Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 oktober 2006, 11:48   #1
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard Is een Esperanto-arbeidersbeweging nodig?

Is een Esperanto-arbeidersbeweging nodig?

Arbeiders zijn door de voortschrijdende automatisering een verdwijnend ras, en daarom raakt het woord ``arbeider'' zelf uit de mode. De werknemers die computers en ingewikkelde machines bedienen, noemen zich geen arbeiders meer. Maar betekent dat ook dat zij hun rechten niet meer mogen of hoeven te verdedigen? Het gebruik van computergestuurde machines veroorzaakt niet alleen meer werkeloosheid, maar ook een steeds grotere roofbouw van grondstoffen, een vernietiging van de natuur, terwijl tal van andere dingen slachtoffer worden van het huidige arbeidssysteem.
Ook het woord ``klassenstrijd'' raakt uit de mode, meer zelfs, het verloor elke betekenis. In feite roven wij westerse ``geliberaliseerde'' mensen de rijkdommen uit wat wij ``de derde wereld'' noemen. Kunnen wij ongestoord, misschien zelfs onbewust, die overconsumptie voortzetten? Is eigenlijk niet de tijd gekomen dat wij moeten zeggen: Stop de verdere vernietiging van de aarde? Stop de uitbuiting van de derde wereld? Is niet de tijd gekomen dat progressieven gaan samenwerken? Zelfs als we aanvaarden dat ``arbeider'' en ``klassenstrijd'' tot de industriële archeologie behoren, moeten wij dan toch niet toegeven dat een progressieve kracht meer dan ooit nodig is?
Wanneer progressieve Esperantosprekers voort blijven gaan met hun eigen graf te delven en - enkel drijvend op de Esperantobeweging - geen interesse tonen voor wat er buiten de beweging omgaat, dan mogen wij terecht twijfelen aan de noodzaak van een internationaal communicatiemiddel, dan mogen wij terecht twijfelen aan de noodzaak van het Esperanto.
Wij moeten vechten voor de bio-diversiteit van en het respect voor planten, dieren én mensen. Een moeilijke opdracht? Helemaal niet. De grote multinationale ondernemingen tonen ons hoe het moet. Zij slechten alle grenzen, zij ondernemen wereldwijd, en gebruiken de volgens hen machtigste taal, zonder de minste aandacht voor de problemen die deze taal eventueel aan anderen bezorgt. Zij vervuilen de lucht wereldwijd, zij vernietigen de natuur grensoverschrijdend. Zij zijn de ``echte'' internationalisten, en hun enige doel - zeg maar obsessie - ``geld verdienen'' leidt tot minachting en verkrachting van milieu, biodiversiteit, of wat dan ook.
Moeten wij dan in onze stoel blijven zitten, voor de televisie, ons vergapend aan hongerende kindjes en oorlogen van politieke machthebbers wier enige zorg is de eigen macht te versterken? Zij weten goed dat hun kiesvee de arbeiders zijn. Zij propageren nationalisme, opdat mensen binnen vaste grenzen zouden weten aan welke keizer zij belastingen moeten betalen, welke natie schuld heeft aan de gekke koeien, en onder welke vlag zij andere ``proleten'' moeten afmaken.
Wanneer we eerlijk zijn - en voor mij is dat synoniem met progressief - moeten wij besluiten dat we niet passief mogen blijven toezien op de haast onveranderlijke vernietiging van de bio-diversiteit; dat we niet mogen aanvaarden dat één klasse, uit zuivere zelfbevrediging, voor het geldelijk gewin, voor de macht, onze wereld vernietigt. Wij moeten die mensen, die denken dat zij de wereld bezitten, tegenhouden. En ons enige wapen is de redelijkheid. Wij kunnen de klasse van de zelfbevredigers slechts met het woord te lijf gaan.
In die strijd kan het Esperanto een te duchten wapen zijn, want met het Esperanto kunnen wij de grenzen doorbreken en aan de wereld tonen dat in regio's progressieve Esperantosprekers actief zijn, die niet aanvaarden dat wie dan ook, om welke reden dan ook het bezit van de aarde voor zich kan opeisen. Door het Esperanto kunnen die ijveraars bij elkaar steun vinden; weten dat zij in de wereld niet alleen staan, hoezeer dat door de ``internationale'' media ook wordt doodgezwegen.
Jacques Schram
(Vertaling verschenen in Horizon.taal van een oorspronkelijk in het Esperanto gestelde artikel in diverse Esperanto-bladen)
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2006, 12:45   #2
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Metternich's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Berichten: 10.620
Standaard

Be-la-che-lijk
Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2006, 12:48   #3
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Be-la-che-lijk
Liever belachelijk dan misdadig.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2006, 12:54   #4
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Metternich's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Berichten: 10.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Liever belachelijk dan misdadig.
Het is misdadig dat jij dat esperanto wilt opdringen aan iedereen. Het zal geen harde dwang zijn, maar wel "aangemoedigd" moeten worden. Zoiets zoals een bepaalde gesnord persoon wou doen, maar dan met het Duits. Voor de rest lijkt dit een pleidooi tegen de moderne tijd, een pleidooi tegen nationalisme (met dezelfde holle argumenten als altijd) en voor de creatie van een superstaat Europa.
__________________



Laatst gewijzigd door Metternich : 19 oktober 2006 om 12:54.
Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2006, 12:58   #5
guerin
Minister
 
Geregistreerd: 8 mei 2005
Berichten: 3.659
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Be-la-che-lijk
Nee,ieder strategie om het kapitalisme omver te werpen verdient aandacht!
Nationalisme is helemaal niet modern,waar haal je dit van?
@1handclapping
Is het esperanto makkelijk aan te leren?Dit is belangrijk als je weet dat de doorsnee arbeider hooguit zijn moedertaal kent!
__________________
De profiteurs,dat zijn deze met zwembaden in hun tuinen,te veel autos op hun opritten enz

Laatst gewijzigd door guerin : 19 oktober 2006 om 13:01.
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2006, 13:03   #6
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Metternich's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Berichten: 10.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
Nationalisme is helemaal niet modern,waar haal je dit van?
Over welk nationalisme heb je het om te beginnen? Staatsnationalisme, links-volksnationalisme, rechts-volksnationalisme?
__________________


Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2006, 13:22   #7
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Het is misdadig dat jij dat esperanto wilt opdringen aan iedereen. Het zal geen harde dwang zijn, maar wel "aangemoedigd" moeten worden. Zoiets zoals een bepaalde gesnord persoon wou doen, maar dan met het Duits. Voor de rest lijkt dit een pleidooi tegen de moderne tijd, een pleidooi tegen nationalisme (met dezelfde holle argumenten als altijd) en voor de creatie van een superstaat Europa.

Je hebt het artikel blijkbaar niet goed gelezen. De hoofdzaak in dit artikel is niet het Esperanto maar internationalistisch links/progressief. Het Esperanto op zich heeft geen andere ideologie dan de wens een hulpmiddel te zijn bij internationale communicatie.

Rechts/Nationalistisch Esperanto ?
Zeker en vast kan dit : hoe zou je alle volksculturen en talen willen beschermen tegen een imperialistische vernietiging door de taal van de veelgeprezen Willy ? Men propageert momenteel "veeltaligheid" (lees : leer eerst Engels en dan kan je voort..).

Het is mijn persoonlijke mening dat zoals het Russisch op zeer korte termijn als "Wereldtaal" heeft afgedaan, ook de negelse taal uit ideologisch/politieke motieven aan belang zal inboeten.
Het Esperanto is een rationeel verantwoord alternatief, meer niet.

Ik geloof nooit dat het Esperanto "verplicht" door ieders strot geduwd zal worden. Door externe factoren zal de belangstelling en de verspreiding van de taal wel toenemen
om uiteindelijk een logische leerkeuze te vormen speciaal voor diegenen die een taalknobbel hebben.

Het is waar dat Imperialistische Nationalisten zoals een Hitler en Stalin het E-o effectief vervolgden. Maar vooral mensen van kleinere taalgebieden of belangrijke talen die wat in de verdrukking komen gebruiken de taal op een defensieve wijze.
(Hongarije, Polen, Brazilië zijn landen waar een duidelijke opgang is)
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2006, 13:43   #8
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
Nee,ieder strategie om het kapitalisme omver te werpen verdient aandacht!
Nationalisme is helemaal niet modern,waar haal je dit van?
@1handclapping
Is het esperanto makkelijk aan te leren?Dit is belangrijk als je weet dat de doorsnee arbeider hooguit zijn moedertaal kent!
Hier zijn diverse studies door pedagogen en Linguïsten aan gewijd.. Ikzelf ben aan de studie begonnen in 2003 in september - studeerde verder in de avondschool voor talen in de Quellinstraat in Antwerpen en behaalde mijn einddiploma in
juni 2005. 2005 in juli woonde ik het Universeel Congres in Vilnius bij, dit jaar was ik op het SAT congres in Belgrado en
volgend jaar ga ik naar het Esperanto EU congres in Maribor (einde juli/begin augustus).

Ik "studeerde" zeker niet overdreven intens - maar kreeg "het" vooral te pakken door de omvangrijke originele literatuur.
De aanvankelijke opinie over de taal als een rationele kunstmatige, wat stroeve koude taal heb ik zodoende bijgesteld & ik hoop dat ik zeer spoedig in staat zal zijn om zoals mijn voorbeelden een mooi fantasievol gebruik van deze veelzijdige taal te kunnen maken.

Hoeveel uren studie vergt Esperanto ?

Het eerste "schooljaar" volgde in 2 uur les per week & was er thuis per week nog zo'n 8 uur mee bezig.
het tweede schooljaar volgde ik 4 uur les per week en was er thuis nog zo'n 5 tal uur mee bezig (inclusief lezen van tijdschriften, boeken e.d.)

Twede hands schafte ik me het boek aan dat uitgegeven werd door de Nederlandse afdeling van de SAT (bond van Arbeiders-Esperantisten van Nederland) in het interbellum. De uitgave die ik bemachtigde was de vijfde druk uit 1950 ! nl.
"Tra La Labirinto de la Gramatiko" door F. Faulhaber

Dit boek van slechts een 300tal bladzijden is zeer toegankelijk zelfs voor mensen die slechts lager onderwijs volgden of wegens hun ouderdom wat meer moeite met leren hebben.
FF legt niet alleen de Esperanto Grammatica uit, maar ook de Nederlandse. De Nederlandse spelling in het boek is verouderd, de E-o spelling en Grammatica niet (op jet voornaamwoord 2de persoon enkelvoud na nl. ci, vorm die in ongebruik geraakt is en waarvoor men tegenwoordig uitsluitend vi gebruikt).

Behalve de officiële cursussen in Antwerpen, worden er talrijke cursussen georganizeerd in diverse Vlaamse Esperantoclubs

(Leuven, Tienen, Kortrijk, Oostende, Gent...) waar je makkelijk in de loop van het jaar als beginneling kunt aansluiten.

Ook via het internet is het aanleerbaar en bij de boekenwinkel van de vlaamse E-o bond kan je paketten met boek en video/computerprogramma bekomen..

(Internet : "Lernu" en "Edukado.net".
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2006, 13:47   #9
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Over welk nationalisme heb je het om te beginnen? Staatsnationalisme, links-volksnationalisme, rechts-volksnationalisme?

Als het je zou interesseren kan ik je adressen etc.; bezorgen van Esperantoverenigingen die zich specifiek met de bescherming van de kleinere culturen in Europa bezig houden.
Er bestaan 100 europese talen, waarvan er slechts 22 het tot officiële europese taal geschopt hebben. De Engelse taal is voor deze volksgemeenschappen een concrete bedreiging, het Esperanto de enige verdediging..
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2006, 16:10   #10
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

om te beginnen:





Maar:

het is inderdaad een be-la-che-lijk artikel, en zowat de reden waarom Esperanto geen weg vindt naar de grote massa: het herhalen van dezelfde holle mondialiseringsrethoriek die de burgerlijke salonlinksen al jaar en dag preken en hoe langer hoe minder volk aantrekt.

Vooreerst:
de klassenstrijd is geen industriële archeologie, de klassenstrijd is nog steeds even reëel als vroeger. Bewijs: sla de gazet open.

voortweeds: gezien de toon van dit artikel stel ik me zeer grote vragen bij het 'progressieve' karakter van de schrijver, het is een simpelweg collaboreren met de wensen van de grootkapitalisten, die niet liever willen dan dat de volkeren verdwijnen.

Wees maar zeker dat ik daar eens een bijzonder boos antwoord op ga schrijven.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2006, 16:13   #11
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Het is misdadig dat jij dat esperanto wilt opdringen aan iedereen. Het zal geen harde dwang zijn, maar wel "aangemoedigd" moeten worden. Zoiets zoals een bepaalde gesnord persoon wou doen, maar dan met het Duits. Voor de rest lijkt dit een pleidooi tegen de moderne tijd, een pleidooi tegen nationalisme (met dezelfde holle argumenten als altijd) en voor de creatie van een superstaat Europa.
dat is dus NIET het doel van Esperanto. Om te beginnen zijn zeer veel esperantisten betrokken bij taalstrijd in brede zin, er bestaan geen grotere voorvechters van de taalrechten van de kleine volkeren in de wereld dan de Esperantisten, die die strijd van het lokale vlak overdragen naar het mondiale vlak, een anti-imperialistische strijd pur sang.
Twee: dat pleidooi tegen nationalisme wordt niet door alle esperantisten gedeeld, ondergetekende doet er bvb al niet aan mee, integendeel.
Drie: idem voor de superstaat Europa.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2006, 16:14   #12
Jonas Elossov
Europees Commissaris
 
Jonas Elossov's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: Veurne
Berichten: 6.609
Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Nutteloos, aangezien er al een wereldtaal bestaat die nagenoeg iedereen begrijpen kan, namelijk Engels. Zeker in de toekomst zal iedereen engels spreken. Esperanto is zowiets als Latijn; volledig nutteloos en wordt enkel bestudeerd door een paar zonderlngen en omhooggevallen intellectuelen.


BTW; wist je dat stalin een enorm adept was van esperanto; in deze discussie van weinig belang, maar toch een interessant feit. Blijkbaar is het uitermate in trek bij mensen met nationalistische trekjes.

Laatst gewijzigd door Jonas Elossov : 23 oktober 2006 om 16:15.
Jonas Elossov is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2006, 16:22   #13
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
Nutteloos, aangezien er al een wereldtaal bestaat die nagenoeg iedereen begrijpen kan, namelijk Engels. Zeker in de toekomst zal iedereen engels spreken. Esperanto is zowiets als Latijn; volledig nutteloos en wordt enkel bestudeerd door een paar zonderlngen en omhooggevallen intellectuelen.
ik heb aan den lijve het tegendeel meegemaakt toen ik in Baskenland rondliep, en een kennis heeft hetzelfde meegemaakt toen hij in China, India en Brazilië terechtkwam.

Dat van die 'goede kennis van het engels' is een mythe, in de praktijk is dat zeer beperkt tot west europa en wat ex-kolonies. En de elites, wellicht.

Citaat:
BTW; wist je dat stalin een enorm adept was van esperanto; in deze discussie van weinig belang, maar toch een interessant feit. Blijkbaar is het uitermate in trek bij mensen met nationalistische trekjes.
vandaar dat esperantisten massaal vervolgd werden zeker? Stalin wou de enige zijn die Esperanto kende neem ik aan ?
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2006, 00:01   #14
Jonas Elossov
Europees Commissaris
 
Jonas Elossov's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: Veurne
Berichten: 6.609
Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
ik heb aan den lijve het tegendeel meegemaakt toen ik in Baskenland rondliep, en een kennis heeft hetzelfde meegemaakt toen hij in China, India en Brazilië terechtkwam.

Dat van die 'goede kennis van het engels' is een mythe, in de praktijk is dat zeer beperkt tot west europa en wat ex-kolonies. En de elites, wellicht.
Toeval wil dat ongeveer de ganse wereld ex-kolnies zijn van west-Europese mogenheden, nietwaar?

Trouwens, in China leert iedereen naast mandarijn, engels; en dat is al goed voor een vierde van de wereldbevolking... Als we daar nog eens india bijnemen dat evenveel volk telt komen we in die 2 ex-kolonies alleen al aan de helft van de mensen die Engels spreken.

Enfin, er zijn er alleszins meer die Engels spreken dan Esperanto.


Citaat:
vandaar dat esperantisten massaal vervolgd werden zeker? Stalin wou de enige zijn die Esperanto kende neem ik aan ?
Ja Stalin heeft dat we meer gehad; eerst voor priester gestudeerd, dan marxist geworden, dan esperanto gaan studeren... En eens aan de macht is hij de priesters gaan vervolgen, de esperantisten, de marxisten...

Een vrij complexe persoonlijkheid blijkbaar...
__________________

Laatst gewijzigd door Jonas Elossov : 24 oktober 2006 om 00:01.
Jonas Elossov is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2006, 00:20   #15
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
Toeval wil dat ongeveer de ganse wereld ex-kolnies zijn van west-Europese mogenheden, nietwaar?
en jij bent al overal geweest en jij kan met grote zekerheid vertellen dat ze daar allemaal vlot en begrijpbaar Engels spreken zeker

Citaat:
Trouwens, in China leert iedereen naast mandarijn, engels; en dat is al goed voor een vierde van de wereldbevolking... Als we daar nog eens india bijnemen dat evenveel volk telt komen we in die 2 ex-kolonies alleen al aan de helft van de mensen die Engels spreken.
'iedereen'? Wil ik wel eens cijfers van zien. Alleen de partijkaderleden zal wel eerder zijn. De doorsnee boer op het platteland zal evenveel Engels kennen als de doorsnee amerikaanse boer Chinees.

Citaat:
Enfin, er zijn er alleszins meer die Engels spreken dan Esperanto.
so? Er zijn er nog veel meer die mandarijns spreken.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2006, 00:47   #16
Dr. Strangelove
Minister
 
Dr. Strangelove's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.288
Standaard

Beste Jonas, de Chinezen spreken enkel Engels als ze uit Hong Kong komen, het enige stukje China dat een Britse ex-kolonie was. De rest van China werd nooit gekoloniseerd. De kennis van het Engels is zelfs in het kosmopolitische Shanghai zeer laag, zo werd mij verzekerd door een kennis die daar werkt. Het is dan ok een totaal verschillende taal. Het Chinees heeft geen uitgangen en geen werkwoordsvormen, maar wel vier toonhoogtes. De toonhoogte bepaalt de betekenis. Geen wonder dat Eddy Wally's optreden in China niet goed werd begrepen.

Beste Pelgrim, geen enkele Chinees "spreekt" mandarijn, net zoals de Europeanen geen Latijn spreken. Chinees -mandarijn wordt enkel nog gebruikt om te schrijven (het is een ingewikkelder en sierlijker karaktersysteem dan het moderne Chinese schrift). Kalligrafische poëzie wordt met mandarijn-karakters geschreven, bvb. De Chinezen spreken tientallen verschillende talen, de belangrijkste zijn Peking-Chinees en Kantonees (in het zuidoosten).
__________________
Be an independent thinker. There is no other kind.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2006, 09:31   #17
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

volstrekt juist
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2006, 14:09   #18
Dr. Strangelove
Minister
 
Dr. Strangelove's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
volstrekt juist
Sorry Pelgrim, ik wilde je niet beschaamd maken . Maar nadat ik Jonas had verbeterd, kon ik het niet laten om hetzelfde te doen met jouw reply. Ik ben nu eenmaal een mierenneuker...
__________________
Be an independent thinker. There is no other kind.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be