in 1830 gescheurd is geworden.
__________________
Wie sjoen os Limburg is...

Laatst gewijzigd door stropkeuh : 20 december 2008 om 16:44.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 16:44   #14
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Gisteren op msn een gesprek met een oud-studiegenoot uit Utrecht van me. Ik stond als reservebelg tijdens de opleiding altijd bekend als de 'expert' in de Belgische politiek. Hij vroeg me wat er nu eigenlijk aan de hand was bij jullie. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik gisteren ook het spoor bijster geraakt ben. De regering biedt zijn ontslag aan omdat ze alle geloofwaardigheid verspeeld hebben en het ontslag is (nog) niet aanvaard, tot zover ben ik mee.
Maar dan lijkt het mij toch vanzelfsprekend dat er nieuwe verkiezingen gehouden worden? Maar volgens (bijna) alle grote partijen en de krantenkoppen zou dat op dit moment 'onverantwoord' zijn? Je zou toch voor minder een nieuwe Witte Mars houden of is het volk nu echt murw gebeukt en interesseert echt niemand zich meer voor de politiek? In dat geval krijgt het volk idd de leiders en het bestuur dat het verdient. We zeiden hier wel eens gekscherend dat België een bananenrepubliek was, maar als het bovenstaande klopt vind ik die term ook écht wel gerechtvaardigd.
Trek het u niet teveel aan. Er zijn nu eenmaal mensen die nooit kunnen volgen. En boven de Moerdijk schijnt dit courant te zijn voor wat België betreft.

Laatst gewijzigd door system : 20 december 2008 om 16:49.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 17:07   #15
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Neen. Als een complete regering valt worden er nieuwe verkiezingen uitgeschreven, tenzij er 'gelijmd' kan worden. Dat kan dus alleen als er op politiek vlak verschil van mening was. Hier gaat het om het vertrouwen in ministers. Het enige wat dus redelijkerwijs overblijft is nieuwe verkiezingen.

Alleen kán dat niet want BHV is niet gesplitst.

Wat wel kan is dat Leterme demissionair doorregeert (lijkt me niet wenselijk in deze crisistijd) of dat er een interim-regering wordt aangesteld. (is iets logischer maar houdt het gevaar in dat deze tegen eigenlijke meerderheden ingaat, met alle gevolgen van dien voor de verkiezingsuitslag.)
En zo jakkert België voort, van crisis tot crisis. De opmerking ''Het lijkt Italië wel'' is hier zelfs niet op zijn plaats, want zelfs dat dieptepunt is men in België al voorbijgestreefd. Het enige wat België nu nog zou kunnen redden is een zakenkabinet dat een staatshervorming voorbereidt met een adviserend referendum als bewijs van validiteit. De volksvertegenwoordiging, zelfs de Franstalige, kan dan niet anders dan toestemmen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 17:08   #16
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Trek het u niet teveel aan. Er zijn nu eenmaal mensen die nooit kunnen volgen. En boven de Moerdijk schijnt dit courant te zijn voor wat België betreft.
Nederland is het enige land dat geïnteresseerd is en zich bekommerd om de situatie in België. Uw vrienden zijn op één hand te tellen. Verjaagt u ze alstublieft niet.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 17:26   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Kant mij goe voorstellen. Hier een juiste reactie uit te Telegraaf:

Vlaanderen bij het Koninkrijk der Nederlanden met behoud van identiteit en maximale zelfstandigheid en dit eeuwigdurende Belgische probleem is opgelost
(citaat iemand uit Denhaag)

Voilá sie, das gezegd, geen gezeur meer. En vlamingen worden echt geen hollander daardoor. Gewoon back home.
Een Grunninger, of Drenth blijft toch ook zichzelf binnen het land. Waarom zou da voor vlamingen, Gentenaars, St Niklaasenaars of brabanders, Antwaaarpsen niet zo zijn?
Heb soms de indruk dat we denken hollander te worden dan, das helemaal niet zo. We keren eigenlijk terug naar onze oorspronkelijk koningshuis dat in 1830 gescheurd is geworden.

nul komma drie prosent van de blok- en nva-kiezers zijn dit idee genegen; nul komma zeven prosent van de blok-militanten zijn dit idee genegen.
Maar voor de rest is in gans Vlaanderen niemand dit idee genegen.
Nog minder dus dat de bubbers en aanverwanten.

Stop er best maar over, verspil daar geen druppel speeksel meer aan.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 17:48   #18
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
nul komma drie prosent van de blok- en nva-kiezers zijn dit idee genegen; nul komma zeven prosent van de blok-militanten zijn dit idee genegen.
Maar voor de rest is in gans Vlaanderen niemand dit idee genegen.
Nog minder dus dat de bubbers en aanverwanten.

Stop er best maar over, verspil daar geen druppel speeksel meer aan.
Volgens mij is dat een leugen. Dit idee komt makkelijk in de tientallen procenten.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 19:35   #19
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Hollanderhaat is nog steeds iets zo jammers aan de Vlaming / Belg

Door ongegronde vooroordelen kan dit land kansen missen !
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2008, 19:55   #20
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Hollanderhaat is nog steeds iets zo jammers aan de Vlaming / Belg

Door ongegronde vooroordelen kan dit land kansen missen !
Hollanderhaat is vooral een typerend kenmerk van de verbelziekte Vlaming/Belg.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be