Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Vlaams-nationalistisch forum
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Vlaams-nationalistisch forum Vlaams-nationalistische thema's kunnen hier besproken worden.

 
 
Discussietools
Oud 25 oktober 2005, 16:07   #1
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard Maak van de grootste belg een Vlaming!

Gisteren werd het totaal belachelijke spel 'De Grootste Belg' naar de eindmeet geschoten.

Met de inspanningen van heel wat Vlaamsgezinden is er ook één 'Beweger' in de top tien geraakt.

Hoe mooi zou het zijn om de alwijze commissie die alle Vlaamsgezinden geweerd heeft uit de oorspronkelijke lijst, een poepje te doen ruiken en het establishment met een grootste belg op te zadelen die juist de gevolgen van het ontstaan van België heeft aangeklaagd.

Info: hier onderaan.
De Garde is offline  
Oud 25 oktober 2005, 16:27   #2
vrijevlaming
Banneling
 
 
vrijevlaming's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 7.535
Standaard

ik hoop dat je weet dan conscience eigenlijk helemaal niet zo'n flamingant was. Een deel van zijn boeken schreef hij zelfs in het frans, hij was sterk koningsgezind en wilde in feite naar een tweetalige staat, een beetje zoals het huidige federale model, waar iedereen in harmonie samenleefde.

Ik denk dat daens eerder flamingant te noemen is dan conscience
vrijevlaming is offline  
Oud 25 oktober 2005, 17:27   #3
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Consience was één van de rabiaatste belgiscisten van de 19e eeuw. Hij was een belangrijk figuur in de poging van het Belgische estabishment om een "Belgisch volk" en een "Belgische cultuur" te fabriceren.
Het Belgisch estalishment had nood aan geschiedkundige gebeurtenissen, waar de Belgen trots konden op zijn. De Guldensporenslag stond voor Consience teken voor de Vlamingen/Belgen die opstonden tegen de Fransen.

In die tijd was er nauwelijks sprake van Vlaams-nationalisme, en werd de Vlaamse identiteit niet als een bedreiging voor België gezien. Primair voor de Belgische staat was, dat het volk zich zou afzetten tegen Frankrijk en Nederland.

Als er één flamingant tussen de lijst staat is het Daens. Alleen zou ik de man niet graag misbruikt zien in dit Belgisch gedoe van "grootste Belg". De Daens die de media ons toont is een gematigde Daens, die zich enkel wat zou bezig gehouden hebben met kinderarbeid en arbeidswetgeving. Daens was voor die tijd een zeer radicaal persoon, en een tegenstander van het establishment. Daens wordt in de media (mede door de film "Daens") ontdaan van zijn anti-establishment-standpunten, en wordt voorgesteld als een braaf priestertje dat gedwee het regime volgde.

Als Daens zou verkozen worden tot grootste Belg, dan zou er vanuit de Vlaamse beweging (hopelijk voor één keer in samenwerking met de arbeidersbeweging) een informatiecampagne moeten komen om de radicale Daens in de verf te zetten.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 25 oktober 2005 om 17:28.
Jaani_Dushman is offline  
Oud 26 oktober 2005, 10:36   #4
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming
ik hoop dat je weet dan conscience eigenlijk helemaal niet zo'n flamingant was. Een deel van zijn boeken schreef hij zelfs in het frans, hij was sterk koningsgezind en wilde in feite naar een tweetalige staat, een beetje zoals het huidige federale model, waar iedereen in harmonie samenleefde.

Ik denk dat daens eerder flamingant te noemen is dan conscience
Conscience was van oorsprong franstalig (Franse vader) en schreef inderdaad eerst in het Frans en is nadien overgeschakeld naar het Nederlands.

Het standpunt van een tweetalig België was in die tijd al revolutionair: vergeet niet dat iedere ambtenaar in de praktijk franstalig was. Dat standpunt van de tweetaligheid is overigens nog verdedigd tot 1930 en de opdeling in taalgroepen. Het was het standpunt van onder meer Frans Van Cauwelaert. Maar je moet dat standpunt maar eens verdedigen in 1835. Nu hebben we het veel makkelijker om radicale theses te verdedigen.

En koningsgezind? Ach, weet je, in die tijd was de koninklijke macht nog reëel en was hij de enige waar ze misschien nog iets van te verwachten hadden.

Ik wil zeker Daens niet afschrijven. Zijn rol in de sociale en Vlaamse geschiedenis is zeer belangrijk. Maar hoeveel mensen zijn er niet Vlaamsgezind geworden (zeker de generaties van voor ons) door die 'Leeuw van Vlaanderen'? Het heeft op een populaire manier onze identiteit versterkt bij alle lagen van de bevolking. En daar moeten we Conscience nog eeuwig dankbaar voor zijn.
De Garde is offline  
Oud 26 oktober 2005, 21:42   #5
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman
Als Daens zou verkozen worden tot grootste Belg, dan zou er vanuit de Vlaamse beweging (hopelijk voor één keer in samenwerking met de arbeidersbeweging) een informatiecampagne moeten komen om de radicale Daens in de verf te zetten.
Dat schemerde al door bij een interview met Robbe de Hert. Toen of niet lang nadat Daens uitkwam stond dat in de krant(en). Oorspronkelijk was de film een project van Robbe, maar om de een of andere reden heeft Stijn Coninckx het dan verfilmd. Wat Robbe in het interview wel vertelde was dat hij Daens meer kloten aan z'n lijf zou gegeven hebben...
Burry is offline  
Oud 27 oktober 2005, 09:56   #6
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry
Dat schemerde al door bij een interview met Robbe de Hert. Toen of niet lang nadat Daens uitkwam stond dat in de krant(en). Oorspronkelijk was de film een project van Robbe, maar om de een of andere reden heeft Stijn Coninckx het dan verfilmd. Wat Robbe in het interview wel vertelde was dat hij Daens meer kloten aan z'n lijf zou gegeven hebben...
Let wel: dat is gebaseerd op het boek van Louis Paul Boon en die stond aan dezelfde ideologische kant als Robbe De Hert.

De figuur Daens, en zeker het Daensisme, is veel complexer.
De Garde is offline  
Oud 27 oktober 2005, 21:29   #7
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman
Consience was één van de rabiaatste belgiscisten van de 19e eeuw.
Juist. Hollandershaat was verplichte kost en de parvenus van Laken waren ook sjieke types in zijn ogen. Hij was wel flamingant in die zin dat hij vond dat het Nederlands de belangrijkste taal van België moest zijn, iets wat niet meer dan logisch is (tenzij hier natuurlijk). Ik heb nooit de campagne van de Verreyckens gesnapt om Conscience bij de 10 te krijgen. Conscience was een aanhanger van de dwazenstaat België. En dat terwijl Jan Frans Willems wel een Groot-Nederlander was. Maar dat is ook een liberaal en al het solidaristisch krapuul ziet liberalisme nog minder graag dan belgicisme. Het zou trouwens mooi zijn als men zowel in Francofonië, Vlaanderen en de Oostkantons tot een andere Bels komen. Dat zal ook wel gebeuren zeker, we verschillen in dit land in alles van mening.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 27 oktober 2005, 21:33   #8
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde
Het standpunt van een tweetalig België was in die tijd al revolutionair: vergeet niet dat iedere ambtenaar in de praktijk franstalig was. Dat standpunt van de tweetaligheid is overigens nog verdedigd tot 1930 en de opdeling in taalgroepen. Het was het standpunt van onder meer Frans Van Cauwelaert. Maar je moet dat standpunt maar eens verdedigen in 1835. Nu hebben we het veel makkelijker om radicale theses te verdedigen.
Hoe kan je dan in hemelsnaam de Belzieke staat verdedigen? Had die mens stront in de ogen? De reeds door mij vermelde Willems accepteerde België uiteindelijk ook, maar eerder om zichzelf niet buiten te sluiten. Hij heeft België nooit verdedigd.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 27 oktober 2005, 21:34   #9
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

PS: ik stem op Daens, neh!
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be