Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 januari 2017, 21:02   #1
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard De 7 demonen van Magdalena

Het Evangelie van Lucas vertelt dat er zeven demonen van haar uitgegaan waren. Dat is speciaal voor Lucas. Sommigen menen dat Lucas het heeft toegevoegd om Maria Magdalena in diskrediet te brengen. Ze was blijkbaar niet goed snik. Of Lucas zou het toegevoegd hebben, om te benadrukken dat Maria Magdalena en de andere vrouwen Jezus uit dankbaarheid volgden terwijl de 12 mannen door Jezus speciaal tot navolging geroepen zouden zijn.
Anderen zeggen juist dat Lucas met de twaalf in Jezus gevolg verwijst naar de vroegere 12 stammen van Israël en de bevrijding en het herstel van het huidige volk. Met de genezen vrouwen en in het bijzonder Maria Magdalena zou Lucas willen laten zien dat de komst van het Koninkrijk van God naast de bevrijding van het volk ook volledige genezing van de ziel met zich meebrengt.
Lucas legt zelf niet uit, wat de verlossing van 7 demonen volgens hem precies zou betekenen. Eerst dachten de uitleggers bij de zeven demonen vooral aan zondigheid. Ze zouden staan voor de zeven demonen aan de hoofdzon¬den die de Rooms-katholieke kerk onderscheidt. Trots, hebzucht, gulzigheid, begeerte, luiheid, jaloezie en woede. Waarschijnlijk is het juister om bij demonen aan ziekte te denken: geestelijk, lichamelijk of psychosomatisch. Ik denk dat het het meest passend is om bij het getal zeven te denken aan de Hellenistische voorstelling van de ziel. Die bestond uit zeven delen: voelen, horen, tasten, proeven, zien, spreken en seksueel verlangen.
Die zeven leveren volgens de Hellenistische visie een verwarrende hoeveelheid aan indrukken en prikkels op die in toom gehouden moeten worden door het leidende deel van de ziel, het inzicht. Voor vrouwen is dat volgens de Hellenistische gedachte een zwaar karwei, want zij zijn van nature geneigd om zich juist te laten leiden door de zinnelijke ziel, door de prikkels die ze krijgen en de indrukken die ze opdoen.
Dat uit Maria Magdalena zeven demonen zouden zijn uitgegaan, wil dan zeggen dat zij dankzij Jezus geen speelbal meer was van haar prikkels en indrukken. Dankzij hem kon zij ze de baas.

Bron
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2017, 07:40   #2
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.747
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Het Evangelie van Lucas vertelt dat er zeven demonen van haar uitgegaan waren. Dat is speciaal voor Lucas. Sommigen menen dat Lucas het heeft toegevoegd om Maria Magdalena in diskrediet te brengen. Ze was blijkbaar niet goed snik. Of Lucas zou het toegevoegd hebben, om te benadrukken dat Maria Magdalena en de andere vrouwen Jezus uit dankbaarheid volgden terwijl de 12 mannen door Jezus speciaal tot navolging geroepen zouden zijn.
Zoals bekend moge zijn komt de vrouw er in de patriarchale bijbel er meestal slecht vanaf.

Citaat:
Anderen zeggen juist dat Lucas met de twaalf in Jezus gevolg verwijst naar de vroegere 12 stammen van Israël en de bevrijding en het herstel van het huidige volk. Met de genezen vrouwen en in het bijzonder Maria Magdalena zou Lucas willen laten zien dat de komst van het Koninkrijk van God naast de bevrijding van het volk ook volledige genezing van de ziel met zich meebrengt.
De liefde betreft dan ook de ziel, terwijl Jezus aan de manlijke geest van het denken nog niet toe is, zodat de Joden Jezus dan ook niet hebben willen geloven.
Citaat:
Lucas legt zelf niet uit, wat de verlossing van 7 demonen volgens hem precies zou betekenen. Eerst dachten de uitleggers bij de zeven demonen vooral aan zondigheid. Ze zouden staan voor de zeven demonen aan de hoofdzon¬den die de Rooms-katholieke kerk onderscheidt. Trots, hebzucht, gulzigheid, begeerte, luiheid, jaloezie en woede. Waarschijnlijk is het juister om bij demonen aan ziekte te denken: geestelijk, lichamelijk of psychosomatisch. Ik denk dat het het meest passend is om bij het getal zeven te denken aan de Hellenistische voorstelling van de ziel. Die bestond uit zeven delen: voelen, horen, tasten, proeven, zien, spreken en seksueel verlangen.
Hier ontbreekt de reuk als deel van de 5 zintuigen met denken (spreken van de geest) en voelen (de ziel) tot 7 en met de begeerte zouden het er dan 8 moeten zijn.

Verder staat 7 ook voor de 7 ontwikkelingsfasen in het menselijke leven (de zeven reizen van Sindbad de Zeeman), en ook dat de ziel volgens de gnostiek langs de 7 hemellichamen moet gaan om tot de hemel te kunnen komen.
In de volgorde van de maan, venus, mercurius, zon, mars, jupiter en saturnus.

Verder ontbreekt hier de meest essentiële zonde dat Maria Magdalena mogelijkerwijs een hoer geweest zou kunnen zijn.
En mijns inziens mogelijkerwijs dezelfde vrouw als de zondares in Lucas 7:36-50, die Jezus de voeten met haar tranen wast en met olie inwrijft.
Ja, misschien zelfs dezelfde is als de overspelige vrouw uit Johannes 8:7, en van een en dezelfde vrouw drie gebeurtenissen zijn gemaakt.


Citaat:
Die zeven leveren volgens de Hellenistische visie een verwarrende hoeveelheid aan indrukken en prikkels op die in toom gehouden moeten worden door het leidende deel van de ziel, het inzicht.
Dat is niet de ziel, maar de geest.
Citaat:
Voor vrouwen is dat volgens de Hellenistische gedachte een zwaar karwei, want zij zijn van nature geneigd om zich juist te laten leiden door de zinnelijke ziel, door de prikkels die ze krijgen en de indrukken die ze opdoen.
Wat hier vergeten wordt is dat juist de man lijdt aan de seksuele begeerte en dat de vrouw daarin juist de man de baas is.


Citaat:

Dat uit Maria Magdalena zeven demonen zouden zijn uitgegaan, wil dan zeggen dat zij dankzij Jezus geen speelbal meer was van haar prikkels en indrukken. Dankzij hem kon zij ze de baas.

Bron
Het is precies andersom: als het om de Liefde gaat is de vrouw de man de baas.
De man is echter de vrouw de baas als het om het geestelijke denken gaat, zoals met name in de filosofie, de wetenschap en de theologie.
En dat geestelijke denken komt in Jezus nog nauwelijks tot uitdrukking, want zijn liefdesleer is slechts beperkt tot broederliefde en ook nog dikke haat als iedereen eeuwig moet branden die niet in Hem gelooft.
En zijn moeder Maria in deze eigenlijk beter is en daarom terecht door de katholieke kerk wordt vereerd.

__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2017, 08:05   #3
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Maar begrijp je hoe toepasbaar die tekst op mij is?
Hoe ik via Jezus' wandel mijn "demonen" ook beter kan (bege)leiden?

Magdalena was geen hoer maar een volwaardige discipel van Jezus. Wellicht zijn vrouw.
Ze is door de Paus in ere hersteld en is nu een heilige. 22 juli is haar feestdag.
Het was ook de eerste persoon die Jezus zag toen Hij uit de dood opstond.

http://www.demorgen.be/nieuws/paus-h...-ere-b67413c9/

Laatst gewijzigd door Peche : 27 januari 2017 om 08:06.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2017, 08:17   #4
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.747
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Maar begrijp je hoe toepasbaar die tekst op mij is?
Hoe ik via Jezus' wandel mijn "demonen" ook beter kan (bege)leiden?
Nu, dat hebben de christenen al 2000 jaar geprobeerd en ze zijn even zondig gebleven.
Citaat:
Magdalena was geen hoer maar een volwaardige discipel van Jezus. Wellicht zijn vrouw.
Ik ben er niet bij geweest en dat ze een hoer was, dat vind ik veel beter omdat het dramatischer is en meer inhoud geeft aan het Jezus verhaal.
Citaat:
Ze is door de Paus in ere hersteld en is nu een heilige. 22 juli is haar feestdag.
De kerk loopt nu eenmaal achter de feiten aan, dus ik voorspel dat straks, over laten we zeggen: 1000 jaar ook mijn atoomtheorie eindelijk zal worden erkend.
Citaat:
Het was ook de eerste persoon die Jezus zag toen Hij uit de dood opstond.
Mooi.
Ze dacht dat hij de grafmaker was (niet de tuinman) die ook de tuin van het graf verzorgt.
Nu moet de Paus nog ontdekken dat hij ook zelf een vrouw zou moeten beminnen (zoals ook Jezus heeft gedaan met vele vrouwen om Hem heen).
Maar tot het zover is. dat zal nog wel even duren.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2017, 08:22   #5
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Maar de essentie is haar psychosomatische aandoening. Dat maakt haar toch bijzonderder dan andere apostelen. Men verketterd het, maar wat als het gaven zijn?
In de bijbel lezen we veel verhalen van mensen die magie bedrijven, zodra ze deze "demonen" verdrijven zijn ze niet meer in staat magie te doen.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2017, 08:40   #6
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.747
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Maar begrijp je hoe toepasbaar die tekst op mij is?
Hoe ik via Jezus' wandel mijn "demonen" ook beter kan (bege)leiden?
Ik heb het gemerkt, vandaar dat je een atoombom op het Midden Oosten wilde gooien om in een klap van al je demonen af te zijn.

__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2017, 08:41   #7
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Ik heb het gemerkt, vandaar dat je een atoombom op het Midden Oosten wilde gooien om in een klap van al je demonen af te zijn.

Ik herinner mij dat echter niet meer. Ik werd op een blauwe ochtend wakker en dat stond daar allemaal geschreven.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2017, 08:41   #8
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Maar begrijp je hoe toepasbaar die tekst op mij is?
Hoe ik via Jezus' wandel mijn "demonen" ook beter kan (bege)leiden?

Magdalena was geen hoer maar een volwaardige discipel van Jezus. Wellicht zijn vrouw.
Ze is door de Paus in ere hersteld en is nu een heilige. 22 juli is haar feestdag.
Het was ook de eerste persoon die Jezus zag toen Hij uit de dood opstond.

http://www.demorgen.be/nieuws/paus-h...-ere-b67413c9/
ha vorig jaar dacht DM nog dat Fransiscus hiermee de weg vrij maakte voor vrouwen binnen de kerk ... ondertussen ook alweer achterhaald en ijdele hoop gebleken
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2017, 08:42   #9
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Maar de essentie is haar psychosomatische aandoening. Dat maakt haar toch bijzonderder dan andere apostelen. Men verketterd het, maar wat als het gaven zijn?
In de bijbel lezen we veel verhalen van mensen die magie bedrijven, zodra ze deze "demonen" verdrijven zijn ze niet meer in staat magie te doen.
minder tijd in heilige boeken doorbrengen, en meer doen in t huishouden.

je zal zien dat uw lief haar demonen daar op slag vrolijker en gewilliger gaan van worden.

Laatst gewijzigd door Anna List : 27 januari 2017 om 08:43.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2017, 08:43   #10
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.747
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Maar de essentie is haar psychosomatische aandoening.
En die was?
Dat ze magie bedreef?
Citaat:
Dat maakt haar toch bijzonderder dan andere apostelen. Men verketterd het, maar wat als het gaven zijn?
In de bijbel lezen we veel verhalen van mensen die magie bedrijven, zodra ze deze "demonen" verdrijven zijn ze niet meer in staat magie te doen.
Dat is dus slecht.

Was Jezus dan ook geen magiër? Een grote tovenaar?

Is bidden ook geen vorm van magie?

Kortom: wat is dan magie precies?
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2017, 08:44   #11
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.747
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
minder tijd in heilige boeken doorbrengen, en meer doen in t huishouden.

je zal zien dat uw lief haar demonen daar op slag vrolijker en gewilliger gaan van worden.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2017, 08:46   #12
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ha vorig jaar dacht DM nog dat Fransiscus hiermee de weg vrij maakte voor vrouwen binnen de kerk ... ondertussen ook alweer achterhaald en ijdele hoop gebleken
Maar er is geen kerk nodig om de Heere Christus te vereren.
De paus is een vertegenwoordiger van het Petrus evangelie.
Petrus was jaloers op Magdalena en ging veel in discussie met de Heere.

Daarom zit de paus op een stoel waar het kruis omgedraaid is, om Petrus te gedenken die omgekeerd gekruisigd is.

Jezus waarschuwde ons voor kerkleiders, de mensen die in zijn naam zouden prediken.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2017, 08:47   #13
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Maar er is geen kerk nodig om de Heere Christus te vereren.
De paus is een vertegenwoordiger van het Petrus evangelie.
Petrus was jaloers op Magdalena en ging veel in discussie met de Heere.

Daarom zit de paus op een stoel waar het kruis omgedraaid is, om Petrus te gedenken die omgekeerd gekruisigd is.

Jezus waarschuwde ons voor kerkleiders, de mensen die in zijn naam zouden prediken.
ik heb geen kerk, noch religie nodig om te weten wat goed en kwaad is.

ik weet wel dat de achterstelling van vrouwen in de RKK gewoon het kwaad is.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2017, 08:47   #14
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
En die was?
Dat ze magie bedreef?
Dat is dus slecht.

Was Jezus dan ook geen magiër? Een grote tovenaar?

Is bidden ook geen vorm van magie?

Kortom: wat is dan magie precies?
Zoals in de toekomst kijken.
Precies dat dacht ik ook. Dat wordt verboden in de bijbel, maar wat zijn profeten dan? Als een profeet niets magisch doet wordt hij niet geloofd en gestenigd.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2017, 08:48   #15
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.747
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Ik herinner mij dat echter niet meer. Ik werd op een blauwe ochtend wakker en dat stond daar allemaal geschreven.
Zo zie je maar wat er gebeurt als je in Jezus gelooft...

De kerk kan zich ook niet meer herinneren vroeger vele vrouwen als heks te hebben verbrand.

En ook de Kruistochten blijkbaar niet meer, want nu worden plotseling de islamitische vluchtelingen met liefde binnen gehaald.

Nog even en de kerk kan zichzelf helemaal niet meer herinneren ooit te hebben bestaan....
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2017, 08:48   #16
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik heb geen kerk, noch religie nodig om te weten wat goed en kwaad is.

ik weet wel dat de achterstelling van vrouwen in de RKK gewoon het kwaad is.
Ik heb een bijbel nodig om te weten wat de regels van het spel zijn.
De wet voldoet simpelweg niet meer.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2017, 08:49   #17
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Zoals in de toekomst kijken.
Precies dat dacht ik ook. Dat wordt verboden in de bijbel, maar wat zijn profeten dan? Als een profeet niets magisch doet wordt hij niet geloofd en gestenigd.
echt waar hoor Peche, ik denk dat t voor u raadzamer en heilzamer zou zijn, mocht ge uw heiligheid zoeken in alledaagse aardse zaken, werk, kuisen, uw huis onderhouden ... proberen kompleet zen zijn in bezigheden van uw handen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2017, 08:50   #18
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
echt waar hoor Peche, ik denk dat t voor u raadzamer en heilzamer zou zijn, mocht ge uw heiligheid zoeken in alledaagse aardse zaken, werk, kuisen, uw huis onderhouden ... proberen kompleet zen zijn in bezigheden van uw handen.
Ik ga mij compleet maken op het astrale gozer.

Het aards alledaags leven is des duivels.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2017, 08:50   #19
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Ik heb een bijbel nodig om te weten wat de regels van het spel zijn.
De wet voldoet simpelweg niet meer.
ik heb daar ook geen wetten voor nodig.

weten wat goed is en wat kwaad is, komt uit je innerlijk.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2017, 08:51   #20
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.747
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Zoals in de toekomst kijken.
Precies dat dacht ik ook. Dat wordt verboden in de bijbel, maar wat zijn profeten dan? Als een profeet niets magisch doet wordt hij niet geloofd en gestenigd.
Zo is, dus de profeten waren ook zelf magiërs.
Ze haalden allerlei toverkunsten uit, maar dan natuurlijk onder het mom dat God het allemaal deed en had geopenbaard.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be