Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 mei 2023, 19:09   #21
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Waar is de tijd dat men met de auto de kleine naar school bracht om geen ongelukken te hebben?
Dat kan nog steeds, alles vormen zij net een gevaar voor anderen in de schoolomgeving. Veel gezinsegoïsten willen zo dicht mogelijk bij de school rijden en hun kind aan de poort af te zetten. Ze gaan dan links parkeren van de weg, gaan stilstaan op het zebrapad of fietspad, dubbel parkeren, draaien en manoeuvreren met hun onoverzichtelijk stalen voertuig enz.

Straten waar scholen voor kleine kinderen zijn sluit men gewoon best voor autoverkeer tijdens start en einde van de lessen. Dat maakt de schoolomgeving veilig voor iedereen.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2023, 19:12   #22
jad°relen°ir
Staatssecretaris
 
jad°relen°ir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2016
Berichten: 2.831
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
(...) Straten waar scholen voor kleine kinderen zijn sluit men gewoon best voor autoverkeer tijdens start en einde van de lessen. Dat maakt de schoolomgeving veilig voor iedereen.
Dan gebeuren accidenten gewoon een paar straten verder.
jad°relen°ir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2023, 19:25   #23
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jad°relen°ir Bekijk bericht
Dan gebeuren accidenten gewoon een paar straten verder.
Het is aan de schoolpoort waar het hoogste risico op ongeval is omdat iedereen daar samen troept en allerhande manoeuvres uitvoert. Fietsers en voetgangers steken de baan over, auto's stoppen overal waar ze kunnen enz.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2023, 19:29   #24
jad°relen°ir
Staatssecretaris
 
jad°relen°ir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2016
Berichten: 2.831
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Het is aan de schoolpoort waar het hoogste risico op ongeval is omdat iedereen daar samen troept en allerhande manoeuvres uitvoert. Fietsers en voetgangers steken de baan over, auto's stoppen overal waar ze kunnen enz.
Voor zover ik weet deed dit accident zich niet voor aan de schoolpoort.
Trouwens, aan de schoolpoort kunt ge tegenwoordig al niet meer rijden en schuifelen auto's vooruit..
jad°relen°ir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2023, 19:32   #25
jad°relen°ir
Staatssecretaris
 
jad°relen°ir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2016
Berichten: 2.831
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Ne maat heeft zo eens ne kleine dood gereden. T kind kwam tussen twee geparkeerde auto’s de straat over gelopen. De Lou heeft jaren lang niet meer willen rijden terwijl hij er niets kon aan doen.
Een keer meegemaakt.. kleuter liet de hand van moeder los en liep van de stoep de straat op.. vlak voor mijn wagen. Gelukkig was ik er op voorbereid want zag het gebeuren enkele luttele seconden eerder zich in mijn hoofd afspelen. Even een moment van helderziendheid.. lol.. maar ik reed daardoor slechts 20 terwijl ik 30 mocht en kon just op tijd uitwijken..

Laatst gewijzigd door jad°relen°ir : 6 mei 2023 om 19:33.
jad°relen°ir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2023, 20:02   #26
DIBO
Burgemeester
 
Geregistreerd: 17 augustus 2020
Berichten: 583
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DIBO Bekijk bericht
Heeft er ooit al een helm een hoofdletsel kunnen voorkomen of inperken??
JA, al duizenden keren!!!!!!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door verkeerskunde.nl
VeiligheidNL stelt dat, als iedere fietser boven de 16 een helm zou dragen, dat 7500 minder gevallen van hoofd- en hersenletsel per jaar inhoudt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hoeveel procent van de jeugd draagt geen fietshelm?
En hoeveel procent van de oudjes?
Hoeveel procent van de jeugd draagt geen fietshelm? ==>absoluut veel te weinig helmdracht. Daarom, minstens tem. lagere school zou het verplicht moeten worden
En hoeveel procent van de oudjes?==> iets meer, maar nog altijd veel te weinig, vooral omdat de volwassenen een voorbeeldfunctie hebben
DIBO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2023, 09:52   #27
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Dat kan nog steeds, alles vormen zij net een gevaar voor anderen in de schoolomgeving. Veel gezinsegoïsten willen zo dicht mogelijk bij de school rijden en hun kind aan de poort af te zetten. Ze gaan dan links parkeren van de weg, gaan stilstaan op het zebrapad of fietspad, dubbel parkeren, draaien en manoeuvreren met hun onoverzichtelijk stalen voertuig enz.

Straten waar scholen voor kleine kinderen zijn sluit men gewoon best voor autoverkeer tijdens start en einde van de lessen. Dat maakt de schoolomgeving veilig voor iedereen.
Wie noemt gij gezinsegoïsten?
Misschien zijn dat ouders die hun kinderen aan school afzetten voor ze moeten gaan werken?
Of denk jij dat niemand hoeft te gaan werken?
En neen, die werkenden hoeven niet nog vroeger op te staan om eerst ergens nog eens een parkeerplaats te moeten gaan zoeken en hun kinderen dan te voet te moeten begeleiden naar de school omdat een idioot de openbare weg naar de school wil afsluiten.

Dat de smurfkes de orde maar gaan handhaven en toezien dat de schoolomgeving veilig is tijdens start en einde van de lessen, daar worden ze voor betaald en dan doen ze ook nog iets nuttiger dan alleen het jagen op snelheid voor de boetes.

Of het parkeerterrein van de school kan beschikbaar gesteld worden, zoals bij sommige scholen, waar ouders kunnen parkeren om hun kinderen veilig af te zetten of op te halen, dan heeft het doorgaand verkeer er geen last van.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2023, 10:03   #28
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Een ongeluk in een fietsstraat en meteen een discussie over veiligheid van fietsstraten…
En dan lees je wat er gebeurde:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230505_95852874



Dat heeft uiteraard niks met die fietsstraat te maken maar wel met onverantwoordelijke fietsers of gewoon brute pech.
Dus:
- betere fietsopleiding en/of controle van fietsers
- het is brute pech, dus zit niet te zoeken naar daders of oorzaken.
Hier is nu gelukkig geen dode bij gevallen maar dit soort ongelukken laat nog maar eens duidelijk zien dat we nooit, maar dan ook echt nooit, aan nul dodelijke ongelukken per jaar zullen geraken.

Het is een nobel streven maar onrealistisch en op onrealistische doelen mikken is volgens mij nooit goed, toch zeker niet voor de politiek, want die doen het voor de gemeenschap met de middelen van de gemeenschap.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2023, 10:10   #29
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DIBO Bekijk bericht
Hoeveel procent van de jeugd draagt geen fietshelm? ==>absoluut veel te weinig helmdracht. Daarom, minstens tem. lagere school zou het verplicht moeten worden
En hoeveel procent van de oudjes?==> iets meer, maar nog altijd veel te weinig, vooral omdat de volwassenen een voorbeeldfunctie hebben
Schei toch uit met je verplichte betutteling en laat iedereen vrij om zelf te beslissen of ze wel dan niet een mogelijk risico op letsel willen lopen zonder die fietshelm.
Gij hebt er toch geen last van als een fietser zonder helm een gat in zn kop valt?
Awel dan, laat iedereen dat eens zelf beslissen, gij hoeft niet bang te zijn voor anderen.

Een helm heeft nog nooit een val kunnen voorkomen en je kunt ook letsel oplopen als je valt en toch een helm draagt, dus wie bang is om te vallen en daarvoor een helm draagt, die stapt best helemaal niet op de fiets want je kunt altijd vallen, met of zonder helm.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2023, 12:09   #30
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.305
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Gent is geen fietsstad, Gent is een Groen waanbeeld, bijna een dystopia...
Inderdaad. Gent wil meer mensen op de fiets maar de staat van de wegen in en rond het centrum van die stad is gewoonweg abominabel.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2023, 20:44   #31
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.504
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
- het is brute pech, dus zit niet te zoeken naar daders of oorzaken.
Jij minimaliseert hier maar he.
De nazi's veto'en inhalen van fietsers, gevolg is dat die een groeiende staart auto's achter zich krijgen, en bij "brute pech" de gevolgen ook bruter worden.
Ik heb dat hier nog enkele malen gezegd, als ik in zo een straat merk dat ik zo een staart heb gekregen zie ik dat als een onveilige situatie, en rij ik parkeerstroken op, en stop desnoods, om die even te laten passeren.
Vroeger reden auto's je af en toe voorbij. Door de nazi's krijg je files en met files komen ongelukken.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2023, 21:32   #32
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DIBO Bekijk bericht
Hoeveel procent van de jeugd draagt geen fietshelm? ==>absoluut veel te weinig helmdracht. Daarom, minstens tem. lagere school zou het verplicht moeten worden
En hoeveel procent van de oudjes?==> iets meer, maar nog altijd veel te weinig, vooral omdat de volwassenen een voorbeeldfunctie hebben
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
In ieder geval zijn mijn beperkte waarnemingen: de jeugd draagt de fietshelm zeer vaak. Oudjes helemaal niet. Wielerterroristen die 'trainen' wel.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2023, 21:35   #33
DIBO
Burgemeester
 
Geregistreerd: 17 augustus 2020
Berichten: 583
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Schei toch uit met je verplichte betutteling en laat iedereen vrij om zelf te beslissen of ze wel dan niet een mogelijk risico op letsel willen lopen zonder die fietshelm.
Dus kinderen (cfr. "minstens tem. lagere school") kunnen en mogen zelf beslissen wat voor hen het veiligste is!!??
Goe zot

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Een helm heeft nog nooit een val kunnen voorkomen
allez, de volgende met zo'n dwaze opmerkingen... zoals ik al schreef "Heeft er ooit al een helm, een veiligheidsgordel of airbag een ongeval kunnen voorkomen?? Nee! Dus die zijn allemaal nutteloos, of wa?"

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
je kunt ook letsel oplopen als je valt en toch een helm draagt
allez zeg, wie had dat nu kunnen bedenken. Maar in dit concrete geval gaat het niet over een "letsel", maar over een hersenletsel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tijdschrift voor Neurologie en Neurochirurgie
Het dragen van een fietshelm verkleint het risico op hersenletsel met wel 60%
maar ja, wat weten die er nu van
DIBO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2023, 22:50   #34
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DIBO Bekijk bericht
Dus kinderen (cfr. "minstens tem. lagere school") kunnen en mogen zelf beslissen wat voor hen het veiligste is!!??
Goe zot
Zeg, zal het es gaan, ja?
Wij hebben ook nooit een fietshelm gedragen tijdens onze schooljaren en we hebben het ook overleefd.
Je moet je niet zo zot van angst laten maken.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DIBO Bekijk bericht
allez, de volgende met zo'n dwaze opmerkingen... zoals ik al schreef "Heeft er ooit al een helm, een veiligheidsgordel of airbag een ongeval kunnen voorkomen?? Nee! Dus die zijn allemaal nutteloos, of wa?"
Ja, ze geven een vals gevoel van veiligheid....er zijn zelfs gevallen bekend waarbij mensen de nek breken door de airbag of overlijden door inwendige bloedingen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DIBO Bekijk bericht
allez zeg, wie had dat nu kunnen bedenken. Maar in dit concrete geval gaat het niet over een "letsel", maar over een hersenletsel
Ja en? Als gij thuis van de trap op je hoofd ongelukkig valt of je struikelt op straat en valt met je hoofd op de stoeprand, dan kun je ook een hersenletsel oplopen....dan maar overal en altijd een fietshelm dragen?
Jij wil blijkbaar maar niet begrijpen dat je nergens controle over kunt hebben.
Je kunt jezelf niet beschermen tegen ongevallen, die gebeuren nu eenmaal en daar kun je niks tegen doen, ook niet met een fietshelm.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DIBO Bekijk bericht
...maar ja, wat weten die er nu van
En jaja, die "experten studies" voor reclame doeleinden om te kunnen verkopen die kennen we onderhand allemaal wel.
Neurologen zouden beter naar de oorzaken van alzheimer en dementie zoeken om mensen te kunnen genezen dan reclame te maken voor fietshelmen.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2023, 08:16   #35
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.565
Standaard

ik stel voor overal rubber tegels te leggen en de kindjes te verpakken in een harnas.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2023, 20:01   #36
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.386
Standaard

Kinderen en de fietshelmdracht, dat is geen 'kwestie' meer.

Doet me denken aan de beginperiode van de gordels in auto's. Velen, vooral oudjes, waren flink tegen.
Nu is dat ook geen 'kwestie' meer.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2023, 21:02   #37
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.620
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
ik stel voor overal rubber tegels te leggen en de kindjes te verpakken in een harnas.
Nog beter, steek ze in een capsule -a la Matrix-.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2023, 22:26   #38
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
In ieder geval zijn mijn beperkte waarnemingen: de jeugd draagt de fietshelm zeer vaak. Oudjes helemaal niet. Wielerterroristen die 'trainen' wel.
Wanneer ik met de gewone fiets rij, draag ik nooit een helm. Het is wel zo dat ik nooit in een stad rij, en meestal op wegen met geen of heel weinig autoverkeer. Als ik een tocht maak met de koersfiets draag ik wel altijd een helm.

Ps vooral ouderen met een e-bike vormen dikwijls een gevaar voor andere fietsers op fietspaden.

Laatst gewijzigd door pajoske : 11 mei 2023 om 22:26.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2023, 04:40   #39
Onzijdig
Europees Commissaris
 
Onzijdig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 november 2021
Berichten: 6.710
Standaard

Aantal reacties in deze topic. 38

In 2 hiervan komt het woord fietsstraat voor.

Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2023, 08:43   #40
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
Aantal reacties in deze topic. 38

In 2 hiervan komt het woord fietsstraat voor.

Het ging dan ook niet over de fietsstraat maar over het ongeluk in de fietsstraat.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be