Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 april 2023, 09:57   #81
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Björn Rzoska, de gematigde groene is de oppositie beu

https://www.tijd.be/politiek-economi...BT=56915500761


Daan Bleus
13 april 2023 11:56

Groen-parlementslid Björn Rzoska stopt in 2024 met de nationale politiek en eind april als fractieleider. Met het vooruitzicht op vijf nieuwe jaren in de Vlaamse oppositie wendt hij de steven naar de lokale politiek. 'Ik snak naar realisaties op het terrein.'

In een reeks interviews in de Mediahuis-kranten kondigt Björn Rzoska (49) zijn afscheid van de nationale politiek aan. In mei 2024 zal hij niet meer opkomen voor het Vlaams Parlement. Rzoska doet zijn mandaat uit, maar stopt eind april als fractieleider om 'verjonging en vernieuwing toe te laten'. De komende twee weken moet de fractie in allerijl op zoek naar een vervanger.

Bij Groen is het de regel dat parlementsleden na twee mandaten een stap opzij zetten. Rzoska kwam in 2013 in het parlement als opvolger van de Gentse schepen Filip Watteeuw en raakte tweemaal herverkozen. In tegenstelling tot veel partijgenoten zal Rzoska geen uitzondering aanvragen.
Oppositie voeren

Rzoska is het beu in de oppositie te zitten. 'Weinig politici stappen in de politiek om oppositie te voeren. Het is nodig, maar ik snak naar realisaties op het terrein', zegt hij aan De Tijd. In 2019 pleitte hij er als een van de enige groenen voor in de Vlaamse regering te stappen. Zelfs besturen met nemesis N-VA, dat Groen tijdens de campagne matrakkeerde, was geen taboe. Dat zijn partij na de verkiezingen snel 'aan de kant is gaan staan' stelde hem teleur.
"
Weinig politici stappen in de politiek om oppositie te voeren. Het is nodig, maar ik snak naar realisaties op het terrein.
"
Björn Rzoska
Groen-fractieleider

Ook in 2024 zijn de kansen op een groene regeringsdeelname klein. Op Vlaams niveau lijkt een paringsdans tussen de N-VA en Vooruit uit te monden in een coalitie met Open VLD of CD&V. Zelfs als door de electorale dominantie van Vlaams Belang een vierde partner nodig is, dreigt Groen uit de boot te vallen. Zeker omdat de partij gepeild wordt op een schamele 7 procent.
Groene overwinningsnederlaag

Uit onvrede met de koers die de partij vier jaar geleden naar een overwinningsnederlaag leidde, stelde Rzoska zich kandidaat-voorzitter. Ondanks aanhoudende kritiek - vooral van het kamp rond kopstuk Kristof Calvo - was hij de enige die Meyrem Almaci het vuur aan de schenen durfde te leggen. Rzoska verloor nipt.

In een partij die het verwijt krijgt dogmatisch te zijn, staat Rzoska bekend als een centrumfiguur. Hij probeerde het etterende conflict tussen de kampen Calvo en Almaci te overbruggen en ijverde voor pragmatisme over de kernuitstap, waaraan de partij 'misschien iets te lang heeft vastgehouden'. Als 'cultuurflamingant' is hij in het belgicistische Groen een vreemde eend in de bijt. Een overstap naar het federale niveau - waar hij meer kans maakt om mee te besturen - was niet aan hem besteed.
Hoffelijkste en meest correcte
"
Ik kijk ernaar uit de tanden te zetten in lokale knelpunten, zoals moeilijke knooppunten voor fietsers of het behoud van de open ruimte.
"
Björn Rzoska
Groen-fractieleider

Ondanks appreciatie van vriend en vijand - ministers noemen hem de 'hoffelijkste en meest correcte oppositieleider' en zijn vertrek 'een verlies voor het parlement' - is de nuchtere vaststelling dat Rzoska er niet in slaagde de partij electoraal naar een hoger niveau te tillen. Na vijf jaar als fractieleider en vanop de Oost-Vlaamse lijsttrekkersplaats behaalde hij minder stemmen dan Vooruit-voorzitter Conner Rousseau, die in 2019 nog een nobele onbekende was.

Besturen hoopt Rzoska alsnog te kunnen doen in Lokeren. Daar zit Groen nog in de oppositie, maar maakt de partij volgens hem goede kans op zetelwinst. Met de Vlaamse verkiezingen en enkele maanden later de lokale stembusgang wil Rzoska een duidelijk signaal geven aan de kiezer. 'Het is een zuivere beslissing om niet te wedden op twee paarden. Ik kijk ernaar uit de tanden te zetten in lokale knelpunten, zoals moeilijke knooppunten voor fietsers of het behoud van de open ruimte', zegt hij.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2023, 10:57   #82
Pol Dolf
Minister-President
 
Pol Dolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2011
Locatie: Jezus 2
Berichten: 5.031
Standaard

Na twee volle termijnen verlaat Groen-fractieleider Björn Rzoska het Vlaams Parlement. Zo hoort het volgens de regels van zijn partij.

wist ik ni
__________________
was getekend : profeet Filippus
Pol Dolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2023, 20:24   #83
epicurist_dirk
Staatssecretaris
 
epicurist_dirk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2003
Berichten: 2.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik denk dat de voorkeur van Groen gaat naar alles behalve een “cis-blanke”. Die zijn niet “progressief” en niet “inclusief” genoeg.
De extreem linkse communistische partij heeft zich een nieuwe naam aangemeten en de geitenwollen sokken verwisseld voor stadskledij. Wat Rusland deed met het vervangen van de CCCP naam en wat China deed met het wissen van het Mao pak om de wereld te misleiden.

Om de wereld de wereld de indruk te geven minder vijandig te zijn, minder agressief en dat ze evolueren naar gematigde politiek, wat een goed georkestreerde illusie is. Links wil alleen almacht over de wereld, punt uit.

Oorlog met de russen, wrijving met de chinezen en alle vakbonden en CO doen er alles aan om de economie van “het westen” stokken in de wielen te steken.

Die aanhoudende stakingen tegen prive en zelfstandigen, bedrijven, KMO, tegen de staat ( Frankrijk, Tunesië …) die zijn er echt niet zo maar, die worden aangewakkerd!!! De opstanden in de wereld, Afrika, overal waar Rusland of China probeert zich te vestigen enz. die zijn er niet zomaar, nu de massa middellandse zee oversteek van duizenden. Alles word gebruikt om “het westen” onderuit te halen.

“Groen” de jaren lange grote leugen die met de hulp van het Russische trollen leger milieu en het kapotmaken van onze strategische kerncentrales bewerkstelligde pffff.

Wij zijn wel instaat problemen op te lossen hoor.

maar "groen" Links streven naar stilstand en stilstaan is achteruit gaan ... en de achteruitgang gaar zeer snel. Zelfs Griekenland boert al economisch beter dan België nadat links daar op zen plaats gezet werd!!!


OOOOOH er werd nog geen brandstof besteld voor de kerncentrales…. Wel dat België dan per direct de immense som in GOUD terug vraagt en opeist (afbraak buffer kerncentrale) Geld dat nu (hopelijk bestaat) ergens in Frankrijk uitgezet werd om winsten mee te maken voor de Franse aandeelhouders en de Franse staat via de belastingen er op.

Wij mogen toch wel op zen minst ons eigen geld hebben zeker. Zeker als het Frans energie bedrijf weiger het functioneren van de kerncentrales te verzekeren zodat ze functioneren en PRODUCEREN!

Bovendien kan dit bankroet land wel wat GOUD reserve gebruiken zeker in eigen land!!!!

Maar nee, rekken en trekken >>> groen en Links wil in ons land economisch chaos zodat ze kunnen beginnen met annexeren van gronden, huizen en bezittingen van de privé, de boeren onder het mom van milieubehoud. geruggesteund door EU LINKSEN.

“Groen” … ze zijn nog steeds extreem links zelfs met de camouflage naam “Groen” en het enige waar links wenst en aanhoudend naar streeft is “het westen” kapot.

Hier door misbruik maken van de democratie. En de kerncentrales sluiten om onze afhankelijkheid van energie te bewerkstellen!!!
Zodat Links sterker word door onze economie op te blazen … wat de PS overigens al jaren doet.

Maar repressie is bij alle linkse partijen het huis gebruik tegen al wie hen niet volgt of in de weg staat in eender in welk politiek stadium ze zich bevinden in en land in hun streven om het veroveren van de AL MACHT met en bevolking onder zware repressie!!!!!

Begrijp mij goed >>> Ik kwijl van het Zwitserse politiek bestel waar ALLE partijen van links tot rechts hun denktanks en belangengroepen oplossingen kunnen aanbrengen waar de bevolking via referendum van uit hun kanton zelfs al via GSM “kan voor of tegen het voorstel kiezen”.

Zonder dictatoriaal gedrag van machtswellustige Vip's en hun politieke partijen = het +4000 jaar oude bestel en hun stoottroepen >> Nu vakbonden, belangengroepen, lobby groepen enz.
__________________
Al heb ik dyslexie, toch probeer ik mijn denken te beschrijven. Ik droom van een kanton systeem hier, met veilig vlot functioneel
directe referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek, economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.

Laatst gewijzigd door epicurist_dirk : 16 april 2023 om 20:41.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2023, 02:32   #84
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het was een witte cis man, dat is al erg genoeg.
Het moet een negerin zijn. Of een makak. Nadien kunnen we naar details kijken zoals de politieke opvattingen, maar in de eerste plaats telt het belangrijkste: neger of makak zijn. Daar draait alles toch om. De rest is bijzaak, luxe.
In de volgende draad had u opmerkingen over Macron en bomen, nou deze mensen vind ik veel enger. Mensen uitsluiten onder de mom van woke inclusiviteit.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2023, 09:24   #85
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
In de volgende draad had u opmerkingen over Macron en bomen, nou deze mensen vind ik veel enger. Mensen uitsluiten onder de mom van woke inclusiviteit.
Maar er is heel veel plaats aan lantaarnpalen hoor, ik ben helemaal niet selectief
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be