Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 oktober 2013, 15:30   #81
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
En hoe denken de heren de inherente luiheid van alle armen te genezen?
Als ze absoluut lui willen zijn mij niet gelaten, maar val me dan niet lastig met dat gezaag dat armoede een maatschappelijk probleem zou zijn (alsof het een ziekte is). Luiheid is gewoon een keuze van leven, vaak met armoede (en weinig positiefs) als gevolg. En stop met ze financieel te belonen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2013, 15:43   #82
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.364
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Niet pushen hé superstaaf, ik zou nog beginnen twijfelen of u dat allemaal wel echt zelf geloofd.
Het heeft niets met "geloven te maken. Wetenschappelijk onderzoek laat steeds duidelijk zien dat wij onze gezondheid voor een relatief groot deel zelf in onze handen hebben.

Laatst gewijzigd door Nietzsche : 20 oktober 2013 om 15:43.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2013, 21:23   #83
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Als je de uitkeringen stopzet, dan doen de natuurlijke behoeften de rest van het werk.

Dan krijg je anarchie.
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2013, 21:28   #84
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Dan krijg je anarchie.
Op sommige domeinen zou dat niet eens een slechte zaak zijn.
Er is teveel overheidsbemoeienis, en dat kost bakken geld waar het vaak overbodig is.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2013, 23:02   #85
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Als ze absoluut lui willen zijn mij niet gelaten, maar val me dan niet lastig met dat gezaag dat armoede een maatschappelijk probleem zou zijn (alsof het een ziekte is). Luiheid is gewoon een keuze van leven, vaak met armoede (en weinig positiefs) als gevolg. En stop met ze financieel te belonen.
Nee, armoede is geen maatschappelijk probleem

Hoe wereldvreemd kan je zijn.

Maar ja, de sociaalterroristische ultraliberalen lijken wel zombies van een andere planeet.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 05:19   #86
Manus
Burger
 
Geregistreerd: 3 augustus 2013
Berichten: 134
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Men kan toch ondernemen, of gewoon een beter betaalde job nemen?


Qu'ils mangent de la brioche.
Manus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 06:36   #87
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Nee, armoede is geen maatschappelijk probleem
Armoede behoort inderdaad een individueel probleem te zijn.
Het werd maatschappelijk gemaakt door sluwe politici, die zich op kosten van de werkmens verzekerden van een electorale achterban: het profitariaat aan wie ze handenvol geld van de werkmens 'herverdelen'

Citaat:
Hoe wereldvreemd kan je zijn.

Maar ja, de sociaalterroristische ultraliberalen lijken wel zombies van een andere planeet.
Neen hoor, we zijn geen wereldvreemde zombies, we zien er gewoon moe uit van het werken, en van de helft van onze opbrengst te zien verdwijnen in de zakken van hangmatliggers.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 07:28   #88
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Als ze absoluut lui willen zijn mij niet gelaten, maar val me dan niet lastig met dat gezaag dat armoede een maatschappelijk probleem zou zijn (alsof het een ziekte is). Luiheid is gewoon een keuze van leven, vaak met armoede (en weinig positiefs) als gevolg. En stop met ze financieel te belonen.
Nu, zelf behoor ik tot de beter begoede.
Maar van mijn zusters zijn er 2 die behoorden tot de armste onder ons, zij leven en leefde van het OCMW.
Lui zijn en waren ze niet, ze werkte regelmatig in het zwart.
En toch zijn het net zij die het gelukkigste en rijkste waren binnen onze familie.
Niet rijk aan materieel bezit, maar in vrijheid en geest.
Je kon en kan aan hen alles vragen, zij staan er steeds om iemand te helpen.
Zij hebben hun kinderen zien opgroeien en hen zelf opgevoed.
Zij waren er als hun kinderen ziek waren of als ze ergens problemen hadden.
Eén van hen, spijtig genoeg reeds overleden op haar 56ste, heeft samen met haar kinderen elk van hun examens op de hoge school en de unief afgelegd.
De dame had bij haar overlijden niet minder dan 2 masters en 3 batcherlors in haar schuif liggen.
Lui en dom was zij dus niet, toch leefde ze volgens onze maatschappij in armoede en had ze enkel een leefloon als officieel inkomen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2013, 10:59   #89
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Er zijn anders heel wat huisartsen die tegenwoordig nog geen 1000€ per maand netto verdienen en dus liever als verpleegkundige gaan werken dan nog huisarts te blijven.
Er zijn heel wat hoog geschoolden die niet eens aan de bak geraken op de arbeidsmarkt en in armoede leven.

Persoonlijk ken in zelfs een koppel waar hij een doctoraat in de geneeskunde heeft en zij een doctoraat in mechanica, maar geen van beide vindt een job op de privé arbeidsmarkt, want ze zijn volgens de werkgevers te hoog geschoold.
En de overheden hebben de subsidies aan de instellingen waarvoor zij werkte teruggeschroeft, waardoor hun jobs verdwenen zijn.
Dit jonge koppel is nu aan het overwegen om een aanbod van de Chinese overheid aan het overwegen.
Een ander jong hooggeschoold koppel dat ik regelmatig bij hen tegen kwam, heeft Belgie verlaten om in Zuid-Afrika te gaan werken, want ook zij geraakte hier niet aan de slag.
Een doctoraat in de werktuigkunde (mechanica) vindt zonder veel problemen werk. Dat is dus zever. Je moet misschien naar Brussel iedere dag, maar werk is er voor die mensen zeer zeker.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 01:23   #90
AsGardSGO
Minister
 
AsGardSGO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Oorspronkelijk geplaatst door six:

Men kan toch ondernemen, of gewoon een beter betaalde job nemen?

=>Dat is nu echt één van de stomste opmerkingen die ik hier ooit gelezen heb
Tja het is een van de vele voorbeelden van het soort mensen dat dit soort uitspraken doen die daarmee eigenlijk aantonen pas echt niet in de realiteit te staan. Die leven pas in een totale eigen wereld bubbeltje.

Nog zo'n gelijkaardige daarbij aansluitende uitspraken zijn:
"wie wil werken vind werk" en "iedereen die wil kan veel geld verdienen"
Vermits hun specifieke losgekoppeldheid vergeten ze dat niet iedereen recruiter, manager, programmeur, ingenieur, bedrijfsleider of eigenaar kan zijn en bakken geld verdienen per maand of jaar terwijl de andere soort uitvoerende jobs blijven liggen. Jobs die vaak op of onder bestaansminimum betaalt worden of deelstijdse en/of nep jobs zijn die hoog belast worden.
Het kapitalistische piramide systeem waarin de wereld opereert voorziet daar eenmaal niet in:
Een paar toplagen waar het meeste geld blijft plakken of naar toe stroomt en de rest welke de basis daarvan vormen; de plebs zeg maar die zorgen voor de consumptie die de draaiende motor zou moeten zijn binnen die piramide die het systeem levende houd. Echter door hebzucht in alle lagen en de illusie dat binnen dit systeem een oneindige economische groei kan bestaan begint heel de constructie te beven en af te brokkelen.
Elk nieuw decennia zijn immer stijgende goocheltrukken nodig om dit overeind te houden maar de finale meltdown is onvermijdelijk en niet oneindig uitstelbaar.

Conclusie: de wederkerige vicieuze cirkel spint zo hard dat de kloof tussen rijk en arm terugkomt tot heel het ding uit elkaar spat of door wereldoorlog gerest wordt. Daarna is de kans dat het op identieke wijze herstart wordt enorm groot zodat eht zich nog eens kan herhalen.
Armoede is een complex onderdeel en gevolg van elk systeem waarin geld de centrale rol speelt. Voeg hebzucht en verdoken klasse maatschappij bij en je hebt een recept voor zachte onderdrukking, chaos en uitzichtloosheid waar men gevangen is door beperking.
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom."
"Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis."
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt."
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 01:42   #91
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Veel mensen werken hardnekkig om te werken of ze verknoeien het systematisch op hun werk (als ze al een kans krijgen). Daarlangs gaan er ook veel onverantwoord om met geld (een iphone en sigaretten en merkkledij primeren).
Precies of hardwerkende mensen niet in armoede terecht kunnen komen.
Ga maar eens in Duitsland kijken wat ze daar aanrichten met hun 1 euro jobs.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 01:44   #92
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
De bevolking is helemaal niet bereid om de luiaards te onderhouden.
De bevolking wordt van staatswege beroofd van de vruchten van haar arbeid.
Die vruchten worden uitgedeeld aan de hangmatters.
Hopelijk Staaf, dat jij nooit niks tegen komt zodat je kunt blijven werken.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 02:14   #93
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Dat is nu echt één van de stomste opmerkingen die ik hier ooit gelezen heb
Dat is geen stomme opmerking, dat is pure maar inderdaad uiterst stompzinnige provocatie.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 02:16   #94
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Hopelijk Staaf, dat jij nooit niks tegen komt zodat je kunt blijven werken.
Die denkt dat het sociaal stelsel langs dictatoriale weg ingevoerd is
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 05:52   #95
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Hopelijk Staaf, dat jij nooit niks tegen komt zodat je kunt blijven werken.
Dat is heel vriendelijk om me dat toe te wensen, en ik kan je geruststellen: ik ben (uiteraard privee) voldoende verzekerd om het uit te zingen tot mijn pensioen, zelfs als ik nu totaal werkonbekwaam word.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 22 oktober 2013 om 05:54.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 09:24   #96
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Een doctoraat in de werktuigkunde (mechanica) vindt zonder veel problemen werk. Dat is dus zever. Je moet misschien naar Brussel iedere dag, maar werk is er voor die mensen zeer zeker.
Nee, een ingenieur met werkvloer ervaring vind nog zonder problemen werk, doch doctor in de mechanica vind nog heel moeilijk werk, juist door het gebrek aan praktijk ervaring en te veel theoritische kennis.
In Belgie word er immers steeds minder onderzocht en ontwikkeld.
Die jobs verdwijnen steeds meer en meer naar het buitenland.
En ik bedoel dan zelfs buiten Europa.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 09:32   #97
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Precies of hardwerkende mensen niet in armoede terecht kunnen komen.
Ga maar eens in Duitsland kijken wat ze daar aanrichten met hun 1 euro jobs.
Beter nog, enkele rijkere mensen zijn nu bezig een bedrijf op te starten in Duitsland en in Nederland, enkel met de bedoeling meer winsten te maken dan met hun bedrijf in Belgie.
De reden dat ze naar daar verhuizen is de loonlast en belastingsdruk.

Zij zeggen zelfs direct in je gezicht dat ze liever met iets minder productieve mensen werken die ze maar 1/2 van onze lonen moeten betalen, want hun productiviteit ligt nog steeds hoger dan 3/4 van de onze en dus maken zij daar nog steeds meer winst dan hier. Dat ze hier 50 mensen zonder inkomen zetten raakt zelfs hun koude kleren niet.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 10:27   #98
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nee, een ingenieur met werkvloer ervaring vind nog zonder problemen werk, doch doctor in de mechanica vind nog heel moeilijk werk, juist door het gebrek aan praktijk ervaring en te veel theoritische kennis.
In Belgie word er immers steeds minder onderzocht en ontwikkeld.
Die jobs verdwijnen steeds meer en meer naar het buitenland.
En ik bedoel dan zelfs buiten Europa.
Onzin vertellen doet gelukkig geen pijn.

De eerste doctor ingenieur die langer als 3 maand werkloos is moet ik nog tegenkomen. In Vlaanderen wordt er vanuit de bedrijfswereld volop geinvesteerd in O&O. Het zijn net productiejobs die verdwijnen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 11:12   #99
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Armoede is man made en komt door economisch-politieke systemen gebaseerd op ideologieën die extreme ongelijkheden niet alleen toelaten, maar ze natuurlijk en wenselijk vinden. Het kapitalisme is daar een van. Het Neoliberalisme en het ultraliberalisme een ander.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 11:32   #100
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Hopelijk Staaf, dat jij nooit niks tegen komt zodat je kunt blijven werken.
Sommige mensen zijn verstandig genoeg om maatregelen te hebben genomen die eventuele problemen opvangt.
Voorbeeld: begin jaren 80, getrouwd, moeilijk om de eindjes aan elkaar te knopen (geen TV, reden met een Lada, maar we hadden geen schulden, ik denk met de criteria van nu zouden ze ons arm hebben genoemd). Als onze wasmachine het zou hebben begeven, hadden we toch voldoende achter de hand om zonder lening een nieuwe te kopen. De vriend van mijn schoonouders verdiende gemakkelijk 5x zoveel dan wij; wasmachine kapot: geen geld voor een nieuwe: moest gaan lenen. Was dat koppel dan arm?
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be