Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 februari 2013, 20:15   #1
revenge
Burger
 
Geregistreerd: 14 december 2007
Berichten: 123
Standaard Help!!!!

Een vriendin is door vanalles en nog wat ,deels haar eigen schuld dan ook weer zoniet aan lager wal aan het geraken.Ze drinkt thuis de problemen weg. Ik ben vanmorgen naar het OCMW gegaan met haar om de situatie uit te leggen..Maar het leefloon dat ze krijgt is nauwelijks genoeg om haar schulden af te lossen.Ik raad haar dringend aan hulp bij haar ouders te zoeken, maar in al haar miserie is ze nog te fier om die stap te doen.Tot voorkort leende ik haar geld en bezorgde haar eten,maar dat is water naar de zee brengen..Ik raad haar aan te stoppen met drinken maar dit neemt de schuldenlast niet weg.
Ik zelf ben aan het einde van mijn latijn met haar maar zou me schuldig voelen haar te laten stikken in haar ellende. Volgens mij zijn haar ouders ,die van niks bewust zijn de enige oplossing.
revenge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2013, 20:39   #2
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door revenge Bekijk bericht
Een vriendin is door vanalles en nog wat ,deels haar eigen schuld dan ook weer zoniet aan lager wal aan het geraken.Ze drinkt thuis de problemen weg. Ik ben vanmorgen naar het OCMW gegaan met haar om de situatie uit te leggen..Maar het leefloon dat ze krijgt is nauwelijks genoeg om haar schulden af te lossen.Ik raad haar dringend aan hulp bij haar ouders te zoeken, maar in al haar miserie is ze nog te fier om die stap te doen.Tot voorkort leende ik haar geld en bezorgde haar eten,maar dat is water naar de zee brengen..Ik raad haar aan te stoppen met drinken maar dit neemt de schuldenlast niet weg.
Ik zelf ben aan het einde van mijn latijn met haar maar zou me schuldig voelen haar te laten stikken in haar ellende. Volgens mij zijn haar ouders ,die van niks bewust zijn de enige oplossing.
Wat men uitgeeft aan drank zal zeker geen schulden aflossen.
En een OCMW zorgt toch voor schuldbemiddeling ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2013, 20:46   #3
F.B.
Parlementslid
 
Geregistreerd: 28 juli 2011
Berichten: 1.748
Standaard

CAW voor de schuldbemiddeling.
__________________
Mein Land
F.B. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2013, 20:50   #4
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

CAW is een goede suggestie. Daarnaast:

www.vlaamscentrumschuldenlast.be
www.eerstehulpbijschulden.be
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2013, 21:01   #5
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door revenge Bekijk bericht
Een vriendin is door vanalles en nog wat ,deels haar eigen schuld dan ook weer zoniet aan lager wal aan het geraken.Ze drinkt thuis de problemen weg. Ik ben vanmorgen naar het OCMW gegaan met haar om de situatie uit te leggen..Maar het leefloon dat ze krijgt is nauwelijks genoeg om haar schulden af te lossen.Ik raad haar dringend aan hulp bij haar ouders te zoeken, maar in al haar miserie is ze nog te fier om die stap te doen.Tot voorkort leende ik haar geld en bezorgde haar eten,maar dat is water naar de zee brengen..Ik raad haar aan te stoppen met drinken maar dit neemt de schuldenlast niet weg.
Ik zelf ben aan het einde van mijn latijn met haar maar zou me schuldig voelen haar te laten stikken in haar ellende. Volgens mij zijn haar ouders ,die van niks bewust zijn de enige oplossing.
Het probleem lijkt ernstig en onoverkombaar. Het doet me denken aan Amy Winehouse. Toen ik de clip zag van 'Back to Black' zag ik er een fataal einde in. Haar ouders hebben er alles aan gedaan om haar van de drank af te helpen, zonder effect. Het moest gewoon gebeuren.

Zo heb ik verschillende mensen zien ten onder gaan. Wij kunnen enkel helpen, oplossingen aanreiken, maar uiteindelijk zullen ze zelf moeten opstaan en zich verdedigen tegen hun eigen problemen. Doen ze dit niet, dan zal het fataal worden.

Belangrijk is dat men hun probleem niet eigen maakt. Anders is er nog een slachtoffer extra.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2013, 21:31   #6
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Het probleem lijkt ernstig en onoverkombaar. Het doet me denken aan Amy Winehouse. Toen ik de clip zag van 'Back to Black' zag ik er een fataal einde in. Haar ouders hebben er alles aan gedaan om haar van de drank af te helpen, zonder effect. Het moest gewoon gebeuren.

Zo heb ik verschillende mensen zien ten onder gaan. Wij kunnen enkel helpen, oplossingen aanreiken, maar uiteindelijk zullen ze zelf moeten opstaan en zich verdedigen tegen hun eigen problemen. Doen ze dit niet, dan zal het fataal worden.

Belangrijk is dat men hun probleem niet eigen maakt. Anders is er nog een slachtoffer extra.
Het is vaak door de kwestie op tafel te gooien dat vermeden wordt dat iemand het probleem van iemand anders eigen maakt.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2013, 21:48   #7
revenge
Burger
 
Geregistreerd: 14 december 2007
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Wat men uitgeeft aan drank zal zeker geen schulden aflossen.
En een OCMW zorgt toch voor schuldbemiddeling ?
Een fles Cherry dagelijks achterover kappen van nog geen 3 euro om dan de volgende dag zoals een zombie te wachten tot het avond is om de volgende fles binnen te kappen is zeker geen financiele ramp..maar als je dat maanden aan een stuk doet begin je wel als een zombie te leven als je daarbij ook nog aan alles je voeten begint te vegen kom je er zonder hulp niet door !!!
Ik heb pas vandaag de ernst van de situatie onder ogen gezien, en met haar OCMW aangevraagd en dit kan nog enkele weken duren....
De dame in kwestie gaf zelfs met haar spaargeld nog een feestje om de schijn bij haar ouders hoog te houden...
revenge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2013, 23:15   #8
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door revenge Bekijk bericht
Een fles Cherry dagelijks achterover kappen van nog geen 3 euro om dan de volgende dag zoals een zombie te wachten tot het avond is om de volgende fles binnen te kappen is zeker geen financiele ramp..maar als je dat maanden aan een stuk doet begin je wel als een zombie te leven als je daarbij ook nog aan alles je voeten begint te vegen kom je er zonder hulp niet door !!!
Ik heb pas vandaag de ernst van de situatie onder ogen gezien, en met haar OCMW aangevraagd en dit kan nog enkele weken duren....
De dame in kwestie gaf zelfs met haar spaargeld nog een feestje om de schijn bij haar ouders hoog te houden...
Een financiële ramp is het niet maar toch 90€ per maand.
Voor iemand die het met OCMW steun moet redden zeker geen onaardig bedrag.
Erg duidelijk is uw verhaal niet, iemand met schulden heeft meestal weinig spaargeld.
Dat de dame een probleem heeft is wel duidelijk en het zal moeite kosten om uit de put te klimmen. Wellicht kunt gij daar een steun en hulp bij zijn.
Ik wens jullie alvast veel succes.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2013, 02:08   #9
revenge
Burger
 
Geregistreerd: 14 december 2007
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Een financiële ramp is het niet maar toch 90€ per maand.
Voor iemand die het met OCMW steun moet redden zeker geen onaardig bedrag.
Erg duidelijk is uw verhaal niet, iemand met schulden heeft meestal weinig spaargeld.
Dat de dame een probleem heeft is wel duidelijk en het zal moeite kosten om uit de put te klimmen. Wellicht kunt gij daar een steun en hulp bij zijn.
Ik wens jullie alvast veel succes.
Haar Vader geeft haar als enige dochter soms een pak geld die dan verdwijnt in een nieuwe salon,drank nu ze echter sedert november geen inkomen had,door niets te ondernemen is ze noodgedwongen het restje er van beginnen op leven.Ik ben de eerste in haar kennissenkring die de ernst van dit alles inzag..Ik heb haar meegenomen naar het OCMW een haar op de wachtlijst laten plaatsen.De volgende stap zal de schuldenberg en de drank zijn..
Ik ben echt zeer blij met jullie reacties en hulpadressen.
bedankt!!!!!
revenge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2013, 23:57   #10
ZION
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 november 2012
Locatie: Stad op Sporen
Berichten: 1.619
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door revenge Bekijk bericht
Haar Vader geeft haar als enige dochter soms een pak geld die dan verdwijnt in een nieuwe salon,drank nu ze echter sedert november geen inkomen had,door niets te ondernemen is ze noodgedwongen het restje er van beginnen op leven.Ik ben de eerste in haar kennissenkring die de ernst van dit alles inzag..Ik heb haar meegenomen naar het OCMW een haar op de wachtlijst laten plaatsen.De volgende stap zal de schuldenberg en de drank zijn..
Ik ben echt zeer blij met jullie reacties en hulpadressen.
bedankt!!!!!
Je bent zeer moedig ,dit probleem aankaarten op een forum is een durven
toegeven,dat je het op je eentje nog moeilijk redt.
Anderzijds,zijn er hier zoals je ervaart,steeds mensen die hulp willen bieden,
onder welke vorm ook.
Ook vanwege mij heel veel sterkte en succes gewenst.
ZION is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2013, 00:15   #11
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

sorry maar ik word een beetje ongemakkelijk als ik dat hoor ... mensen die ocmw geld krijgen maar aan lager wal zitten "deels door eigen schuld" en zich dan bedrinken...
Er zijn mensen met medische problemen die iets van hun leven pogen te maken, weigeren op de mut. te gaan staan en willen studeren, maar die van diezelfde instantie stokken in de wielen krijgen en op geen cent kunnen rekenen, geen ouders ed hebben waar ze nog een cent kunnen gaan halen, geen studiebeurs, nada, niks ...
Ik heb geen bezittingen, tering naar de nering zetten heet dat, dan heb je geen schulden ...

Dan vraag ik me toch af ...
En je zal die persoon moeten overtuigen om hulp te gaan zoeken... Ik betwijfel of haar verhaal hier posten iets gaat helpen, integendeel, ik zou precies vrij gegeneerd zijn moest iemand dat doen met mij moest ik er zo'n levensstijl op nahouden die dan blijkbaar niet bekend is, al bedoel je het allicht goed.

Succes en sterkte aan die vriendin!

Sorry voor de zure reactie maar ik hoop dat je begrijpt dat dit voor mij extreem wrang is om te horen ...
Uiteindelijk dreig ik ook aan lager wal te geraken door zo uitgesloten te worden, maar ik denk dat het ocmw me dan al hélemaal niet helpt... :-/ (Enfin nu doen ze het ook niet, dus minder kunnen ze niet maar ik bedoel ... ik vind het vreemd dat je zo een leefloon krijgt ...).
__________________
Bedankt!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 9 februari 2013 om 00:22.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2013, 00:28   #12
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Erg duidelijk is uw verhaal niet, iemand met schulden heeft meestal weinig spaargeld.
Als je op je spaargeld moet teren is dat een eerste fase, daarna komt het schulden maken.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2013, 00:29   #13
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door revenge Bekijk bericht
Een vriendin is door vanalles en nog wat ,deels haar eigen schuld dan ook weer zoniet aan lager wal aan het geraken.Ze drinkt thuis de problemen weg. Ik ben vanmorgen naar het OCMW gegaan met haar om de situatie uit te leggen..Maar het leefloon dat ze krijgt is nauwelijks genoeg om haar schulden af te lossen.Ik raad haar dringend aan hulp bij haar ouders te zoeken, maar in al haar miserie is ze nog te fier om die stap te doen.Tot voorkort leende ik haar geld en bezorgde haar eten,maar dat is water naar de zee brengen..Ik raad haar aan te stoppen met drinken maar dit neemt de schuldenlast niet weg.
Ik zelf ben aan het einde van mijn latijn met haar maar zou me schuldig voelen haar te laten stikken in haar ellende. Volgens mij zijn haar ouders ,die van niks bewust zijn de enige oplossing.
Als ik haar ouders was, dan zou ik spontaan begrijpen, dat je op een leefloon niet kan leven.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2013, 00:45   #14
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Van geen leefloon ook niet, dus ik zou er zelf al heel wat vooruitgang mee maken mja ... soit ik wou dat ik iemand had die voor me opkwam en bv mee naar het ocmw zou gaan en zijn vuist daar op tafel slaan, voor tenminste een leefloon, zoals Revenge.

Iig vind ik het wel een schande dat er zo'n willekeur is met het geven van leeflonen. De ene krijgt het sowieso niét omdat hij of zij zogenaamd niet presteert, de andere krijgt het blijkbaar wel, en nog anderen krijgen het en ook nog een hele hoop extra's (zowel in gelden als in kortingen etc) ...
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2013, 10:12   #15
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Als je op je spaargeld moet teren is dat een eerste fase, daarna komt het schulden maken.
Precies, in die volgorde.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2013, 10:22   #16
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door revenge Bekijk bericht
Een vriendin is door vanalles en nog wat ,deels haar eigen schuld dan ook weer zoniet aan lager wal aan het geraken.Ze drinkt thuis de problemen weg. Ik ben vanmorgen naar het OCMW gegaan met haar om de situatie uit te leggen..Maar het leefloon dat ze krijgt is nauwelijks genoeg om haar schulden af te lossen.Ik raad haar dringend aan hulp bij haar ouders te zoeken, maar in al haar miserie is ze nog te fier om die stap te doen.Tot voorkort leende ik haar geld en bezorgde haar eten,maar dat is water naar de zee brengen..Ik raad haar aan te stoppen met drinken maar dit neemt de schuldenlast niet weg.
Ik zelf ben aan het einde van mijn latijn met haar maar zou me schuldig voelen haar te laten stikken in haar ellende. Volgens mij zijn haar ouders ,die van niks bewust zijn de enige oplossing.
De bal ligt in het kamp van uw vriendin.
Enkel wanneer zijn aangeeft geholpen te willen worden en dat effectief ook wil doen zal er iets veranderen.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2013, 10:27   #17
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Zijn jullie de psychologen mss ,soms zit het probleem veel meer gewrongen in haar lichaam ....
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2013, 10:29   #18
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Zijn jullie de psychologen mss ,soms zit het probleem veel meer gewrongen in haar lichaam ....
Ben jij de Flairpsycholoog van dienst?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2013, 10:30   #19
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ben jij de Flairpsycholoog van dienst?
ervaringsdeskundige ja !!!!
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2013, 10:33   #20
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
ervaringsdeskundige ja !!!!
Dan zou je moeten weten dat de mensen geen boodschap hebben aan clichés �* la "soms zit het probleem veel meer gewrongen in haar lichaam" .

Laatst gewijzigd door Another Jack : 9 februari 2013 om 10:34.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be