Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 juni 2009, 11:01   #741
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Het gaat overigens voor Nederland maar om twee talen: Fries en Nedersaksisch. Dat laatste kan nog problemen opleveren omdat er geen standaard bestaat, maar voor het Fries wel.
En waarom niet het Limburgs?

Ik ben het niet helemaal met u eens. Volledige gelijkheid is een utopie. De Minister-President zal nooit uitsluitend Friestalig kunnen zijn. (om maar een voorbeeld te noemen) Maar als men naast het Nederlands onderwijs in een andere taal wil organiseren, dan moet dat kunnen. De Hoge Raad der Nederlanden in het Fries of Limburgs zitting laten nemen lijkt me ook niet realistisch, maar van mij mag het gerecht in Leeuwarden in het Fries rechtspreken als daar voordelen aan kleven.

Citaat:
Ik denk dat er toch wel een verschil is tussen System en mij hoor. Ik wil graag de Nederlanden verenigd, inclusief Friesland, en ik vertrek daaruit om over het ideale taalbeleid van die hypothetische staat na te denken. System is gewoon fanatiek anti-hollands.
a) ik hoop het.
b) ik ook.
c) dat weet ik.


En ik blijf de vergelijking met de Franstalige houding in 1830 volledig mank vinden gaan. Ook toen was het Nederlands al de grootste taal in België. De discriminatie daarvan was een politiek geengageerd fenomeen. Fries is in die zin absoluut niet onderdrukt om politieke redenen, maar is gewoon het gevolg van de geringe omvang in ons land.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2009, 11:27   #742
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
En waarom niet het Limburgs?
Welk Limburgs precies?

Citaat:
Ik ben het niet helemaal met u eens. Volledige gelijkheid is een utopie. De Minister-President zal nooit uitsluitend Friestalig kunnen zijn. (om maar een voorbeeld te noemen)
Hoezo 'uitsluitend Friestalig'? Daar gaat het toch niet om, het is niet meer dan normaal dat de minister-president Nederlands kent. Dat neemt niet weg dat de doorsnee Fries als burger van het land wel het recht zou moeten krijgen bvb stukken en documenten van het kabinet van die M.P. in het Fries te kunnen lezen. Veel moeite kan dat niet kosten. Kabinetten en ministerpostjes zijn sowieso al een bodemloze put voor belastingsgeld, men zou dus bvb op de 'onkosten' wat kunnen snoeien en iemand in dienst nemen die voor het vertaalwerk zorgt. Dat zal zowel de kwaliteit verbeteren van de overheidsdiensten, als de legitimiteit van die overheid in de ogen van de Friezen en andere erkende minderheden, als een voorbeeld stellen in Europa.

Citaat:
Maar als men naast het Nederlands onderwijs in een andere taal wil organiseren, dan moet dat kunnen. De Hoge Raad der Nederlanden in het Fries of Limburgs zitting laten nemen lijkt me ook niet realistisch,
Vertaling kan wel voorzien worden, net als bvb in het Belgisch parlement, dat is een relatief kleine onkost vergeleken met wat er nog allemaal wordt verbrast. Alle Belgen hebben ook recht op inzage in overheidsstukken in een der landstalen (en dat zijn er drie), dus waarom zou dat binnen de Nederlanden niet kunnen.

Citaat:
maar van mij mag het gerecht in Leeuwarden in het Fries rechtspreken als daar voordelen aan kleven.
Ik geloof dat dat nu al gebeurt. Op dat vlak staat Nederland alvast een pak verder dan Belgique, waar bvb het Waals zelfs in Wallonië geen status heeft.

Citaat:
En ik blijf de vergelijking met de Franstalige houding in 1830 volledig mank vinden gaan. Ook toen was het Nederlands al de grootste taal in België. De discriminatie daarvan was een politiek geëngageerd fenomeen. Fries is in die zin absoluut niet onderdrukt om politieke redenen, maar is gewoon het gevolg van de geringe omvang in ons land.
De redenen zullen anders liggen maar de gevolgen waren dezelfde. Met 400 000 sprekers scoren de Friezen trouwens procentueel gezien beter dan de Welshtaligen met hun 700 000 in Groot Brittannië.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2009, 00:23   #743
hamer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 november 2009
Berichten: 251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Even ter overdenking......

"Extreem rechts" aan de macht :
- Alle vreemdelingen buiten.
- Vlaanderen onafhankelijk.
- De Pers aan banden.

Op wie gaan jullie dan kakken, als er niets of niemand meer is om op te kakken ?
Gaan jullie dan elkaar uitmoorden ?
Krijgen we dan weer machtige "stads-staten" om de inwoners te onderdrukken ?

Gaan jullie dan opnieuw een super ras proberen te kweken met blonde haren en blauwe ogen ?

Kortom: Wat na de democratie ???
Die ouwe truuk van mensen die België kotsbeu zijn te vereenzelvigen met neonazis pakt al lang niet meer.
hamer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2009, 00:29   #744
hamer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 november 2009
Berichten: 251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Helaba!
Van de Vlaams-nationalisten, of van de flaminganten. Maar niet van de Vlamingen. Ik geef jou niet het recht in mijn naam te spreken.
Wie zichzelf Belg noemt is eigenlijk geen Vlaming. Of geen Waal. Maar gewoon een stomme Belg.
hamer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2009, 00:31   #745
hamer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 november 2009
Berichten: 251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Op zinnige argumenten voor een scheiding zit ik ook allang te wachten.

Uit die hoek komen ook enkel maar vaagheden over hoe de vlaming zelf alles beter zal doen.

Alles komt neer op de transfers, met andere woorden zijn jullie niet meer bereid solidariteit op te brengen voor jullie eigen landgenoten. Tot op nader order is België immers nog één land.Is dat racisme ?
Ik vind dat België nooit een land geweest is. En iemand anders onderhouden is wat anders dan solidariteit.
hamer is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be