Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 augustus 2012, 16:57   #21
BonBon
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Zowel voor Atheïsten, Christenen, Joden en Moslims geldt dat je een goed mens hoort te zijn, dat het levenspad dat je leidt bepaald wordt door ethische principes, waaronder respect voor de medemens een voorname plaats bekleedt.

Helaas, onverdraagzaamheid steekt regelmatig de kop op in elk van die categorieën. We bezondigen ons allemaal wel eens aan minder fraaie uitspraken over de overtuiging van anderen. Het is belangrijk dat we ons daar tijdig van bewust zijn.
Moeten we dan ook gelijke rechten en plichten opleggen aan alle groepen in zo'n multiculturele samenleving of mag dat verschillen volgens overtuiging?

Zoals meerdere vrouwen, voorhuwelijk sex, belasting, vrije dagen, bid-momenten per dag, mannen en vrouwen gelijkwaardig, etc. Er zijn enorm veel raakpunten die niet compatibel zijn met alle overtuigingen, wat doen we daar mee?
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 19:04   #22
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Moeten we dan ook gelijke rechten en plichten opleggen aan alle groepen in zo'n multiculturele samenleving of mag dat verschillen volgens overtuiging?

Zoals meerdere vrouwen, voorhuwelijk sex, belasting, vrije dagen, bid-momenten per dag, mannen en vrouwen gelijkwaardig, etc. Er zijn enorm veel raakpunten die niet compatibel zijn met alle overtuigingen, wat doen we daar mee?
De vrouw onheus behandelen is reeds een overtreding van een ethisch principe. Ongeacht de religieuze achtergrond. Maar, ik geef grif toe dat ik evenmin pasklare antwoorden heb voor de vragen die u opwerpt.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 22:29   #23
BonBon
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De vrouw onheus behandelen is reeds een overtreding van een ethisch principe. Ongeacht de religieuze achtergrond. Maar, ik geef grif toe dat ik evenmin pasklare antwoorden heb voor de vragen die u opwerpt.
Een vrouw heeft in quasi alle godsdiensten een ondergeschikte rol, ik kan nu uit m'n hoofd niet 1 godsdienst noemen waar dat niet zo is.
Voor een godsdienst mogen er hier ook wetten overtreed worden betreft bv discriminatie, handel en arbeid waar een atheist voor gestraft kan worden, ik voel me sterk benadeeld en dat zal alleen maar erger worden, geef ze een vinger ...

Laatst gewijzigd door BonBon : 23 augustus 2012 om 22:30.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 22:34   #24
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Een vrouw heeft in quasi alle godsdiensten een ondergeschikte rol, ik kan nu uit m'n hoofd niet 1 godsdienst noemen waar dat niet zo is.
Dianic Wicca
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 22:35   #25
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.364
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Dianic Wicca
Ik denk dat het onjuist is om te zeggen dat vrouwen in veel religies een ondergeschikte plaats hebben. Ik denk dat je dan de religie gewoonweg niet goed genoeg begrijpt.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 23:07   #26
BonBon
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Dianic Wicca
Iets dat opgericht is in de jaren '70 telt niet mee hé, dan is sientologie ook een godsdienst. Heksen tradities zijn ook geen godsdiensten hé, dat is magie en heeft met een god niet veel te maken.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 23:11   #27
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Een vrouw heeft in quasi alle godsdiensten een ondergeschikte rol, ik kan nu uit m'n hoofd niet 1 godsdienst noemen waar dat niet zo is.
Heb je het over de cultus van Demeter?
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 23:17   #28
BonBon
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Ik denk dat het onjuist is om te zeggen dat vrouwen in veel religies een ondergeschikte plaats hebben. Ik denk dat je dan de religie gewoonweg niet goed genoeg begrijpt.
Dat is makkelijk te zien nochtans, als vrouwen bv geen priester of imam kunnen worden is het al duidelijk, als vrouwen meer beperkingen opgelegd krijgen dan mannen is het nog duidelijker.

Een religie kun je trouwens niet begrijpen als je zelf niet religieus bent, je kunt dan enkel kijken naar neutrale kenmerken in de parktijk en eventueel op papier. Een wetgeving heeft duidelijke regels nodig, die kan niet eerst een godsdienst 'begrijpen' om dan andere regels op te leggen aan z'n aanhangers. Dat vroeg ik hierboven, iedereen gelijk of andere wetten voor elke godsdienst en elke overtuiging?
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 23:29   #29
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet Bekijk bericht
Ik wil de TS er even op wijzen dat in de ogen van een moslim en konform de Koran, een atheist, vele malen verwerpelijker is dan een gelovige van eender welke godsienst.
Dat is dan vooral hun probleem.....

Ik deel de mensen op in goed,er tussenin en kwaad op grond van wie zijn,hoe ze zich gedragen tegenover anderen,en niet om wat ze geloven...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet Bekijk bericht
Hij (de atheist) staat voor een moslim bovenaan het lijstje van de te doden medemens.
Zo,en dan,laat ze het maar proberen....


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet Bekijk bericht
U zegt dus beter tegen een moslim dat U christene of wat dan ook bent ipv een atheist.
Wat een teken van zwakte,als ze terloops vragen in wat u geloofd, ze gewoon staalhard in de ogen kijken terwijl u verklaart dat u atheïst bent, en dat u niet in goden,geloofsboeken en hemel of hel geloofd maar wel in de mens zelf en zijn gedrag qua onderscheid tussen goed én kwaad ,ongeacht wat zijn geloof ook is...

Zo doe ik het.....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 23:31   #30
BonBon
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Heb je het over de cultus van Demeter?
Niet echt, hoeveel aanhangers zouden er hier nog rondlopen? Het is al erg dat je moet terugkeren naar heksen en romeinse geheime cultus's om iets vrouwvriendelijks te vinden, zouden er in Indië geen zijn die nog gangbaar zijn?

Het doet er ook niet toe, de belangrijkste godsdiensten zijn niet of nauwelijks in staat te bestaan als iedereen echt gelijke rechten zou hebben. Het is een pest die ingedijkt moet worden of atheïsten moeten ergens dezelfde rechten kunnen hebben en dan nog.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 23:35   #31
BonBon
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Wat een teken van zwakte,als ze terloops vragen in wat u geloofd, ze gewoon staalhard in de ogen kijken terwijl u verklaart dat u atheïst bent, en dat u niet in goden,geloofsboeken en hemel of hel geloofd maar wel in de mens zelf en zijn gedrag qua onderscheid tussen goed én kwaad ,ongeacht wat zijn geloof ook is...

Zo doe ik het.....
In Iran heeft dat niet goed gewerkt, de revolutie was een linkse maar door wat voorstanders uit te moorden bij ze thuis zijn de ayatollah's vlug aan de macht gekomen. Een kleine minderheid die grof geweld gebruikt kan een grote invloed hebben, de meeste mensen willen gewoon huisje, tuintje, kinderen en houden zich daarvan weg. Daarom dat die radicalen zo erg zijn, het is een minderheid maar dat maakt ze niet ongevaarlijk voor onze vrijheid.

Laatst gewijzigd door BonBon : 23 augustus 2012 om 23:36.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 23:41   #32
DeProf_eet
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 april 2012
Berichten: 4.769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Dat is dan vooral hun probleem.....
Uiteraard.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Ik deel de mensen op in goed,er tussenin en kwaad op grond van wie zijn,hoe ze zich gedragen tegenover anderen,en niet om wat ze geloven...
Uw goede inborst siert U, maar hun geloof (dat van de mohammedanen) bepaalt grotendeels hun gedrag. Het een hangt samen met het andere bij hen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Wat een teken van zwakte,als ze terloops vragen in wat u geloofd, ze gewoon staalhard in de ogen kijken terwijl u verklaart dat u atheïst bent, en dat u niet in goden,geloofsboeken en hemel of hel geloofd maar wel in de mens zelf en zijn gedrag qua onderscheid tussen goed én kwaad ,ongeacht wat zijn geloof ook is...Zo doe ik het.....
Dat was ironisch bedoelt.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2012, 23:51   #33
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
In Iran heeft dat niet goed gewerkt, de revolutie was een linkse maar door wat voorstanders uit te moorden bij ze thuis zijn de ayatollah's vlug aan de macht gekomen. Een kleine minderheid die grof geweld gebruikt kan een grote invloed hebben, de meeste mensen willen gewoon huisje, tuintje, kinderen en houden zich daarvan weg. Daarom dat die radicalen zo erg zijn, het is een minderheid maar dat maakt ze niet ongevaarlijk voor onze vrijheid.
Dat was niet de reden mijn beste....

Het Iran onder de sjah van Perzië had namelijk twee gezichten...

En de invloedssfeer van de amerikanen speelde er ook een grote rol....

De Iraanse steden waren erg sterk verwesterd qua levensstijl ,en dit in tegenstelling met het platteland waar het overgrote deel van de bevolking in bittere armoede leefde...

En de geheime politie van de sjah,de SAVAK oefende een waar terreurregime uit op de arme bevolking in datzelfde platteland....

En de amerikanen zaten erbij en keken ernaar...

En daar in dat arme platteland lag de kiem van de revolutie besloten ,waar de arme bevolking met afgunst naar de quasi amerikaanse levensstijl keken die hun eigen landgenoten er daar in de steden op nahielden....

En daar heeft ayatollah Khomeini handig op ingespeeld....

En al de rest is geschiedenis....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2012, 00:01   #34
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet Bekijk bericht
maar hun geloof (dat van de mohammedanen) bepaalt grotendeels hun gedrag. Het een hangt samen met het andere bij hen.
Ja dat klopt,maar nu,als ze nu eenmaal met atheïsten moeten omgaan zoals op mijn werk het geval is ,zullen ze met eigen ogen moeten vaststellen dat die hélemaal niet die barbaren zijn zoals ze in hun koran worden beschreven...

Ik zeg niet dat dit op korte temijn resultaat oplevert,zo naief mogen we ons nu ook niet weer opstellen...

Maar op lange termijn zouden er toch meer en meer ogen moeten opengaan wat dat betreft...

En een fundamentalist kan je toch nooit overtuigen,en die zal je dan wel vanzelf herkennen aan de bocht die hij om je heen gaat maken als hij de kans daarvoor krijgt...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2012, 00:07   #35
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Dianic Wicca
Zowat alle Neolithische en veel Bronstijdse godsdiensten. Daar is veel over geschreven, over waarom de Ijzertijd plots patriarchaat bracht. Karen Armstrong heeft er goede inzichten over gebracht.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2012, 00:08   #36
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Heb je het over de cultus van Demeter?
Nee, over die van Isis.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2012, 00:10   #37
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Niet echt, hoeveel aanhangers zouden er hier nog rondlopen? Het is al erg dat je moet terugkeren naar heksen en romeinse geheime cultus's om iets vrouwvriendelijks te vinden, zouden er in Indië geen zijn die nog gangbaar zijn?
http://en.wikipedia.org/wiki/Sati_%28practice%29
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2012, 00:21   #38
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.428
Standaard

De Kelten hadden ook een vrij vrouwvriendelijke cultuur, totdat ze overrompeld en/of beïnvloed werden door de Romeinen. Een Gallische vrouw mocht erven, bezit hebben, scheiden, had het recht om te heersen, enz...
Archeologen hebben een Gallisch graf van een rijke wellicht machtige Gallische vrouw gevonden uit 500 v. onze tijdsrekening dat niet door Romeinen geplunderd is geweest.

Laatst gewijzigd door Weyland : 24 augustus 2012 om 00:23.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2012, 00:28   #39
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
De Kelten hadden ook een vrij vrouwvriendelijke cultuur, totdat ze overrompeld en/of beïnvloed werden door de Romeinen. Een Gallische vrouw mocht erven, bezit hebben, scheiden, had het recht om te heersen, enz...
Archeologen hebben een Gallisch graf van een rijke wellicht machtige Gallische vrouw gevonden uit 500 v. onze tijdsrekening dat niet door Romeinen geplunderd is geweest.
De Etrusken hadden een heel vrouwvriendelijke en seksueel vrije cultuur, iets wat de misogyne Romeinen vaak verontwaardigde (zeker wanneer een Etruskische vrouw alleen met een paardenkoets kwam aanrijden en een taverne binnenstapte). Maar het feit dat de Etrusken demografisch verdrongen werden zorgde ervoor dat ook de laatsten ervan Romeinse tradities inzake gender en geslacht overnamen.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2012, 00:38   #40
BonBon
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Dat was niet de reden mijn beste....

Het Iran onder de sjah van Perzië had namelijk twee gezichten...

En de invloedssfeer van de amerikanen speelde er ook een grote rol....

De Iraanse steden waren erg sterk verwesterd qua levensstijl ,en dit in tegenstelling met het platteland waar het overgrote deel van de bevolking in bittere armoede leefde...

En de geheime politie van de sjah,de SAVAK oefende een waar terreurregime uit op de arme bevolking in datzelfde platteland....

En de amerikanen zaten erbij en keken ernaar...

En daar in dat arme platteland lag de kiem van de revolutie besloten ,waar de arme bevolking met afgunst naar de quasi amerikaanse levensstijl keken die hun eigen landgenoten er daar in de steden op nahielden....

En daar heeft ayatollah Khomeini handig op ingespeeld....

En al de rest is geschiedenis....
Ik raad je de strip persipolis aan die gemaakt werd door een kind van de revolutie (ook verkrijgbaar in het nederlands), zelfs de amerikanen gebruiken het om een beter beeld te krijgen van het land. Er kwam harde terreur bij te kijken en velen hebben moeten vluchten, de grote steden waren inderdaad anders dan het platteland maar het was niet alleen dat.

http://www.randomhouse.com/pantheon/...ersepolis.html

BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be