Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 december 2016, 08:27   #201
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U moet het anders stellen. Een christen die in die tijd in Samaria woonde was een Samaritaan. Een christelijke Samaritaan weliswaar, maar wel een Samaritaan. Simon Magus lijkt eerder een gnosticus, maar is wel een Samaritaan. Te vergelijken met de moslims nu die in Israel wonen. Zij zijn geen Joden maar wel Israëliërs.
Er is volgens mij toch een klein probleempje, nl. dat Samaria geen gebied was, maar een stad en hoofdstad was van het noordenrijk Israël. Verwoest onder Assyrische inval met een heuse volksverhuizing tot gevolg richting Judea. Al de oorlogsvluchtelingen werden door de autochtonen Samaritaan genoemd. Na de terugkeer uit ballingschap van de Judeese elite in Babylonië blijken deze op verschillende geloofspunten het niet meer eens te zijn, met een religieuze breuk tot gevolg. Het verschil zit hem niet in het etnische, maar wel in het religieuze onderscheid.

Citaat:
En zo ook Justinus. Hij voelt zich een Samaritaan, maar wel een christelijke Samaritaan. Dat zegt hij zelf.
Ik denk hier dat Justinus een verwijzing maakt naar de barmhartigheid van de Samaritaan uit de evangelies en niet naar afkomst. Typisch weer een staaltje van zelfbeklag en zelfverheerlijking.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Samaria_(stad)

Laatst gewijzigd door Aton : 2 december 2016 om 08:29.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2016, 08:40   #202
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Er is volgens mij toch een klein probleempje, nl. dat Samaria geen gebied was, maar een stad en hoofdstad was van het noordenrijk Israël. Verwoest onder Assyrische inval met een heuse volksverhuizing tot gevolg richting Judea. Al de oorlogsvluchtelingen werden door de autochtonen Samaritaan genoemd. Na de terugkeer uit ballingschap van de Judeese elite in Babylonië blijken deze op verschillende geloofspunten het niet meer eens te zijn, met een religieuze breuk tot gevolg. Het verschil zit hem niet in het etnische, maar wel in het religieuze onderscheid.


Ik denk hier dat Justinus een verwijzing maakt naar de barmhartigheid van de Samaritaan uit de evangelies en niet naar afkomst. Typisch weer een staaltje van zelfbeklag en zelfverheerlijking.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Samaria_(stad)
Samaria was een landstreek. Net zoals Galilea. En ook hier werden de inwoners van Galilea 'Galileeërs' genoemd (zie het Nieuwe Testament).




Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 december 2016 om 08:42.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2016, 09:14   #203
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Er is volgens mij toch een klein probleempje, nl. dat Samaria geen gebied was, maar een stad en hoofdstad was van het noordenrijk Israël. Verwoest onder Assyrische inval met een heuse volksverhuizing tot gevolg richting Judea. Al de oorlogsvluchtelingen werden door de autochtonen Samaritaan genoemd. Na de terugkeer uit ballingschap van de Judeese elite in Babylonië blijken deze op verschillende geloofspunten het niet meer eens te zijn, met een religieuze breuk tot gevolg. Het verschil zit hem niet in het etnische, maar wel in het religieuze onderscheid.


Ik denk hier dat Justinus een verwijzing maakt naar de barmhartigheid van de Samaritaan uit de evangelies en niet naar afkomst. Typisch weer een staaltje van zelfbeklag en zelfverheerlijking.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Samaria_(stad)
Ik heb het anders gehoord.

Wat de religieuze groepering der Samaritanen betreft. Zij claimden de ware Joodse godsdienst. Want, zo stelden ze, wij voeren de rituelen nog altijd uit zoals die bestonden vóór de Babylonische gevangenschap. Waarschijnlijk hadden ze hier een punt. Alleen, deze Samaritanen zaten met een probleem. Tijdens de Babylonische wegvoering bleven zij in hun land. En er greep vermenging plaats in hun groep met 'niet-zuiveren'. Daar kwam bij dat hun religieuze interpretatie volgens Jeruzalem fout was. Jeruzalem beschouwde de Samaritanen dan ook niet als 'echte' Joden. Maar dat deed Jeruzalem ook met de Galileeërs. Deze werden aanzien als een soort tweederangs joden. Zij werden ervaren als grof, onbehouwen, ruziemakers, en hadden bovendien een lelijk accent wanneer zij hun mond opendeden. Kortom ze werden dikwijls bestempeld door Jeruzalem als een soort Joodse Beotiërs.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 december 2016 om 09:31.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2016, 09:40   #204
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik heb het anders gehoord.

Wat de religieuze groepering der Samaritanen betreft. Zij claimden de ware Joodse godsdienst. Want, zo stelden ze, wij voeren de rituelen nog altijd uit zoals die bestonden vóór de Babylonische gevangenschap. Waarschijnlijk hadden ze hier een punt. Alleen, deze Samaritanen zaten met een probleem. Tijdens de Babylonische wegvoering bleven zij in hun land. En er greep vermenging plaats in hun groep met 'niet-zuiveren'. Daar kwam bij dat hun religieuze interpretatie volgens Jeruzalem fout was. Jeruzalem beschouwde de Samaritanen dan ook niet als 'echte' Joden. Maar dat deed Jeruzalem ook met de Galileeërs. Deze werden aanzien als een soort tweederangs joden. Zij werden ervaren als grof, onbehouwen, ruziemakers, en hadden bovendien een lelijk accent wanneer zij hun mond opendeden. Kortom ze werden dikwijls bestempeld door Jeruzalem als een soort Joodse Beotiërs.
Ik heb hetzelfde gelezen. ( niet anders dus )
Wat betreft de ' Galileërs ' : Ze werden niet zozeer als tweederangs joden beschouwd, maar wel als joden met een revolutionair karakter, zeker wat betreft de overheerser ( Ieren hebben dat ook ). Galileër werd daardoor ook als scheldnaam gebruikt zoals wij barbaar ( Berber )als scheldnaam gebruiken. Een Galileër moest daarom niet altijd van Galilea komen.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2016, 09:44   #205
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Samaria was een landstreek. Net zoals Galilea. En ook hier werden de inwoners van Galilea 'Galileeërs' genoemd (zie het Nieuwe Testament).
Deze indeling werd enkel door de Romeinen gebruikt.
Bron:
http://www.eci.be/boeken/de_samarita...FZEW0wodx6kPrg
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2016, 09:54   #206
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Deze indeling werd enkel door de Romeinen gebruikt.
Bron:
http://www.eci.be/boeken/de_samarita...FZEW0wodx6kPrg
Wel, dat lijkt me nu een interessant boek dat ik me ga aanschaffen. Bedankt.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 december 2016 om 09:55.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2016, 09:57   #207
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Ik heb hetzelfde gelezen. ( niet anders dus )
Wat betreft de ' Galileërs ' : Ze werden niet zozeer als tweederangs joden beschouwd, maar wel als joden met een revolutionair karakter, zeker wat betreft de overheerser ( Ieren hebben dat ook ). Galileër werd daardoor ook als scheldnaam gebruikt zoals wij barbaar ( Berber )als scheldnaam gebruiken. Een Galileër moest daarom niet altijd van Galilea komen.
Zeker (de term 'ruziestoker'gaat ook die kant op), maar dat was lang niet het enige.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 december 2016 om 09:59.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2016, 10:02   #208
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Deze indeling werd enkel door de Romeinen gebruikt.
Bron:
http://www.eci.be/boeken/de_samarita...FZEW0wodx6kPrg
Ja maar de Romeinen concretiseerden hoogstwaarschijnlijk administratief een reeds bestaande toestand.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2016, 11:56   #209
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Deze indeling werd enkel door de Romeinen gebruikt.
Bron:
http://www.eci.be/boeken/de_samarita...FZEW0wodx6kPrg
Ja maar de Romeinen concretiseerden hoogstwaarschijnlijk administratief een reeds bestaande toestand.

Vergeet niet dat Samaria reeds een provincie was onder die naam tijdens het bewind van de Hasmoneeër Johannes Hyrkanus. De bestuurlijke indeling bestond dus al een tijdje voordat de Romeinen er aankwamen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 december 2016 om 12:10.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be