Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 november 2017, 21:29   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard VLD pleit voor absolute scheiding staat en kerk

Na hun congres, lezen we
Open Vld pleit voor “sociale vlaktaks” en kader voor “voltooid leven”
https://www.hln.be/nieuws/binnenland...even~a2d2aa8e/

Citaat:
....
De liberalen pleiten ook voor een seculiere samenleving, waarbij levensbeschouwing en religie louter aangelegenheden zijn van het individu, en niet van de overheid. De overheid zou religies dan ook niet meer moeten financieren.
...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2017, 22:10   #2
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Een op het congres goedgekeurd amendement zegt dat de belastingvrije som moet worden opgetrokken tot de armoededrempel, zodat wie een laag loon of lage uitkering heeft, geen belastingen meer moet betalen.
Onvoldoende.
Een vlaktaks is niet sociaal te noemen als er geen NIT aan verbonden is. NIT= negative income tax.

Religies niet financieren 100% akkoord.

Laatst gewijzigd door eno2 : 18 november 2017 om 22:30.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2017, 22:36   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Onvoldoende.
Een vlaktaks is niet sociaal te noemen als er geen NIT aan verbonden is. NIT= negative income tax.

Religies niet financieren 100% akkoord.
Je mag een aparte draad oprichten voor je nit, maar hier gaat het over het secularisme.
Omtrent het nit zal mijn stelling zijn dat een voldoende hoge eerste schijf, waar geen belastingen op betaald worden, voldoende is. Meer dan voldoende.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2017, 22:41   #4
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Jij vernoemt de vlaktaks in deze godsdienst draad. Zwijg er dan over. Of zeg erbij dat er niets mag over gezegd worden.

Als je een massaal cadeau geeft aan de rijkjes, mag je ook de armpjes wat geven zodat ze op de armoedegrens komen.
Ik zou nog meer kunnen zeggen maar ik zal zwijgen omdat het niet godsdienstig is wat ik zou zeggen.

Op het godsdienstig aspect heb ik geantwoord.

Laatst gewijzigd door eno2 : 18 november 2017 om 22:47.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2017, 16:05   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Jij vernoemt de vlaktaks in deze godsdienst draad. Zwijg er dan over. Of zeg erbij dat er niets mag over gezegd worden.
....
Ik spreek er niet over, ik geef eerlijkheidshalve de titel van het krantenartikel weer.
En ik plaats het item waar ik het over wou hebben, in een welbepaald soepforum. Geen soepforum over taksen.

En voor die apen die mij nva-forumwoordvoerder betitelen nog dit: de nva is op dit vlak onvoldoende correct volgens mij.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2017, 16:08   #6
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En voor die apen die mij nva-forumwoordvoerder betitelen nog dit: de nva is op dit vlak onvoldoende correct volgens mij.
Hoe bedoel je?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2017, 16:18   #7
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 16.991
Standaard

Citaat:
De liberalen pleiten ook voor een seculiere samenleving, waarbij levensbeschouwing en religie louter aangelegenheden zijn van het individu, en niet van de overheid. De overheid zou religies dan ook niet meer moeten financieren.
Prima idee eigenlijk. Alle theocratische machtssystemen zijn op een ramp uitgedraaid. Ze hebben de boodschap van Jezus verdraait en verkracht net zoals met Mohammed. Het kan zijn dat in de toekomst er weer een theocratisch systeem op poten zal gezet worden omdat de mensen dan weer spartelen in de krochten van het onderbewustzijn. Allemaal gefaalde experimenten net zoals communisme. Theocratie en communisme; de satans van de aardbol...
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2017, 16:23   #8
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik spreek er niet over, ik geef eerlijkheidshalve de titel van het krantenartikel weer.
Ik zei niet dat je erover spreekt. Ik zei dat je het vernoemt.

En vervolgens kon je toch niet nalaten je uit te spreken over NIT en Vlaktaks. Waarvoor dank.

Laatst gewijzigd door eno2 : 19 november 2017 om 16:23.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2017, 16:38   #9
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.435
Standaard

In beide voorstellen kan ik me wel vinden. Dit zou wellicht tevens de administratie enorm vereenvoudigen. Scheiding tussen kerk en staat is ook goed, doch wat doe je met een partij als CD&V?
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2017, 16:43   #10
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 16.991
Standaard

En kan de VLD ook niet eens afkomen om vrije meningsuiting absoluut te maken? (Gelukkig is er het internet) Al wie aan censuur en boekverbrandingen doet moesten ze een enkel ticketje geven naar de hel.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2017, 18:25   #11
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
En kan de VLD ook niet eens afkomen om vrije meningsuiting absoluut te maken? (Gelukkig is er het internet) Al wie aan censuur en boekverbrandingen doet moesten ze een enkel ticketje geven naar de hel.
Vrijheid is niet absoluut, de vrijheid van de ene houdt op waar de vrijheid van de andere begint.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2017, 20:03   #12
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.761
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je mag een aparte draad oprichten voor je nit, maar hier gaat het over het secularisme.
Omtrent het nit zal mijn stelling zijn dat een voldoende hoge eerste schijf, waar geen belastingen op betaald worden, voldoende is. Meer dan voldoende.
Uiteraard is dat zo. Zever over "negative income tax" is gewoon een eufemisme om hangmat leeglopers en uitkeringstoeristen nog wat extra drinkgeld toe te stoppen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2017, 20:23   #13
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 16.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Vrijheid is niet absoluut, de vrijheid van de ene houdt op waar de vrijheid van de andere begint.
Ik weet ook wel dat geweld en opruiende taal om geweld te plegen in principe niet mogen. "Dood de ongelovigen e.d.; is oorlogstaal." Moslims gaan ook nooit in discussie om hun geest te verscherpen omtrent hun religie omdat wij de "ongelovigen" zijn en omdat ze misschien wel eens gezichtsverlies kunnen lijden. De tong mag scherp en assertief zijn maar niet brutaal agressief.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2017, 20:48   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Onvoldoende.
Een vlaktaks is niet sociaal te noemen als er geen NIT aan verbonden is. NIT= negative income tax.
Eno2 antwoordt eno2:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Voor de zoveelste en de allerlaatste keer: Ik heb geen zin in een uitgesponnen off topic vlaktaks discussie hier, en eigenlijk helemaal geen zin tout court in een vlaktaks discussie. Mijn standpunt over vlaktaks staat vast. Duidelijk zo?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2017, 20:51   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Prima idee eigenlijk. Alle theocratische machtssystemen zijn op een ramp uitgedraaid. Ze hebben de boodschap van Jezus verdraait en verkracht net zoals met Mohammed. Het kan zijn dat in de toekomst er weer een theocratisch systeem op poten zal gezet worden omdat de mensen dan weer spartelen in de krochten van het onderbewustzijn. Allemaal gefaalde experimenten net zoals communisme. Theocratie en communisme; de satans van de aardbol...
Het christendom staat evenwel haaks op enige vorm van theocratisch denken, daar het een onderscheid maakt tussen wat wereldlijk is en wat geestelijk is. De beide domeinen dienen niet op eenzelfde hoopje gegooid te worden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2017, 20:53   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Vrijheid is niet absoluut, de vrijheid van de ene houdt op waar de vrijheid van de andere begint.
Dat is zo'n zin die keer op keer herhaald wordt, maar wat betekent het nu eigenlijk concreet.

Stel nu: ik ontken in een publicatie de holocaust. Hoe heb ik daarmee de vrijheid van een ander aangetast?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2017, 20:54   #17
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Vrijheid is niet absoluut, de vrijheid van de ene houdt op waar de vrijheid van de andere begint.
De ene zijn vrijheid houdt op waar het de vrijheid van een andere verhindert, lijkt mij genuanceerder.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2017, 20:59   #18
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is zo'n zin die keer op keer herhaald wordt, maar wat betekent het nu eigenlijk concreet.

Stel nu: ik ontken in een publicatie de holocaust. Hoe heb ik daarmee de vrijheid van een ander aangetast?
Niet, je uitte een mening, maar dat werd verboden. Dat weerhoudt niemand om, bijvoorbeeld, de miljoenen doden door het communisme te ontkennen, en dat werd niet verboden...
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2017, 21:02   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Niet, je uitte een mening, maar dat werd verboden. Dat weerhoudt niemand om, bijvoorbeeld, de miljoenen doden door het communisme te ontkennen, en dat werd niet verboden...
Eigenlijk had de Open VLD zich een tegenstander moeten tonen van dergelijke muilkorfwetten. Dan zie je dat politieke berekeningen wel belangrijker zijn, dan consequent ideologische handelen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2017, 21:08   #20
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eigenlijk had de Open VLD zich een tegenstander moeten tonen van dergelijke muilkorfwetten. Dan zie je dat politieke berekeningen wel belangrijker zijn, dan consequent ideologische handelen.
Consequent ideologische handelen levert alleen een cordon op. Nog een politieke muilkorf.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be