Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 december 2023, 18:34   #41
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Hm, nee.
Toch wel, dat is de stelling van Nash, dat je dat altijd kan.

Als ik dieper moet gaan om dat uit te leggen, zal ik ook een stuk technischer moeten gaan. Ik weet niet of ik eruit zal geraken. Maar bon, laat ons proberen.

Maar pas op: moderne natuurkunde is heel "ontvreemdend". We spelen in een hogere categorie "heilige huisjes stukmaken" dan in de politiek waar een genocideke voorstellen al totaal buiten het aanneembare denkkader valt he

Bon: eigenlijk bestaat er niet zoiets als "de ruimte". Het enige wat er bestaat zijn GEBEURTENISSEN. Dingen die gebeuren. En nu blijkt dat gebeurtenissen kunnen gerelateerd worden met elkaar door "waarnemers van die gebeurtenissen", en dat een van die dingen die ze relateert is wat men "afstand" noemt.

Je hebt dus essentieel een "netwerk" van gebeurtenissen met daartussen dingen waar waarnemers het over eens zijn, afstanden. Afstanden zijn dingen die door waarnemers gevonden worden tussen KOPPELS van gebeurtenissen.

A priori zou je dus een gigantische "onbegrijpelijke" waslijst van koppels van waargenomen gebeurtenissen en hun afstanden hebben, maar het blijkt dat die zich organiseren in een begrijpelijk geheel. Het geheel van afstanden tussen gebeurtenissen heeft een zekere logica in zich.

Het is zelfs zo dat men ONBESTAANDE GEBEURTENISSEN kan "uitvinden" en die "tussen de waargenomen gebeurtenissen" plaatsen om zo een "continue" soort van logische lijst te bekomen. Dat is puur een wiskundige uitvinding, die gebeurtenissen bestaan niet echt, en de afstanden tussen die uitgevonden gebeurtenissen en die echte bestaan ook niet echt, maar we kunnen ze wiskundig bedenken zonder incoherenties te bekomen.

En tadaaboem: we hebben wat men noemt een differentiaal varieteit. Een soort van "ruimte". Een wiskundig object vol met "gebeurtenissen" (de meeste zijn nep, hier en daar een echte) die we "punten" kunnen noemen van een "ruimte" die "glad en continu" is.

DAT is essentieel wat Einstein gedaan heeft met zijn algemene relativiteit.

We noemen al die imaginaire gebeurtenissen tussen die enkele echte "de ruimte".

Dat de eigenschappen van "afstand" tussen gebeurtenissen anders zijn dan wat men in een les Euclidische meetkunde krijgt op school, hoeft niet eens te verwonderen he. Het is eerder eigenaardig dat het in vele gevallen daar goed op lijkt.

De ruimte tussen gebeurtenissen bestaat dus niet echt, het is gewoon een uitvindsel van ons om dat wiskundig "te vervolledigen". En het laat toe een gans arsenaal van wiskundige technieken te gebruiken. Maar het enige dat echt bestaat zijn individueel waargenomen gebeurtenissen he.

Nu bestaan er "opeenvolgingen van gebeurtenissen" die zoiets lijken als het TRAJECT van een materieel ding. In werkelijkheid kan men niet zeggen dat dat materieel punt zou bestaan tussen gebeurtenissen in, maar in vele gevallen gaan we ook daar "extra punten bijbedenken" en doen alsof de opeenvolgende gebeurtenissen die bij een deeltje horen, een TRAJECT vormen, een continue lijn. En die continue lijn die past een beetje in onze uitgevonden "ruimte" he.

Dat ganse gedoe van ruimte en van trajecten en zo, begint meer en meer op een echte "ruimte" te gelijken, maar een die van rubber is.

En dan gaan we familiair spreken over die "ruimte" die "uitrekt" en zo. Maar in werkelijkheid gaat het hier om een eigenschap van afstanden tussen discrete gebeurtenissen, die georganiseerd konden worden ALSOF ze deel uitmaakten van een soort van continue ruimte.

En die eigenschappen, die hebben we gewoon gevonden door de logica trachten te doorgronden, de systematiek te doorgronden, van waargenomen gebeurtenissen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 23 december 2023 om 18:52.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2023, 18:56   #42
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.282
Standaard

Het voordeel van de ballon analogie is dat elk punt om het even waar op de ballon wel degelijk elk ander punt van zich ziet weggaan, en hoe verder weg dat ander punt hoe sneller. Net wat we waarnemen in de uitdijing van het heelal.

Als het gewoon brokken waren die na een explosie wegvlogen zouden er naar ons toe komen, of ander brokken die even hard als wij vliegen en zowat in alle richtingen gaan. Dat is dus niet wat er gebeurt.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2023, 20:06   #43
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Als het gewoon brokken waren die na een explosie wegvlogen zouden er naar ons toe komen, of ander brokken die even hard als wij vliegen en zowat in alle richtingen gaan. Dat is dus niet wat er gebeurt.
Wel, als je een explosie hebt waar de bom "gelaagd" is en de buitenste lagen het hardste wegvliegen, dan krijg je na een tijdje, tenminste zolang je binnen de "buitengrens" van de explosie blijft, hetzelfde effect.

Vanuit een brokstukje gezien, vliegen alle andere brokstukken weg van je vandaan, en hoe verder weg ze zijn, hoe harder ze wegvliegen. Maar inderdaad, het is niet "isotroop".

Maar ja, het voordeel van de ballon is dat er geen "rand" is zoals bij mijn explosie, waar het buitenste "explosie front" de zaken verknoeit als je het waarneemt.

Daarentegen, het voordeel van de bom is dat het 3-dimensioneel is.

Het voordeel van de ballon is dan weer, dat het ook toepasbaar is in hogere dimensies, maar dan moet je naar een embedded ruimte kijken die niet meer in onze verbeelding past.

Laatst gewijzigd door patrickve : 23 december 2023 om 20:08.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2023, 00:32   #44
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Omdat die god niet bestaat, tiens. Behalve als sprookjesfiguur in zijn "eigen" vertelselke. Het is alsof er in Roodkapje zou staan dat Roodkapje dat verhaal geschreven heeft, en dat iedereen dus in Roodkapje gelooft, VERMITS ze dat verhaal geschreven heeft, zoals dat verhaal beweert.

Wie de elementaire dwaasheid van de cirkelredenering van een openbaring die van zichzelf zegt dat ze een openbaring is van de god die ze openbaart, niet begrijpt, is een kieken he. Maar ja, veel mensen, als kind toen ze nog niet konden nadenken, mismeesterd, trappen daar in. Machines gaan dat niet slikken he, zo een lulkoek. Die zien de logische fout direct staan.
Het gaat niet over het bestaan van God, maar de Wet van God.
Ik vind die fascisten ook in een sprookjesverhaal leven.
Rara wie dringt zijn manier van leven op?
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2023, 00:36   #45
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het lijkt er inderdaad op dat er een flinke fractie mensen is die baarlijke lulkoek ijzersterk wil bewaren he. Maar kom, de machines die ons zullen opvolgen zullen dat probleem niet meer hebben. Dan is zowel christendom als moslimmigheid verdwenen he. Want zotte machines die christelijk zijn of makak, die zullen niet lang meegaan he 72 maagden, dat spreekt een machine niet aan, en rijstpap met gouden lepeltjes ook niet.
Ge snapt het niet he?
De wereld zal geen eugenetische zotten meer toestaan zonder dat daarvoor op leven en dood gevochten wordt.
Dan doen we dat niet voor maagden in den hemel maar voor wat ons op deze aarde belangt.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2023, 00:58   #46
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Het voordeel van de ballon analogie is dat elk punt om het even waar op de ballon wel degelijk elk ander punt van zich ziet weggaan, en hoe verder weg dat ander punt hoe sneller. Net wat we waarnemen in de uitdijing van het heelal.

Als het gewoon brokken waren die na een explosie wegvlogen zouden er naar ons toe komen, of ander brokken die even hard als wij vliegen en zowat in alle richtingen gaan. Dat is dus niet wat er gebeurt.
Het punt recht tegenover een andere stip, gaat ook sneller en verder weg dan een stip daar vlak naast.(bij het opblazen van een ballon).
Als het universum dus sneller dan het licht uitdijt, doet ze dat niet overal, enkel de grens stretched zich wellicht aan een consistente snelheid uit. De afstand en positie van de sterren(stelsels) tegenover elkaar plus de zwaartekracht van hun eigen stelsels, bepaalt hoe snel/traag iets weg beweegt van ons.

Het is dus zo relatief als iets en naargelang waar je bent.
Maar desondanks al dat, zolang wij tijd opdelen op een klok, verandert dat pas als wij die regels aanpassen. Ge kunt uw aardse tijd meenemen op andere planeten, maar dan loopt ze gewoon niet meer synchroon met uw locatie.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2023, 09:23   #47
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Het gaat niet over het bestaan van God, maar de Wet van God.
Als God niet bestaat bestaat zijn wet ook niet he slimme.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2023, 09:23   #48
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
De wereld zal geen eugenetische zotten meer toestaan zonder dat daarvoor op leven en dood gevochten wordt.
Wat an sich het eugenistisch programma uitvoert
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2023, 11:46   #49
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Als God niet bestaat bestaat zijn wet ook niet he slimme.
En toch ken je ze?
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2023, 11:46   #50
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wat an sich het eugenistisch programma uitvoert
Neen want er wordt niet genetisch geselecteerd.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2023, 14:26   #51
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
En toch ken je ze?
Nee.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2023, 14:27   #52
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Neen want er wordt niet genetisch geselecteerd.
Uiteraard wel. Dat is wat "strijd op leven en dood" al 3 miljard jaar doet. Het is dank zij die strijd dat jij en ik zo een gesofistikeerde wezens zijn, he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 24 december 2023 om 14:27.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2023, 15:54   #53
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.818
Standaard

Een paar van mijn voorspellingen, waar ik in de toekomst graag aan herinnerd wil worden.

- AI zal steeds meer jobs vervangen en er komt een economische crisis. Arm en rijk wordt de norm.
- De gezondheidszorg gaat failliet.
- Er komt een collapse van het monetaire stelsel en cryptocurrency neemt alles over (ik denk wel dat dit nog minimaal 10 jaar duurt). De meeste mensen verliezen hun eigendom omdat ze door de zware inflatie niet meer kunnen betalen.
- Er komen central bank digital currencies, die mensen zwaar beperken in wat ze kunnen en mogen uitgeven.
- Multicultuur in Europa loopt uit de hand, het VB blijft groeien en de samenleving is maximaal verdeeld.
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2023, 17:12   #54
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Uiteraard wel. Dat is wat "strijd op leven en dood" al 3 miljard jaar doet. Het is dank zij die strijd dat jij en ik zo een gesofistikeerde wezens zijn, he.
Maar Darwinisten doden niet ter zelfverdediging, wij wel.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be