Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 december 2009, 15:01   #41
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Dat zal hun leren babytjes te assimileren dmv doopsel. Ze wilden ons perse in hun club, wel, ze zijn van ons nog niet vanaf. Eigen schuld, dikke bult.
Indien u doelt op de Katholieke kerk, heeft u dan ook (de volgende sacramenten) uw eerste heilige communie gedaan en het vormsel gehad? Aangezien u dan pas alle katholieke initiatiesacramenten heeft gehad. De gebruiken van de Oosters Orthodoxe Kerken lijken erop, maar zijn toch anders. De gebruiken van de protestantse kerken zijn nog het meest verschillend, die hebben (over het algemeen) enkel het doopsel en het avondmaal....
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 15:05   #42
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manuel Bekijk bericht
Ewel, vrijdag is de laatste dag van mijn werkweek. De hele week leef ik sober, want ik heb geen tijd om gulzig te zijn of tv te kijken. Vrijdagavond gaan we dan ook lekker eten op restaurant, soms vis, soms vlees. En daar heeft geen enkele priester, bisschop of paus zakes mee. In 't weekend ben ik weer bezig met van alles en nog wat... Die bisschop zegt dus dat we een dag in de week 'sober' moeten leven, ik kan u zeggen dat ik 1 dag in de week het iets minder sober doe.
't zal wel weer iets te maken hebben met let op mijn woorden, niet op mijn daden zekers ?
De titel van de discussie is dan ook iets misleidend, de bisschop van Groningen had het ook niet specifiek over vrijdag, maar over een dag van onthouding. Historisch gezien was dit op een vrijdag, de bisschop stelt zo'n soort dag voor, dat hoeft dus niet noodzakelijk op een vrijdag...
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 15:36   #43
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In uw reactie lees ik slechts frustratie en bitterheid. In de Kerk willen wij niemand er "per se" bij. Wij hopen en ijveren er wel voor dat iedereen tot Jezus kan komen, maar niemand moet dat "per se". Het geloof neemt men immers in alle vrijheid aan.
Het doopsel niet. Ik had geen keuze en werd toch gebrainwashed.
Geef me 1 reden (zonder sprookjesfiguren en plaatsen) waarom een kind voor zijn 18de moet gedoopt worden.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 15:39   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Het doopsel niet. Ik had geen keuze en werd toch gebrainwashed.
Geef me 1 reden (zonder sprookjesfiguren en plaatsen) waarom een kind voor zijn 18de moet gedoopt worden.
Het doopsel "brainwashed" niemand. Als uw ouders u een christelijke opvoeding hebben gegeven, dan was dat hun keuze. Zij vonden dat een belangrijk gedachtegoed en wensten dat u mee te geven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 16:03   #45
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het doopsel "brainwashed" niemand. Als uw ouders u een christelijke opvoeding hebben gegeven, dan was dat hun keuze. Zij vonden dat een belangrijk gedachtegoed en wensten dat u mee te geven.
Dat is hun recht niet. Punt. En het wordt hoog tijd dat die pipos in hun middeleeuwse baljurken dat beseffen.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 16:04   #46
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het doopsel "brainwashed" niemand. Als uw ouders u een christelijke opvoeding hebben gegeven, dan was dat hun keuze. Zij vonden dat een belangrijk gedachtegoed en wensten dat u mee te geven.
Christelijke opvoeding een keuze?
Is het niet eerder een gevolg van het contingente feit van tijd en ruimte?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 18:29   #47
Babeth
Gouverneur
 
Babeth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2002
Locatie: Vilvoorde
Berichten: 1.432
Standaard

Ik werd "geassimileerd" omdat mijn vader een internaat nodig had om zijn kinderen in op te vangen na zijn scheiding, en dat was toevallig een klooster. Ik heb nooit een vrije keuze kunnen maken, het werd me opgelegd.
Die keuze heb ik later gemaakt, waardoor ik nu een happy heksje ben, maar officieel ben ik nog altijd lid van de Kerk daar ik nog in de doopregisters sta ingeschreven. Ik kan me daar laten uitschrijven, maar dat is een bureaucratische janboel.
Dus... keuze ? LOL

Christenen hebben volgens die goede bisschop dus een wekelijkse "reboot" nodig om terug in contact te komen met hun god en diens voorschriften. Voor mij is een wandelingetje af ten toe in het bos voldoende hoor. Ik hoef niet te versterven om mij een betere gelovige te voelen. Ik heb het niet nodig om in contact te komen met armoede om mij een beter mens te wanen. Op een gepaste manier mijn dank uiten voor de overvloed die mij dagelijks overkomt gaat me beter af.
__________________
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act." -- George Orwell

Lijst Dedecker, een kwestie van Gezond Verstand.

http://www.elisabethvanson.tk/
Babeth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 18:49   #48
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.359
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth Bekijk bericht
Op een gepaste manier mijn dank uiten voor de overvloed die mij dagelijks overkomt gaat me beter af.
Wie dank je dan voor uw hoorn des overvloeds?
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 19:02   #49
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In uw reactie lees ik slechts frustratie en bitterheid.
Afgaande op Travis' berichten zijn die 2 gevoelens precies zijn motor.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 20:37   #50
Mahalingam
Minister
 
Mahalingam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2007
Berichten: 3.402
Standaard

Ook de Linkse Kerk gaat zich bemoeien met het diëet van de burgers. Geen hamburgers op maandag in Amsterdam.
Vleesloze maandag in Amsterdam
Citaat:
Als het aan de hoofdstedelijke afdeling van GroenLinks ligt, krijgen Amsterdammers binnenkort geen vlees meer op maandag. Dat is volgens de partij namelijk goed voor het milieu. De vleesproductie zou goed zijn voor 18 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen.

In eerste instantie moeten de ambtenaren eraan geloven. Die krijgen op maandag alleen nog maar vegetarische producten aangeboden in hun kantine, als GroenLinks de handen op elkaar krijgt voor het plan. Daarna zouden scholen en horecagelegenheden moeten volgen. Uiteindelijk zou ook de burger enthousiast gemaakt moeten worden voor 'Meatfree Monday' door middel van een publiekscampagne.
Leve de Maakbare Maatschappij (en het 5-jaren plan!).
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 20:51   #51
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Andro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Locatie: Spanje/La Nucia
Berichten: 11.087
Standaard

Een duivels verbond tussen Urk en Rome?
__________________
"We did not know that child abuse was a crime." - Catholic archbishop Rembert G Weakland
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 20:56   #52
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NoTuma Bekijk bericht
Totaal geen goede beslissing, nu massaal vis beginnen te eten verplaatst het probleem alleen maar, om verschillende redenen...

Er zijn maar bitter weinig vissen die gekweekt worden, de meeste vissen worden gewoon massaal uit de oceanen geschept, zoveel ze maar kunnen vinden...een echte ecologische ramp...

Die vissen worden echt niet met een roeibootje uit de zee gehaald, daar hebben ze krachtige schepen voor, dus met een zware dieselmotor.
Die vissen moeten dan nog diepgevroren blijven tot ze bij ons in de winkel liggen...dus zware vriezer op de boot, vriezers in de vismijnen, vriezer in de vrachtwagens, vriezers in de winkel en in de vriezer bij jou thuis...

Alles behalve milieuvriendelijk dus...

Een goede stap zou zijn dat de mensen enkel nog vlees, gevogelte en vis eten die we zelf kweken, en daar dan geschikte oplossingen voor zoeken...zo kan men bijv bij een koe de hoeveelheid methaan-productie sterk verminderen door het voer aan te passen...uw entre-côte zal dan natuurlijk wel iets duurder worden...
Niemand spreekt hier van een 'massaal' vis eten.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 21:00   #53
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
En waarom moet dat per sé op een vrijdag? En waarom per sé vis (en niet vb vegetarisch)?

Ik heb geen mislukte sinterklaas nodig om te beslissen wat ik wanneer ga eten.
Het gaat om een principe: eenmaal in de week vis eten. En of dat nu op een vrijdag is of niet, maakt me niets uit. Maar �*ls het op een vrijdag is, vind ik het ook goed. De bisschop spreekt natuurlijk vanuit een christelijke oogpunt. En wat meer is, in de vasten was dit vroeger én op vrijdag én op woensdag. Ook goed voor mijn part. We eten trouwens veel te veel vlees. Dus er mag ook nog een vegetarische dag bij. Want 'vis eten' vind ik dus niet vegetaris. Dat is natuurlijk een evidentie.

Laatst gewijzigd door system : 16 december 2009 om 21:07.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 21:05   #54
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoezo? Mogen kerkleiders soms hun mond niet meer opendoen in uw opvatting van democratie?

En als kerkleiders hun mond opendoen, hoeft u zich daar niets van aan te trekken als u dat niet zint.
Inderdaad !!
Citaat:
Alleen hebben zij, net als iedereen, het recht hun mening te verkondigen. Wat die bisschop hier trouwens zegt, is grotendeels een interne zaak van de Kerk. Een boodschap voor ons, gelovigen, dus.
Voorkatholieken , wanthetis rkkbisschop die ditgezegd herft

Ik niet katholiek , dus ....
wat jullie pauszegt , iniet aanmij besteed !!

Ik eetdus vis wanneer ik , zo simpel isdat !!
Ikeet graag vis , echter nietalles !!
Groenten & fruit , mmmm Vlees , ook !!
kan echter gerustweek zonder vlees !!


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het doopsel "brainwashed" niemand.
Akkoord
Citaat:
Als uw ouders u een christelijke opvoeding hebben gegeven, dan was dat hun keuze. Zij vonden dat een belangrijk gedachtegoed en wensten dat u mee te geven.
En wanneerniet goedvoelt bij die rkk ,
kanje voor prijs van 1 postzegel latenuitschrijven !!
Sinds een hele tijdook per mail !!
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 22:03   #55
Pølle
Minister-President
 
Pølle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2007
Berichten: 2.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Inderdaad !!Voorkatholieken , wanthetis rkkbisschop die ditgezegd herft

Ik niet katholiek , dus ....
wat jullie pauszegt , iniet aanmij besteed !!

Ik eetdus vis wanneer ik , zo simpel isdat !!
Ikeet graag vis , echter nietalles !!
Groenten & fruit , mmmm Vlees , ook !!
kan echter gerustweek zonder vlees !!


AkkoordEn wanneerniet goedvoelt bij die rkk ,
kanje voor prijs van 1 postzegel latenuitschrijven !!
Sinds een hele tijdook per mail !!
Wtf.
__________________
Tout va bien.
Pølle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 22:23   #56
NoTuma
Provinciaal Statenlid
 
NoTuma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 november 2009
Locatie: Haute-Savoie
Berichten: 700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Niemand spreekt hier van een 'massaal' vis eten.
Als iedereen de vrijdag vis eet, zal er wel massaal vis gegeten worden toch?

Maar het is vooral het principe, vis heeft geen milieuvriendelijke meerwaarde tegen over vlees...of je zou hem zelf moeten gaan vangen...

Laatst gewijzigd door NoTuma : 16 december 2009 om 22:26.
NoTuma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 22:30   #57
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NoTuma Bekijk bericht
Als iedereen de vrijdag vis eet, zal er wel massaal vis gegeten worden toch?

Maar het is vooral het principe, vis heeft geen milieuvriendelijke meerwaarde tegen over vlees...of je zou hem zelf moeten gaan vangen...
Even massaal als nu. Want als men op vrijdag vis eet, zal men dat niet in principe op andere dagen doen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 22:38   #58
NoTuma
Provinciaal Statenlid
 
NoTuma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 november 2009
Locatie: Haute-Savoie
Berichten: 700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Even massaal als nu. Want als men op vrijdag vis eet, zal men dat niet in principe op andere dagen doen.
Je zult wel gelijk hebben... maar zoals ik zeg, ze moeten niet doen alsof vis een milieuvriendelijker alternatief is....daar gaat het mij om, want door zulke uitlatingen zullen sommige mensen juist meer vis eten...
NoTuma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 23:42   #59
Fozzie
Minister-President
 
Fozzie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2005
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 4.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth Bekijk bericht
Die keuze heb ik later gemaakt, waardoor ik nu een happy heksje ben, maar officieel ben ik nog altijd lid van de Kerk daar ik nog in de doopregisters sta ingeschreven. Ik kan me daar laten uitschrijven, maar dat is een bureaucratische janboel.
Dus... keuze ? LOL
Neen hoor, gewoon een simpele mail naar het bisdom dat je uit het doopregister wil geschrapt worden en het is in orde. Alhoewel, ik heb wel een bevestigingsbrief gekregen van mijn schrapping, maar ik ben nog niet gaan checken of het wel degelijk gebeurd is. Rond de kerstdagen ga ik nog eens naar mijn ouderlijk huis en dan kan ik dat direct eens na kijken
__________________
Koningen horen thuis in sprookjes
http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts
Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 23:58   #60
KaliYuga
Lokaal Raadslid
 
KaliYuga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 april 2009
Berichten: 329
Standaard

Citaat:
Het doopsel niet. Ik had geen keuze en werd toch gebrainwashed.
Achja, ik ben vrijzinnig opgevoed geweest, dat geluk heb ik gehad dan.
Je kan inderdaad vraagtekens stellen bij het feit of zoiets wel moreel verantwoord is, je kind een geloof opdringen omdat je de assumptie koestert dat dat het beste is voor je kind ( dat motief, namelijk wat 't beste is voor je kind, drijft elke ouderlijke opvoeding ).
Hoe je zoiets realiseert, namelijk de ouderlijke dwang tot keuze voor een godsdienst wegnemen, zonder dwangmatig op te treden, is mij de vraag.

Mijn ouders hebben nooit echt een welbepaald geloof opgedrongen. Ik heb het doopsel ook ontvangen, maar dat was vanwege de druk van mijn pilaarbijtende grootouders, en dus om vrede in de familie te houden, niks meer. De banden werden echter een paar jaar later definitief verbroken met hen, misschien maar goed ook.

Toch, op latere leeftijd ben ik tot "inkeer" gekomen en heb ik de stap gezet naar het geloof in het transcendente. Ik heb me echter nooit aangetrokken gevoeld tot georganiseerde religie, dat is, voor mij althans, niks meer dan een kille machtsbureaucratie die niks te maken heeft met hetgeen ik geloof.
Je zou kunnen stellen dat mijn vrijzinnige opvoeding mij die bewegingsvrijheid heeft gegeven en mij in die zin uit de klauwen heeft gehouden van Kerk en allerhande.
__________________
The internal struggle of self-overcoming must in turn also be matched by an external struggle with the forces of the age on an immediate and pratical level.

Laatst gewijzigd door KaliYuga : 16 december 2009 om 23:59.
KaliYuga is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be