Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 april 2003, 19:34   #1
frin
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 1
Standaard

Ik ben een man van 40 jaar. Beroep Boekhouder. Sinds begin 2002 ben ik werkloos geworden door economische omstandigheden.
Ik ben voortdurend op zoek naar een gepaste tewerkstelling, de nadruk ligt hier op gepast daar mijn beroep (kennis en ervaring) toch een groot deel uitmaakt van mijn leven. Momenteel zitten we echter in een recessie.

De VDAB heeft nu een bepaald stramien op touw gebracht. Elke werkzoekende is verplicht om de jobclub te volgen en/of herscholing.
Dit tot als er werk gevonden is ofwel tot aan het pensioen. Is dit wel redelijk. Wat met de individuele vrijheid van de burger ? Schoolplicht is toch enkel voor de kinderen. Ik stel mij vragen bij de democratische grondvesten.

Een voorbeeld. Het mag niet voorkomen dat als mijn vrouw bij zonnig weer behoefte heeft om enkele dagen te relaxen dat ik op een jobclub moet zitten. Wij zijn een volwassen gehuwd paar.

Als de werkzoekende zelfstandig werk zoekt kan hij dan zomaar worden geschorst en zijn gelijkstelling voor pensioen en mutualiteit verliezen ?[size=6][/size]
__________________
Rechtvaardigheid - Vrijheid - Democratie
frin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2003, 19:37   #2
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris
 
Paulus de Boskabouter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2003
Berichten: 7.087
Standaard

*Waarom zou je zelf geen werk mogen zoeken ?
*Ook een stempelgerechtigde heeft recht op betaalde vakantie.
*Jobclub is vrij goed hoor! op mijn 24 jaar bestond dat al, en ik heb daar véél geleerd !
Paulus de Boskabouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2003, 09:26   #3
vlierbolleke
Vreemdeling
 
vlierbolleke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 oktober 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 30
Standaard

Het eerste jaar werkeloosheid laten ze (VDAB) je met rust, maar vanaf het tweede jaar beginnen ze achter u gat te zitten om werk te vinden.
Je bent verplicht als je langer dan 1 jaar stempelt om een beroepsopleiding te volgen of je in te schrijven bij een jobclub. Indien je dit niet doet kun je geschorst worden.
Jij hebt misschien de discipline om te blijven solliciteren, maar veel werklozen doen na een tijdje geen moeite meer om werk te vinden. Je komt nogal vlug in een routine terecht en voor mensen die structuur in hun leven nodig hebben is het moeilijk om daarna de draad terug op te pakken.
Persoonlijk vond ik het niet slecht, ik was ook werkloos en dankzij die beroepsopleiding heb ik mij op mijn 34ste nog omgeschoold en ben nu al enkele jaren aan het werk
__________________
Groetjes vanwege Vlierbolleke
vlierbolleke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2003, 09:29   #4
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door frin
Elke werkzoekende is verplicht om de jobclub te volgen en/of herscholing.
Je kan deze 'verplichting' niet vergelijken met de leerplicht.
Zo je ze niet nakomt wacht jou of je ouders geen gevangenisstraf.
Het staat je vrij om te kiezen niet deel te nemen.
Het heeft misschien gevolgen i.v.m. loon, maar zo je het verkiest kan je via andere circuits dan de VDAB op eigen kracht proberen iets aangepast te vinden.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be