Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 februari 2024, 13:14   #1
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.532
Standaard Digitale bluf

Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/02...n-rechtszaken/

Fluvius is al 5 rechtszaken gestart tegen hardnekkige weigeraars digitale meter
Netbeheerder Fluvius heeft al vijf hardnekkige weigeraars van een digitale meter voor elektriciteit en aardgas naar de rechtbank verwezen. Dat meldt het bedrijf.
En hoe luidt de beschuldiging?
Het weigeren van digitale meters die burgers niet gevraagd hebben?
Als je een pakje ontvangt dat je niet besteld en niet gevraagd hebt, dan hoef je dat wettelijk ook niet te betalen, je hoeft niet te reageren, je mag het pakje zelfs houden en je hoeft het niet terug te sturen.
Idem ongevraagde digitale meters.

De verplichting?
Die is er niet want het is netbeheerder en bedrijf fluvius die door de vlaamse regering verplicht wordt om te zorgen voor de uitrol van digitale meters, de verplichting geldt voor de uitrol door fluvius, het is geen verplichting voor de plaatsing bij de burgers.
Bovendien vraagt fluvius zelf toestemming voor toegang om de digitale meters te mogen komen installeren en dat mag de burger weigeren volgens art.15 van de grondwet.
Dat impliceert dat er helemaal geen sprake is van de verplichting om digitale meters te laten installeren want dan was de toestemming van de burger helemaal niet nodig. (En dan zaten we al onder dictatuur)
Dus: welke wet overtreden deze weigeraars van digitale meters?
Dat ze mogen weigeren waar ze niet om gevraagd hebben?
Dat ze mogen weigeren op grond van art.15 van de grondwet?
De rechter zal eens hartelijk lachen met fluvius.

Volksbedrog en pure bluf, door afpersing met dreiging van kosten en rechtszaken, om weigeraars te dwingen hun toestemming voor toegang te geven voor de verplichting van fluvius voor de uitrol van digitale meters.
Anderzijds is het de netbeheerder fluvius die zich schuldig maakt aan volgende artikelen van het SW: art. 442bis, artikel 327, art. 496 en art. 470.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2024, 14:26   #2
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.169
Standaard

Ik ben er nog niet zo zeker van...

Moet je als gebruiker Fluvius geen toegang geven tot hun installaties? En behoort de elektriciteitsmeter in een woning niet tot hun installatie? De elektriciteitsmeter in je woning is volgens mij niet jou eigendom.

Als dan Fluvius (en inderdaad niet de gebruiker) verplicht wordt om digitale meters te plaatsen moeten zijn aan 'hun installaties' kunnen. Maw; je moet ze tot je woning toelaten zodanig dat zij aan de meter (hun eigendom, hun installatie) kunnen werken en hem vervangen in dit geval.

Voor zover ik weet blijft de meter eigendom van Fluvius en is het dus niet verwonderlijk dat je als eigenaar van een pand Fluvius de toegang tot de meter moet verschaffen.
Als dat niet zo was zou je ook nooit iemand in je woning toe moeten laten om de stand van de meter op te schrijven en zou je heel je leven lang meterstanden kunnen verzinnen (omdat ze toch nooit nagekeken kunnen worden als je Fluvius geen toegang tot hun meter moet geven).

Ik ben niet 100% zeker van mijn zaak maar ik denk dat het die richting uit zal gaan.

Dat je als eigenaar nooit achter een digitale meter hebt gevraagd speelt in deze volgens mij geen rol.
Ik heb ook niet gevraagd achter een gescheiden riolering in mijn straat maar toch wordt die binnenkort geplaatst en moet ik mijn regenwater afkoppelen van mijn afvalwater.
En zo zijn er nog wel meer voorbeelden waarbij ik tot iets verplicht wordt waar ik nooit achter gevraagd heb.


En artikel 15... De woning is inderdaad onschendbaar maar heb je die onschendbaarheid al niet opgegeven toen je toestond dat er een elektriciteitsmeter geplaatst werd? Of toch minstens voor het gedeelte van je woning waar die meter zich bevindt?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2024, 16:11   #3
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.695
Standaard

Ben ook niet 100%zeker maar woonstbetreding is redelijk heilig. Ge kunt dan een rechterlijk bevelschrift gaan eisen bij de eindafrekening en zal moeten akkoord gaan met de door hun geschat tussentijds verbruik.
(elke pipo kan zich meteropnemer noemen)

Laatst gewijzigd door jogo : 23 februari 2024 om 16:13.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2024, 17:04   #4
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.169
Standaard

Er zijn wel meer momenten dat je iemand toegang moet verlenen.

Laat je elektrische installatie maar eens keuren zonder iemand binnen te laten.
Of je verwarmingsketel verplicht laten onderhouden zonder de deur open te doen.

Of de rechter mee zal gaan in het "de woonst is heilig"-idee durf ik te betwijfelen.

Spannend!!!
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2024, 19:42   #5
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.695
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Er zijn wel meer momenten dat je iemand toegang moet verlenen.

Laat je elektrische installatie maar eens keuren zonder iemand binnen te laten.
Of je verwarmingsketel verplicht laten onderhouden zonder de deur open te doen.

Of de rechter mee zal gaan in het "de woonst is heilig"-idee durf ik te betwijfelen.

Spannend!!!
Waarom denkt ge dat mensen een mobilhome aanschaffen, vooraleer de flikken met de juiste papieren van de rechter afkomen is ie alweer weg.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2024, 13:36   #6
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.532
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik ben er nog niet zo zeker van...

Moet je als gebruiker Fluvius geen toegang geven tot hun installaties? En behoort de elektriciteitsmeter in een woning niet tot hun installatie? De elektriciteitsmeter in je woning is volgens mij niet jou eigendom.
Inderdaad, de meters behoren tot de installatie van fluvius en dat stelt fluvius ook in de FAQ op hun website:
Citaat:
*In dit kader wijzen wij op je verplichtingen als distributienetgebruiker overeenkomstig artikel 2.2.70 van het TRDE en artikel 2.2.47 van het TRDG. Daarin is voorzien dat je een permanente toegang dient te verschaffen tot onze installaties, en in ieder geval onmiddellijk op eenvoudig mondeling verzoek.
MAAR:
Fluvius vergeet hierbij te vermelden dat hun toegang tot de installaties dient te gebeuren met inachtname van (grond)wettelijke bepalingen.
Dat wordt fluvius/distributeurs verplicht opgelegd door de vreg reglementering.

En (grond)wettelijke bepalingen van de grondwet door artikel 15, bepaalt dat de uitdrukkelijke toestemming van de distributienetgebruiker vereist is voor toegang tot de woning.

Je "moet" dus niks, je "moet" fluvius dus geen toegang geven, zij moeten echter wél jouw toestemming vragen en nog krijgen ook vóór ze jouw woning mogen betreden en.....dat doen ze toch ook?
Weliswaar door de toestemming van mensen, door een afspraak, proberen af te dwingen met allerlei misleidingen en desinformatie op hun website en mensen angst aan te jagen door aangetekende brieven te sturen met de dreiging van kosten en een rechtszaak waarvoor ze juridisch geen poot hebben om op te staan....

Verder verwijst fluvius naar §1 van de artikelen van de VREG reglementen TRDE en TRDG voor de distributeurs voor de toegang om er inspecties, testen, proeven of exploitatiehandelingen uit te voeren.
Dit vreg-reglement legt de principes vast voor het beheer van het gas- en elektriciteitsdistributienet en zijn dus niet van toepassing op de distributienetgebruiker maar op de distributeur.
Nu zou je kunnen zeggen dat een vervanging door de draadloze, digitale meters een exploitatiehandeling is maar dat vereist nog steeds "met inachtname van de grondwettelijke bepalingen": en dat is de toestemming van de bewoners voor de toegang tot hun onschendbare woning.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Als dan Fluvius (en inderdaad niet de gebruiker) verplicht wordt om digitale meters te plaatsen moeten zijn aan 'hun installaties' kunnen. Maw; je moet ze tot je woning toelaten zodanig dat zij aan de meter (hun eigendom, hun installatie) kunnen werken en hem vervangen in dit geval.

Voor zover ik weet blijft de meter eigendom van Fluvius en is het dus niet verwonderlijk dat je als eigenaar van een pand Fluvius de toegang tot de meter moet verschaffen.
De verplichting en reglementering voor fluvius als distributeur voor de uitrol van digitale meters is ondergeschikt aan de grondwet want de grondwet geldt voor iedereen dus ook voor de vlaamse regering, de vreg én de distributeurs die daarom de toestemming voor toegang tot de woning verplicht moeten vragen en verkrijgen van de burgers.

Maw: iedereen heeft het recht door de grondwet om toestemming voor de toegang te weigeren voor een ongevraagde vervanging van meters.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Als dat niet zo was zou je ook nooit iemand in je woning toe moeten laten om de stand van de meter op te schrijven en zou je heel je leven lang meterstanden kunnen verzinnen (omdat ze toch nooit nagekeken kunnen worden als je Fluvius geen toegang tot hun meter moet geven).
Je wordt ook niet verplicht om de meteropnemer toe te laten, je geeft jouw toestemming al door vrijwillig een afspraak te maken voor een bezoek van de meteropnemer of je kunt zelf kiezen om de meterstand door te geven.

Je mag ook weigeren door geen afspraak te maken want dan wordt je verbruik immers gewoon geschat volgens je eerdere verbruik, net zoals wanneer je te laat bent met het doorgeven van je meterstand.
Dat bewijst dat je nooit gedwongen kunt worden om de meteropnemer toe te laten want jouw toestemming blijft vereist door de afspraak te bevestigen en je kunt niet levenslang blijven knoeien door meteropnames te verzinnen met minder verbruik want de meter blijft wel doordraaien, dat komt uiteindelijk dus altijd uit.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik ben niet 100% zeker van mijn zaak maar ik denk dat het die richting uit zal gaan.

Dat je als eigenaar nooit achter een digitale meter hebt gevraagd speelt in deze volgens mij geen rol.
Ik heb ook niet gevraagd achter een gescheiden riolering in mijn straat maar toch wordt die binnenkort geplaatst en moet ik mijn regenwater afkoppelen van mijn afvalwater.
En zo zijn er nog wel meer voorbeelden waarbij ik tot iets verplicht wordt waar ik nooit achter gevraagd heb.
Zeker wel, de wet stelt zelf dat je niet verplicht kunt worden om een ongevraagd aanbod/pakket/dienst te aanvaarden, datzelfde principe is ook van toepassing op digitale meters.

Voor de riolering in de straat, met het algemene nut om afvalwater te kunnen scheiden, is de toestemming om jouw woning te betreden niet vereist.
Als je je gedwongen voelt en niet akkoord bent om je afvalwater te scheiden, dan kun je daar ook tegen protesteren maar die scheiding van regenwater heeft wel nut.

Dat is anders dan de nutteloze vervanging door draadloze, digitale meters want zowel de duurzame, analoge meter als de digitale meters dienen om je verbruik te meten, toch?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
En artikel 15... De woning is inderdaad onschendbaar maar heb je die onschendbaarheid al niet opgegeven toen je toestond dat er een elektriciteitsmeter geplaatst werd? Of toch minstens voor het gedeelte van je woning waar die meter zich bevindt?
Neen, je gaf enkel toestemming om kortstondig jouw onschendbare woning te mogen betreden om de elektriciteits-/water-/gasmeters te komen plaatsen om jouw verbruik te kunnen meten voor betaling van de diensten van nutsvoorzieningen.
Je gaf de onschendbaarheid van je woning niet op want anders zou iedereen dan willekeurig jouw woning in en uit mogen lopen zonder jouw toestemming.

Overigens misleidt of liegt fluvius zelfs openlijk op hun website over de kost van 285,03 euro voor een betalende ingebrekestelling, dat wettelijk niet mag aangerekend worden...
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2024, 14:33   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.994
Standaard

Het zou allemaal simpeler en goedkoper kunnen: wie de nieuwe meter weigert, krijgt geen elektriciteit meer.

Als iemand in mijn winkeltje zo maar achter de toog komt staan, wat ik niet wil, en die wil niet teruggaan, die smijt ik met zijn vette kloten op de straatstenen, en ik verkoop hem nooit niks meer.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2024, 15:03   #8
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.532
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het zou allemaal simpeler en goedkoper kunnen: wie de nieuwe meter weigert, krijgt geen elektriciteit meer.

Als iemand in mijn winkeltje zo maar achter de toog komt staan, wat ik niet wil, en die wil niet teruggaan, die smijt ik met zijn vette kloten op de straatstenen, en ik verkoop hem nooit niks meer.
Goedkoper? Duurder en verspilling zul je bedoelen want nieuwe meters zijn niet nodig, de oude meters meten ook en al decennia lang het verbruik en we "krijgen" geen elektriciteit, daar betalen we nu al peperduur voor.

Gij zijt dan ook geen netbeheerder van openbare nutsvoorzieningen voor dienstverlening van basisbehoeften aan de bevolking.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2024, 15:13   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.994
Standaard

Zaag zaag ... ik wil rondrijden met mijn auto, dat is mijn grondrecht, maar zonder nummerplaat want dat is tegen mijn privacy. Daarbij, ik ben niet te herleiden tot een nummer ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2024, 16:24   #10
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.532
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zaag zaag ... ik wil rondrijden met mijn auto, dat is mijn grondrecht, maar zonder nummerplaat want dat is tegen mijn privacy. Daarbij, ik ben niet te herleiden tot een nummer ...
Off topic
Het gaat hier over digitale meters en niet over jouw auto.

En wat de privacy betreft inzake digitale meters, die overigens slimme meters worden genoemd:
Citaat:
Er bestaat diverse Europese wet- en regelgeving om het gebruik van slimme meters aan te moedigen.

Richtlijn 2009/72/EG betreffende gemeenschappelijke regels voor de interne markt voor elekriciteit stelt gemeenschappelijke regels voor de productie, de transmissie, de distributie en de levering van elektriciteit, en regels voor de bescherming van de consumenten.

Artikel 3 lid 11 beveelt lidstaten aan om de energie-efficiëntie te bevorderen.
De Commissie stelt, in de verordening betreffende de interne markt voor elektriciteit, voor dat elke consument het recht krijgt om een slimme meter te verzoeken.
Er wordt vanuit de europese unie voorgesteld en aangemoedigd voor slimme meters, zonder enige verplichting, en voor burgers met een recht om op verzoek een slimme meter te kunnen krijgen met strikte eisen over bescherming tegen cybercriminaliteit, bescherming van de privacy, persoonsgegevens en van de persoonlijke levenssfeer. (GDPR)
Citaat:
De hervorming voorziet ook in de gegevensbescherming die nodig is, aangezien de slimme meters grote hoeveelheden energiegegevens genereren die van grote commerciële waarde zijn.
De slimme meter moet aan een aantal eisen voldoen, bijvoorbeeld dat burgers goed beschermd moeten worden tegen cybercriminaliteit.
Daarnaast moet de privacy van de eindafnemers goed beschermd worden.

De Europese regels omtrent slimme meters stellen momenteel al dat de slimme meters en het dataverkeer moeten worden beveiligd en dat de privacy van de eindafnemer moet worden beschermd (art. 9 lid 2 sub b richtlijn energie-efficiëntie).
Deze gegevensbescherming moet overeenkomen met de Uniewetgeving inzake de bescherming van persoonsgegevens en van de persoonlijke levenssfeer.
Slimme meters zorgen er namelijk voor dat massaal gegevens verzameld worden die informatie geven over het doen en laten van burgers, bijvoorbeeld door hun huishoudelijke apparaten door middel van hun specifieke stroomverbruik te identificeren.


Uniewetgeving
De huidig geldende Europese wetgeving omtrent gegevensbescherming is de richtlijn bescherming persoonsgegevens (95/46/EG).
Deze laatste richtlijn werd ingetrokken en vervangen door de EU-verordening 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens.

En belgië/vlaanderen voldoet al helemaal niet aan de eisen van cyberbeveiliging en bescherming van persoonsgegevens/privacy (om slimme meters aan te moedigen!!) want dat werd nog maar pas recent en pijnlijk duidelijk gemaakt door de hacking van afvalintercommunale limburg.net waardoor nu meer dan 300.000 persoonsgegevens van burgers op straat liggen.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2024, 10:51   #11
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Inderdaad, de meters behoren tot de installatie van fluvius en dat stelt fluvius ook in de FAQ op hun website:

MAAR:
Fluvius vergeet hierbij te vermelden dat hun toegang tot de installaties dient te gebeuren met inachtname van (grond)wettelijke bepalingen.
Dat wordt fluvius/distributeurs verplicht opgelegd door de vreg reglementering.

En (grond)wettelijke bepalingen van de grondwet door artikel 15, bepaalt dat de uitdrukkelijke toestemming van de distributienetgebruiker vereist is voor toegang tot de woning.

Je "moet" dus niks, je "moet" fluvius dus geen toegang geven, zij moeten echter wél jouw toestemming vragen en nog krijgen ook vóór ze jouw woning mogen betreden en.....dat doen ze toch ook?
Weliswaar door de toestemming van mensen, door een afspraak, proberen af te dwingen met allerlei misleidingen en desinformatie op hun website en mensen angst aan te jagen door aangetekende brieven te sturen met de dreiging van kosten en een rechtszaak waarvoor ze juridisch geen poot hebben om op te staan....

Verder verwijst fluvius naar §1 van de artikelen van de VREG reglementen TRDE en TRDG voor de distributeurs voor de toegang om er inspecties, testen, proeven of exploitatiehandelingen uit te voeren.
Dit vreg-reglement legt de principes vast voor het beheer van het gas- en elektriciteitsdistributienet en zijn dus niet van toepassing op de distributienetgebruiker maar op de distributeur.
Nu zou je kunnen zeggen dat een vervanging door de draadloze, digitale meters een exploitatiehandeling is maar dat vereist nog steeds "met inachtname van de grondwettelijke bepalingen": en dat is de toestemming van de bewoners voor de toegang tot hun onschendbare woning.


De verplichting en reglementering voor fluvius als distributeur voor de uitrol van digitale meters is ondergeschikt aan de grondwet want de grondwet geldt voor iedereen dus ook voor de vlaamse regering, de vreg én de distributeurs die daarom de toestemming voor toegang tot de woning verplicht moeten vragen en verkrijgen van de burgers.
Ik ben toch eens benieuwd hoe een rechter dat gaat interpreteren want hoe zeer je ook tegen de digitale meter bent, je zal moeten toegeven dat het hier wel een heel dubbel verhaal is eh?

1) De woonst is heilig.
2) Je moet Fluvius toegang geven tot hun installaties (en hun meter).
3) Fluvius moet toestemming vragen (wat ook logisch is, anders zouden ze met een koevoet mogen 'binnenkomen') om aan hun meter te komen.
4) Maar als je die toestemming weigert (op basis van 1) mogen ze plots niet meer binnen (wat dan weer vloekt met 2).

Ik heb geen idee wat het gaat geven maar ik vrees zo'n beetje dat Fluvius gelijk gaat krijgen.

Want een regel als "Je bent verplicht Fluvius toegang te verlenen tot de meter in je woning maar je mag die toegang weigeren." is te absurd voor woorden eh?

Het enige wat dan (als Fluvius ongelijk zou krijgen) nog haalbaar is, is dat men de elektriciteitsmeters voortaan buiten de woning gaat plaatsen. Naast de gasmeter en de elektriciteitsmeter.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2024, 10:58   #12
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Goedkoper? Duurder en verspilling zul je bedoelen want nieuwe meters zijn niet nodig, de oude meters meten ook en al decennia lang het verbruik en we "krijgen" geen elektriciteit, daar betalen we nu al peperduur voor.
Ik vraag me af waarom jij ooit teveel hebt betaald voor je elektriciteit?

Je kan toch al sinds die analoge meter er hangt fictieve verbruiken doorgeven? Zonder dat Fluvius dat ooit te weten komt want je moet ze niet tot bij hun meter laten.
Je had al die jaren al makkelijk slechts 1/10de of 1/20ste van je daadwerkelijke verbruik kunnen opgeven en geen mens die er ooit achter zou gekomen zijn.

Bij nader inzien: zolang er enkel analoge meters hingen kon iedereen dat. In principe waren meters niet eens nodig want iedereen kon doorgeven wat hij wou.

Ik vind het dan ook straf dat er in al die jaren dat nooit iemand (voor zover ik weet) voor de rechter heeft getrokken.

Soit, we zullen zien maar ik vrees een beetje dat je, door een energiecontract aan te gaan, door een meter te laten installeren, je toestemming hebt gegeven om de woning te laten betreden. En dat daar nu gezeur over de grondwet weinig aan gaat veranderen.

En verder ben ik het ook eens met Schoof. De leverancier bepaalt. Als ik niet naar zijn normen handel heeft hij het recht om mij niet langer stroom of gas te leveren.
De bakker mag mij ook uit zijn winkel weigeren.

Wil je dus geen digitale meter omwille van de grondwet bezorgt Fluvius u als afscheidskado nog een ingekaderd uittreksel uit die grondwet op de dag dat ze uw stroom afsluiten.
Dat lijkt me een mooie tegemoetkoming.
__________________
It's just a ride.

Laatst gewijzigd door BigF : 26 februari 2024 om 10:59.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2024, 15:11   #13
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.532
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik ben toch eens benieuwd hoe een rechter dat gaat interpreteren want hoe zeer je ook tegen de digitale meter bent, je zal moeten toegeven dat het hier wel een heel dubbel verhaal is eh?
Absoluut een dubbel verhaal maar alles in dit apenland is dubbelzinnig, zelfs de wetten....bijv door wetswijzigingen die de toetsing aan de grondwet niet doorstaan en dan als gevolg ongeldig zijn door de tegenstrijdigheid met de grondwet maar die wel als wet gebruikt worden.

Daarom ook is de vraag van fluvius voor toestemming van toegang tot de woning vrijblijvend en vrijwillig te beantwoorden door de bewoner (dus ook met de keuze om te weigeren) terwijl de grondwet verplicht dat fluvius die vraag moet stellen en ook de vereiste toestemming moet verkrijgen van de bewoner om de woning te mogen betreden.
En dan nog voor de onnodige vervanging van meters die niet gevraagd werd.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
1) De woonst is heilig.
2) Je moet Fluvius toegang geven tot hun installaties (en hun meter).
3) Fluvius moet toestemming vragen (wat ook logisch is, anders zouden ze met een koevoet mogen 'binnenkomen') om aan hun meter te komen.
4) Maar als je die toestemming weigert (op basis van 1) mogen ze plots niet meer binnen (wat dan weer vloekt met 2).
Punt 2, men moet fluvius toegang geven: "de toegang tot de installaties dient te gebeuren met inachtname van (grond)wettelijke bepalingen". (het Vreg-reglement voor distributeurs)
En de grondwet, artikel 15, bepaalt dat de uitdrukkelijke toestemming van de distributienetgebruiker/burger/bewoner vereist is voor toegang tot de woning door de onschendbaarheid.

Punt 2 wordt dus teniet gedaan door punt 1: de grondwet, overigens is er geen wet die je verplicht dat je moet toestemmen, daarom moet fluvius ook toestemming vragen en krijgen.

Punt 3 is dat fluvius verplicht toestemming moet vragen en die toestemming ook moet krijgen of ze mogen niet binnen komen dus dat is al punt 4: fluvius moet toestemming vragen maar er is geen enkele wet die zegt dat je verplicht toestemming moet geven - anders hoeft er ook geen toestemming gevraagd te worden, hé? want dan heb je geen keuze.

Punt 4 is dus dat je de vraag voor toestemming, die fluvius nodig heeft om binnen te komen, mag weigeren door punt 1 want gij beslist immers door de onschendbare woning wie in jouw woning mag binnenkomen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik heb geen idee wat het gaat geven maar ik vrees zo'n beetje dat Fluvius gelijk gaat krijgen.
Ik vermoed van niet, de weigering op een vraag van fluvius tegenover het grondwettelijke recht van de onschendbare woning?
Een vraag is geen wet en mag geweigerd worden.
Een rechter kan ook niet rond de grondwet.
Bovendien is nog steeds niet duidelijk waarvan weigeraars nu eigenlijk beschuldigd worden?
Weigeren op de vraag om hun toestemming te geven?
Hoe absurd is dat? Als het verplicht zou zijn, dan is er toch geen vraag voor toestemming nodig.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Want een regel als "Je bent verplicht Fluvius toegang te verlenen tot de meter in je woning maar je mag die toegang weigeren." is te absurd voor woorden eh?
Inderdaad, maar je bent dan ook NIET verplicht om fluvius toegang te verlenen tot je woning, daar is geen sprake van.....de uitrol van digitale meters door fluvius is verplicht door de vlaamse regering.
Fluvius moet daarvoor wel verplicht de grondwet in acht nemen en die grondwet vereist dat de bewoner zijn toestemming moet geven aan fluvius om de woning te mogen betreden.
Je mag wel weigeren want anders hoeft er ook geen toestemming gevraagd en verkregen te worden voor een ongevraagde vervanging van meters, die alletwee maar hetzelfde doen: verbruik meten.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Het enige wat dan (als Fluvius ongelijk zou krijgen) nog haalbaar is, is dat men de elektriciteitsmeters voortaan buiten de woning gaat plaatsen. Naast de gasmeter en de elektriciteitsmeter.
Dat is in de praktijk niet haalbaar voor geen enkele woning.

Overigens is nog steeds niet bekend voor welke reden fluvius de weigeraars naar de rechtbank zouden verwijzen?
Welke wet wordt overtreden?
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2024, 17:16   #14
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.532
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik vraag me af waarom jij ooit teveel hebt betaald voor je elektriciteit?

Je kan toch al sinds die analoge meter er hangt fictieve verbruiken doorgeven? Zonder dat Fluvius dat ooit te weten komt want je moet ze niet tot bij hun meter laten.
Je had al die jaren al makkelijk slechts 1/10de of 1/20ste van je daadwerkelijke verbruik kunnen opgeven en geen mens die er ooit achter zou gekomen zijn.

Bij nader inzien: zolang er enkel analoge meters hingen kon iedereen dat. In principe waren meters niet eens nodig want iedereen kon doorgeven wat hij wou.

Ik vind het dan ook straf dat er in al die jaren dat nooit iemand (voor zover ik weet) voor de rechter heeft getrokken.
Aan jezelf ken je de hele wereld, hé, niet iedereen is zo oerdom om te denken dat gesjoemel met meterstanden niet kan uitkomen.

Nu niet onnozel zeveren, hé!
Vroeger was er een jaarlijkse opname door de meteropnemer, dan werd dat tweejaarlijks en nu komt de meteropnemer om de vier jaar.

Hier, lees je wat bij want je loopt jaren achter, de verplichtingen van distributienetbeheerder/fluvius door de VREG:
Citaat:
Artikel 5.6.2 van het Energiebesluit2 bepaalt op dit moment3 dat de distributienetbeheerder minstens tweejaarlijks de meteropname moet laten uitvoeren door een personeelslid of aangestelde van de distributienetbeheerder.

De lijst van situaties met noodzaak tot fysieke meteropname:
https://www.vreg.be/sites/default/fi...sl-2021-27.pdf

Artikel 3.3.3, §4 TRDE en artikel 3.3.2, §5 TRDG bepaalt het volgende m.b.t. het meteropnamebeleid:
.......waar een fysieke opname door de distributienetbeheerder noodzakelijk wordt geacht om de kwaliteit van de meetgegevens te garanderen, neemt de distributienetbeheerder minstens eenmaal in een periode van 24 maanden fysieke meterstanden op, voor zover hij toegang heeft of krijgt tot de meetinrichting.
Lees VOORAL die laatste regel heel goed, hé?
"Voor zover hij toegang heeft of KRIJGT" ...die vervelende grondwet toch, er moet toestemming gevraagd en gekregen worden.....
De regimepers:
Citaat:
7 mei 2021:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210507_95233154
Fysieke meteropname gas en elektriciteit binnenkort maar om de vier jaar.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Soit, we zullen zien maar ik vrees een beetje dat je, door een energiecontract aan te gaan, door een meter te laten installeren, je toestemming hebt gegeven om de woning te laten betreden. En dat daar nu gezeur over de grondwet weinig aan gaat veranderen.
De meters stonden er al, daar is helemaal geen toestemming voor gegeven.
Ik weet niet wat gij doet, maar ik ga een energiecontract aan met de energieleverancier en niet met de distributeur die een meter installeert want die verkoopt geen elektriciteit/gas.

Dat "gezeur" over de grondwet bewijst wel dat fluvius bluft en liegt en dat wie de toestemming heeft gegeven voor de digitale brol, zich weer ferm heeft laten vangen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
En verder ben ik het ook eens met Schoof. De leverancier bepaalt. Als ik niet naar zijn normen handel heeft hij het recht om mij niet langer stroom of gas te leveren.
De bakker mag mij ook uit zijn winkel weigeren.
De leverancier bepaalt?
Daarom maken ze zoveel reclame om zoveel mogelijk klanten te werven om gas en stroom aan te kunnen verkopen....
De leverancier bepaalt just niks, als die te duur wordt, dan is er keuze genoeg voor de consument om over te stappen naar een concurrent die goedkoper is. Wie betaalt, die bepaalt....

Kromme vergelijking, de bakker levert geen verplichte, openbare dienst van basisbehoeften aan de bevolking.

Gij en schoof moeten eens dringend het contract met je energieleverancier nalezen - niet van jullie distributeurs, hé - en ook eens consumentenrechten opzoeken maar dat vindt je misschien ook maar gezeur, net zoals je grondwettelijke rechten.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Wil je dus geen digitale meter omwille van de grondwet bezorgt Fluvius u als afscheidskado nog een ingekaderd uittreksel uit die grondwet op de dag dat ze uw stroom afsluiten.
Dat lijkt me een mooie tegemoetkoming.
Wat een lulkoek, zoveel weet gij ervan: niks, want niemand mag volledig afgesloten worden van basisbehoeften, daarvoor hebben ze oa de budgetmeter ingevoerd.

Bovendien zijt gij degene die door je digitale brol individueel afgesloten kunt worden, niet ik, want voor mijn analoge meter moeten ze de hele straat dan al platleggen.

Oops, begint het al door te dringen hoezeer je digitaal gejost zijt?
En er gaan nog heel wat onaangename verrassingen volgen, wacht maar effe, zogauw er nog wat bevkes bijkomen dan ga je een tabelletje moeten bijhouden wanneer je nog je onderbroeken mag wassen of ze zetten je op rantsoen of in het donker.
Dan kun jij een ingekaderd uittreksel met jouw burgerrechten uit de grondwet boven je bed hangen om naar te kijken want je hebt toegestemd met de toegang van big brother-staat tot je onschendbare woning door de digitale spionmeters.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2024, 17:43   #15
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Aan jezelf ken je de hele wereld, hé, niet iedereen is zo oerdom om te denken dat gesjoemel met meterstanden niet kan uitkomen.

Nu niet onnozel zeveren, hé!
Vroeger was er een jaarlijkse opname door de meteropnemer, dan werd dat tweejaarlijks en nu komt de meteropnemer om de vier jaar.

Hier, lees je wat bij want je loopt jaren achter, de verplichtingen van distributienetbeheerder/fluvius door de VREG:

Lees VOORAL die laatste regel heel goed, hé?
"Voor zover hij toegang heeft of KRIJGT" ...die vervelende grondwet toch, er moet toestemming gevraagd en gekregen worden.....
Dat is toch net wat ik zei?
Als je die meteropnemer gewoon geen toegang geeft (wat je dus niet verplicht bent) komt er dus nooit iemand je meterstanden opnemen.
Niet jaarlijks, niet tweejaarlijks, niet om de vier jaar...

Je geeft hem geen toestemming en hij komt er niet in.
Zo simpel is het dus.

Wat heeft dat met onnozel zeveren te maken?


Citaat:
De meters stonden er al, daar is helemaal geen toestemming voor gegeven.
Die meters kwamen daar niet vanzelf eh?
Ooit is daar iemand voor binnen moeten komen.

Citaat:
Ik weet niet wat gij doet, maar ik ga een energiecontract aan met de energieleverancier en niet met de distributeur die een meter installeert want die verkoopt geen elektriciteit/gas.
Dat klopt.

Citaat:
Dat "gezeur" over de grondwet bewijst wel dat fluvius bluft en liegt en dat wie de toestemming heeft gegeven voor de digitale brol, zich weer ferm heeft laten vangen.
Dat is inderdaad best mogelijk maar ik ben toch eens benieuwd naar de uitspraak want mij lijkt het vrijwel onmogelijk om nog energie te verkopen als je nog niet eens bij de mensen binnen hun meter mag gaan bekijken...

Citaat:
De leverancier bepaalt?
Daarom maken ze zoveel reclame om zoveel mogelijk klanten te werven om gas en stroom aan te kunnen verkopen....
De leverancier bepaalt just niks, als die te duur wordt, dan is er keuze genoeg voor de consument om over te stappen naar een concurrent die goedkoper is. Wie betaalt, die bepaalt....
Ik bedoel dat de leverancier bepaalt aan wie hij stroom levert.
En ik kan best aannemen dat de leverancier zegt: "Als persoon A Fluvius geen toegang tot de woning geeft, waardoor wij niet exact meer kunnen weten wat persoon A heeft verbruikt leveren wij geen stroom en/of gas meer aan persoon A."

Citaat:
Gij en schoof moeten eens dringend het contract met je energieleverancier nalezen - niet van jullie distributeurs, hé - en ook eens consumentenrechten opzoeken maar dat vindt je misschien ook maar gezeur, net zoals je grondwettelijke rechten.
Oke, je hebt je punt over die grondwettelijke rechten nu wel gemaakt hoor.

Maar vertel me nu eens waarom blijkbaar toch iedereen altijd de meteropnemer binnenlaat terwijl dat blijkbaar helemaal niet hoeft en men dus zelf meterstanden uit zijn duim kan zuigen, zonder dat dat ooit gebeurd?

Stel je voor dat je kan gaan tanken en voor je tankt kan je de meter van de pomp vastklikken (legaal!!) zodat niemand kan zien voor hoeveel je getankt hebt. Ik vraag me af hoeveel mensen nog zouden betalen voor hun benzine.

Maar met electriciteitsmeters gebeurt dat blijkbaar nooit. Ik heb in ieder geval nog nooit gehoord van iemand die geen of weinig elektriciteit betaalt omdat hij gewoonweg de meteropnemer nooit binnenlaat.

ALs dat echt zo simpel was deed half Belgie dat toch al lang?

Ik ben dus bang dat er toch ergens een regeltje zegt dat het echt niet zo simpel is.

Maar ik kan me vergissen. We gaan afwachten.

Citaat:
Wat een lulkoek, zoveel weet gij ervan: niks, want niemand mag volledig afgesloten worden van basisbehoeften, daarvoor hebben ze oa de budgetmeter ingevoerd.
Gewoon rustig blijven mag ook hoor.
Ik doe niks anders dan twijfelen aan de veronderstelling dat de rechter Fluvius sowieso in het ongelijk gaat stellen. En ik gaf al meermaals aan dat ik weet dat ik mis kan zijn.
Dus dat "onnozel gezever, lulkoek, "zoveel weet gij ervan" is echt nergens voor nodig.

Citaat:
Bovendien zijt gij degene die door je digitale brol individueel afgesloten kunt worden, niet ik, want voor mijn analoge meter moeten ze de hele straat dan al platleggen.
ALs ik bij uw huis het juiste kabeltje doorknip zit zonder stroom zonder dat de rest van de straat daar last van heeft hoor.

Citaat:
Oops, begint het al door te dringen hoezeer je digitaal gejost zijt?
Nee, integendeel. Voorlopig ben ik goedkoper af dan van te voren.
En comfortabeler.
Want vroeger lieten wij de grote verbruikers meestal 's nachts draaien wat betekende dat ik ooit al wel eens om 23u een droogkast vol aan't steken was.
Nu kan ik dat allemaal gewoon gedurende de dag doen.
Veel handiger.
Het nachttarief "afvoeren" en het capaciteitstarief invoeren heeft mij voorlopig nog geen euro gekost.

Citaat:
En er gaan nog heel wat onaangename verrassingen volgen, wacht maar effe, zogauw er nog wat bevkes bijkomen dan ga je een tabelletje moeten bijhouden wanneer je nog je onderbroeken mag wassen of ze zetten je op rantsoen of in het donker.
Over die glazen bol voorspellingen hebben we het al vaker gehad.
Daar ga ik niet meer op in want dat zijn niet meer dan jou voorspellingen.

Citaat:
Dan kun jij een ingekaderd uittreksel met jouw burgerrechten uit de grondwet boven je bed hangen om naar te kijken want je hebt toegestemd met de toegang van big brother-staat tot je onschendbare woning door de digitale spionmeters.
Waarom moet jij toch altijd zo dramatisch beginnen doen?
Nu deed ik eens moeite om in deze draad niet tegen uw schenen te stampen. Moeite om gewoon mijn twijfel aan uw veronderstelling duidelijk te maken.
En toch ging het alweer over "onnozele zever", over "jij weet van niks" en nu weer over je eeuwige dada van de "spionmeters" en "big brother"-geleuter.

Ik had gehoopt op een normale, volwassen discussie maar ik voel het alweer aankomen. Het gaat niet wederom niet lukken.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2024, 21:29   #16
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Dat is toch net wat ik zei?
Als je die meteropnemer gewoon geen toegang geeft (wat je dus niet verplicht bent) komt er dus nooit iemand je meterstanden opnemen.
Niet jaarlijks, niet tweejaarlijks, niet om de vier jaar...
In de hypothese dat zoiets het geval is, kan je je woonst uiteraard nooit verkopen of verhuren he.

Het is waarschijnlijk redelijk riskant omdat je:

1) valsheid in geschrifte pleegt waarvan het bewijs niet moeilijk is

2) als er ooit 1 keer een opname gebeurt, je een gigantische kost gaat hebben aan het laatste en dus waarschijnlijk hoogste tarief, misschien zelfs gevolgd door boetes.

Mocht de elektriciteitsmaatschappij vermoedens hebben dat je aan het sjoemelen bent, dan kan zij U eventueel een proces aandoen. Het niet toelaten van iemand bij U thuis vervalt als er een huiszoekingsbevel door een rechter gegeven wordt. Vroeg of laat kan de elektriciteitsmaatschappij U dus betichten van een vermoeden van valsheid in geschrifte, en klacht tegen U neerleggen.

Voor de onderzoeksrechter is het opgelost op 2 minuten: hij vraagt U vriendelijk van een deurwaarder uw meter komen te bekijken om te zien of gij, dan wel de elektriciteitsmaatschappij, gelijk hebt. Gij kunt dat natuurlijk weigeren. Dan schrijft de onderzoeksrechter een huiszoekingsbevel uit, en de politie komt uw meter bekijken.

Ik denk dat ge op dat moment dik uw lepe toeren beklaagt.

Het grote probleem met fraude met uw meter door die gewoon 'niet te laten zien' is dat het evidente bewijs van uw fraude blijft bestaan: uw meter. Tegen dat ge de elektriciteitsmaatschappij voldoende op de zenuwen hebt gewerkt, krijgt ge een proces aan uw been, en het bewijs van uw fraude is onuitwisbaar.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2024, 21:37   #17
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Maar bovendien is al dat gelul tegen die digitale meters totaal idioot, omdat het hier gewoon gaat over metingen van stroom die door een extern bedrijf geleverd wordt. Die stroom komt over draden van buiten, van bij dat bedrijf.

Dat bedrijf kan dat EVEN GOED METEN op die draden ook he. Het is gewoon een kwestie van logisch gemak dat het meettoestel, dat GELIJK WAAR LANGSHEEN DIE DRADEN VAN DAT BEDRIJF KAN GEPLAATST WORDEN, geplaatst wordt bij het aansluitpunt waar gij uw eigen installatie overneemt.

Maar dat hoeft helemaal niet. Hier in Frankrijk staan die meterkes BUITEN op de draden van de distributeur VOOR die uw eigendom binnenkomen. Daarvoor moeten zij een kastje zetten op de openbare weg, of tegen uw gevel, of tegen uw omheining of zoiets, een kastje waar zij in kunnen (en ik trouwens ook, want die "sleutel" is geen groot geheim). Dat zijn HUN draden, en zij meten op HUN draden met HUN metertje wat er bij mij binnenkomt.

Dat men dat in Belgie IN het huis plaatst is een kwestie van gewoonte, beslissing en zo voort, maar denken dat die meting niet kan gebeuren op de draden van uw leverancier is waanzinnig. Uiteraard kan de leverancier precies op elk moment weten wat hij U wanneer levert. Hij is het die het levert, op zijn draden. Hij moet maar beslissen van het te meten. Op zijn installatie.

Dat is een beetje zoals denken dat uw telefonie operator niet zou weten wanneer gij waarheen belt. Uiteraard weet die dat want hij is het die de verbinding tot stand moet brengen !

Denken dat een bedrijf dat U stroom levert, niet zou kunnen of mogen weten wanneer gij hoeveel stroom neemt die hij U levert, is kierewiet.

Laatst gewijzigd door patrickve : 26 februari 2024 om 21:39.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2024, 08:14   #18
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.217
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar bovendien is al dat gelul tegen die digitale meters totaal idioot, omdat het hier gewoon gaat over metingen van stroom die door een extern bedrijf geleverd wordt. Die stroom komt over draden van buiten, van bij dat bedrijf.

Dat bedrijf kan dat EVEN GOED METEN op die draden ook he. Het is gewoon een kwestie van logisch gemak dat het meettoestel, dat GELIJK WAAR LANGSHEEN DIE DRADEN VAN DAT BEDRIJF KAN GEPLAATST WORDEN, geplaatst wordt bij het aansluitpunt waar gij uw eigen installatie overneemt.

Maar dat hoeft helemaal niet. Hier in Frankrijk staan die meterkes BUITEN op de draden van de distributeur VOOR die uw eigendom binnenkomen. Daarvoor moeten zij een kastje zetten op de openbare weg, of tegen uw gevel, of tegen uw omheining of zoiets, een kastje waar zij in kunnen (en ik trouwens ook, want die "sleutel" is geen groot geheim). Dat zijn HUN draden, en zij meten op HUN draden met HUN metertje wat er bij mij binnenkomt.

Dat men dat in Belgie IN het huis plaatst is een kwestie van gewoonte, beslissing en zo voort, maar denken dat die meting niet kan gebeuren op de draden van uw leverancier is waanzinnig. Uiteraard kan de leverancier precies op elk moment weten wat hij U wanneer levert. Hij is het die het levert, op zijn draden. Hij moet maar beslissen van het te meten. Op zijn installatie.

Dat is een beetje zoals denken dat uw telefonie operator niet zou weten wanneer gij waarheen belt. Uiteraard weet die dat want hij is het die de verbinding tot stand moet brengen !

Denken dat een bedrijf dat U stroom levert, niet zou kunnen of mogen weten wanneer gij hoeveel stroom neemt die hij U levert, is kierewiet.
In België is het net niet van de leverancier noch van de producent maar van de netbeheerder met de gemeenten als hoofdaandeelhouder*. De leverancier zou voor zijn informatie van hen afhankelijk zijn mochten de meters niet in huis hangen maar ergens op straat staan opgesteld.

En zelfs de netbeheerder is min of meer in twee gesplitst. Elia voor zowat alles boven 30kV en Fluvius voor de verdere verspreiding.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2024, 09:13   #19
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
In België is het net niet van de leverancier noch van de producent maar van de netbeheerder met de gemeenten als hoofdaandeelhouder*. De leverancier zou voor zijn informatie van hen afhankelijk zijn mochten de meters niet in huis hangen maar ergens op straat staan opgesteld.

En zelfs de netbeheerder is min of meer in twee gesplitst. Elia voor zowat alles boven 30kV en Fluvius voor de verdere verspreiding.
Hier ook hoor. Maar kijk, de netbeheerder is de transporteur. Die heeft dus contractuele verplichtingen tegenover de producenten zoals een transporteur verplichtingen heeft ten opzichte van zijn klanten.

Er zouden 2 mogelijkheden bestaan: de netwerkbeheerder is tussenverkoper. Ttz, de netwerkbeheerder KOOPT stroom bij de leveranciers, en VERKOOPT die aan de particulieren en bedrijven. Dan kan het uiteraard de leveranciers niet schelen wat de netwerkbeheerder meet: zij WETEN wat zij aan de netwerkbeheerder hebben geleverd, de netwerkbeheerder moet dat maar betalen en zien dat hij zijn centen terugkrijgt van de particulieren.

De andere mogelijkheid, die die gekozen werd, is dat de netwerkbeheerder een TRANSPORT DIENST VERLEENT aan de leveranciers en de particulieren (zoals een transporteur de waren niet koopt en verkoopt, maar een transport dienst verkoopt).

Welnu, bij die dienstverlening hoort ook het INFORMEREN van de leveranciers over hoe zij de stroom aan de particulieren hebben verdeeld (net zoals de transporteur moet aangeven waar hij wanneer welke waren heeft afgeleverd). Kortom de netwerkbeheerder is VERONDERSTELD van gaan te meten welke klant wat wanneer verbruikte, want hij is de transporteur van die stroom en moet rekenschap geven aan de producent die zijn dienst koopt hoe die zijn waren werden geleverd.

Kortom, het is de netwerkbeheerder zijn taak van te meten wie wat wanneer gekregen heeft, omdat hij die informatie contractueel moet doorgeven aan de producent die zijn geleverde waar afrekent aan de eindklant.

Exact zoals een transporteur van pakjes moet laten weten wanneer hij welk pakje aan welke klant heeft afgeleverd, zodat de verkoper de factuur kan sturen naar de klant.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2024, 11:30   #20
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.532
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
...
Nu deed ik eens moeite om in deze draad niet tegen uw schenen te stampen...
Ik had gehoopt op een normale, volwassen discussie maar ik voel het alweer aankomen. Het gaat niet wederom niet lukken.
Je hebt jezelf ontmaskerd voor het verzieken van draadjes en verstoren van elke normale, volwassen discussie door belachelijk getrol en gezever waarover je dan nog zelf komt jammeren.
Je volledige post vol toogpraat is te belachelijk voor woorden om nog op te reageren en net het tegengestelde van een normale, volwassen discussie.

Intussen kan niemand de ontmaskerde misleidingen en leugens van fluvius weerleggen of de reden geven voor hun ingebrekestellingen (met de kost van 285,03€ die niet mag aangerekend worden) met de dreiging van een verwijzing naar de rechtbank voor een onontvankelijke rechtszaak zonder beschuldiging tegen burgers die zich terecht beroepen op hun grondwettelijk recht van privéleven en woningonschendbaarheid.
De website van fluvius is een laakbare handelspraktijk door verspreiding van desinformatie met talloze misleidingen.

Ook kan niemand de reden geven voor de nutteloze en nodeloze vervanging van duurzame, analoge meters, met verspilling van belastinggeld en met milieuschade door vergroting van de afvalberg, voor onveilige, lekkende, onstabiele, draadloze digitale meters met privacy inbreuk die ook maar dienen om het verbruik te meten.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be