Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 februari 2015, 20:44   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard Kinderen slaan? Pedagogische tik ? De paus neemt stelling in.

Ik ben het zelden eens met de paus.

Maar wat betreft die waardigheid: daar zit veel in.

Als de Schoof (heeel) vroeger geslagen werd door zijn oudjes, dan wist hij dat hij er nog goedkoop van af kwam; want hij was al vele keren door de mazen van het net geglipt; en hij verdiende wel drie keer een dubbel pak.

En als de Schoof heel vroeger zijn kinderen een pets verkocht, dan wisten die dat het uit liefde was.

titel: Slaan mag, zolang de kinderen waardigheid behouden’

link: http://www.standaard.be/plus/avond?p=12

Citaat:
De katholieke kerk heeft er geen moeite mee dat ouders hun kinderen een pedagogische tik geven, ‘zolang ze hun waardigheid maar behouden.’

(bvb)

Paus Franciscus had het deze week tijdens zijn algemene audiëntie in het Vaticaan over de rol van de vader in het gezin. Volgens de kerkvorst kan een goede vader vergeven en moet hij in staat zijn ‘stevig te corrigeren’ zonder het kind daarbij te vernederen.

Franciscus illustreerde zijn woorden met een anekdote uit een ontmoeting met enkele ouders. Toen hoorde hij een vader vertellen dat hij soms zijn kinderen een tik gaf, ‘maar nooit in hun gezicht zodat ze niet vernederd worden’.

Franciscus stak tijdens zijn audiëntie zijn lof voor de vader in kwestie niet onder stoelen of banken. ‘Hoe prachtig. Deze vader kent het gevoel van waardigheid. Hij moet zijn kind straffen, maar doet het op een rechtvaardige manier.’

De paus riep vaders ook op om aanwezig te zijn voor hun kinderen en hun verantwoordelijkheid in het gezinsleven op te nemen. ‘Maar aanwezig zijn is niet hetzelfde als controleren. Vaders die te veel controleren geven hun kinderen geen ruimte om te groeien.’

Een woordvoerder van het Vaticaan benadrukte achteraf dat de paus geweld of wreedheid tegen kinderen niet goedkeurt. ‘De corrigerende tik is een manier om kinderen te helpen volwassen te worden. Wie heeft zijn kind niet gestraft of is zelf niet gestraft als kind,’ klinkt het.

Wereldwijd zijn er op dit moment een veertigtal landen waar de pedagogische tik verboden is. De Scandinavische landen speelden daarbij een voortrekkersrol. Net als in Engeland en Frankrijk mag in ons land wel nog een pedagogische tik worden uitgedeeld. In Nederland is het verboden sinds 2007.

Vorig jaar vroeg een VN-commissie het Vaticaan om haar beleid op het vlak van kinderrechten te herzien en alle nodige maatregelen te nemen om kinderen te vrijwaren van alle vormen van fysiek of geestelijk geweld.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2015, 21:13   #2
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ben het zelden eens met de paus.
Nu wel dus. Gelet je een pedagogische tik verantwoord vindt. Heb je wel kinderen ?
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2015, 21:23   #3
Indomitable
Minister-President
 
Indomitable's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2014
Berichten: 4.364
Standaard

__________________
Life is a game of Chess, changing with each move.
Indomitable is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2015, 21:30   #4
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.381
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Nu wel dus. Gelet je een pedagogische tik verantwoord vindt. Heb je wel kinderen ?
Hij schrijft toch dat hij die vroeger petsen gaf uit liefde.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2015, 21:38   #5
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Hij schrijft toch dat hij die vroeger petsen gaf uit liefde.
ok. nu begrijp ik schoofzak.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2015, 21:40   #6
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Van pa , een paar keer kletsen gehad om m'n achterste ....
o.a.
Ik had een steen door de ruit gegooid i.p.v. over het dak
Autoband platgezet
Hostie uitgespuugd
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2015, 00:12   #7
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Kinderen niet disciplineren staat gelijk aan mishandeling.

Een mep is dus beter als straf dan geen straf. En vaak helpt "praten" of "alternatieve straf" niet, iedere ouder kan dat beamen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2015, 00:31   #8
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Kinderen niet disciplineren staat gelijk aan mishandeling.

Een mep is dus beter als straf dan geen straf. En vaak helpt "praten" of "alternatieve straf" niet, iedere ouder kan dat beamen.
Wetenschap heeft allang aangetoond dat een corrigerende tik volkomen overbodig is.

Maar goed, het is wel "stoer" om voor een corrigerende tik te zijn.
Nietzsche is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2015, 00:41   #9
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Wetenschap heeft allang aangetoond dat een corrigerende tik volkomen overbodig is.

Maar goed, het is wel "stoer" om voor een corrigerende tik te zijn.
Hebt gij kinderen ?

(Ik heb vroeger ook meppen gehad, en ze waren nodig. Ik ben dankbaar dat ik ze gehad heb, want veel andere zaken hielpen niet.)
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2015, 00:56   #10
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Kinderen niet disciplineren staat gelijk aan mishandeling.

Een mep is dus beter als straf dan geen straf. En vaak helpt "praten" of "alternatieve straf" niet, iedere ouder kan dat beamen.
Sorry, maar disciplineren betekend niet dat een vader in deze wilt motiveren dat je eigen kind hetzelfde wordt als hijzelf !

Ik vind een corrigerende tik en uitleg meer dan voldoende om bij te leren, maar liever dat niet zodanig overdrijven uit controlerende drang...ik heb geen kinderen maar als dat zo zou zijn weet al ik hoe ik mijn kinderen wil opvoeden.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2015, 01:09   #11
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
Sorry, maar disciplineren betekend niet dat een vader in deze wilt motiveren dat je eigen kind hetzelfde wordt als hijzelf !

Ik vind een corrigerende tik en uitleg meer dan voldoende om bij te leren, maar liever dat niet zodanig overdrijven uit controlerende drang...ik heb geen kinderen maar als dat zo zou zijn weet al ik hoe ik mijn kinderen wil opvoeden.
Als hij voor de zoveelste keer richting het vuur gaat waar potten en pannen op staan, terwijl dat hij duidelijk weet dat dat niet mag, dan geef ik hem gewoon een lap. En dan huilt hij. En even later niet meer. Na een paar keer heeft die dat door en doet die dat niet meer. Het is zelfs zo dat hij richting vuur gaat, dan opeens "neeen" zegt, en zich omdraait. En nog wat later boegeert hij helemaal niet meer naar die potten....

Perfect toch ? Het zijn kleine kinderen, je kan daar nog niet echt mee redeneren, maar ze moeten wel hun grenzen kennen. Want ze tasten die af, en fanatiek.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2015, 01:11   #12
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Hebt gij kinderen ?

(Ik heb vroeger ook meppen gehad, en ze waren nodig. Ik ben dankbaar dat ik ze gehad heb, want veel andere zaken hielpen niet.)
Stel jij het hebben van kinderen boven wetenschappelijk onderzoek?

En om toch maar te reageren op de irrelevante vraag: mijn ouders zijn tegen de corrigerende tik.

"ja en zie wat er van gekomen is, muhahaha ! " (ik maak hem alvast).

Laatst gewijzigd door Nietzsche : 7 februari 2015 om 01:11.
Nietzsche is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2015, 01:14   #13
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Stel jij het hebben van kinderen boven wetenschappelijk onderzoek?

En om toch maar te reageren op de irrelevante vraag: mijn ouders zijn tegen de corrigerende tik.

"ja en zie wat er van gekomen is, muhahaha ! " (ik maak hem alvast).
Ik stel dat goed opvoeden situatieafhankelijk is en dat soms een lap een correcte manier is om grenzen te stellen en/of te straffen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2015, 01:22   #14
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik stel dat goed opvoeden situatieafhankelijk is en dat soms een lap een correcte manier is om grenzen te stellen en/of te straffen.
Ik vind het vooral een zwaktebod .
Nietzsche is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2015, 01:29   #15
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Ik vind het vooral een zwaktebod .
Ik heb er nooit iemand slechter weten door worden. En raar maar waar, ik heb een super relatie met mijn kinderen. Ik speel er veel mee, ze vliegen me in de armen als ik thuis kom....en toch als ze het bont maken, krijgen ze soms een lap. Maar nooit hard, en zeker niet op een gewelddadige manier. Dus geen "pak voor zijn broek". Een snelle corrigerende tik als direct antwoord op een daad.

Ik denk overigens dat veel mensen het beeld hebben van de vader die zijn broeksriem bovenhaalt. Dat is het absoluut niet. Zoals schoof het zegt: met liefde. Want je weet gewoonweg dat ze er beter van worden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2015, 01:33   #16
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik heb er nooit iemand slechter weten door worden. En raar maar waar, ik heb een super relatie met mijn kinderen. Ik speel er veel mee, ze vliegen me in de armen als ik thuis kom....en toch als ze het bont maken, krijgen ze soms een lap. Maar nooit hard, en zeker niet op een gewelddadige manier. Dus geen "pak voor zijn broek". Een snelle corrigerende tik als direct antwoord op een daad.

Ik denk overigens dat veel mensen het beeld hebben van de vader die zijn broeksriem bovenhaalt. Dat is het absoluut niet. Zoals schoof het zegt: met liefde. Want je weet gewoonweg dat ze er beter van worden.
Als je je kinderen een mep moet verkopen om ze te laten luisteren, dan handel je in mijn ogen tijdelijk uit een gebrek van verstandelijk/cognitief vermogen.
Nietzsche is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2015, 08:24   #17
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Als je je kinderen een mep moet verkopen om ze te laten luisteren, dan handel je in mijn ogen tijdelijk uit een gebrek van verstandelijk/cognitief vermogen.

Pfffffffff.....daar gaan we weer
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2015, 10:14   #18
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

De overheid of de paus hebben zich daar niet mee te moeien. Ouders moeten daar zelf over oordelen.

Persoonlijk probeer ik altijd hoog te houden dat je andere mensen niet slaat, en dat lukt mij toch al 28 jaar.

Wat de boodschappen van de paus betreft, als ik even op Twitter kijk (de pseudoseculiere dan), zie ik weinig waar ik niet akkoord mee kan gaan. Ik ben benieuwd op hoeveel vlakken Schoof het oneens is met de paus.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Twitterpaus
True love does not pay attention to the evil it suffers.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Twitterpaus
Auschwitz cries out with the pain of immense suffering and pleads for a future of respect, peace and encounter among peoples.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Twitterpaus
How many innocent people and children suffer in the world!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Twitterpaus
Today people are suffering from poverty, but also from lack of love.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Twitterpaus
Husbands and wives need to communicate to bring happiness and serenity to family life.
&c.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2015, 11:37   #19
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.854
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Hij schrijft toch dat hij die vroeger petsen gaf uit liefde.
Héél vroeger zelfs. Zodat ik me Schoof nu voorstel als een krasse eeuweling.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2015, 13:49   #20
de vuile muilekoek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 14.019
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Hebt gij kinderen ?

Citaat:
(Ik heb vroeger ook meppen gehad, en ze waren nodig. Ik ben dankbaar dat ik ze gehad heb, want veel andere zaken hielpen niet.)
In een internaat vroeger bij de nonnen en opvoeders kregen nooit slaag , er was wel een gezag ! en wij respecteerden dit gezag ! thuis kregen we slaag omdat we er teveel aan waren...en in de weg liepen ...
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be