Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 november 2013, 22:16   #301
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik denk dat mijn reeks LiPo accu's iets andere toepassingen voor de kiezen krijgen.

Om 1 voorbeeldje te geven
Hier ziet U een 6S (22.2V) 3000mAh een belasting van 110A voor de kiezen krijgen.

Hier een alternatieve setup die 120A trekt door de zwaardere schijf en lager voltage.
4S ( 14.8V) , doch 8000mAh accu.

Dat doe je niet na met een setje AA-tjes.
Doet me wat aan mijn grasmaaier op Li-ion denken.
Citaat:
http://www.grasmaaierstore.be/produc...tak-43-li.html
36 volt 2,6 Ah Li-Ion accu

natuurlijk x 2 (1 identieke reserve-accu), snel oplaadbaar -na goed 1/2 uur- zodat je steeds kunt blijven maaien.

http://www.bosch-garden.com/be/nl/tu...304-199945.jsp
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 16 november 2013 om 22:23.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2013, 22:31   #302
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.414
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Deze is eerder een staalmaaier. Maar kom, Het punt blijft, als ik mijn opponenten een stapje voor wil blijven, moet ik me wel bezig houden met accu-technologie en efficientie.

Als ik puur vermogen wil verbruiken, dan gebruik ik een jaren stillekes seriegewonden motor, wil ik zo efficient mogelijk omspringen met het aanwezige vermogen, dan gebruik ik de laatste generatie PMBL motoren.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2013, 15:30   #303
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Tof om zien.

http://www.f1journaal.be/index.php/n...kt-testdebuut/
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2013, 15:40   #304
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.414
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

50 kw accu in deze wagen?
Ik denk eerder dat ze bedoelen , een 50 Kw/u accu. Met als doel een 200kw/u accu. Als ze dan op 400V willen werken, moeten ze er een 500Ah monster in lepelen.
Want als de accu maar 50 kw kan leveren, dan gaan de prestaties niet zo denderend wezen.

Maar dit soort van wagens is al langer in voege hoor, er zat alleen geen formule 1 team achter.

1 van mijn mederoboteers zat bij in het team van de TU Eindhoven, doch hij is nu afgestudeerd.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 23 november 2013 om 15:42.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2013, 16:04   #305
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Idd ben benieuwd wat het wordt en vooral wat voor een accu-revolutie ze ondergaan, ook het optimaliseren van het E-systeem (E-motor <> regeneratie accu´s tijdens het rijden-remmen).

In die tekst staan wel wat fouten: als het gaat over kW is dat het vermogen van de electromotor, als het gaat over kWh is dat de energieinhoud van de batterijen die de E-motor voeden, de tekst rammelt alles door mekaar.

Citaat:
Het F1-team van McLaren zal instaan voor de versterking van de motor, transmissie en elektronica, en Williams zal fungeren als leverancier van de batterijen, die ongeveer zo’n 200 kw sterk zou moeten zijn. Grootste technische partner zal uiteraard Renault zijn....

De Italiaan kon echter nog niet beschikken over de volle potentie van de wagen, want de batterij was slechts een exemplaar van 50 kw? .


200 kW is namelijk het geplande vermogen van de E-motor, 30 kWh zal de geleverde - gelimiteerde - energieinhoud van de accu zijn, de accu zelf zal bijgevolg meer kWh moeten hebben - vermoedelijk 50 kW+ h zoals de tekst doet vermoeden, in elk geval mag ze max 200 kg wegen;

Hier de link van de specificaties, ik citeer een deel, blauw is betreft batterij-deel of het "energieleveringssysteem" (RESS):

Citaat:
http://www.fiaformulae.com/guide/specification
...
Overall weight (inc driver): 800kg (min) // Batteries alone 200kg

Power
Max power (limited): 200kw, equivalent to 270bhp
Race mode (power-saving): 133kw, equivalent to 180bhp
'Push-to-Pass': 67kw

Maximum power will be available during practice and qualifying sessions. During races, power-saving mode will apply with the 'Push-to-Pass' system temporarily allowing maximum power for a limited time.

The amount of energy that can be delivered to the MGU by the RESS is limited to 30kwh. This will be permanently monitored by the FIA.

Performance
Acceleration: 0 - 100 km/h (0-62mph) in 3s - Estimated
Maximum speed: 225 km/h (FIA limited) - Estimated
Final performance figures are still to be verified.

Engine
MGU by McLaren
Maximum of two MGU's allowed
MGU's must be linked only to the rear axle
The use of traction control is forbidden

Traction battery
The traction battery is a Rechargeable Energy Storage System (RESS) and supplies electric energy to the Power Circuit and thus to the traction motor. Any onboard battery electrically connected to the Power Circuit is considered to be an integral part of the vehicle's traction battery


RESS
A Rechargeable Energy Storage System (RESS) is a system that is designed to propel the car via the electric motor. In order to comply they must be:
- FIA Standard
- The maximum weight of the Battery Cells and/or Capacitor of the RESS must not be higher than 200kgs
- All Battery Cells must be certified to UN Transportation Standards as a minimum requirement
50 kwh dat is dus bij 200 kg een accupack van 250 Wh/kg Li-xxxx cellen bestaan die al ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 november 2013 om 16:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2013, 16:38   #306
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.414
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
50 kwh dat is dus bij 200 kg een accupack van 250 Wh/kg Li-xxxx cellen bestaan die al ?
De beste bij mijn leverancier is 840 gram voor 111W.
Ik denk dat daar nog wel wat af te prutsen is door minder verpakking te gebruiken. (er zit aardig stevige krimpkous rond)
Maar minder dan 700 gram voor 100W gaat het toch niet worden.

Wat neer komt op 1.75kg/250W.

Misschien dat men er nog 250 gram af kan krijgen, maar dan nog zitten we op 1.5kg/250W.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2013, 16:43   #307
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
50 kwh dat is dus bij 200 kg een accupack van 250 Wh/kg Li-xxxx cellen bestaan die al ?
Blijkbaar al een tijdje:
Citaat:
http://www.goingelectric.de/2012/03/...um-ionen-akku/

Erneut gute Neuigkeiten für alle, die vom 500 Kilometer Elektroauto träumen. Nachdem bereits Envia Systems an deutlich höhere Energiedichten bei Lithium-Ionen Akkus arbeitet, hat auch H-TECH Neues zu berichten.

So konnte sie die Energiedichte ihrer Lithium-Ionen Akkus um 100 % verbessern und liegen jetzt bei guten 260 Wh/kg.

Der neue Akku wurde in einem Prototypen Mindset (exklusiver Partner der H-TECH) getestet. Das Batteriemodul des Mindset wiegt 200 kg und speichert mit einer Ladung 52 kWh. Dies entspricht einer Energiedichte von 260 Wh/kg und ist damit doppelt so hoch wie die des Vorgängerakkus. Das Gewicht stieg dabei nur um 15 %.

Auf einem Rollenprüfstand des TÜV SÜD wurde der Prototyp des Mindset getestet und erreichte mit dem neuen Akku ein um 75 % höhere Reichweite.

Verglichen mit den Akkus anderer Elektroautos, sind die 260 Wh/kg ein guter Wert. So erreicht der Tesla Roadster mit (veralteter Technologie) eine Energiedichte von 120 Wh/kg und der Mitsubishi i-MiEV 80 Wh/kg, ebenso der Nissan Leaf.
Dat 200 kg /52 kWh accupack lijkt verdacht veel op dat accupack van die Formula-E auto´s wie weet wordt het daar ook gebruikt.



ook:
Citaat:
http://gizmodo.com/5889295/new-elect...and-halve-cost



Well, this is an exciting bit of news for green drivers. Envia Systems has come up with a new battery technology that could give a $20,000 electric car a range of 300 miles to a charge. Yes, please?

The General Motors-backed Envia Systems has come up with a new process that creates a battery with an energy density of 400 watt-hours per kilogram. To put that in perspective, the lithium cells found in most electric cars today only pack about 100-150 Wh/kg. Even the batteries on Tesla's forthcoming Model S only pack in around 240Wh/kg. In terms of cost, when it was first produced, the Nissan Leaf's battery cost around $375 per kilowatt-hour. The Envia battery is projected to cost just $125 per kilowatt-hour.

The new magic comes from combining a "High Capacity Manganese Rich (HCMR)" cathode and a silicon-carbon nanocomposite anode, and then passing the lithium ions though a new, secret electrolyte formula (Powerade? Probably Powerade) that allows for increased voltage.
Dus ook Tesla, zelfs de nieuwe Model S (240 Wh/kg) kan nog wat extra kms reikwijdte gebruiken, alleszins hoopvol nieuws.

Moest dat effectief 400 Wh/kg zijn/worden -op de markt- dan wordt de Tesla Bouwjaar 2014 of later... zeer interessant, want dat kan namelijk 66 % meer reikwijdte zijn !
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 november 2013 om 17:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2013, 19:45   #308
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Bron ?
Denk jij dat de mensen van Tesla hun verkoopsstrategie zomaar op internet zetten?
Laten we niet naïef zijn. Tesla is een bedrijf als een ander.

Terzijde, en je moet er niet op antwoorden als je dat niet wil, maar heb jij tijdens je professionele carriëre bij een privé-bedrijf gewerkt? Het is maar een vraag.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2013, 19:58   #309
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Een Tesla heeft wel lithium iron phosphate (LiFePO 4) batterijen geen gewone Li.-ions voor consumentenelectronica.
Citaat:
(...)
LFP chemistry offers a longer cycle life than other lithium-ion approaches.[6]
Like nickel-based rechargeable batteries (and unlike other lithium ion batteries), LiFePO4 batteries have a very constant discharge voltage. Voltage stays close to 3.2V during discharge until the battery is exhausted. This allows the battery to deliver virtually full power until it is discharged.
(...)
Die betere performance qua spanning is zeker zinvol omdat het hier over tractie gaat: je wil het volle vermogen zo lang mogelijk stabiel houden. Zoals in een benzine of diesel die tot de laatste druppel hun vol vermogen behouden.
Over die langere levensduur: afwachten zou ik zeggen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2013, 23:11   #310
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.414
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

De LiFePo4 is de stabielere accu. Maar ze is een tikje zwaarder en duurder per opgeslagen watt dan de LiPo.

Ook zijn de powercurves van Lithium Polymer patterijne, is dat nu LiPo of LiFePo4, zeer vlak tot op't laatste, waarna ze indonderen als een kaartenhuisje. Baf, gedaan.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2013, 23:59   #311
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Denk jij dat de mensen van Tesla hun verkoopsstrategie zomaar op internet zetten?
Daar gaat het niet over, uw vraag is sowieso overtollig en nutteloos.

Jij heb dus geen antwoord en geen bewijs, zelfs geen flauwe aanwijzing.

Jij beweert zomaar dat Tesla op hun instapmodel Model S versie 60 kWh meer winst zouden maken als op de quasi identieke versie 85 kWh, waarvan nog duurdere modellen bestaan (ttz veel meer opties).

prijzen http://www.autowereld.com/showroom/t...p?model=118875
Citaat:
Tesla Model S - basis accu 60kWh € 72.600,- vergelijk »
Tesla Model S - basis accu 85kWh € 83.150,- vergelijk »
Tesla Model S - performance € 97.550,- vergelijk »
Tesla Model S - signature € 101.400,- vergelijk »
Tesla Model S - signature performance € 110.950,- vergelijk »
Nog eens,ik had graag de bron daarvan. Heb je ze niet dan ga ik van de vuistregel en de logica uit dat een instapmodel van een autoconstructeur in de regel steeds minder winstmarge opleverd als de veel duurdere modellen van hetzelfde type/reeks.

Staks ga je nog beweren dat BMW meer winstmarge haalt uit een 316i als het topmodel 335i (normale 3-reeks)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 november 2013 om 00:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2013, 00:00   #312
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De LiFePo4 is de stabielere accu. Maar ze is een tikje zwaarder en duurder per opgeslagen watt dan de LiPo.

Ook zijn de powercurves van Lithium Polymer patterijne, is dat nu LiPo of LiFePo4, zeer vlak tot op't laatste, waarna ze indonderen als een kaartenhuisje. Baf, gedaan.
In feite dus zoals een benzine of een diesel: tot de laatste druppel.
Hoeveel LiFePo4 heb ik nodig om met mijn wagen 900km ver te geraken, aan 6l diesel / 100km?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2013, 00:09   #313
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De LiFePo4 is de stabielere accu. Maar ze is een tikje zwaarder en duurder per opgeslagen watt dan de LiPo.

Ook zijn de powercurves van Lithium Polymer patterijne, is dat nu LiPo of LiFePo4, zeer vlak tot op't laatste, waarna ze indonderen als een kaartenhuisje. Baf, gedaan.
Mijn post met links niet gelezen ?

Er zouden Li-xxx zijn van 400 Wh/kg, de Duitse- TÜV heeft zelfs E-auto´s op de voorserie-markt met Li-xxx van 260 Wh/kg getest die 75 % meer reikwijdte hadden als E-auto´s met de vorige Li-xxx. Toch maar niet negeren als ik jou was.

Citaat:
Der neue Akku wurde in einem Prototypen Mindset (exklusiver Partner der H-TECH) getestet. Das Batteriemodul des Mindset wiegt 200 kg und speichert mit einer Ladung 52 kWh. Dies entspricht einer Energiedichte von 260 Wh/kg und ist damit doppelt so hoch wie die des Vorgängerakkus. Das Gewicht stieg dabei nur um 15 %.

Auf einem Rollenprüfstand des TÜV SÜD wurde der Prototyp des Mindset getestet und erreichte mit dem neuen Akku ein um 75 % höhere Reichweite.
(het Tesla Model S zou nu al over 240 Wh/kg accu´s beschikken)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 november 2013 om 00:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2013, 00:15   #314
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
In feite dus zoals een benzine of een diesel: tot de laatste druppel.
Accu´s worden in seriewagens in de regel nooit leeggereden (een regelsysteem verhinderd dat), ´t zou nogal dom zijn en de duurzaamheid verlagen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 november 2013 om 00:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2013, 01:55   #315
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.414
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
In feite dus zoals een benzine of een diesel: tot de laatste druppel.
Hoeveel LiFePo4 heb ik nodig om met mijn wagen 900km ver te geraken, aan 6l diesel / 100km?
Zeer veel. En tot de laatste druppel is ook een verkeerde optie. Als je uit een lithium gebaseerde accu alle stroom trekt, heb je een dode accu. Het zijn geen alkaline Duracelletjes hoor. Je zou kunnen stellen dat men de brandstoftank maar voor 75% leeg kan rijden, anders gaat er iets stuk. Simpel op te lossen, daar niet van, gewoon een brandstoftank voorzien die 25% groter is, en de brandstofpomp laten afslaan als een bepaald peil is bereikt.


Stel dat je dezelfde wagen, met eenzelfde vermogen zou voorzien van een accu die dezelfde prestaties als een brandstoftank levert, dan heb je een aanhanger nodig. Zelfs met de hogere efficientie van een electrische aandrijving zit je met een enorme accu.

Vandaar dat nieuwe electrische wagens, zoals de Tesla, BMW I reeks, en nog wat ander peperduur grut gebaseerd zijn rond high tech ultra lichte voertuigen met een extreme stroomlijn.
Zelfs de meest extreme bleeding edge accu kan niet concureren met een stomme plastiek bak vol met koolwaterstoffen als het aankomt op energie-inhoud.

Vandaar dat ik eerder een heil zie in de combinatie van hernieuwbare energie, waterstofproductie en chemische processen zoals het Fischer/Trops proces om er vloeibare koolwaterstof van te maken. Dan moeten we de hedendaagse infrastructuur en de hele industrie niet omgooien op een paar jaar, dan kunnen we dat doen over decades. Veel interessanter qua investeringen en gebruik van middelen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2013, 01:58   #316
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.414
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Mijn post met links niet gelezen ?

Er zouden Li-xxx zijn van 400 Wh/kg, de Duitse- TÜV heeft zelfs E-auto´s op de voorserie-markt met Li-xxx van 260 Wh/kg getest die 75 % meer reikwijdte hadden als E-auto´s met de vorige Li-xxx. Toch maar niet negeren als ik jou was.



(het Tesla Model S zou nu al over 240 Wh/kg accu´s beschikken)
Ik negeer dat helemaal niet, maar ik kijk ook naar de haalbaarheid ervan. Denkt U nu echt dat ik accu's ga kopen die 20 keer duurder zijn dan wat ik nu gebruik, om een paar gram te winnen? Dan kan ik beter, net zoals de auto-industrie het doet, investeren in andere materialen voor de constructie, waardoor de efficietie van het geheel een pak opgekrikt kan worden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2013, 11:44   #317
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik negeer dat helemaal niet, maar ik kijk ook naar de haalbaarheid ervan. Denkt U nu echt dat ik accu's ga kopen die 20 keer duurder zijn dan wat ik nu gebruik, om een paar gram te winnen? Dan kan ik beter, net zoals de auto-industrie het doet, investeren in andere materialen voor de constructie, waardoor de efficietie van het geheel een pak opgekrikt kan worden.
20 keer duurder voor "een paar gram" ? Bron aub.

Dus ook de prijs lees je niet die erbij staat (# 2e link: 125 $ /kWh ), ook het gewicht interesseert je wslk niet wat erbij staat, wat lees jij eigenlijk wel vraag ik me af.

Dus een goede 260 kWh/kg voor quasi $ 125/kWh interesseert je blijkbaar niet, tja dan kan ik er ook niets meer aan doen.

Aan uw post 302 en 306 te lezen zou ik toch maar naar een andere leverancier uitkijken als ik jou was. Die links zijn namelijk binnenkort al bijna 2 jaar oud. En de Duitse autokeuring TÜV Zuid heeft de E-auto (Mindset met D-kenteken) toen getest op een rollenbank en bevestigd een 75 % langere reikwijdte. Het complete accupackgeheel weegt maar 200 kg voor 52 kWh, dat is 260Wh/kg volledig ingepakt hé. Dus netto accu een ruime 260 Wh/kg. Envia systems heeft zelfs 400 Wh/kg in het labo uitgetest maar die waren wslk nog niet rijp voor produktie (lees duurzaamheid), in elk geval waren de + 260 Wh/kg wel rijp voor de markt. Dat wil ook zeggen dat al die Li-xxx die maar rond de 120-150 Wh/kg halen rapide in prijs "moeten crashen" en binnenkort mss volledig van de markt -voor E-auto´s toch- verdwijnen.
Zelfs Tesla Model S heeft nu wel 240 Wh/kg maar die accu van Envia-systems heeft dus quasi 10 % meer en dus zeker niet te verwaarlozen, en heel zeker niet voor minder als de halve prijs per kWh!
Citaat:
the Nissan Leaf's battery cost around $375 per kilowatt-hour
1e link, 26 maart 2012:
Citaat:
http://www.goingelectric.de/2012/03/...um-ionen-akku/

H-Tech mit höherer Energiedichte bei Lithium-Ionen Akku
Veröffentlicht am 26. März 2012

Erneut gute Neuigkeiten für alle, die vom 500 Kilometer Elektroauto träumen. Nachdem bereits Envia Systems an deutlich höhere Energiedichten bei Lithium-Ionen Akkus arbeitet, hat auch H-TECH Neues zu berichten.

So konnte sie die Energiedichte ihrer Lithium-Ionen Akkus um 100 % verbessern und liegen jetzt bei guten 260 Wh/kg.
Der neue Akku wurde in einem Prototypen Mindset (exklusiver Partner der H-TECH) getestet. Das Batteriemodul des Mindset wiegt 200 kg und speichert mit einer Ladung 52 kWh. Dies entspricht einer Energiedichte von 260 Wh/kg und ist damit doppelt so hoch wie die des Vorgängerakkus. Das Gewicht stieg dabei nur um 15 %.

Auf einem Rollenprüfstand des TÜV SÜD wurde der Prototyp des Mindset getestet und erreichte mit dem neuen Akku ein um 75 % höhere Reichweite.

Verglichen mit den Akkus anderer Elektroautos, sind die 260 Wh/kg ein guter Wert. So erreicht der Tesla Roadster mit (veralteter Technologie) eine Energiedichte von 120 Wh/kg und der Mitsubishi i-MiEV 80 Wh/kg, ebenso der Nissan Leaf.

Die 260 Wh/kg sind zwar deutlich weniger als die 400 Wh/kg, die Envia verkündet hat, im Gegensatz zu den Labor-Zellen Envias, werden die Zellen von H-TECH aber schon auf der Straße getestet.

Es ist gut zu hören, dass die neuen Technologien so langsam den Weg aus dem Labor gefunden haben. Bleibt abzuwarten, wann die neuen Zellen auch für den Endkunden zu kaufen sind. Ich träume ja noch immer von einem eigenen Umbau mit vernünftiger Reichweite.
# 2e link 29 februari 2012:
prijs $ 125/kWh, ik citeer best alles: (gaat over hetzelfde Envia systems en hun nieuwe accu´s, maar ook de techniek onthullen ze een beetje).
Citaat:
ELECTRIC CARS 2/29/12 12:20pm

Well, this is an exciting bit of news for green drivers. Envia Systems has come up with a new battery technology that could give a $20,000 electric car a range of 300 miles to a charge. Yes, please?

The General Motors-backed Envia Systems has come up with a new process that creates a battery with an energy density of 400 watt-hours per kilogram. To put that in perspective, the lithium cells found in most electric cars today only pack about 100-150 Wh/kg. Even the batteries on Tesla's forthcoming Model S only pack in around 240Wh/kg. In terms of cost, when it was first produced, the Nissan Leaf's battery cost around $375 per kilowatt-hour. The Envia battery is projected to cost just $125 per kilowatt-hour.

The new magic comes from combining a "High Capacity Manganese Rich (HCMR)" cathode and a silicon-carbon nanocomposite anode, and then passing the lithium ions though a new, secret electrolyte formula (Powerade? Probably Powerade) that allows for increased voltage.

All of this isn't just lofty PR claims; they have already been independently tested by the Electrochemical Power Systems Department at the Naval Surface Warfare Center. So that's the good news. The bad news: they aren't likely to be commercialized and available to Terry T. Public until 2015. I know, I know, I want it now, too. But at least these sorts of breakthroughs are being made. The high-cost and low capacity of batteries is one of the major impediments to adoption of electric cars. The idea that these problems will be greatly reduced within the next few years is a very, very good thing
Blijf jij maar bij je leverancier voor die paar gram minder ... en die 143 - 167 Wh/kg...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De beste bij mijn leverancier is 840 gram voor 111W.
Ik denk dat daar nog wel wat af te prutsen is door minder verpakking te gebruiken. (er zit aardig stevige krimpkous rond)
Maar minder dan 700 gram voor 100W gaat het toch niet worden.

Wat neer komt op 1.75kg/250W.

Misschien dat men er nog 250 gram af kan krijgen, maar dan nog zitten we op 1.5kg/250W.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 november 2013 om 12:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2013, 12:02   #318
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.414
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Awel, geef me dan eens de lokatie waar ik die superaccu's van u kan kopen als particulier?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2013, 12:06   #319
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Awel, geef me dan eens de lokatie waar ik die superaccu's van u kan kopen als particulier?
Waar koopt de Fomula E ze ?

http://www.fiaformulae.com/guide/specification

Envia Systems: ?
http://enviasystems.com/

aha die maken die accu´s
http://enviasystems.com/technology/

Als je inzoomt kun je de bestelnummer lezen:


Citaat:
http://www.enviroalternatives.com/ev.html

"Since the inception of Envia, our product team has worked tirelessly and logged over 25 million test channel hours to optimally develop each of the active components of the battery: Envia's proprietary Si-*‐ C anode, HCMR cathode and EHV electrolyte," said Dr. Sujeet Kumar, Envia Systems co-*‐founder, president & CTO. "Rather than just a proof-*‐of-*‐concept of energy density, I am pleased that our team was successful in actually delivering 400 Wh/kg automotive grade 45 Ah lithium-*‐ion rechargeable cells."
Contactlink even zoeken:
http://enviasystems.com/company/contact-us/

Goed zo ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 24 november 2013 om 12:20.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2013, 12:18   #320
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.414
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Email onderweg naar Envia. Ben benieuwd.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be