Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 juni 2011, 15:34   #41
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Dat klopt m.i.... behalve voor de Limburgers, maar dat zijn dan ook trage Hollanders...
Limburgers zijn niet traag. Maar hun streektaal maakt gebruik van sleeptonen. Iets wat in de Nederlandse taal onbekend is. Vandaar die vermeende traagheid.
Een Limburger Hollander noemen is, vooral in Nederland, een grove belediging.
Limburgers zijn over het algemeen vriendelijker. Je krijgt al rap een "huij" van onbekenden (tenzij het Vlaamse toeristen zijn). Maar ik moet bekennen dat het me tijdens mijn laatste fietstochtje opviel dat eenmaal bij Eben-Emael de taalgrens gepasseerd de begroetingen direct veel hartelijker waren.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2011, 10:21   #42
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Limburgers zijn niet traag. Maar hun streektaal maakt gebruik van sleeptonen. Iets wat in de Nederlandse taal onbekend is. Vandaar die vermeende traagheid.
Een Limburger Hollander noemen is, vooral in Nederland, een grove belediging.
Limburgers zijn over het algemeen vriendelijker. Je krijgt al rap een "huij" van onbekenden (tenzij het Vlaamse toeristen zijn). Maar ik moet bekennen dat het me tijdens mijn laatste fietstochtje opviel dat eenmaal bij Eben-Emael de taalgrens gepasseerd de begroetingen direct veel hartelijker waren.
Maar natuurlijk zijn jullie niet trager dan iemand anders. Die sleeptonen zijn overigens niet uniek voor jullie taalgebruik, het komt evenzeer voor bij bv. de Walen uit de regio van Namur.

Overigens, wanneer een Limburger Algemeen Nederlands spreekt met hier en daar een "slepende" klinker, dan klinkt dat best aardig. Ik heb persoonlijk steeds de indruk gehad dat Limburgers het Algemeen Nederlands op een zeer verzorgde wijze spreken.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2011, 11:11   #43
Van Poppel
Gouverneur
 
Geregistreerd: 18 augustus 2009
Berichten: 1.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Als geen ander...

Bij het volgende put ik puur uit eigen ervaring, zonder enige wetenschappelijke onderbouwing. En de begrippen "Belg" en "Vlaming" zijn volkomen inwisselbaar.

- Veel Belgen zijn arrogant - veel arroganter dan Nederlanders. Het ergste is nog dat het wordt verpakt in valse bescheidenheid. Want bescheidenheid is een van de voortreffelijke eigenschappen waar de Belg zichzelf mee behept.

- Veel Belgen zijn fysiek lelijk. Toen ik in Vlaanderen woonde viel het me altijd op hoeveel lelijke mensen je op straat ziet. Zeker de vrouwen zijn in Nederland veel mooier. Veel Nederlanders roemen altijd het Vlaamse schoon. Maar dat is gebaseerd op een misvatting. Want er is zoveel lelijkheid dat een mooie vrouw in Belgie meteen een plekje voor de camera krijgt. Daarom denkt men in Nederland dat het in Vlaanderen wemelt van de mooie vrouwen.

- Veel Belgen zijn extreem wantrouwend van aard. Iemand zij ooit eens: Nederlanders vertrouwen je tot het tegendeel is bewezen, Belgen wantrouwen je tot het tegendeel is bewezen. Dat onderschrijf ik volkomen.

- En het spijt me dat ik het moet zeggen, maar veel Belgen zijn ook dom. In ieder geval dommer dan de gemiddelde Nederlander. Het Vlaamse onderwijs wordt vaak geroemd, maar ik ben het daar niet mee eens. De Vlaamse scholen zijn heel erg gericht op kennisreproductie. Maar kennis is niet hetzelfde als intelligentie. Interessant is de situatie van de allochtonen te vergelijken. Die hebben namelijk een vergelijkbare startpositie. Dit schreef ik er eerder over op dit forum: "Nederlandse allochtonen komen op mij veel geemancipeerder over, en dat is vooral te danken aan het onderwijs. Vlaanderen heeft geen Ayaan Hirsi Ali, Afshin Ellian, Abdelkader Benali, Najib Amhali, Hafid Bouazza, etc. Wel heeft Vlaanderen een Dyab Abou Jaja. Maar die kwam pas op latere leeftijd naar Belgie. Dus hij heeft geen onderwijs in Belgie genoten. In Nederland is er zelfs een Marokkaanse kok met een michelenster(restaurant Solo in Gorinchem)." Bij ABN AMRO klaagden ze na de overname door Fortis ook over de onnozelheid van de Belgen die uit Brussel naar Amsterdam werden gestuurd. Niet verwonderlijk, want in het gemiddelde Belgische bedrijf wordt verwacht dat je orders opvolgd ipv eigen gedachten ontwikkeld. Zelfs als je naar de WC wilt moet je toestemming vragen.

- Veel Belgen zijn gierig. Nederlanders zijn zuinig. Maar zuinigheid is geen ondeugd, gierigheid wel.

- Veel Belgen zijn onvriendelijk. Tot nu toe is Belgie het enige land waar ik ben geweest waar je raar wordt aangekeken als je iemand vriendelijk groet op straat. En dit is mij niet eenmaal, maar meerdere keren overkomen. Ook andere Nederlanders in Vlaanderen hebben dit ervaren. Nergens ter wereld zoveel zure gezichten als daar.
Je hebt 100% gelijk, er is geen arroganter Ras dan het Belgische Ras!!!!
Van Poppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2011, 11:13   #44
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Poppel Bekijk bericht
Je hebt 100% gelijk, er is geen arroganter Ras dan het Belgische Ras!!!!
En er is geen overduidelijker troll dan Van Poppel.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2011, 20:11   #45
Lavox
Gouverneur
 
Lavox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Locatie: Molenbeersel
Berichten: 1.419
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Limburgers zijn niet traag. Maar hun streektaal maakt gebruik van sleeptonen. Iets wat in de Nederlandse taal onbekend is. Vandaar die vermeende traagheid.
Een Limburger Hollander noemen is, vooral in Nederland, een grove belediging.
Limburgers zijn over het algemeen vriendelijker. Je krijgt al rap een "huij" van onbekenden (tenzij het Vlaamse toeristen zijn). Maar ik moet bekennen dat het me tijdens mijn laatste fietstochtje opviel dat eenmaal bij Eben-Emael de taalgrens gepasseerd de begroetingen direct veel hartelijker waren.
Hollanders kunnen anders ook heel vriendelijk zijn.
Laatst heb ik er nog een toch met de boot gemaakt, enkele keren aangelegd en ik moet zeggen echt vriendelijke mensen daar, alleszins op de plaatsen die ik ben geweest, waaronder ook nog Friesland, Flevoland, Gelderland.
Onvriendelijk kon ik ze zeker niet noemen.
__________________


Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2011, 07:51   #46
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Poppel Bekijk bericht
Je hebt 100% gelijk, er is geen arroganter Ras dan het Belgische Ras!!!!
We zijn geen ras, we zijn een Volk, een Natie.
Bovendien zijn we de dappersten van alle Galliërs.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2011, 11:23   #47
Lavox
Gouverneur
 
Lavox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Locatie: Molenbeersel
Berichten: 1.419
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
We zijn geen ras, we zijn een Volk, een Natie.
Bovendien zijn we de dappersten van alle Galliërs.
Die Belgen zijn grotendeels verdreven.
__________________


Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2011, 15:53   #48
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Nu, zoals u weet, is dit voor mij niets nieuws. Ik zeg dit al lang. Maar als men zoiets zegt, is men een 'ollandhater'. Blijkbaar is de Nederlandse minister Melanie Schulz ook een 'ollandhaatster'.
Mensen als u worden om een geheel andere reden Hollanderhater genoemd, dat u wel degelijk bent.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2011, 18:23   #49
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
We zijn geen ras, we zijn een Volk, een Natie.
Bovendien zijn we de dappersten van alle Galliërs.
LOL. Leopold I was het niet met je eens: "België heeft geen nationaliteit en, gezien het karakter van zijn inwoners, kan het er ook nooit een hebben. In feite heeft België geen politieke reden van bestaan"
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2011, 19:17   #50
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
LOL. Leopold I was het niet met je eens: "België heeft geen nationaliteit en, gezien het karakter van zijn inwoners, kan het er ook nooit een hebben. In feite heeft België geen politieke reden van bestaan"
Als u zo praat, welk land heeft dan wel een reden tot een politiek bestaan? Frankrijk maar evenmin want iemand uit de Provence is niet te vergelijken met iemand uit Normandie of uit Bretagne. En Duitsland maar evenmin, want een Beier is geen Pruis. Enz, enz.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2011, 19:55   #51
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als u zo praat, welk land heeft dan wel een reden tot een politiek bestaan? Frankrijk maar evenmin want iemand uit de Provence is niet te vergelijken met iemand uit Normandie of uit Bretagne. En Duitsland maar evenmin, want een Beier is geen Pruis. Enz, enz.
Ik heb dat niet gezegd hé, dat was de eerste koning 'der Belgen.'
Ik denk dat de meest betekenisvolle manier om over 'volkeren' te spreken is door te kijken naar de democratische gemeenschappen in de wereld. We willen allemaal dat landen en democratische gemeenschappen samenvallen (volgens elke basisdefinitie 'democratie'). Vormt Nederland één democratische gemeenschap? Ja, dus is het bestaan van de Nederlandse staat verantwoord. Vormt België één democratische gemeenschap? Neen, dus het bestaan van België is problematisch.

Waarom hechten belgicisten zoveel belang aan staten en instellingen? Waarom aanvaarden jullie niet dat de Belgische staat slechts een instrument is, geen doel? Voor mij is een Vlaamse (deel)staat niet meer dan een instrument dat efficiënter en democratischer moet werken dan het instrument dat we nu hebben. Over 200 jaar kan die staat echter volledig verouderd zijn, dat is dan maar zo.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2011, 20:51   #52
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Ik heb dat niet gezegd hé, dat was de eerste koning 'der Belgen.'
Ik denk dat de meest betekenisvolle manier om over 'volkeren' te spreken is door te kijken naar de democratische gemeenschappen in de wereld. We willen allemaal dat landen en democratische gemeenschappen samenvallen (volgens elke basisdefinitie 'democratie'). Vormt Nederland één democratische gemeenschap? Ja, dus is het bestaan van de Nederlandse staat verantwoord. Vormt België één democratische gemeenschap? Neen, dus het bestaan van België is problematisch.

Waarom hechten belgicisten zoveel belang aan staten en instellingen? Waarom aanvaarden jullie niet dat de Belgische staat slechts een instrument is, geen doel? Voor mij is een Vlaamse (deel)staat niet meer dan een instrument dat efficiënter en democratischer moet werken dan het instrument dat we nu hebben. Over 200 jaar kan die staat echter volledig verouderd zijn, dat is dan maar zo.
Wat is me dat toch voor larie. Natuurlijk is België democratisch. Alle wetten die tot nu toe gestemd zijn en die van kracht zijn in België, werden gestemd en aangenomen met -minstens- een meerderheid van de stemmen van de democratisch verkozenen in dit land. Dat gaat van de taalwetten tot de fiscale wetten, van de sociale wetten tot de strafwet, van de burgelijke wetten tot de grondwet. Wat vertelt u toch allemaal.

Laatst gewijzigd door system : 19 juni 2011 om 20:55.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2011, 20:54   #53
Lavox
Gouverneur
 
Lavox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Locatie: Molenbeersel
Berichten: 1.419
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wat is me dat toch voor larie. Natuurlijk is Belgisch democratisch. Alle wetten die nu gestemd zijn en die van kracht zijn in België, werden gestemd en aangenomen met -minstens- een meerderheid van de stemmen van de democratisch verkozenen in dit land. Dat gaat van de taalwetten tot de fiscale wetten, van de sociale wetten tot de strafwet, van de burgelijke wetten tot de grondwet. Wat vertelt u toch allemaal.
Of men zich daaraan houdt is een andere vraag.
__________________


Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2011, 20:56   #54
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
Of men zich daaraan houdt is een andere vraag.
Natuurlijk houdt men zich daaraan. België is een rechtstaat.

Laatst gewijzigd door system : 19 juni 2011 om 20:56.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2011, 21:07   #55
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wat is me dat toch voor larie. Natuurlijk is België democratisch. Alle wetten die tot nu toe gestemd zijn en die van kracht zijn in België, werden gestemd en aangenomen met -minstens- een meerderheid van de stemmen van de democratisch verkozenen in dit land. Dat gaat van de taalwetten tot de fiscale wetten, van de sociale wetten tot de strafwet, van de burgelijke wetten tot de grondwet. Wat vertelt u toch allemaal.
De normale dynamiek van democratische staten bestaat niet in België. Een democratische staat vraagt de mogelijkheid tot nationale debatten in de nationale media met nationale politici en partijen. Er zijn echter geen nationale partijen, er zijn weinig politici die echt langs beide zijden gekend zijn, er worden haast nooit nationale debatten georganiseerd. Ziet u al een 'Nationaal Debat' in een Leuvense aula georganiseerd en gevoerd worden (ook over thema's die niet communautair geladen zijn)? Iedereen vindt het normaal dat debatten in Leuvense aula's enkel met Vlaamse politici gevoerd worden, omdat het gewoon technisch niet mogelijk is dit nationaal te organiseren (taalprobleem, 10+ partijen) en het ook weinig relevant is (onze democratische gemeenschap is Vlaams en niet Belgisch).

Dit totaal ontbreken van democratische dynamiek, dat ook blijkt uit de totaal verschillende electorale evoluties, is voor mij het grootste probleem voor België, en de hoofdreden voor mijn bewering dat België een onland is.

Overigens is een ander fundamenteel probleem van de democratie in België het gebrek aan gelijkheid. Er is altijd veel vrijheid geweest in België, maar die vrijheid gold en geldt altijd iets meer voor bepaalde groepen in de samenleving dan voor andere. BHV is misschien 'symbolisch', maar respect voor het gelijkheidsbeginsel beschouw ik ook wel als een heilig 'symbool.'

Laatst gewijzigd door respublica : 19 juni 2011 om 21:18.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2011, 21:19   #56
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
De normale dynamiek van democratische staten bestaat niet in België. Een democratische staat vraagt de mogelijkheid tot nationale debatten in de nationale media met nationale politici en partijen. Er zijn echter geen nationale partijen, er zijn weinig politici die echt langs beide zijden gekend zijn, er worden haast nooit nationale debatten georganiseerd. Ziet u al een 'Nationaal Debat' in een Leuvense aula georganiseerd en gevoerd worden (ook over thema's die niet communautair geladen zijn)? Iedereen vindt het normaal dat debatten in Leuvense aula's enkel met Vlaamse politici gevoerd worden, omdat het gewoon technisch niet mogelijk is dit nationaal te organiseren (taalprobleem) en het ook weinig relevant is (onze democratische gemeenschap is Vlaams en niet Belgisch).

Dit totaal ontbreken van democratische dynamiek, dat ook blijkt uit de totaal verschillende electorale evoluties, is voor mij het grootste probleem voor België, en de hoofdreden voor mijn bewering dat België een onland is.

Overigens is een ander fundamenteel probleem van de democratie in België het gebrek aan gelijkheid. Er is altijd veel vrijheid geweest in België, maar die vrijheid gold en geldt altijd iets meer voor bepaalde groepen in de samenleving dan voor andere. BHV is misschien 'symbolisch', maar respect voor het gelijkheidsbeginsel beschouw ik ook wel als een heilig 'symbool.'
Ik zie nergens een ontbreken van democatische dynamiek in België. U kletst maar zowat uit uw nek. Het feit dat er -tot vervelens toe- debatten zijn op TV, op het internet, op uniefs, tussen de Walen en de Vlamingen, bij de ondernemers, onder de jongeren, en noem maar op, over de politieke situatie, bewijst de Belgische 'democratische dynamiek' ten volle.

Laatst gewijzigd door system : 19 juni 2011 om 21:20.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2011, 21:32   #57
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik zie nergens een ontbreken van democatische dynamiek in België. U kletst maar zowat uit uw nek. Het feit dat er -tot vervelens toe- debatten zijn op TV, op het internet, op uniefs, tussen de Walen en de Vlamingen, bij de ondernemers, onder de jongeren, en noem maar op, over de politieke situatie, bewijst de Belgische 'democratische dynamiek' ten volle.
Impliciet geeft u Res Publica gelijk, want waar hij op doelt is de institutionele, officiële dynamiek, en wat jij opsomt valt daarbuiten. Jullie hebben dus allebei gelijk. Maar als je laatstgenoemde dynamiek wil omzetten in eerstgenoemde, zie ik daarvoor in België maar twee mogelijkheden:

- democratieën in tamelijk homogene taalgebieden waarin een maatschappijbrede discussie mogelijk is en voor dezelfde politici en beleidslijnen kan worden gekozen, in een gedeeltelijk collectief proces. Kortom: Vlaamse onafhankelijkheid;

- een Zwitsers, direct-democratisch systeem dat de discussie grotendeels uit handen van de politici neemt en de verschillende taalgroepen dwingt, groepsoverschrijdende vormen van consensus te vinden, afspraken te maken die door de politici slechts kunnen worden bekrachtigd. Dit met behulp van meertaligen, vertalers, tolken en vertaalsoftware.

Beide oplossingen hebben voor- en nadelen. De tweede vooral dit nadeel: Vlaanderen heeft een zware prijs betaald voor het ontbreken van dit systeem in het verleden, en zou nog eens betalen bij de invoering ervan.

Maar ook in een onafhankelijk Vlaanderen zal er geen democratie bestaan als deze niet DIRECT is.
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2011, 21:46   #58
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik zie nergens een ontbreken van democatische dynamiek in België. U kletst maar zowat uit uw nek. Het feit dat er -tot vervelens toe- debatten zijn op TV, op het internet, op uniefs, tussen de Walen en de Vlamingen, bij de ondernemers, onder de jongeren, en noem maar op, over de politieke situatie, bewijst de Belgische 'democratische dynamiek' ten volle.
Vandaar dat we net tegengesteld aan elkaar stemmen.
Het feit dat er één democratische dynamiek is in Vlaanderen kan je goed zien aan het feit dat zelfs de éérste verkiezingsuitslag in een gemeente op verkiezingsdag in Vlaanderen gewoonlijk al aangeeft wat de verkiezingen voor de rest gaan brengen. Dat was ook zo op 13 juni 2010, toen was het eerste resultaat direct 30% voor N-VA. Een verkiezingsuitslag in eender welke plek in Wallonië zegt je echter NIETS over wat er in Vlaanderen gebeurt. Wallonië kan naar links opschuiven terwijl Vlaanderen naar rechts opschuift, omdat we democratisch gezien op een andere planeet leven.

Ik zie niet in hoe de hedendaagse Belgische politiek ook maar enigszins begrijpelijk is wanneer je niet aanvaardt dat er twee verschillende democratieën zijn. Ik snap niet hoe je de steeds verder gaande federalisering verklaart, hoe je deze politieke crisis verklaart, hoe je het succes van N-VA verklaart.

Laatst gewijzigd door respublica : 19 juni 2011 om 21:53.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 12:52   #59
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.081
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
Die Belgen zijn grotendeels verdreven.
+ Leefden meer in de streek van Picardië en Artois, niet waar het merendeel van het huidige België nu ligt.
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 18:45   #60
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik zie nergens een ontbreken van democatische dynamiek in België. U kletst maar zowat uit uw nek. Het feit dat er -tot vervelens toe- debatten zijn op TV, op het internet, op uniefs, tussen de Walen en de Vlamingen, bij de ondernemers, onder de jongeren, en noem maar op, over de politieke situatie, bewijst de Belgische 'democratische dynamiek' ten volle.
Het zijn toch de Franstaligen in uw land die klagen dat de democratie niet goed functioneert:

1) hun mensenrechten in de Vlaamse rand worden geschonden als ze alleen in de officiële taal mogen deelnemen aan politiek.
2) de Nederlandstaligen zijn zwaar oververtegenwoordigd in Brussel terwijl ze maar 0,1% van de bevolking uitmaken.
3) In het noorden wonen fascisten en nazies waarmee politiek moet worden samengewerkt. Dat is natuurlijk affreux.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be