Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 april 2008, 18:05   #1
Online
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Berichten: 8.192
Standaard Jan Leyers over de islam

Citaat:
De Weg naar Mekka

Vincent De Roeck 25 april 2008

Enige tijd geleden presenteerde de Vlaamse televisiemaker Jan Leyers een programma over de gespannen relatie tussen de Islamwereld en de Westerse beschaving. Zijn kritische kijk was verfrissend, en ook de conclusies van Jan Leyers waren in menig opzicht ontluisterend.


Elke vrijdagavond presenteerde Jan Leyers alweer een nieuw programma op Canvas, getiteld “De Weg naar Mekka”, waarin hij de gespannen relatie tussen het islamitische Oosten en het seculier-christelijke Westen tracht te begrijpen en te overbruggen. Althans dat was volgens de aankondigingen de initiële bedoeling van het TV-programma. In een interview met de gratis krant Metro neemt Jan Leyers deze week echter géén blad voor de mond en durft hij zelfs openlijk te zeggen dat de kloof eigenlijk onoverbrugbaar is en de islam allesbehalve aanvaardbaar voor het Westen. Hij spreekt zich ook sceptisch uit over de toekomst van de gematigde islam en vreest dat de “culturele genen” van de moslims nooit met die van de christenen tot een vergelijk zullen kunnen komen. Jan Leyers hekelt in het interview ook de rol van de vrouw in de islamwereld. “Een café zonder vrouwen is de grens van Europa,” klinkt het uit de mond van de gevierde zanger.

Een echte filosofische “common ground” heb ik niet gevonden. Als we allebei water bij de wijn doen, komt alles wel in orde, klinkt het vaak. Maar ik vraag me nu oprecht af of dat wel echt zo is.

Jan Leyers trok gedurende drie maanden door tien Arabische landen en kwam tot de conclusie dat het water tussen onze beschaving en de islam veel dieper is, en blijft, dan de Bosphorus. Over de serie die op zoek gaat naar “de ziel van de moslim” werd bij Van Halewijck trouwens ook een boek uitgegeven. Leyers verwoordt het als volgt:

Ik vind de islamhouding tegenover de scheiding tussen Kerk en Staat, de vrijheid van meningsuiting en de gelijkwaardigheid tussen de seksen moreel verwerpelijk.

Hij springt de Nederlandse islamcriticus Paul Scheffer bij die enkele weken geleden in Knack beweerde dat het zeker geen vooruitgang genoemd kan worden dat islamieten voortaan hun vrouw enkel nog maar op maandag en woensdag mogen slagen. Jan Leyers kon ook geen “grijze zone” detecteren binnen de islam. Het zwart-wit denken binnen deze compromisloze godsdienst maakt de cohabitatie van culturen uitermate moeilijk, misschien zelfs totaal onmogelijk.

De islam is een jonge godsdienst en moet tijd krijgen om zich in een moderne vorm te ontwikkelen, is een vaak gehoord argument. Maar ik betwijfel of de islam (met het primaat van de gemeenschap) en het christendom (met de nadruk op het individu) wel dezelfde cyclus en dynamisme volgen.

In het Metro-interview haalt Leyers ook de islamoloog Urbain Vermeulen aan en zijn stelling dat het Turkse secularisme niets meer is dan een voorbijgaand fenomeen. Leyers vreest ook dat het gebrek aan zelfkritiek en het blinde geloof in de Koran nooit samen zullen kunnen bestaan met onze Westerse levenswijze. Volgens hem zat er zelfs in het vroegste christendom al een sterke seculiere trek ingebouwd en stimuleerde deze het zelfstandig denken, in tegenstelling tot de leer van Allah.

Het is onbegrijpelijk dat de islamieten zich voor het kleinste probleem richten op de Korangeleerden en op wat de één of andere islamfilosoof in de 16de eeuw daarover gezegd zou hebben. Ik kan daar niet bij. Hoe zou paus Huppeldepup daar in 1679 over gedacht hebben? Ik heb bij de mensen ook nooit de drang gevoeld om eens buiten de vaste blokkendoos van Koran, soenna’s en hadith te kijken.

Jan Leyers tracht aan de hand van paralleltrekkingen ook de absurditeit van de islamwetten aan te tonen. Volgens Leyers heeft geen enkel Evangelie ooit de basis gevormd van de arbeidswetten binnen een bedrijf, dit opnieuw geheel in tegenstelling tot de sharia en andere islamregels. De afwijzing van het kapitalisme door moslims vindt Jan Leyers onbegrijpelijk en ondergraaft volgens hem zelfs het vreedzaam leefbaar samenleven tussen de gemeenschappen, ook die in het Westen.

Ik kan me echt weinig voorstellen bij een Europese islam. Het tolerante bovenlaagje bij de “gematigde” moslims is flinterdun. (…) Het is gewoon dubbel, want moslims zijn misschien wel de vriendelijkste mensen in de wereld, maar aan een nuanceloze goednieuwsshow heeft ook niemand iets. Velen zeggen dat de islam een prachtige godsdienst is en dat na de hervorming van een paar kleine details alles wel in orde zal komen, maar dat is niet mijn ervaring geweest. Kijk, voor mij is het geen kwestie van verdraagzaamheid of tolerantie, want op dat vlak ben ik zoals de Israëli’s: “Don’t ask me to love the Palestinians, but let’s make an agreement”.

Als we van deze getuigenis van Jan Leyers, alumnus van hetzelfde Antwerpse Jezuïetencollege als uw dienaar, iets kunnen leren, temeer daar Leyers een onbesproken blad en een overal graag geziene gast is, dan is het toch wel een zekere reserve tegenover de islamisering van Europa. Leyers geloofde toen hij vertrok ook in de vreedzame cohabitatie tussen onze beide religies en cultuurbeschavingen, maar kwam gedegoûteerd en gedesillusioneerd terug. Laat zijn mentale klik er één zijn die we in het Westen allemaal moeten maken. De islam is niet zomaar een godsdient parmi les autres, maar een allesomvattende visie op de mens en de maatschappij die volledig haaks staat op alles waarin wij in het Westen geloven en waarvoor wij staan. We moeten het Amerikaanse congreslid Tom Tancredo en diens voorstel om Mekka met atoomwapens te vernietigen zeker niet gaan achterna hollen, maar de integratie en/of assimilatie van moslimgemeenschappen in het Westen dringt zich wel degelijk op, en zou zéér hoog op de politieke agenda moeten staan, willen we op een dag niet ongevraagd wakker worden in een “zonder haat kalifaat”.
http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=5987

Wordt Jan Leyers nu persona non grata bij onze regimezender? Krijgt hij de muttawah's van de CGKR achter zich aan? Wordt hij gedemoniseerd tot mestkever?
Of wordt zijn stelling nu 'aanvaardbaar' nu ze uit een progressieve mond komt?
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2008, 18:27   #2
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Het is toch al een tijdje geleden dat Jan Leyers terug is van weggeweest en zijn mening heeft te kennen gegeven?
Aangezien die mening niet past in de multiculvuilbak hebben we er nog niet veel over gehoord, dacht ik.
Ik vrees dat dat zo zal blijven...

Was juist op de VRT aan het luisteren naar de vaststelling van sommige onderzoekers dat "concentratiescholen" het eigenlijk even goed doen als "witte" scholen...
Natuurlijk moest dat onderzoek gebeuren in het eerste en tweede leerjaar van het lager onderwijs. Waarom deden ze de nodige vaststellingen niet in bvb het eerste en tweede leerjaar van het middelbaar of nog later? Je gaat toch ook de prestaties van een auto niet bepalen na 10km maar na 1000 en meer km!
Zijn de mensen nu zo blind en zo onnozel of denken die onderzoekers dat enkel maar?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2008, 18:40   #3
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Zijn de mensen nu zo blind en zo onnozel of denken die onderzoekers dat enkel maar?
geen van beiden denk ik.

de onderzoekers doen vooral héél veel moeite om de mensen iets wij te maken, en nadien worden er wetten gestemd die de mensen verplichten om het hen wijsgemaakte nog te geloven ook.

En hoe raar het ook is: sommige GELOVEN het dan ook nog.

één van die mantra's: MULTICUL is VERRIJKEND....

nog eentje: het is slechts een ONVEILIGHEIDSGEVOEL
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 25 april 2008 om 18:42.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2008, 23:42   #4
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Het is toch al een tijdje geleden dat Jan Leyers terug is van weggeweest en zijn mening heeft te kennen gegeven?
Aangezien die mening niet past in de multiculvuilbak hebben we er nog niet veel over gehoord, dacht ik.
Ik vrees dat dat zo zal blijven...

Was juist op de VRT aan het luisteren naar de vaststelling van sommige onderzoekers dat "concentratiescholen" het eigenlijk even goed doen als "witte" scholen...
Natuurlijk moest dat onderzoek gebeuren in het eerste en tweede leerjaar van het lager onderwijs. Waarom deden ze de nodige vaststellingen niet in bvb het eerste en tweede leerjaar van het middelbaar of nog later? Je gaat toch ook de prestaties van een auto niet bepalen na 10km maar na 1000 en meer km!
Zijn de mensen nu zo blind en zo onnozel of denken die onderzoekers dat enkel maar?
Normaal wordt iemand met de bekendheid en uitstraling als Jan Leyers na zo'n lange trip naar het Midden-Oosten in allerlei talkshows en programma's opgevoerd om over z'n ervaringen te vertellen. Ik vind het ontluisterend dat dat nu niet het geval is, zouden de uitlatingen van onze Jan daar iets mee te maken kunnen hebben en niet in het kraam passen van onze mulitcul multimedia (retorische vraag ). Men gaat nog niet zo ver om Jan Leyers van racisme, xenofobie of plat populisme te 'besschuldigen', maar moest een Jean-Marie Dedecker of Bart Somers dezelfde uitspraken doen, zouden zij zulke verwijten ongetwijfeld door de linkse kerk naar hun kop krijgen geslingerd.

Dat van die concentratiescholen heb ik inderdaad ook vernomen. Leuk onderzoek, kunnen ze dat ook eens voor het vijfde en zesde middelbaar doen of is daar geen moed voor? Toch toevallig dat een onderzoek dat positief voor onze 'kansengroepen' uitvalt, weer zo uitvoerig in het nieuws komt. Het is echter geweten dat de invloed van de moeder bij Marokkanen en Turken op zowel jongens en meisjes tot 8 �* 9 jaar heel groot is. Daarna worden jongens vaak uit handen gegeven en taant het gezag van de moeder (vrouwen in het algemeen) en wordt de peergroep en de oudere broers belangrijker. Het is vanaf die leeftijd dat de grote problemen zich beginnen voordoen: doelloos rondhangen, crimineel gedrag van de ouderen kopiëren, mensen lastig vallen, vrouwonvriendelijke gedragingen, ... Het eerste en tweede leerjaar valt natuurlijk nog voor die leeftijd van 8 �* 9 jaar, dus dat is voor de onderzoekers mooi meegenomen! En waarschijnlijk handig bezien door de politiek correcte mecenassen van zulke onderzoeken !

Laatst gewijzigd door freespirit : 25 april 2008 om 23:44.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2008, 08:24   #5
sus antigoon
Banneling
 
 
Geregistreerd: 10 januari 2008
Berichten: 255
Standaard

Feit is dat de Islam wel wat achterlijk zou zijn, toch niet waar, zij die ze prediken zijn somstijds achter op de tijd.
Probleem is dat vele islamlanden arm zijn en
de mensen, zoals ook in het christendom, nood
hebben aan een houvast en bij crisistijden
grijpt men naar het geloof, mensen kunnen er
niet aan doen dat ze in zulk land zijn geboren, die godsdienst er werd ingepomt van kleins af.
Neem eens voorbeeld aan landen die economisch
ontwikkeld zijn en waarbij de inwoners islamieten zijn, die gedragen zich westers
en het fanatisme is eruit.
Mocht het westen zo egoistisch niet zijn en delen met de ontwikkeling en opbouw van andere landen, zou er al veel miserie uit de
wereld zijn.
Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor
de Europese Unie, investeren in de moslimwereld en zal er misschien minder migratie zijn.
sus antigoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2008, 08:41   #6
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor
de Europese Unie, investeren in de moslimwereld en zal er misschien minder migratie zijn.
raar genoeg zijn het vooral de oliesheikhs die liever in het Westen investeren dan in hun eigen landen. Misschien zouden ze zelf eens het voorbeeld kunnen geven?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2008, 09:05   #7
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=5987
We zien waar het vandaan komt: van het vrije volk. Van hetzelfde volk als die van de Partij voor de Vrijheid.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2008, 09:17   #8
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
We zien waar het vandaan komt: van het vrije volk. Van hetzelfde volk als die van de Partij voor de Vrijheid.
u leest blijkbaar ook nooit verder dan uw neus lang is hé?

Citaat:
Vincent De Roeck is beheerder van Libertarian.be, nationaal politiek secretaris van het Liberaal Vlaams Studentenverbond en secretaris van de Mises Youth Club.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2008, 17:02   #9
Hoogmoed
Gouverneur
 
Hoogmoed's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 mei 2007
Locatie: Belgie !!!!
Berichten: 1.219
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Wordt Jan Leyers nu persona non grata bij onze regimezender? Krijgt hij de muttawah's van de CGKR achter zich aan? Wordt hij gedemoniseerd tot mestkever?
Of wordt zijn stelling nu 'aanvaardbaar' nu ze uit een progressieve mond komt?
heeft mischien te maken met het feit ....

dat het enige wat die Jan Leyers gepresteerd heeft is wat liedjes zingen en optreden in programa's die (zang) talenten zoeken.....

Dus qua inzicht... kijk naar de teksten van zijn liedjes en de comentaar op die zang talentjes....
en je weet onmiddelijk waarom kwaliteit discussie programma geen aandacht aan hem besteden....

gewoon een omhoog gevallen egotripper zoals er zo 1000 zijn haha
die denken omdat ze kunnen zingen en populair zijn bij groepies en kinderen iets nuttig en waardevol te zeggen hebben......

Jan Leyers hahaha
__________________
Hoogmoed komt voor de val!
De geschiedenis leert dat elk rijk gedoemd is te verdwijnen.

Divide et impera .... Panem et circenses


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Verschiet dan niet als ze met een blauw oog thuis komen. 97% van de bevolking is geen Moslim.
Hoogmoed is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2008, 17:35   #10
Nierika
Europees Commissaris
 
Nierika's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2005
Berichten: 7.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoogmoed Bekijk bericht
heeft mischien te maken met het feit ....

dat het enige wat die Jan Leyers gepresteerd heeft is wat liedjes zingen en optreden in programa's die (zang) talenten zoeken.....

Dus qua inzicht... kijk naar de teksten van zijn liedjes en de comentaar op die zang talentjes....
en je weet onmiddelijk waarom kwaliteit discussie programma geen aandacht aan hem besteden....

gewoon een omhoog gevallen egotripper zoals er zo 1000 zijn haha
die denken omdat ze kunnen zingen en populair zijn bij groepies en kinderen iets nuttig en waardevol te zeggen hebben......

Jan Leyers hahaha
Een moslim heeft ook eens zijn gedacht gezegd over die Leyers zie. Tot voor kort wist ik van niet beter dan dat er hier op dit forum nog veel naïevelingen rondwaarden als het over de incompabiliteit van het westen en de islam ging. Maar als je iets verder kijkt dan je neus lang is, en de gebruikelijke hopeloze gevallen zoals een Feremans, een Drosophila of een Kallikles buiten beschouwing laat, er hier gewoonweg veel meer moslims zijn geïnfiltreerd dan je zou denken. Op zich is het hun volste recht om hier hun mening te komen verkondigen, daarvoor dient een discussieforum nu eenmaal. Maar het heeft me maanden tijd gekost vooraleer ik besefte dat bijvoorbeeld, en ik noem er nu maar één, forumlid Moby een moslim is. Veel van die gasten komen hier zaken verkondigen waar je je als gewoon mens bij afvraagt, waar halen ze het vandaan? En dan op een dag leid je af, aha, die is moslim, dat verklaart veel. Terwijl je al die tijd hebt zitten denken dat de persoon achter de nick Moby een Vlaamse extremist was met heel veel zelfhaat.
Sinds me dat is beginnen dagen, begin ik van veel forumleden te vermoeden dat ze, hoewel ze zich vrolijk voordoen als Vlaming onder de Vlamingen met een linkse tot extreem-linkse kijk op onze samenleving, in feite islamitisch extreem rechts zijn. De dommeren onder hen kunnen gewoon geen zin Nederlands schrijven zonder deze te doorspekken met erbarmelijke taalfouten, maar er zijn er ook heel wat die het quasi foutloos Nederlands erg machtig zijn.

Eigenaardige vaststelling, die zeker op een anoniem internetforum veel verklaart.
__________________
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2008, 17:38   #11
Nierika
Europees Commissaris
 
Nierika's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2005
Berichten: 7.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoogmoed Bekijk bericht
heeft mischien te maken met het feit ....

dat het enige wat die Jan Leyers gepresteerd heeft is wat liedjes zingen en optreden in programa's die (zang) talenten zoeken.....

Dus qua inzicht... kijk naar de teksten van zijn liedjes en de comentaar op die zang talentjes....
en je weet onmiddelijk waarom kwaliteit discussie programma geen aandacht aan hem besteden....

gewoon een omhoog gevallen egotripper zoals er zo 1000 zijn haha
die denken omdat ze kunnen zingen en populair zijn bij groepies en kinderen iets nuttig en waardevol te zeggen hebben......

Jan Leyers hahaha
Ik vraag me daarentegen echt af waarom jij slechts in staat bent om in erbarmelijk Nederlands te typen. Alweer een wandelende stereotypering van een moslimjongere. Hoe willen jullie ooit serieus genomen worden?
__________________
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2008, 18:07   #12
Hoogmoed
Gouverneur
 
Hoogmoed's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 mei 2007
Locatie: Belgie !!!!
Berichten: 1.219
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
Ik vraag me daarentegen echt af waarom jij slechts in staat bent om in erbarmelijk Nederlands te typen. Alweer een wandelende stereotypering van een moslimjongere. Hoe willen jullie ooit serieus genomen worden?

oei oei ook een groepie ... sorry dat ik je jeugd idool zo door de molen haal hahaha
de naam van de groep waar hij bij speelt alleen al .... soul sister hahaha
__________________
Hoogmoed komt voor de val!
De geschiedenis leert dat elk rijk gedoemd is te verdwijnen.

Divide et impera .... Panem et circenses


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Verschiet dan niet als ze met een blauw oog thuis komen. 97% van de bevolking is geen Moslim.
Hoogmoed is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2008, 07:51   #13
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoogmoed Bekijk bericht
oei oei ook een groepie ... sorry dat ik je jeugd idool zo door de molen haal hahaha
de naam van de groep waar hij bij speelt alleen al .... soul sister hahaha

Ik mag vermoeden dat je dus geen flauw idee hebt van de studies die Leyers gemaakt heeft?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2008, 08:30   #14
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

De oorlog in Iraq en de intensificatie van de moordpolitiek van Israël tegen het Palestijnse volk worden beide voltrokken met de medeplichtigheid van Europa. Ook door België reist Amerikaans oorlogsmateriaal. Het is dus Europa die de oorlog heeft verklaard aan de Arabische wereld, niet omgekeerd.

In die context moet men natuurlijk negatieve reacties verwachten. Met religie heeft dat allemaal niets te maken. De islamofobie is slechts de legitimatie ex post van deze oorlogspolitiek.

Laatst gewijzigd door Kallikles : 27 april 2008 om 08:33.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2008, 08:46   #15
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Kallikles je maakt een enorme fout in je redenering!
De 'Westerse wereld' is geen ideologisch geheel, en Europa heeft nergens de oorlog verklaard aan de Arabische wereld.
Europa hoeft dan ook in geen enkele context negatieve reacties te verwachten. En mochten die er al komen, zoals de aanslagen in steden (Londen en Madrid) is de oorzaak te zoeken in het fanatisme zoals jij dit hier laat zien; wie niet onvoorwaardelijk moslims steunt is de vijand? En dat geeft het recht om ' negatieve' reacties goed te keuren?

Die houding waartoe ik u nu even ook reken heeft alles te maken met islam, die u voorschrijft onvoorwaardelijk uw' broeders' te steunen en iedereen die dit niet doet als de vijand te zien.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2008, 11:57   #16
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Kallikles je maakt een enorme fout in je redenering!
De 'Westerse wereld' is geen ideologisch geheel, en Europa heeft nergens de oorlog verklaard aan de Arabische wereld.
Europa hoeft dan ook in geen enkele context negatieve reacties te verwachten.
Zoals ik reeds zei, is Europa (ook België, Frankrijk en Duitsland) medeplichtig aan de aanvalsoorlog aangezien men vrije doortocht geeft voor troepen en oorlogsmateriaal.

Citaat:
En mochten die er al komen, zoals de aanslagen in steden (Londen en Madrid) is de oorzaak te zoeken in het fanatisme zoals jij dit hier laat zien; wie niet onvoorwaardelijk moslims steunt is de vijand? En dat geeft het recht om ' negatieve' reacties goed te keuren?
De aanslagen zijn het werk van groepen die destijds werden opgericht door de CIA en bevriende Arabische regimes om hun vuile oorlog tegen Arabisch nationalisme en communisme uit te voeren. Ik had graag jouw verontwaardiging iets eerder gehoord, toen deze CIA-vazallen 100.000 mensen in Algerije uitmoordden en ondertussen hun politiek hoofdkwartier in Londen behielden, onder de hoge bescherming van Her Majesty's regering...

Citaat:
Die houding waartoe ik u nu even ook reken heeft alles te maken met islam, die u voorschrijft onvoorwaardelijk uw' broeders' te steunen en iedereen die dit niet doet als de vijand te zien.
Islam? Ik ben de enige consequente atheist op dit forum! Alleen ik wijs met Zarathustra zowel het christendom als de moderne Götzen die uiteindelijk op het zelfde neerkomen volledig af!
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2008, 12:04   #17
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Dus vanwege de 'vrije doortocht' moeten we ons voorbereiden op negatieve reacties?
Van wie volgens u?
En weet u niet dat de CIA Amerikanen en geen Europeanen zijn?
Hiermee bewijst u slechts wat ik zeg ;voor u is 'Westerse ideologie' een geheel en ziet u geen verschil tussen Europse en Amerikaanse standpunten.

Wijst u ook de islam af of geldt uw verontwaardiging vooral het christendom?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2008, 13:06   #18
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dus vanwege de 'vrije doortocht' moeten we ons voorbereiden op negatieve reacties?
Van wie volgens u?
Als je de aanvalsoorlog tegen een volk ondersteunt, zal je bij dit volk niet zo gastvrij ontvangen worden... Tijdens WO II werden de Japanners in de VS ook niet zo leuk behandeld...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
En weet u niet dat de CIA Amerikanen en geen Europeanen zijn?
De Britten zijn dan weer wel Europeanen. De Europeanen hebben ook de vuile oorlog van de jihadi´s in Afghanistan gesteund, hebben zelfs de Olympische Spelen in Moskou geboycot uit steun voor het moslimfundamentalistische terrorisme tegen de seculiere regering van Afghanistan en haar bondgenoot de Sovjet-Unie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Hiermee bewijst u slechts wat ik zeg ;voor u is 'Westerse ideologie' een geheel en ziet u geen verschil tussen Europse en Amerikaanse standpunten.
Ik heb het niet over ideologie, ik heb het over mensenlevens die elke dag opnieuw worden vernietigd door het imperialisme in Afghanistan, in Iraq, in Palestina. Je beweert je druk te maken over vrouwenrechten, Alice, maar je stilte is oorverdovend als het gaat om de verkrachtingen door Europese en Amerikaanse bezettingssoldaten. Of gelden vrouwenrechten alleen voor vrouwen uit de white middle class die hun kids gaan halen in hun 4x4 en het een beetje beu zijn dat meneer de echtgenoot zestig uur per week werk en nooit tijd maakt voor zijn familie?

Citaat:
Wijst u ook de islam af of geldt uw verontwaardiging vooral het christendom?
Ik wijs elk monotheisme als des duivels af...
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2008, 13:35   #19
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Dus voor u is een trein met materiaal of een vrachtwagen die een land doorkruist gelijk aan steun voor een oorlog waar dit materiaal voor dient?
Britten zijn Europeanen maar dat maakt de CIA nog niet tot een Europese instelling.
Ik dacht dat Rusland de oorlog in afghanistan had gesteund met de levering van wapens?
Ik keur geen enkele ideologie goed die als basis dient voor het vernietigen van levens; waar ook ter wereld en u bent volkomen fout als u denkt dat ik geweld op vrouwen waar ook ter wereld zou goedkeuren.
Vrouwenrechten gelden voor alle vrouwen ongeacht wat ideologie voorschrijft en ik meen dat wat dit betreft mijn standpunt duidelijk genoeg is dus waar uw tirade vandaan komt kan ik niet beoordelen; in ieder geval niet uit enige objectiviteit tegenover mijn mening.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2008, 15:08   #20
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dus voor u is een trein met materiaal of een vrachtwagen die een land doorkruist gelijk aan steun voor een oorlog waar dit materiaal voor dient?
Het gaat niet alleen over materiaal, maar ook over troepen. Maar uiteraard. Dat staat ook in het internationaal recht, hoor. Als België tijdens W.O. II de Duitsers de vrije doortocht had gegeven, dan hadden Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk dit terecht als een oorlogsverklaring gezien.

Citaat:
Britten zijn Europeanen maar dat maakt de CIA nog niet tot een Europese instelling.
Ik heb nooit gezegd dat de CIA een Europese instelling was, alleen dat de Europese landen de Amerikaanse politiek t.o.v. de jihadi's in Afghanistan hebben ondersteund.

Citaat:
Ik dacht dat Rusland de oorlog in afghanistan had gesteund met de levering van wapens?
We hebben het hier over de oorlog tussen de communistische regering van Afghanistan en de jihadi's, tussen 1979 en 1989/1991.

Citaat:
Ik keur geen enkele ideologie goed die als basis dient voor het vernietigen van levens; waar ook ter wereld en u bent volkomen fout als u denkt dat ik geweld op vrouwen waar ook ter wereld zou goedkeuren.
Vrouwenrechten gelden voor alle vrouwen ongeacht wat ideologie voorschrijft en ik meen dat wat dit betreft mijn standpunt duidelijk genoeg is dus waar uw tirade vandaan komt kan ik niet beoordelen; in ieder geval niet uit enige objectiviteit tegenover mijn mening.
Dus u keurt de aanvalsoorlog in Afghanistan, Iraq, Palestina af en protesteert tegen de Europese regeringen die hierin medeplichtig zijn? In dat geval: een welgemeend 'proficiat', want u gaat in tegen de heersende propaganda. Op deze basis is een sereen debat over trans-mediterrane verzoening en de verantwoordelijkheid van beide kampen mogelijk.

Laatst gewijzigd door Kallikles : 27 april 2008 om 15:18.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be