Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 september 2010, 09:38   #21
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Vraag en aanbod werkt in twee richtingen, Pelgrim.
Het gaat dan ook niet om vraag en aanbod maar om aanbod en tegenaanbod. Wie geen geld heeft, bestaat voor het kapitalisme niet. Alle libertaire praat over consumentendemocratie is dan ook gelul, maar wel zeer gevaarlijk en letterlijk dodelijk gelul. Miljoenen mensen vragen medicijnen voor Malaria maar krijgen die niet. Aan de andere kant worden er meer auto's, Ipods, luxeproducten gemaakt dan er ooit verkocht geraken (wegens te kleine vraag). D�*t zijn feiten.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 09:39   #22
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Begrijp ik je goed dat je tegen staatsgeleid centraal bankieren bent?
Tegen het huidige systeem alleszins wel ja. De banken zijn eigenlijk de echte wetgevende macht.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 16:02   #23
Pølle
Minister-President
 
Pølle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2007
Berichten: 2.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Ga eens weg en studeer eens wat ofzo, Pølle. De ontdekker van buskruit kan er ook niet aan doen dat het goedje gebruikt wordt voor oorlogsvoering in plaats van voor vuurwerk.
Relevantie? Ik zeg louter dat consumentendemocratie gelul is. Werd verder geëxpliciteerd door Pelgrim, maar voel je vrij om argumenten op tafel te leggen ipv mij aan te manen om wat te gaan studeren. Dat is toch geen fatsoenlijke discussie, op die manier.
__________________
Tout va bien.
Pølle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 16:12   #24
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pølle Bekijk bericht
Meer iPods, minder voedsel. Cijnskiesrecht in z'n meest radicale vorm.
'k weet niet; wordt er 'minder voedsel geproduceerd' omdat er geen effectieve vraag naar is, of wordt er minder voedsel geproduceerd omwille van bepaalde instituties en wettelijke reguleringen?

Kan je bewijzen dat jouw interpretatie een voldoende en noodzakelijke interpretatie is?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 16:16   #25
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
De ironie is dat het kapitalisme altijd al cijnskiesrecht heeft uitgevoerd. Meer Ipods, minder voedsel, omdat zij die Ipods kunnen kopen meer geld kunnen geven dan zij die alleen maar voedsel kunnen of proberen kopen.

De wet van vraag en aanbod is de grootste leugen uit heel de economische theorie die in de praktijk geen steek houdt. Miljoenen mensen vragen medicijnen voor Malaria maar krijgen die niet. Aan de andere kant worden er meer auto's, Ipods, luxeproducten gemaakt dan er ooit verkocht geraken (wegens te kleine vraag). Kapitalisme is het meest inefficiënte systeem dat er bestaat vandaag, op wellicht wat Mugabe-achtige regimes na dan.

Het meest domme dat we kunnen doen is dus de kapitalistische recepten voor monetair en financieel beleid gaan kopiëren.
Alweer: dit heeft niets te maken met de wet van vraag en aanbod. De wet van vraag en aanbod gaat over prijsformatie en heeft niets te maken met deze 'weerlegging'.

We kunnen praten over het probleem van de derde wereld en hun armoede, maar je weerlegt daarmee de wet van vraag en aanbod niet.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 16:21   #26
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Het gaat dan ook niet om vraag en aanbod maar om aanbod en tegenaanbod. Wie geen geld heeft, bestaat voor het kapitalisme niet. Alle libertaire praat over consumentendemocratie is dan ook gelul, maar wel zeer gevaarlijk en letterlijk dodelijk gelul. Miljoenen mensen vragen medicijnen voor Malaria maar krijgen die niet. Aan de andere kant worden er meer auto's, Ipods, luxeproducten gemaakt dan er ooit verkocht geraken (wegens te kleine vraag). D�*t zijn feiten.
Correctie: wie geen geld heeft om te spenderen, zal voor een bedrijf dat gericht is op monetaire winst niet als consument behandeld worden. Dat is waar.

De vraag is echter; is dat per se een probleem? Vergeleken met een ideale wereld waarschijnlijk wel. Vergeleken met alle mogelijke relevante alternatieven; misschien wel niet. 'k ben in ieder geval nog geen andere institutionele setting tegengekomen. Aleja; er zijn wel wat suggesties die ik kan maken: open immigratie naar de eerste wereld, geen protectionisme van de eerste wereld, afdwingen van respect voor lokale eigendomsrechten op eerste wereld bedrijven die in de derde wereld investeren, en dat soort zaken.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 16:27   #27
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pølle Bekijk bericht
Relevantie? Ik zeg louter dat consumentendemocratie gelul is. Werd verder geëxpliciteerd door Pelgrim, maar voel je vrij om argumenten op tafel te leggen ipv mij aan te manen om wat te gaan studeren. Dat is toch geen fatsoenlijke discussie, op die manier.
'k weet niet. Vinden wij 'democratie' gelul omdat kinderen geen stemmen hebben? Vinden wij democratie gelul omdat kiezers van het VB al jaren worden uitgesloten? Neen; want ze mogen meedoen.

Consumentendemocratie betekent dat, in een markt, er geproduceerd wordt volgens de (effectieve) vraag van de consument. Ik wil ook een cabrio, villa enzo. maar dat wordt niet geproduceerd voor mij, omdat er geen effectieve vraag is, i.e. 'k heb niet de middelen (of wil die niet opgeven) voor die zaken.

Niemand zal ooit beweren dat 'consumentendemocratie' zal zorgen dat we allemaal rijk enzo worden. Het enige is dat beslissingen van productie geleid worden door de effectieve vraag van consumenten. Lijkt mij toch beter dan enig alternatief van economische institutionele omgeving dat ik ken.

Het verwijt van 'cijnskiesrecht' moet ook wat genuanceerd worden. Het is waar dat Bill Gates meer zal kunnen kopen dan ik, maar het merendeel van alle mensen maakt producten voor de grote massa aan consumenten. Is het per se zo'n nadeel dan dat Gates zoveel meer koopt?

Het is waar; de grote massa in de derde wereld zal niet teveel kunnen kopen. Hun productiviteit - wegens een gebrek aan liberale instellingen - zorgt ervoor dat ze niet te veel kunnen kopen. Dat is jammer, maar ik zien iet in hoe 'consumentendemocratie' aanvallen of vervangen door iets anders hen ineens rijker zal worden.

Maar alweer; het staat jullie altijd vrij om alternatieven te suggereren.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 16:29   #28
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pølle Bekijk bericht
Meer iPods, minder voedsel. Cijnskiesrecht in z'n meest radicale vorm.
En dit punt is eigenlijk geheel irrelevant voro wat Heftruck zei.

We kunnen bijvoorbeeld taxeren en dan herverdelen naar arme mensen; zonder het prijsmechanisme as such aan te vallen. Het enige wat Heftruck (en ik) zei/zeggen is dat als je prijzen verstoort je verstorigen zal krijgen in het productieproces; zonder dat dit iemand tot doel is. Dus het gaat niet over 'minder Ipods en dan meer voedsel' door prijsreguleringen, maar gewoon discoördinatie die niemand helpt.

Als je minder Ipods wilt en meer voedsel, dan zijn (1) subsidies of (2) herverdelingen betere zaken dan prijsreguleringen. Dat is het enige punt dat Heftruck daar maakte. Is daar nu echt zoveel mis mee?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 30 september 2010 om 16:31.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 16:36   #29
Bebob
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 19 januari 2010
Berichten: 747
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Correctie: wie geen geld heeft om te spenderen, zal voor een bedrijf dat gericht is op monetaire winst niet als consument behandeld worden. Dat is waar.
Er zijn ook genoeg bedrijven die niet gericht zijn op het maximaliseren van hun monetaire winst. De meeste mensen zijn minstens een beetje altruïstisch (in de zin dat het nut van anderen een determinant is van hun eigen nut) en veel mensen zijn erg altruïstisch wanneer ze de kans krijgen (in de zin van dat ze veel tijd en geld steken in vrijwilligerswerk).

Men lijkt hier vanuit te gaan van de onrealistische hypothese dat iedereen puur egoïstisch is. Maar wanneer we het dan over de overheid hebben vervalt deze hypothese en wordt er vanuit gegaan dat alle mensen binnen een overheid puur altruïstisch zijn.
Bebob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 17:40   #30
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
De eurobiljetten zijn niet gebonden aan een goudstandaard of iets dergelijk. In theorie is het perfect mogelijk dat ook die massaal bijgedrukt worden.
In de praktijk gebeurt dat dan ook, niet in zulke absurde hoeveelheden als in de VS, maar toch nog in behoorlijk grote hoeveelheden. Elke dag opnieuw.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 17:57   #31
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pølle Bekijk bericht
Relevantie? Ik zeg louter dat consumentendemocratie gelul is.
Dat is heel erg fijn voor jou. Ik heb echter geen woord gerept over 'consumentendemocratie'. Deze thread ging over links monetair beleid, weet je nog? Althans, daar ging hij over, voor jij zo nodig heel de discussie moest derailen met één ongerelateerde opmerking. Proficiat, ben je nu blij?

Ik wil best discussieren over consumentendemocratie maar dan niet in deze thread. Bij deze ga ik alleen nog reageren op berichten die gerelateerd zijn aan het onderwerp van deze thread: links monetair beleid. Kwestie van het interessant te houden. Dank bij voorbaat.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 17:58   #32
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

En dan gaan we nu terug helemaal on-topic met deze vraag:

Wat horen de doelstellingen te zijn van links monetair beleid?
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 21:12   #33
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Specifiek wat "geld" betreft: er zeker voor zorgen dat de waarde van dat geld niet daalt, dat de koopkracht van de bevolking dus niet daalt.
Voorts zou geld weer een middel moeten zijn (om waarde van een product of dienst te berekenen), geen doel.

Hoe?
Tja, vandaar dus dat ik deze draad ben begonnen

Persoonlijk ben ik wel te vinden voor een meer gedecentraliseerd stelsel, waarbij bvb lokale gemeenschappen het recht moeten hebben om voor de lokale economische aangelegenheden ook een lokale munt te hanteren, in de vorm van een echt fysiek ruilmiddel waarvan de totale hoeveelheid die in omloop is wordt bijgehouden door een democratisch bestuurde stadsbank of zoiets. De nationale munt zou op dezelfde manier moeten beheerd worden door een centrale bank die ook aan zo veel en diepgaand mogelijk democratische controle wordt onderworpen. Alleszins moet de huidige versie van de centrale bank verdwijnen.

Het LETS systeem lijkt me ook wel een optie maar dat ken ik niet zo goed.

Ah, en uiteraard moet de neuro afgeschaft worden.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 23:53   #34
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Wat zei hij zoal?
'k Zal u dat morgen eens samenvatten. 'k Moet u trouwens nog altijd wat lectuur bezorgen, weet ge nog?
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2010, 00:18   #35
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
'k Zal u dat morgen eens samenvatten. 'k Moet u trouwens nog altijd wat lectuur bezorgen, weet ge nog?
Ik zit er op te wachten ze. Maar ge doet maar op uw gemak wanneer ge tijd hebt he.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2010, 01:35   #36
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Specifiek wat "geld" betreft: er zeker voor zorgen dat de waarde van dat geld niet daalt, dat de koopkracht van de bevolking dus niet daalt.
Voorts zou geld weer een middel moeten zijn (om waarde van een product of dienst te berekenen), geen doel.

Hoe?
Tja, vandaar dus dat ik deze draad ben begonnen

Persoonlijk ben ik wel te vinden voor een meer gedecentraliseerd stelsel, waarbij bvb lokale gemeenschappen het recht moeten hebben om voor de lokale economische aangelegenheden ook een lokale munt te hanteren, in de vorm van een echt fysiek ruilmiddel waarvan de totale hoeveelheid die in omloop is wordt bijgehouden door een democratisch bestuurde stadsbank of zoiets. De nationale munt zou op dezelfde manier moeten beheerd worden door een centrale bank die ook aan zo veel en diepgaand mogelijk democratische controle wordt onderworpen. Alleszins moet de huidige versie van de centrale bank verdwijnen.

Het LETS systeem lijkt me ook wel een optie maar dat ken ik niet zo goed.

Ah, en uiteraard moet de neuro afgeschaft worden.
Ik zit mij eerlijk gezegd af te vragen of een centraal monetair beleid, nationaal, internationaal of lokaal, nog wel steek houdt voor de toekomst, links of anders. Het staat inderdaad vast dat we van de euro vanaf moeten. Maar dat geldt evengoed voor de dollar, de yen, de yuan enzovoorts enzoverder. De vraag is waardoor dat vervangen moet worden. Maar dan zijn we eigenlijk niet meer aan het praten over een links monetair beleid maar over een hervorming/verandering/evolutie van het hele financiële wezen door de introductie van één of meerdere monetaire goederen die niet te controleren vallen door een beperkt aantal personen.

Er zijn momenteel al een heel aantal alternatieven voor het oudere BigBanks-systeem, van PayPal (waarvoor je zelfs geen waarheidsgetrouwe identificatie meer nodig hebt) tot online goudkluizen en inderdaad ook LETS-systemen. Zoals het er nu voorstaat en naarmate de technologische kennisdrempel blijft zakken, is het niet onrealistisch dat binnen afzienbare tijd erg grote delen van het financiële wezen compleet buiten de controle van staat en banken vallen. Met PayPal is dat nu zelfs al het geval. Traditionele banken zijn alleen nog nodig om geld te versluizen naar online kluizen. Zodra ook dat kan zonder gebruik te maken van traditionele banken, is het hek helemaal van de dam.

Momenteel zitten we in het stadium waarbij overheden en grote banken nog redelijk wat vat hebben op het financiële systeem en tegelijk kunnen bestaan met alternatieven. Het lijkt mij echter dat de grote instituten in een race zitten die ze niet kunnen winnen, daarvoor hebben de jongste generaties teveel technologische ervaring. Ik voorzie nog serieuze conflicten tussen overheden en alternatieve systemen wanneer politici en bankiers doorkrijgen dat ze langzaam maar zeker hun monetaire greep op de bevolking aan het verliezen zijn. Daartegen zal het gelukkig al te laat zijn voor die fossielen.

We gaan in de toekomst te maken krijgen met een financieel systeem waarin de huidige mobiliteit van geld in vergelijking niets is. Iets met honderden systemen �* la PayPal, maar dan stukken geavanceerder, die allemaal met elkaar communiceren en toegankelijk zijn op de laatste nieuwe wijdverspreide technologie. Eigenlijk ontbreekt daar niet al te veel meer voor. Rechtstreeks storten op rekeningen is nog een probleem omdat men langs traditionele banken moet passeren, maar betalen in de winkel gaat al wel met een credit of debitkaart van PayPal. Het enige wat eigenlijk nog echt een probleem is, is de maatschappelijke gewenning en de verspreiding en ontwikkeling van de nodige tools, maar daar wordt aan gewerkt.

De vragen die we ons kunnen/moeten stellen zijn vooral de volgende:
  • Welke middelen kunnen we als 'geld' gebruiken?
  • Welke tools hebben we nodig om gemakkelijk toegang te regelen?
  • Hoe zetten we een gedecentraliseerd solidair systeem op?
  • Hoe stappen we volledig af van euro's, dollars, yens, &tc?
Als ik het bij het juiste eind heb, dan worden vragen over monetair beleid binnenkort even irrelevant als vragen over copyright op digitale media. De beslissing komt de facto bij het grote publiek te liggen. The old financial régime and their friends ... they're going the way of the dodo!

Laatst gewijzigd door Heftruck : 1 oktober 2010 om 01:40.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2010, 01:09   #37
Fredschot
Burger
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Berichten: 132
Standaard

strijd voor politieke hervormingen als voorwaarde voor links monetair beleid (links vooral ook in de betekenis van democratisch)

http://www.anderepolitiek.be/nieuwec...p?storyid=1567
Fredschot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2010, 09:02   #38
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Ik zit mij eerlijk gezegd af te vragen of een centraal monetair beleid, nationaal, internationaal of lokaal, nog wel steek houdt voor de toekomst, links of anders. Het staat inderdaad vast dat we van de euro vanaf moeten. Maar dat geldt evengoed voor de dollar, de yen, de yuan enzovoorts enzoverder. De vraag is waardoor dat vervangen moet worden. Maar dan zijn we eigenlijk niet meer aan het praten over een links monetair beleid maar over een hervorming/verandering/evolutie van het hele financiële wezen door de introductie van één of meerdere monetaire goederen die niet te controleren vallen door een beperkt aantal personen.

Er zijn momenteel al een heel aantal alternatieven voor het oudere BigBanks-systeem, van PayPal (waarvoor je zelfs geen waarheidsgetrouwe identificatie meer nodig hebt) tot online goudkluizen en inderdaad ook LETS-systemen. Zoals het er nu voorstaat en naarmate de technologische kennisdrempel blijft zakken, is het niet onrealistisch dat binnen afzienbare tijd erg grote delen van het financiële wezen compleet buiten de controle van staat en banken vallen. Met PayPal is dat nu zelfs al het geval. Traditionele banken zijn alleen nog nodig om geld te versluizen naar online kluizen. Zodra ook dat kan zonder gebruik te maken van traditionele banken, is het hek helemaal van de dam.

Momenteel zitten we in het stadium waarbij overheden en grote banken nog redelijk wat vat hebben op het financiële systeem en tegelijk kunnen bestaan met alternatieven. Het lijkt mij echter dat de grote instituten in een race zitten die ze niet kunnen winnen, daarvoor hebben de jongste generaties teveel technologische ervaring. Ik voorzie nog serieuze conflicten tussen overheden en alternatieve systemen wanneer politici en bankiers doorkrijgen dat ze langzaam maar zeker hun monetaire greep op de bevolking aan het verliezen zijn. Daartegen zal het gelukkig al te laat zijn voor die fossielen.

We gaan in de toekomst te maken krijgen met een financieel systeem waarin de huidige mobiliteit van geld in vergelijking niets is. Iets met honderden systemen �* la PayPal, maar dan stukken geavanceerder, die allemaal met elkaar communiceren en toegankelijk zijn op de laatste nieuwe wijdverspreide technologie. Eigenlijk ontbreekt daar niet al te veel meer voor. Rechtstreeks storten op rekeningen is nog een probleem omdat men langs traditionele banken moet passeren, maar betalen in de winkel gaat al wel met een credit of debitkaart van PayPal. Het enige wat eigenlijk nog echt een probleem is, is de maatschappelijke gewenning en de verspreiding en ontwikkeling van de nodige tools, maar daar wordt aan gewerkt.

De vragen die we ons kunnen/moeten stellen zijn vooral de volgende:
  • Welke middelen kunnen we als 'geld' gebruiken?
  • Welke tools hebben we nodig om gemakkelijk toegang te regelen?
  • Hoe zetten we een gedecentraliseerd solidair systeem op?
  • Hoe stappen we volledig af van euro's, dollars, yens, &tc?
Als ik het bij het juiste eind heb, dan worden vragen over monetair beleid binnenkort even irrelevant als vragen over copyright op digitale media. De beslissing komt de facto bij het grote publiek te liggen. The old financial régime and their friends ... they're going the way of the dodo!
Geld hebben we nodig ter vergelijking. Om te vergelijken wat jouw prestatie waard is in vergelijking met de mijne. Als jij brood bakt en ik bier brouw en we willen ruilen, dan moeten we afspreken hoeveel brood voor hoeveel bier geruild kan worden. Een munteenheid is daarbij handig om te gebruiken, in plaats van steeds opnieuw afspraken te maken.

Als we een munteenheid hebben, hebben we ook een instantie nodig die er toezicht op houdt. Die bvb zorgt dat valsemunters of hackers weinig kans krijgen het financiële systeem te ontwrichten.

Met de steeds kleiner wordende wereld of anders gezegd omdat mensen zich steeds meer wereldwijd oriënteren om hun producten te kopen, ontstaat er steeds meer de behoefte de munten mondiaal aan elkaar te koppelen. Zodat niet op een dag een munt ineens een stuk minder waard is dan de vorige. Eigenlijk zou één wereldwijde munt het handigst werken.

Als je dit simpele verhaaltje wilt tegenspreken, merk ik dat wel. Als je ermee instemt, kan je gaan nadenken wat een links financieel systeem inhoudt.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2010, 09:33   #39
Bebob
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 19 januari 2010
Berichten: 747
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Als we een munteenheid hebben, hebben we ook een instantie nodig die er toezicht op houdt. Die bvb zorgt dat valsemunters of hackers weinig kans krijgen het financiële systeem te ontwrichten.
Valsmunterij is gewoon een vorm van fraude. Kan dat dan gewoon aangepakt worden dmv politie/gerecht?

Citaat:
Met de steeds kleiner wordende wereld of anders gezegd omdat mensen zich steeds meer wereldwijd oriënteren om hun producten te kopen, ontstaat er steeds meer de behoefte de munten mondiaal aan elkaar te koppelen. Zodat niet op een dag een munt ineens een stuk minder waard is dan de vorige. Eigenlijk zou één wereldwijde munt het handigst werken.
Wat bepaald de waarde van de munt? Fiat? Of onderliggende activa? Ik denk dat je voor een wereldwijde munt toch wel een erg streng regime nodig hebt. De ECB staat al zo ver van de burger, een wereldmunt zal nog veel verder staan.
Bebob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2010, 23:35   #40
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Geld hebben we nodig ter vergelijking. Om te vergelijken wat jouw prestatie waard is in vergelijking met de mijne. Als jij brood bakt en ik bier brouw en we willen ruilen, dan moeten we afspreken hoeveel brood voor hoeveel bier geruild kan worden. Een munteenheid is daarbij handig om te gebruiken, in plaats van steeds opnieuw afspraken te maken.

Als we een munteenheid hebben, hebben we ook een instantie nodig die er toezicht op houdt. Die bvb zorgt dat valsemunters of hackers weinig kans krijgen het financiële systeem te ontwrichten.

Met de steeds kleiner wordende wereld of anders gezegd omdat mensen zich steeds meer wereldwijd oriënteren om hun producten te kopen, ontstaat er steeds meer de behoefte de munten mondiaal aan elkaar te koppelen. Zodat niet op een dag een munt ineens een stuk minder waard is dan de vorige. Eigenlijk zou één wereldwijde munt het handigst werken.

Als je dit simpele verhaaltje wilt tegenspreken, merk ik dat wel. Als je ermee instemt, kan je gaan nadenken wat een links financieel systeem inhoudt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bebob Bekijk bericht
Valsmunterij is gewoon een vorm van fraude. Kan dat dan gewoon aangepakt worden dmv politie/gerecht?

Wat bepaald de waarde van de munt? Fiat? Of onderliggende activa? Ik denk dat je voor een wereldwijde munt toch wel een erg streng regime nodig hebt. De ECB staat al zo ver van de burger, een wereldmunt zal nog veel verder staan.
De huidige evolutie begint naar globale parallelle systemen te neigen: niet één wereldomvattende munt, wel een enorme variatie van centrale, decentrale, fysieke, virtuele, community, nationale, regionale, internationale, activa en fiatmunten. Het belang en de macht uit centrale staatsfiatmunten lijkt langzaam maar zeker af te nemen. Daarmee ook de controle over de financiële wereld.

Een links alternatief zou, bij wijze van voorbeeld, kunnen bestaan uit een interregionale virtuele community-munt die decentraal beheerd wordt. Hoe een links financiëel systeem kan werken, hangt sterk af van het type munt en systeem dat gebruikt wordt in overeenkomst met een aantal doelstellingen. Aangezien linkse alternatieven het heden ten dage vooral moet hebben van actieve groepen participanten, lijkt de vraag wat voor systeem 'de staat' moet opleggen niet relevant.

En nee, de EU is geen links democratisch project en zal dat ook nooit zijn.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be