Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

 
 
Discussietools
Oud 16 januari 2008, 09:04   #261
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Citaat:
Uiteraard kan die ' één nationale kieskring'-piste enkel aanvaard worden als die pariteit wordt afgeschaft.
Ik heb al veel gehoord over de invoering van één nationale kieskring maar nog geen woord over de afschaffing van de pariteit.
Jij wel?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 16 januari 2008, 09:07   #262
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
(+ waarom wonen er zo veel Franstaligen: omdat de Vlaamse verkavelaars en IMMO-maatschappijen de hoogste prjis wilden en de franstaligen bereid waren die te betalen (zoek a.u.b. de oorzaak bij de echte boosdoeners: de op geld beluste Vlamingen) - moet men achteraf niet komen janken hé.
Het probleem is dat die Franstaligen eenmaal in de meerderheid , de taalaanhorigheid van hun gemeente willen aanvechten, maw territoriale expansie nastreven.
Zij gedragen zich als imperialisten , kolonisators.
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline  
Oud 16 januari 2008, 09:25   #263
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
Geef a.u.b. 1 rationeel (en ik zeg wel RATIONEEL) argument tegen een nationale kieskring! Jullie denken altijd en UITSLUITEND aan de Brusselse randgemeenten. Al eens gedacht aan het ontelbare Vlamingen die in Wallonië wonen-> en dat zijn er VEEL: wel, die kunnen dan ook op Vlamingen stemmen (wat ze nu niet kunnen): - ik woon op de taalgrens, ja, wel, in de Waalse randgemeenten hier bestaan de inwoners uit 1/4 Vlamingen, in de winkels, in de garages enz. spreekt men vlaams - maar die mensen maken er nooit een probleem van.
Uit eigen ervaring moet ik dat weerleggen. Schoonfamilie van me woont in Wallonië - net over de taalgrens - en het is zeker niet zo dat de middenstand daar tweetalig is, integendeel.

Daarnaast is er inderdaad niets tegen een landelijke kieskring als die past bij een bestuur dat ook daadwerkelijk landelijk is en de gegevenheid ervan respecteert. Dit betekent dan ook dat de landelijke evenwichten gaan werken. Hierdoor moet de pariteit verdwijnen op alle vlakken. Bijgevolg komt er een Vlaamse meerderheid in het parlement, in de regering, in de instellingen, enz. Gedaan dan ook met de alarmprocedures die een inbreuk vormen op dat landelijk evenwicht. Dus, ja aan een landelijke kieskring maar dan wel als alle landelijke elementen tenvolle een rol kunnen spelen. Neen echter aan een landelijke kieskring waarbij het geheel verminkt is (en dat is nu het geval wanneer men binnen het huidige kader een dergelijke kiesomschrijving zou invoeren).
Jan van den Berghe is offline  
Oud 16 januari 2008, 13:23   #264
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 22 augustus 2007
Berichten: 2.296
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik heb al veel gehoord over de invoering van één nationale kieskring maar nog geen woord over de afschaffing van de pariteit.
Jij wel?
Die afschaffing zit er niet zo gauw aan te komen, me dunkt! Een democratische meerderheid die zomaar beslissingen zou kunnen nemen... Nu niet overdrijven ook niet hé!
den ambetantsten is offline  
Oud 16 januari 2008, 16:22   #265
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Het valt altijd weer op hoe de voorstanders van een federale kieskring dichtklappen vanaf het ogenblik dat ze de logische voorwaarden te horen krijgen. Ik snap gewoon niet dat die voorstanders zo happig zijn om de democratie, die toch al zo zwaar verkracht werd in dit land, steeds groter geweld aan te doen.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 16 januari 2008 om 16:25.
Knuppel is offline  
Oud 16 januari 2008, 16:45   #266
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 22 augustus 2007
Berichten: 2.296
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Het valt altijd weer op hoe de voorstanders van een federale kieskring dichtklappen vanaf het ogenblik dat ze de logische voorwaarden te horen krijgen. Ik snap gewoon niet dat die voorstanders zo happig zijn om de democratie, die toch al zo zwaar verkracht werd in dit land, steeds groter geweld aan te doen.
Wat mij al meermaals is opgevallen - ik spreek nu uit persoonlijke ervaring, helaas -, is hoezeer zelfverklaarde democraten schrik hebben van echte democratie. In het beste geval wordt democratie door hen ervaren als een noodzakelijk kwaad! In het beste geval! Let wel, ik heb het dan niet over Blokkers, Belangers of ander ondemocratisch "gespuis" maar echte, zelfverklaarde democraten. Kijk maar eens hoeveel problemen de sp.a onlangs (en andere partijen binnenkort) nog had met de verkiezing van een nieuwe voorzitter...
den ambetantsten is offline  
Oud 16 januari 2008, 17:06   #267
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den ambetantsten Bekijk bericht
Wat mij al meermaals is opgevallen - ik spreek nu uit persoonlijke ervaring, helaas -, is hoezeer zelfverklaarde democraten schrik hebben van echte democratie. In het beste geval wordt democratie door hen ervaren als een noodzakelijk kwaad! In het beste geval! Let wel, ik heb het dan niet over Blokkers, Belangers of ander ondemocratisch "gespuis" maar echte, zelfverklaarde democraten. Kijk maar eens hoeveel problemen de sp.a onlangs (en andere partijen binnenkort) nog had met de verkiezing van een nieuwe voorzitter...
giserke is offline  
Oud 16 januari 2008, 19:59   #268
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
Geef a.u.b. 1 rationeel (en ik zeg wel RATIONEEL) argument tegen een nationale kieskring! Jullie denken altijd en UITSLUITEND aan de Brusselse randgemeenten. Al eens gedacht aan het ontelbare Vlamingen die in Wallonië wonen-> en dat zijn er VEEL: wel, die kunnen dan ook op Vlamingen stemmen (wat ze nu niet kunnen): - ik woon op de taalgrens, ja, wel, in de Waalse randgemeenten hier bestaan de inwoners uit 1/4 Vlamingen, in de winkels, in de garages enz. spreekt men vlaams - maar die mensen maken er nooit een probleem van. Maar waarom zouden zij niet op Vlamingen kunnen stemmen - vergeet BHV - dat is TOTAAL iets apart dat niets met Vlaanderen of Wallonië te zien heeft (+ waarom wonen er zo veel Franstaligen: omdat de Vlaamse verkavelaars en IMMO-maatschappijen de hoogste prjis wilden en de franstaligen bereid waren die te betalen (zoek a.u.b. de oorzaak bij de echte boosdoeners: de op geld beluste Vlamingen) - moet men achteraf niet komen janken hé.
Alhoewel er enkele tientallen rationele argumenten zijn tegen een federale kieskring, heb ik aan geen enkele van hen een boodschap.
Mijn boodschap is immers een politiek argument. Mijn politieke overtuiging en keuze is: Wallonië en Vlaanderen, broederlijk en onafhankelijk naast mekaar en naast andere leden, in een Verenigde Staten van Europa.

(en zodra zij en wij onafhankelijk zijn, kunnen zij die "bij de andere wonen" evengoed stemmen zoals nu Vlamingen en Walen die in Frankrijk, Duitsland, Nederland of Luksemburg wonen, via hun ambassade ....)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 16 januari 2008, 20:23   #269
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Citaat:
(+ waarom wonen er zo veel Franstaligen: omdat de Vlaamse verkavelaars en IMMO-maatschappijen de hoogste prjis wilden en de franstaligen bereid waren die te betalen (zoek a.u.b. de oorzaak bij de echte boosdoeners: de op geld beluste Vlamingen) - moet men achteraf niet komen janken hé.
En is het ook de schuld van die op geld beluste Vlamingen dat de Franstaligen die hun eigendommen kopen geen Nederlands willen leren als ze in Vlaanderen komen wonen? Of dat de Franstaligen op die manier de Vlaamse rand verfransen en daarna het land opeisten om nooit de taal te hoeven leren van het volk waartussen ze zich kwamen vestigen?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 16 januari 2008 om 20:23.
Knuppel is offline  
Oud 17 januari 2008, 02:50   #270
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
U onderschat de kracht van 'alternatieve media', als daar zijn Internet, de 'vrije radio's', de 'underground press' ofte 'samizdat' en last but not least 'Radio Trottoir'.
neen, u onderschat die kracht.
Pelgrim is offline  
Oud 17 januari 2008, 06:58   #271
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.407
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik heb al veel gehoord over de invoering van één nationale kieskring maar nog geen woord over de afschaffing van de pariteit.
Jij wel?
Helaas niet, neen.

Wantrouwen is in dezen dus ten zeerste aangeraden.

En propaganda tégen de 'pariteit' evenzeer, natuurlijk.

Een nationale kieskring zie ik echter wel zitten.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is nu online  
Oud 17 januari 2008, 07:25   #272
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Dan is het simpel, hé djimi, zolang er geen afschaffing van de pariteit beoogd wordt verzet ik me ook tegen een nationale kieskring.
Jammer genoeg weten we nu al dat er met de tegenstanders geen rekening zal worden gehouden en dat de Franstaligen in de toekomst nog meer bevoordeeld zullen worden dan ze al waren.
Belgique zal overeind gehouden worden. Eender hoe. Ook al moet daar de democratie steeds erger voor verkracht worden.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 17 januari 2008 om 07:54.
Knuppel is offline  
Oud 17 januari 2008, 22:23   #273
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
En is het ook de schuld van die op geld beluste Vlamingen dat de Franstaligen die hun eigendommen kopen geen Nederlands willen leren als ze in Vlaanderen komen wonen? Of dat de Franstaligen op die manier de Vlaamse rand verfransen en daarna het land opeisten om nooit de taal te hoeven leren van het volk waartussen ze zich kwamen vestigen?
Toen ik het besluit had genomen om ooit naar Italië te gaan wonen heb ik eerst avondschool Italiaans gaan volgen om de basis te verwerven, de rest komt stelselmatig door het gebruik. Niemand die er een bezwaar van maakt als je de taal niet onberispelijk spreekt, als de wil er maar is.

Hier in België woon ik aan de kust waar veel Franstalige verblijven/woonachtig zijn. Het grootste deel onder hen vertikt het zelfs om nog maar te begroeten in het Nederlands. Nu gaan ze me toch niet vertellen dat ze te dom zijn om “goede dag” te kunnen leren zeggen hè. Puur moetwilligheid.

In Wallonië moet de Vlaming zich aanpassen aan de Franstalige en in Vlaanderen moet, blijkbaar ook de Vlaming zich aanpassen aan de Franstalige. Straks vinden ze nog dat Oostende ook moet bijgevoegd worden bij Wallonië omdat er daar ook zoveel Franstalige wonen.
Garry is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be