Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 oktober 2017, 09:11   #7741
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.716
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Ze willen bij de EU blijven die hen momenteel niet steunt

Maar het heeft niks met centennationalisme te maken hoor
een emancipatiebeweging die zijn wortels vindt in de 18de eeuw, afdoen als centennationalisme...
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2017, 09:11   #7742
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Eentje voor Sus en Wis

De Schurftige Spanjaard

Bijlage 107165
Ze hebben al Het Spaanse Spook.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2017, 09:13   #7743
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Ze hebben al Het Spaanse Spook.
Dat was wijlen tante Fabi hé.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2017, 09:41   #7744
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.608
Standaard

Boer Swa zag het licht na een noodlanding van de Heilige Geest:
Citaat:
"Ik ben jaloers op de Catalanen." Dat heeft Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) gezegd in "De ochtend" op Radio 1. Bourgeois verwijst naar de trots op de Catalaanse identiteit die volgens hem bij de Catalanen zo breed gedragen is, van links tot rechts en van de sportwereld tot de culturele wereld en de vakbonden. Dat mist hij in Vlaanderen.
Heerlijk toch om geconfronteerd te worden met de boertigheid* uit eigen thuis.
-Oh, my sides!-

*TOELICHTING: Boertigheid in dit geval wel verstaan als het gezonde boerenverstand van de meerderheid in het nederlandstalig landsgedeelte.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 3 oktober 2017 om 09:49.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2017, 09:45   #7745
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Eentje voor Sus en Wis

De Schurftige Spanjaard

Bijlage 107165
U maakt het me wel gemakkelijk met uw simplistisch plaatje. Ik zal nu eens even simplistisch zijn als u.





Eigenlijk allemaal communisten die Catalaanse nationalisten.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 oktober 2017 om 09:54.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2017, 10:09   #7746
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Boer Swa zag het licht na een noodlanding van de Heilige Geest:

Heerlijk toch om geconfronteerd te worden met de boertigheid* uit eigen thuis.
-Oh, my sides!-

*TOELICHTING: Boertigheid in dit geval wel verstaan als het gezonde boerenverstand van de meerderheid in het nederlandstalig landsgedeelte.
Volgens hetgeen in mijn krant stond heeft Catalonië een verleden als onafhankelijk land (waardoor het zich onderscheidt van andere Spaanse regio's. Men kan dan ook volgens sommige omschrijvingen spreken van een Catalaans 'volk'.
bijkomende bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vorstendom_Cataloni%C3%AB

Als Bourgeois zijn vaderlandse geschiedenis kende wist hij dat dit niet zo is voor 'Vlaanderen', zoals we het nu kennen als gewest. Hoe is dan ook niet verwonderlijk dat men in Vlaanderen niet zo trots is op zijn 'identiteit'. Er is hier geen 'identiteit' of 'eigenheid'.
Basis van culturele identiteit/eigenheid is bv een eeuwenlange gemeenschappelijke moedertaal. Die is er niet in het Vlaamse gewest.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2017, 10:14   #7747
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
...
En die meerderheid wordt samengesteld uit Vlamingen en Walen en Duitstaligen. Belgen dus. Bovendien werden én worden er vele wetten regelmatig getoetst op hun grondwettelijkheid. Dus als men niet akkoord gaat met die of die wet, dan moet men die democratisch proberen te veranderen.

Zo werkt een rechtstaat. Of het u nu bevalt of niet.
Je hebt grotendeels gelijk, maar mist toch een belangrijk punt.

Als nu in de grondwet van Spanje staat dat voor de volgende 20 eeuwen Spanje één en ondeelbaar is, dan lijkt me dat flink overdreven.
Maatschappijen evolueren.
Grondwet, wetten ... moeten mee evolueren, en soms gebeurt dat met wat horten en stoten.

Bij ons krak hetzelfde met al die grendels in de grondvod.

Samengevat: een rechtstaat werk legalistisch, een land en een volk zijn net iets meer dan het te droge juridische begrip rechtsstaat.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2017, 10:15   #7748
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stultitiae Bekijk bericht
2 oktober 2017:
Macron over francofonie:

Le potentiel de la francophonie est immense. Je présenterai un plan pour la promotion de la langue française dans le monde.

https://twitter.com/EmmanuelMacron/s...60596448940033

Het zal wel iets met prioriteiten en zo te maken hebben.
Het potentieel om anderen in de luren te leggen inderdaad...

Op de Franse TVzender een debat na de Duitse verkiezingsnederlaag van Merkel...
Over Europa:
Vroeger was het Frankrijk die besliste en Duitsland dat betaalde...
Die tijd is nu voorbij...
Tot daar het democratische gehalte van de grote Francofonie: nous, nous, nous en nog eens nous en het is aan de anderen om dat te bekostigen...
Het is nooit anders geweest... Kijk daarvoor gewoon naar la Belgique en de francofone houtgreep op het Vlaamse geld met het zichzelf toeschrijven van het recht om de taal van de meerderheid niet te moeten leren, maar oh wee als Vlaanderen hen durft te wijzen op de consequenties van zo'n houding... Hoe durven ze...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2017, 10:16   #7749
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.945
Standaard

Tsja voor FC Barcelona zijn 6 punten in de Spaanse voetbalcompetitie belangrijker dan de onafhankelijkheid. Dat zegt genoeg.

__________________
Ben ik ‘uw volk’?
https://forum.politics.be/showpost.p...9&postcount=10

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 3 oktober 2017 om 10:17.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2017, 10:18   #7750
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Ik doe nog veel overtuigder mijn hoed af voor de houding van de Catalaanse man/vrouw in de straat.
Alleen spijtig dat ik er geen draag.
(en neen, dat maakt mij geen voorstander van zelfstandigheidstreven van regiootjes van mini-staatjes op een schiereilandje als mini-continent.)
Ik ben daar ook geen voorstander van.

Maar tegelijk niet blind voor realiteiten: hebben Monegasken of Andorezen meer rechten dan eenderwelke inwoner uit de EU ? (Om van Vatisa-pedofielStad maar te zwijgen )
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2017, 10:23   #7751
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.608
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Volgens hetgeen in mijn krant stond heeft Catalonië een verleden als onafhankelijk land (waardoor het zich onderscheidt van andere Spaanse regio's. Men kan dan ook volgens sommige omschrijvingen spreken van een Catalaans 'volk'.
bijkomende bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vorstendom_Cataloni%C3%AB

Als Bourgeois zijn vaderlandse geschiedenis kende wist hij dat dit niet zo is voor 'Vlaanderen', zoals we het nu kennen als gewest. Hoe is dan ook niet verwonderlijk dat men in Vlaanderen niet zo trots is op zijn 'identiteit'. Er is hier geen 'identiteit' of 'eigenheid'.
Basis van culturele identiteit/eigenheid is bv een eeuwenlange gemeenschappelijke moedertaal. Die is er niet in het Vlaamse gewest.
+ ik vind -tot nijd van de meeste flaminganten- dat Brabant + Limburg inlijven in hun Vlaemsch patattengewest keurslijf ook al van arrogant neo-kolonialisme getuigde. Allez, een povere poging tot, toch.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2017, 10:32   #7752
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.608
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ben daar ook geen voorstander van.

Maar tegelijk niet blind voor realiteiten: hebben Monegasken of Andorezen meer rechten dan eenderwelke inwoner uit de EU ? (Om van Vatisa-pedofielStad maar te zwijgen )
Eerlijk? Om met de Biskop van Andorra + Macron aan tafel te zitten, of met de import Zuid-Amerikaan van Rome trekt me niet echt aan.
Met de Grimaldi's daarentegen zie ik nog wel wat mogelijkheden om wat interessante dealtjes af te sluiten onder het genot van een lekkere Springbank, hors d' age.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2017, 10:34   #7753
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Ik vond het ook zo mooi dat op een betoging gisteren, de Catalanen zo vriendelijk zwaaiden naar de heli van de kloppende militaristische Franco-troepen.

Of zo waardig-geweldloos scandeerden aan het hoofdkwartier van de nationale kloppersbrigade van Madrid. Beschermd door de Mossos.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2017, 10:39   #7754
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Ik doe een Pandake: luisteren naar 't gezag, begot!
maar (een vraag die ook in Catalonië nogal leeft) wat deed het geza(a)g voor u?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2017, 10:40   #7755
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard Rechts-extremistische pers even manipulatief als extreem linkse

De Spanjaarden krijgen amper iets te zien op hun tv's of te lezen in hun gazetten, over het Franco-regime in Catalonië.

titel: Grootaers vanuit Andalusië: "Jullie zien meer beelden van geweld dan de Spanjaarden zelf"
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10...an-belgische-/



Citaat:
De Spaanse media tonen een ander beeld van het Catalaans referendum dan de internationale of Belgische pers. Dat zegt schrijver Alain Grootaers, die in Andalusië woont, in "De ochtend". "Op de voorpagina's hier staan geen bebloede mensen na een doortocht van de politie."
Kirsten Sokol
07:48



Grootaers woont al jaren met zijn gezin in Andalusië, de meest zuidelijke Spaanse regio. "Hier eten ze uit de hand van Madrid en geniet Rajoy dus wel steun. Wat wil je: wiens brood men eet, diens woord men spreekt. De werkloosheid is hier gigantisch: een kwart van de mensen zit zonder werk, en bij de jongeren loopt dat op tot 45 procent", zegt hij. "Andalusië is een arme regio met veel landbouwers, die overleven dankzij de subsidies van Madrid. Het hoeft niet te verbazen dat de lokale pers een ander beeld ophangt van het referendum dan internationale media."

Volgens Grootaers wordt het politiegeweld in Catalonië van afgelopen weekend geminimaliseerd. "Jullie zien meer beelden van het geweld dan de Spanjaarden zelf. Geen enkele Andalusische krant pakt op hun voorpagina uit met beelden van bebloede mensen aan de stembussen. Die foto's zie ik wel in de internationale of Belgische pers opduiken. De Spanjaarden krijgen maar een selectie van de feiten te zien", klinkt het.

"Enkel de editorialen zijn scherp: in die krantencommentaren wordt het referendum een totale mislukking genoemd, voor beide partijen. Enerzijds heeft de regering Rajoy het geweld oogluikend toegestaan, en nog geïnstitutionaliseerd, door zelf ordediensten te sturen. Anderzijds heeft Catalonië weldegelijk een illegaal referendum georganiseerd, en die reactie van Madrid dus in zekere zin over zichzelf afgeroepen."
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2017, 10:41   #7756
Zephyrkaos
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 5 februari 2015
Berichten: 2.651
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Op de Franse TVzender een debat na de Duitse verkiezingsnederlaag van Merkel...
ahahaha is ze dan niet Kanzler von der Bundesrepublkik deutschland ?
__________________
*Jambon gooide zijn masker af voor de Waalse ondernemers vorige zomer in Namen: Die transfers, die onafhankelijkheid, die Vlaamse eisen dat was politieke marketing*
Zephyrkaos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2017, 10:43   #7757
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Tsja voor FC Barcelona zijn 6 punten in de Spaanse voetbalcompetitie belangrijker dan de onafhankelijkheid. Dat zegt genoeg.

ow, ging Catalonië dan onafhankelijk zijn geworden, mochten ze niet gespeeld hebben mss?

of zit je hier ook alweer gewoon nonsens te braken?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2017, 10:44   #7758
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U maakt het me wel gemakkelijk met uw simplistisch plaatje. Ik zal nu eens even simplistisch zijn als u.





Eigenlijk allemaal communisten die Catalaanse nationalisten.
De wet van Hypocritisch

Als hier ten lande een gepensioneerde zijn arm als deze in de lucht steekt wordt hij door linkse politiek correcten aan de schandpaal genageld. Als de Spaanse fascist dit doet is het, alweer, iets anders.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/gl67e3rk
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2017, 10:46   #7759
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.608
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
maar (een vraag die ook in Catalonië nogal leeft) wat deed het geza(a)g voor u?
"Nauw mie zippit". (Prenuptial agreement).
Oftewel the fifth inroepen, maar dit is niet America.

Los daarvan:
Speciaal voor de Panda - Grootaers vanuit Andalusië: "Jullie zien meer beelden van geweld dan de Spanjaarden zelf"
De Spaanse media tonen een ander beeld van het Catalaans referendum dan de internationale of Belgische pers. Dat zegt schrijver Alain Grootaers, die in Andalusië woont, in "De ochtend". "Op de voorpagina's hier staan geen bebloede mensen na een doortocht van de politie."

Bron: VRT.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2017, 10:48   #7760
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
"Nauw mie zippit". (Prenuptial agreement).
Oftewel the fifth inroepen, maar dit is niet America.

...
ow, leest Swmbo mee?
excuus, dat wist ik niet, ik zou je anders niet in verlegenheid gebracht hebben!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be