Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 juni 2017, 10:14   #61
de vuile muilekoek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 14.019
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Nee, hij vertelt dat het bewustzijn permanent is en eeuwig. Hij slaapt zeker nooit of hij droomt de hele nacht. Hij beseft ook niet dat het bewustzijn zonder lichaam geen zin heeft, althans, volgens veel mensen die oud zijn en ziek of gebrekkig. Die willen dood.
ook ik denk soms dat onze ziel overgaat naar een ander leven ,dat de dood een geboorte zou kunnen zijn...


van waar komt ons bewustzijn?
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2017, 10:34   #62
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.521
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Een dogma is principieel een leerstelling die als onbetwistbaar wordt beschouwd.

Wanneer ik schrijf 'volgens mij', dan loopt u er wel er ver de kantjes af. Ke kan dan wel zo ongeveer alle postings die meningen vertolken tot dogmas verheffen.

Eventjes serieus blijven!
Nee, u maakt zich er met een Jantje van Leiden van af. Uw 'mening' is essentieel voor uw opvating van religie. Of laat u hem vallen?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2017, 10:39   #63
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.521
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
ook ik denk soms dat onze ziel overgaat naar een ander leven ,dat de dood een geboorte zou kunnen zijn...


van waar komt ons bewustzijn?
Dat is toch duidelijk? Het wordt geproduceert door ons lichaam. Men heeft het waak- slaap mechanisme ontdekt.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2017, 11:05   #64
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Ah, en de eerste religieuze personen geloofden dat zomaar of vonden dat plezant?Het gaat er hier weer intelligent aan toe op forum.newatheism.be.
Als de nieuw-atheïsten eens een minuut hun kniereflex kunnen trachten te controleren, is het niet moeilijk tot de volgende conclusie te komen.

De essentie van religie is
1) een persoonlijke relatie met het godswezen, het begin, je voorouders, je zijn, alles dat voor je kwam
2) ten dienste daarvan een cultus met praktijken en wetten die dat dienen
de gemeenschap te sterken en de overlev(er)ing te verzekeren.


Daarom dat secularisme en atheïsme, al haten ze nog zo sterk, zonder veel moeite overal het onderspit delven voor iets als de Islam. Een soort van "if you stand for nothing, you'll fall for anything". Maar ja, dat is echte hedendaagse mentaliteit he. Je hele lijn voorouders heeft er alles aan gedaan om jou hier te krijgen. Dat vraagt opoffering en meer dan hedonisme. Maar jij hebt zoiets van "fuck it, ik ga het er eens goed van nemen". Walgelijke mentaliteit. Dat projecteer je dan op religie, want net zoals alle oppervlakkige pleziertjes die mensen als jij najagen om de leegte van een godsvruchtig betekenisvol leven op te vullen, is ook je begrip van religie oppervlakkig. Je kan niet verder kijken dan je neus lang. Esoteriek en betekenis gaan volledig verloren, en dan lijkt religie inderdaad gewoon een hoop regels die trachten te voorkomen dat jij je als middelpunt van de wereld kan gedragen en kan doen en laten waar je zin in hebt op straffe van een minder ideaal hiernamaals.
Deels eens. Maar wat ik hierin lees is wel: geloof, anders krijg je een verrotte mentaliteit. Daarin zit nu ook niet echt oprechte spiritualiteit/mystiek.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2017, 23:23   #65
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
De essentie van religie is de dood. Het lichaam gaat dood. Materialisme is vergangkelijk. Al je geld, status, macht, familie wordt weggeveegd als je dood bent. Je geest gaat dood. Idealisme is vergangkelijk. Al je filosofien, religies, theologien, hersenspinsels, ideeen wordt weggeveegd als je dood bent. Religie is zoeken naar het ding dat niet wordt weggeveegd als je dood gaat en dat is je bewustzijn. Het zoeken naar de stille getuige, de oneindige kijker op de heuvel. Meer is het niet. Waarom maken de mensen het zo moeilijk?
Mors Porta Vitae.
__________________
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2017, 08:43   #66
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
De essentie van religie is pogen een verklaringsmodel te bieden voor fenomenen die het menselijk begrip te boven gaan. Hoe meer deze fenomen kunnen verklaard worden door feitelijke ontdekkingen en wetenschappelijk onderzoek hoe meer de religie haar aanzien verliest.

Tenzij men halsstarrig wil blijven vasthouden aan bepaalde archaische veronderstellingen zoals dat de Aarde plat is bv.
Typisch weer zo'n atheïstische flut-slagzin. Het christendom leert helemaal niet dat de Aarde plat is. Zo goed als alle christelijke geleerden gedurende de middeleeuwen erkenden het sferische karakter van de Aarde, wat de oude Grieken al wisten. Theorieën over een platte Aarde stammen uit de 19de eeuw.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2017, 08:45   #67
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Beschouwen jullie boeddhisme, taoisme e.d. dan niet als religie (waar vb wikipedia dit wel doet)? Of dient er echt sprake van een 'God' te zijn om als religie te worden gecatalogeerd?
Uiteraard niet. Dat zei ik al in post 21. Maar laten we het simpel houden voor de schoofzak....
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2017, 09:52   #68
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Nee, u maakt zich er met een Jantje van Leiden van af. Uw 'mening' is essentieel voor uw opvating van religie. Of laat u hem vallen?
Welaan dan, speel eens Pietje Wijsneus en formuleer helder het dogma dat ik zou verkondigd hebben: De 'ware religie' waarover een andere poster in een andere thread spreekt is, volgens mij, een persoonlijke werking 'in de diepte' ver voorbij de dogmas, rituelen en structuren die zo'n verderfelijke en verstikkende invloed hebben.

Met inachtname van de definitie van een dogma als: Een dogma is principieel een leerstelling die als onbetwistbaar wordt beschouwd.

Spijkers op laag water vanaf de zijlijn.

Ik gaf een persoonlijke, weze het onderbouwde, mening. U mag rustig uw, liefst onderbouwde, mening geven. Maar dat doet u niet. In alle geval, ik zal uw mening niet verheffen tot het niveau van een dogma. Wees gerust.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2017, 10:06   #69
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Juist, dit was zo toen duizenden jaren geleden de mensen nog in stamverband leefden. Nu keert dit door globalisering tegen ons.
Hoezo?
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2017, 10:12   #70
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Als religies de werking van het spiraaltje zouden verklaren aan de hand van god dan zou dit impliciet inhouden dat god goedkeuring zou geven aan geboortebeperking of op zijn minst oogluikend toestaan. En dat zou in vele gevallen in tegenspraak zijn met de leer.
Waarom? Kunnen ze het niet aan de hand van de duivel verklaren?
__________________
Wortelloze bomen vallen
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2017, 10:13   #71
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Hoezo?
Sla eens een krant open of kijk eens naar het nieuws.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2017, 10:00   #72
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Typisch weer zo'n atheïstische flut-slagzin. Het christendom leert helemaal niet dat de Aarde plat is. Zo goed als alle christelijke geleerden gedurende de middeleeuwen erkenden het sferische karakter van de Aarde, wat de oude Grieken al wisten. Theorieën over een platte Aarde stammen uit de 19de eeuw.
Ik begrijp dat u zich liever distantieert van bepaalde geloofsgenoten. Heden ten dage zijn er trouwens nog steeds adepten van de flat earth theorie. Toch raar dat die meestal dezelfde religie hebben niet?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2017, 10:02   #73
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Waarom? Kunnen ze het niet aan de hand van de duivel verklaren?
Ook de duivel moet zich binnen de krijtlijntjes houden die god gesteld heeft.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2017, 10:08   #74
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Typisch weer zo'n atheïstische flut-slagzin. Het christendom leert helemaal niet dat de Aarde plat is. Zo goed als alle christelijke geleerden gedurende de middeleeuwen erkenden het sferische karakter van de Aarde, wat de oude Grieken al wisten. Theorieën over een platte Aarde stammen uit de 19de eeuw.
Het is buiten het bestek van deze draad eigenlijk, maar swat,

wat is precies "het christedom", en "het christendom dat ons dingen leert" ?

Zijn het flutverhalen dat voorgangers van de kerk destijds mensen bestempelden als zondaars, en ze zwaar straften, als ze zegden dat de aarde niet plat was, omwille van de ontkenning dat "alles rond god draait" ... ?

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2017, 10:09   #75
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Uiteraard niet. Dat zei ik al in post 21. Maar laten we het simpel houden voor de schoofzak....
Ik begrijp dan weer niet dat zo'n intelligentie als jij hier komt posten in deze domme draad.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2017, 05:51   #76
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.750
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Waar stopt filosofie en waar begint religie?
filosofie en religie behoren bij elkaar, ze vormen een eenheid.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2017, 05:53   #77
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.750
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
ook ik denk soms dat onze ziel overgaat naar een ander leven ,dat de dood een geboorte zou kunnen zijn...


van waar komt ons bewustzijn?
Uit het hogere bewustzijn van de microwezentjes, die in ons lichaam wonen en ons hebben geschapen.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2017, 05:56   #78
de vuile muilekoek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 14.019
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Odol Bekijk bericht
Ik.
Je neemt bepaalde religies als voorbeeld.
Er zijn religies zonder hiernamaals of straffen van het monster.
Zingeving is het kernwoord denk ik.
Mensen kunnen niet leven zonder, zin, oorzaak gevolg , zin en doel.
Religie religie een drug voor de zwakke mens ja dat is religie ...

allemaal flauwe kul in feite religie.

Mens gaat dood op het einde .... na véél miserie met ander mensen te hebben gehad ...


al de rest is flauwe kul .

Laatst gewijzigd door de vuile muilekoek : 27 juni 2017 om 05:58.
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2017, 07:20   #79
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.608
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het is buiten het bestek van deze draad eigenlijk, maar swat, wat is precies "het christedom", en "het christendom dat ons dingen leert" ?
Zijn het flutverhalen dat voorgangers van de kerk destijds mensen bestempelden als zondaars en ze zwaar straften, als ze zegden dat de aarde niet plat was, omwille van de ontkenning dat "alles rond god draait" ... ?
Amai, en wordt den Bart daar niet draaielings van, van al jullie kontgedraai rondom hem?
't Was ne niet te missen voorzet, he Schoof.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2017, 08:02   #80
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
ook ik denk soms dat onze ziel overgaat naar een ander leven ,dat de dood een geboorte zou kunnen zijn...


van waar komt ons bewustzijn?
Hoe komt dan dat er steeds mensen bijkomen? In 1950 waren we met 2.5 miljard, tegen 2050 zullen dat er bijna 10 miljard zijn.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be