Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 september 2016, 11:45   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard Boek De Decker, aspect gevangenispopulatie

10 miljard.

Aardige som.

titel: Vrank en Vrij
http://www.doorbraak.be/nl/nieuws/vrank-en-vrij

Citaat:
Dedecker vindt het onbegrijpelijk dat 2/3 van de bevolking in de gevangenis van vreemde origine is. Francken denkt zelfs meer: 'Ik schat 80 tot 85% is van vreemde origine. Waarvan 1/3 illegalen'. 'Dit kost ons 2,2% van het BNP. 10 miljard euro per jaar', stelt Jean Marie Dedecker. 'We moeten dat durven zeggen tegen de bevolking. Je moet eerlijk zijn. Je kan pas wat doen als je een diagnose stelt.'

De opgang van het Vlaams Blok zorgde er volgens Francken voor dat er te lang is gezwegen over dit probleem.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2016, 13:39   #2
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
10 miljard.

Aardige som.

titel: Vrank en Vrij
http://www.doorbraak.be/nl/nieuws/vrank-en-vrij
10 miljard? Vanwaar haalt hij dat cijfer?

Budget van Justitie in het algemeen bedraagt ongeveer 1.7 miljard euro, dat van de gevangenissen zo'n 600 miljoen euro... Zelfs met de budgetten van de Regie der Gebouwen en van de Gemeenschappen kom je geeneens in de buurt van die 10 miljard.

De Jean-Marie is dus weer duidelijk uit zijn duim aan het zuigen.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2016, 14:05   #3
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Inderdaad. Ben benieuwd waar die 10 miljard vandaan komt.

Wat gegoogle leert mij dat de gemiddelde kostprijs van een gevangene ongeveer 130 euro per dag is (zie o.a. schriftelijke vraag Senaat nr. 5-9010
van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 13 mei 2013).

Dit betekent 47.450 per jaar. Om tien miljard aan gevangenen te spenderen, zouden er in België meer dan 200.000 gevangenen moeten zijn... In werkelijkheid zijn het er maar een dikke 10.000.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 28 september 2016 om 14:11.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2016, 14:18   #4
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Inderdaad. Ben benieuwd waar die 10 miljard vandaan komt.

Wat gegoogle leert mij dat de gemiddelde kostprijs van een gevangene ongeveer 130 euro per dag is (zie o.a. schriftelijke vraag Senaat nr. 5-9010
van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 13 mei 2013).

Dit betekent 47.450 per jaar. Om tien miljard aan gevangenen te spenderen, zouden er in België meer dan 200.000 gevangenen moeten zijn... In werkelijkheid zijn het er maar een dikke 10.000.
Zal wel met een hele rits aan secundaire effecten te maken hebben zeker? Ook benieuwd hoe hij uiteindelijk op 10 miljard komt. Zal serieus bij de haren getrokken zijn. Ik ga alleszins dat boek niet kopen om het te weten.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2016, 14:27   #5
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

dat wordt een promo boek voor Theo Franken ... hij stuurde al het equivalent van een hele gevangenis vol terug naar huis ...

opvallend hoeveel charme offensieven Dedecker de laatste dagen richting N-VA stuurt.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2016, 14:45   #6
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dat wordt een promo boek voor Theo Franken ... hij stuurde al het equivalent van een hele gevangenis vol terug naar huis ...

opvallend hoeveel charme offensieven Dedecker de laatste dagen richting N-VA stuurt.
Inderdaad, er broeit daar iets.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2016, 14:52   #7
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Inderdaad, er broeit daar iets.
zalven en prikken ... complimentjes hier en ideetjes over eigen lijsten bij de verkiezingen daar ... alle mogelijkheden worden duidelijk open gehouden!
stevige commercant dien Dedecker !
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2016, 14:58   #8
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Inderdaad. Ben benieuwd waar die 10 miljard vandaan komt.

Wat gegoogle leert mij dat de gemiddelde kostprijs van een gevangene ongeveer 130 euro per dag is (zie o.a. schriftelijke vraag Senaat nr. 5-9010
van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 13 mei 2013).

Dit betekent 47.450 per jaar. Om tien miljard aan gevangenen te spenderen, zouden er in België meer dan 200.000 gevangenen moeten zijn... In werkelijkheid zijn het er maar een dikke 10.000.
10 Miljard op of af, feit is dat 85% van de gevangenisbevolking van vreemde origine is.
En moesten onze rechters een beetje strenger zijn, puilden onze gevangenissen uit en zo het percentage oplopen tot 99. Zeker weten.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2016, 15:15   #9
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
10 Miljard op of af, feit is dat 85% van de gevangenisbevolking van vreemde origine is.
En moesten onze rechters een beetje strenger zijn, puilden onze gevangenissen uit en zo het percentage oplopen tot 99. Zeker weten.
Onwaarschijnlijk groot nieuws, zeg!
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2016, 15:18   #10
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Onwaarschijnlijk groot nieuws, zeg!
Inderdaad. Ik hoop dat De Decker meer vernieuwende dingen dan dit in zijn boek schrijft.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2016, 15:27   #11
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Inderdaad. Ben benieuwd waar die 10 miljard vandaan komt.

Wat gegoogle leert mij dat de gemiddelde kostprijs van een gevangene ongeveer 130 euro per dag is (zie o.a. schriftelijke vraag Senaat nr. 5-9010
van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 13 mei 2013).

Dit betekent 47.450 per jaar. Om tien miljard aan gevangenen te spenderen, zouden er in België meer dan 200.000 gevangenen moeten zijn... In werkelijkheid zijn het er maar een dikke 10.000.
De zin: 'de gemiddelde kostprijs van een gevangene ongeveer (is) 130 euro per dag', is natuurlijk een ziek graptje, want aan eten wordt er per gevangene niet meer dan een 1.50€ gespendeerd, en de medische verzorging is quasi onbestaande.

Minimum 129€ van de 130€ gaat naar de beambten en het onderhoud van de meestal meer dan 150 jaar oude infrastructuur.

Ik herinner me iemand in Wortel die voor de zomer stekende tandpijn had, hij moest een aantal maanden wachten tot in september om dan naar Merksplas te verhuizen zodat er iets aan zijn tand kon gedaan worden, dat is de toestand van de 'medische verzorging' in de gevangenis.

Zodus verwijzen naar de gevangenen die 130€ kosten per dag is gewoon een perverse ziekelijke grap.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2016, 15:27   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Ik ga het boek zeker ook niet kopen, zelfs al ben ik benieuwd naar zijn berekeningen.

Mogelijks telt hij er heel wat leeflonen en werkloosheidsvergoedingen bij, van vb. familieleden of die gasten zelf, voor hun gevangenneming.

Dat mag ! Want zelfs Syrië-strijders krijgen ze niet van het leefloon af, omdat de Brusselse ocmw's met PS-voorzitters, niet willen meewerken. ('k geef hiervan geen link, maar verwijs naar het geheugen van hen die kranten lazen kort na de aanslagen ...)

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2016, 15:29   #13
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ga het boek zeker ook niet kopen, zelfs al ben ik benieuwd naar zijn berekeningen.

Mogelijks telt hij er heel wat leeflonen en werkloosheidsvergoedingen bij, van vb. familieleden of die gasten zelf, voor hun gevangenneming.

Dat mag ! Want zelfs Syrië-strijders krijgen ze niet van het leefloon af, omdat de Brusselse ocmw's met PS-voorzitters, niet willen meewerken. ('k geef hiervan geen link, maar verwijs naar het geheugen van hen die kranten lazen kort na de aanslagen ...)

.
Wat heeft dat met, ik bekijk de titel van de topic, "gevangenispopulatie" te maken?
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2016, 16:02   #14
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
De zin: 'de gemiddelde kostprijs van een gevangene ongeveer (is) 130 euro per dag', is natuurlijk een ziek graptje, want aan eten wordt er per gevangene niet meer dan een 1.50€ gespendeerd, en de medische verzorging is quasi onbestaande.

Minimum 129€ van de 130€ gaat naar de beambten en het onderhoud van de meestal meer dan 150 jaar oude infrastructuur.

Ik herinner me iemand in Wortel die voor de zomer stekende tandpijn had, hij moest een aantal maanden wachten tot in september om dan naar Merksplas te verhuizen zodat er iets aan zijn tand kon gedaan worden, dat is de toestand van de 'medische verzorging' in de gevangenis.

Zodus verwijzen naar de gevangenen die 130€ kosten per dag is gewoon een perverse ziekelijke grap.
Het is irrelevant aan wat dat geld gespendeerd wordt. De kostprijs is wat ze is.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 28 september 2016 om 16:03.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2016, 16:50   #15
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
De zin: 'de gemiddelde kostprijs van een gevangene ongeveer (is) 130 euro per dag', is natuurlijk een ziek graptje, want aan eten wordt er per gevangene niet meer dan een 1.50€ gespendeerd, en de medische verzorging is quasi onbestaande.

Minimum 129€ van de 130€ gaat naar de beambten en het onderhoud van de meestal meer dan 150 jaar oude infrastructuur.

Ik herinner me iemand in Wortel die voor de zomer stekende tandpijn had, hij moest een aantal maanden wachten tot in september om dan naar Merksplas te verhuizen zodat er iets aan zijn tand kon gedaan worden, dat is de toestand van de 'medische verzorging' in de gevangenis.

Zodus verwijzen naar de gevangenen die 130€ kosten per dag is gewoon een perverse ziekelijke grap.
Het is logisch dat men bij het berekenen van de gemiddelde kostprijs per gevangene ook het cipiersloon, de gebouwen (+ onderhoud)... incalculeert. Men probeert namelijk te berekenen hoeveel een gevangene gemiddeld kost aan de burger, niet hoeveel er aan de gevangene zelf gespendeerd wordt.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2016, 16:52   #16
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Het is logisch dat men bij het berekenen van de gemiddelde kostprijs per gevangene ook het cipiersloon, de gebouwen (+ onderhoud)... incalculeert. Men probeert namelijk te berekenen hoeveel een gevangene gemiddeld kost aan de burger, niet hoeveel er aan de gevangene zelf gespendeerd wordt.
2
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2016, 16:52   #17
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ga het boek zeker ook niet kopen, zelfs al ben ik benieuwd naar zijn berekeningen.

Mogelijks telt hij er heel wat leeflonen en werkloosheidsvergoedingen bij, van vb. familieleden of die gasten zelf, voor hun gevangenneming.

Dat mag ! Want zelfs Syrië-strijders krijgen ze niet van het leefloon af, omdat de Brusselse ocmw's met PS-voorzitters, niet willen meewerken. ('k geef hiervan geen link, maar verwijs naar het geheugen van hen die kranten lazen kort na de aanslagen ...)

.
Wat heeft het leefloon van een familielid te maken met de kostprijs van een gevangene?

En zelfs al zou men dit er allemaal bij rekenen is het nog altijd onverklaarbaar hoe De Decker aan een twintigvoudig! bedrag komt (2600 euro per gevangene per dag).
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2016, 16:53   #18
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Het is logisch dat men bij het berekenen van de gemiddelde kostprijs per gevangene ook het cipiersloon, de gebouwen (+ onderhoud)... incalculeert. Men probeert namelijk te berekenen hoeveel een gevangene gemiddeld kost aan de burger, niet hoeveel er aan de gevangene zelf gespendeerd wordt.
Ja, dat begrijp ik, men zou evengoed de kost per cipier kunnen gebruiken.

Maar het is beter dat de mensen geloven dat er zoveel centjes naar 'de gevangenen' gaan.

Nu, ik vraag me af of dat al het zwart geld dat men op de kap van de gevangenen binnenrijft bij in de berekening zit?
__________________
Citaat:
Ta gueule!

Laatst gewijzigd door Xenophon : 28 september 2016 om 16:53.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2016, 16:54   #19
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ja, dat begrijp ik, men zou evengoed de kost per cipier kunnen gebruiken.

Maar het is beter dat de mensen geloven dat er zoveel centjes naar 'de gevangenen' gaan.

Nu, ik vraag me af of dat al het zwart geld dat men op de kap van de gevangenen binnenrijft bij in de berekening zit?
waarschijnlijk wel, niet?
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2016, 16:57   #20
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
waarschijnlijk wel, niet?
Ik betwijfel het ten zeerste, een officiële boekhouding en zwarte inkomsten worden in de praktijk gewoonlijk strikt uit elkaar gehouden.
Dat is gewoonlijk zo vanuit de aard van zwarte inkomsten, die passen niet in de officiële boekhouding.

Het is het niet opnemen in de boekhouding tenslotte dat de inkomsten 'zwart' maakt.

Zo heb je bijvoorbeeld de aalmoes dat de gevangene krijgt om te werken, daar wil men op de belastingen niets van weten. Dat kan dus al niet in de boekhouding staan.
__________________
Citaat:
Ta gueule!

Laatst gewijzigd door Xenophon : 28 september 2016 om 16:59.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be