Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 oktober 2008, 10:16   #1
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard The virgin Mary

Virgin?

Dat is een loze bewering.

Want nooit gecontroleerd.

Bovendien heeft ze een kind gebaard.

Dat stemt tot nadenken .
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 10:47   #2
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Ik zie er al naar uit, naar die er nog in geloven met hun houding "wij hoeven dit niet te pikken".
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 10:58   #3
Tommm
Minister-President
 
Tommm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juni 2007
Berichten: 4.574
Standaard

__________________
NVA= Niet Veel Avance
Tommm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 13:31   #4
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Virgin?

Dat is een loze bewering.

Want nooit gecontroleerd.

Bovendien heeft ze een kind gebaard.

Dat stemt tot nadenken .
Mij interesseert meer de vraag hoe het zover gekomen is om Maria maagd te 'verklaren'. Wat was/is de functie van dit geloof? Is dit een 'dogma' en waarom? Hoe kijken hedendaagse Christenen tegen dit geloof aan? Hoe kijkt de kerk tegen ontkenning of het uiten van twijfel aan?

De discussie of Maria nu maagd was of niet lijkt me een beetje een oeverloze welles nietes uitwisseling. Object is niet voor onderzoek ter beschikking.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 13:55   #5
Uh-Huh
Banneling
 
 
Uh-Huh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2006
Locatie: "A"
Berichten: 7.491
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Mij interesseert meer de vraag hoe het zover gekomen is om Maria maagd te 'verklaren'. Wat was/is de functie van dit geloof? Is dit een 'dogma' en waarom? Hoe kijken hedendaagse Christenen tegen dit geloof aan? Hoe kijkt de kerk tegen ontkenning of het uiten van twijfel aan?
Wel, het is niet enkel het christendom dat Maria een maagd verklaart. Een andere wereldgodsdienst, nl. de islam, verklaart haar ook maagd op basis van hetgeen door God aan Mohamed zou zijn overgeleverd:

"En toen de engelen zeiden: ' O Maria, God heeft jou uitverkoren en je rein gemaakt en Hij heeft jou uitverkoren boven de vrouwen van de wereldbewoners. O Maria, wees jouw Heer onderdanig en buig je eerbiedig voor Hem neer (in gebed) en buig met de buigenden' ... Toen de engelen zeiden: 'O Maria, God kondigt jou een woord van Hem aan, wiens naam zal zijn de Messias, Jezus zoon van Maria. Hij zal in het tegenwoordige leven en in het hiernamaals in hoog aanzien staan en behoren tot hen die in de nabijheid [van God] zijn. Als kind en als volwassene zal hij tot de mensen spreken en hij zal een van de rechtschapenen zijn'. Zij zei 'Mijn Heer, hoe zou ik een kind krijgen, terwijl geen mens mij aangeraakt heeft.' Hij zei: 'Zo is het. God schept wat Hij wil. Wanneer Hij iets beslist, dan zegt Hij er slechts tegen: "Wees! en het is." En God zal hem het Boek, de Wijsheid, de Taura (de Wet) en de Bijbel onderwijzen. ' (Koran 3:42-48)

In de koran wordt er zelfs een heel hoofdstuk aan Maria geweid.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 13:57   #6
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Mij interesseert meer de vraag hoe het zover gekomen is om Maria maagd te 'verklaren'. Wat was/is de functie van dit geloof? Is dit een 'dogma' en waarom? Hoe kijken hedendaagse Christenen tegen dit geloof aan? Hoe kijkt de kerk tegen ontkenning of het uiten van twijfel aan?

De discussie of Maria nu maagd was of niet lijkt me een beetje een oeverloze welles nietes uitwisseling. Object is niet voor onderzoek ter beschikking.
Maria had meerdere kinderen, èèn van Jezus zijn broers was Bischop van Judea.

Hoe het zo ver is gekomen dat ze als maagd beschouwd wordt hebben we te danken aan de vervalsing van het evangelie, aan de vergoddelijking van Jezus.
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 14:02   #7
Uh-Huh
Banneling
 
 
Uh-Huh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2006
Locatie: "A"
Berichten: 7.491
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Maria had meerdere kinderen, èèn van Jezus zijn broers was Bischop van Judea.

Hoe het zo ver is gekomen dat ze als maagd beschouwd wordt hebben we te danken aan de vervalsing van het evangelie, aan de vergoddelijking van Jezus.
Je kan beweren wat je wil en het evangelie helemaal afbreken maar dan is er ook nog altijd de koran die waakt over de bijbel.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 14:05   #8
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Hoe het zo ver is gekomen dat ze als maagd beschouwd wordt hebben we te danken aan de vervalsing van het evangelie, aan de vergoddelijking van Jezus.
Wat me de vraag doet stellen waarom men het indertijd blijkbaar als een noodzakelijke voorwaarde achte voor de 'goddelijkheid' van Jezus, dat de moeder van Jezus 'maagd' zou moeten zijn. Als God alles kan, dan toch ook wel een ontmaagding veroorzaken.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 14:06   #9
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Wel, het is niet enkel het christendom dat Maria een maagd verklaart. Een andere wereldgodsdienst, nl. de islam, verklaart haar ook maagd op basis van hetgeen door God aan Mohamed zou zijn overgeleverd:

"En toen de engelen zeiden: ' O Maria, God heeft jou uitverkoren en je rein gemaakt en Hij heeft jou uitverkoren boven de vrouwen van de wereldbewoners. O Maria, wees jouw Heer onderdanig en buig je eerbiedig voor Hem neer (in gebed) en buig met de buigenden' ... Toen de engelen zeiden: 'O Maria, God kondigt jou een woord van Hem aan, wiens naam zal zijn de Messias, Jezus zoon van Maria. Hij zal in het tegenwoordige leven en in het hiernamaals in hoog aanzien staan en behoren tot hen die in de nabijheid [van God] zijn. Als kind en als volwassene zal hij tot de mensen spreken en hij zal een van de rechtschapenen zijn'. Zij zei 'Mijn Heer, hoe zou ik een kind krijgen, terwijl geen mens mij aangeraakt heeft.' Hij zei: 'Zo is het. God schept wat Hij wil. Wanneer Hij iets beslist, dan zegt Hij er slechts tegen: "Wees! en het is." En God zal hem het Boek, de Wijsheid, de Taura (de Wet) en de Bijbel onderwijzen. ' (Koran 3:42-48)

In de koran wordt er zelfs een heel hoofdstuk aan Maria geweid.
Interessant. Staat iets gelijkaardigs ook in de bijbel?
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 14:06   #10
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter
 
Fallen Angel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2008
Locatie: 9th circle of Hell
Berichten: 9.025
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Wel, het is niet enkel het christendom dat Maria een maagd verklaart. Een andere wereldgodsdienst, nl. de islam, verklaart haar ook maagd op basis van hetgeen door God aan Mohamed zou zijn overgeleverd:

"En toen de engelen zeiden: ' O Maria, God heeft jou uitverkoren en je rein gemaakt en Hij heeft jou uitverkoren boven de vrouwen van de wereldbewoners. O Maria, wees jouw Heer onderdanig en buig je eerbiedig voor Hem neer (in gebed) en buig met de buigenden' ... Toen de engelen zeiden: 'O Maria, God kondigt jou een woord van Hem aan, wiens naam zal zijn de Messias, Jezus zoon van Maria. Hij zal in het tegenwoordige leven en in het hiernamaals in hoog aanzien staan en behoren tot hen die in de nabijheid [van God] zijn. Als kind en als volwassene zal hij tot de mensen spreken en hij zal een van de rechtschapenen zijn'. Zij zei 'Mijn Heer, hoe zou ik een kind krijgen, terwijl geen mens mij aangeraakt heeft.' Hij zei: 'Zo is het. God schept wat Hij wil. Wanneer Hij iets beslist, dan zegt Hij er slechts tegen: "Wees! en het is." En God zal hem het Boek, de Wijsheid, de Taura (de Wet) en de Bijbel onderwijzen. ' (Koran 3:42-48)

In de koran wordt er zelfs een heel hoofdstuk aan Maria geweid.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Je kan beweren wat je wil en het evangelie helemaal afbreken maar dan is er ook nog altijd de koran die waakt over de bijbel.
Hmmm koran, bijbel en torah zijn allemaal 1 pot nat. Allemaal slechte kopietjes en vertalingen van elkaar.

De koran is de laatste iteratie van een reeks geschriften die gestart zijn in het zoroastrisme.
__________________
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken.
Enkel voor educatieve doeleinden .

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 27 oktober 2008 om 14:10.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 14:09   #11
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Maria had meerdere kinderen, èèn van Jezus zijn broers was Bischop van Judea.
dus de vermeende maagdelijkheid van Maria heeft slechts betrekking op de geboorte van Jezus. Niemand beweert dat ze ook als maagd gestorven is, of wel?

Had Jezus oudere broers of zussen?
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 14:13   #12
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Maria had meerdere kinderen, èèn van Jezus zijn broers was Bischop van Judea.

Hoe het zo ver is gekomen dat ze als maagd beschouwd wordt hebben we te danken aan de vervalsing van het evangelie, aan de vergoddelijking van Jezus.
Inderdaad, Maria was een geleerde godsvruchtige vrouw, Jozef was niet echt een timmerman maar een schriftgeleerde, die een bouwbedrijf bezat, kwestie van een inkomen te hebben, de meeste geleerden en priesters uit die tijd hadden een bedrijf waar ze personeel te werk stelde.
Jezus woonde in Nazareth omdat zijn vader in de buurt een contract had om een nieuw dorp te helpen bouwen.
Jezus en zijn broers werden van zeer jong af, ingewijd in de esoterie en de kabala door Maria.
Jezus werd Boedist en zou Boeda (Sidarta) ontmoet hebben, ook al was die zogenaamd dood, maar omdat de dood een uitvinding van de mensen is bestaat de dood niet, men kan de overgang naar een ander leven maken zonder te sterven. De dood zijn immers de barensweeën naar een nieuw leven.
Jezus wou dat bewijzen door te sterven en weer te keren, wat hij ook gedaan heeft.
Voor geïnteresseerden kan ik u wel enkele zeer interessante boeken aanraden via pm. (kwestie van geen reclame te maken hier).
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 14:14   #13
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter
 
Fallen Angel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2008
Locatie: 9th circle of Hell
Berichten: 9.025
Standaard

Trouwens deze thread bestaat al:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=111036

Plus mijn reactie blijft

http://forum.politics.be/showpost.ph...3&postcount=41
__________________
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken.
Enkel voor educatieve doeleinden .

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 14:17   #14
Visjnu
Minister
 
Visjnu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2006
Berichten: 3.821
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Mij interesseert meer de vraag hoe het zover gekomen is om Maria maagd te 'verklaren'. Wat was/is de functie van dit geloof? Is dit een 'dogma' en waarom? Hoe kijken hedendaagse Christenen tegen dit geloof aan? Hoe kijkt de kerk tegen ontkenning of het uiten van twijfel aan?
Goede vraag. Volgens mij geen en voor mijn geloof hecht ik er dan ook totaal geen belang aan.

De oudste bronnen uit het NT, de brieven van Paulus en het Marcus-evangelie, vermelden het niet. Wel zien we dat de vroege christenen de maagdelijkheid een bijzondere symbolische betekenis geven. Voeg daar de lasterverhalen aan toe over hoe Jezus een bastaardzoon geweest zou zijn en ik kan mij wel inbeelden hoe het idee van Maria als maagd gemakkelijk en snel kon groeien. Een eenvoudige verklaring waar ik tevreden mee ben.
__________________
sin otra luz y guía
sino la que en el corazón ardía.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 14:17   #15
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter
 
Fallen Angel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2008
Locatie: 9th circle of Hell
Berichten: 9.025
Standaard

-
__________________
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken.
Enkel voor educatieve doeleinden .

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 27 oktober 2008 om 14:23.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 14:18   #16
Visjnu
Minister
 
Visjnu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2006
Berichten: 3.821
Standaard

dubbel
__________________
sin otra luz y guía
sino la que en el corazón ardía.

Laatst gewijzigd door Visjnu : 27 oktober 2008 om 14:23.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 14:18   #17
Visjnu
Minister
 
Visjnu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2006
Berichten: 3.821
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Niemand beweert dat ze ook als maagd gestorven is, of wel?
O jawel. Die discussies durven surrealistisch ver gaan.
__________________
sin otra luz y guía
sino la que en el corazón ardía.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 14:20   #18
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter
 
Fallen Angel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2008
Locatie: 9th circle of Hell
Berichten: 9.025
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Inderdaad, Maria was een geleerde godsvruchtige vrouw, Jozef was niet echt een timmerman maar een schriftgeleerde, die een bouwbedrijf bezat, kwestie van een inkomen te hebben, de meeste geleerden en priesters uit die tijd hadden een bedrijf waar ze personeel te werk stelde.
Jezus woonde in Nazareth omdat zijn vader in de buurt een contract had om een nieuw dorp te helpen bouwen.
Jezus en zijn broers werden van zeer jong af, ingewijd in de esoterie en de kabala door Maria.
Jezus werd Boedist en zou Boeda (Sidarta) ontmoet hebben, ook al was die zogenaamd dood, maar omdat de dood een uitvinding van de mensen is bestaat de dood niet, men kan de overgang naar een ander leven maken zonder te sterven. De dood zijn immers de barensweeën naar een nieuw leven.
Jezus wou dat bewijzen door te sterven en weer te keren, wat hij ook gedaan heeft.
Voor geïnteresseerden kan ik u wel enkele zeer interessante boeken aanraden via pm. (kwestie van geen reclame te maken hier).

De new age nonsens is blijkbaar ook al doorgesijpeld in dit forum.
Blijkbaar is het tegenwoordig de mode om een soort van allegaartje van alle wereldreligies te maken en dan te denken dat er toch iets van waar moet zijn omdat al die andere religies dat "toch ook zeggen".
__________________
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken.
Enkel voor educatieve doeleinden .

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 14:33   #19
Uh-Huh
Banneling
 
 
Uh-Huh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2006
Locatie: "A"
Berichten: 7.491
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Volgens mij geen en voor mijn geloof hecht ik er dan ook totaal geen belang aan.
Natuurlijk heeft de maagdelijkheid van Maria wel belang, want dit betekent dat ze niet onkuis was. Maar het hangt samen met haar andere deugden: vroomheid, haar geloof en vertrouwen in God, haar godvruchtigheid en devotie tot God. M.a.w. ze was rein en de enige vrouw die in God's ogen zo'n heilige/miraculeuze bevruchting verdiende om een groot profeet als Jezus te baren.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 14:44   #20
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht

De new age nonsens is blijkbaar ook al doorgesijpeld in dit forum.
Blijkbaar is het tegenwoordig de mode om een soort van allegaartje van alle wereldreligies te maken en dan te denken dat er toch iets van waar moet zijn omdat al die andere religies dat "toch ook zeggen".
Tegen een ongelovige kan je niet discuteren, gewoon omdat hij/zij ongelovig is en totaal geen wetenschap heeft van deze zaken. U even openzetten en de ernstige lectuur over deze eens lezen kan soms helpen om een ander beeld te krijgen over deze materie.
De boeken waar ik deze wijsheden uithaal zijn van rond 1900, new age bestond toen nog niet mijn inziens.
Trouwen Jezus en Sidarta zijn toen verschenen tijdens een expeditie in het Himalaia gebergte aan dertien gerenomeerde wetenschappers die er, alle onafhankelijk van elkaar een verslag over gemaakt hebben. Drie van hen zijn daar gebleven omdat ze het ware geloof gevonden hadden. één van hen heeft zijn leven gewijd aan de boodschap in het westen te verkondigen.

De Katholieke kerk heeft honderden testamenten laten verdwijnen omdat die niet in hun context pasten. In deze werden veel esoterische doeningen en wetenschappen onthult.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be