Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 april 2017, 09:18   #121
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Ik zeg helemaal nergens dat ik dat normaal vind. Jij bent degene die gelovigen iets wil afpakken, terwijl ze voor de rest gewoon belastingen moeten blijven betalen zoals iedereen.
Daarom is het liberaal principe ook consequent, de staat moet reguleren en zich minimaal bezig houden met de financiering van allerhande. Tot welke club je wil behoren maakt niet uit, maar je moet het lidgeld wel zelf betalen.

Dit bevordert keuzevrijheid en verantwoordelijkheidszin.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 09:22   #122
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ook al.
Ik heb een studie onder 25 tot 35-jarigen. Jij hebt... ''percepties''.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 09:41   #123
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Allemaal gerommel in de marge. Dewinter beschouwt zichzelf als vrijzinnige, maar hij wil wel de christelijke tradities in eer houden. Waarom? Een vrijzinnige moet nu net die tradities altijd in vraag blijven stellen, dit is dus een waardeloze vorm van vrijzinnigheid in mijn ogen.
Wie denk jij wel te zijn om te bepalen wat een vrijzinnige al dan niet moet doen? Zijn er misschien vrijzinnige dogma's? Feit is dus dat Filip Dewinter ongelovig is, maar vanuit een culturele reflex af en toe eens dweept met het katholicisme.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Daarenboven stelt hij in één van de artikels zelf dat veel mensen in zijn partij overtuigd katholiek zijn, net mijn punt.
Dat specifieke artikel dateert van bijna tien jaar geleden. Ik heb hierboven al aangehaald dat Alexandra Colen jaren geleden de partij al verliet, omdat ze er naar eigen zeggen 'geen rol meer te spelen had'.

En ik heb ook nergens beweerd dat VB geen zelfverklaarde katholieke politici in zijn rangen heeft. Maar de achterban van die partij, net zoals de achterban van alle andere partijen, dat is een heel ander verhaal.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
En wat betreft het niet geloven in god, indien iemand op god rekent om problemen op te lossen dan kan men ervan dat deze gelovig is, maar indien iemand niet op god rekent om problemen op te lossen kan men er niet van uit gaan dat men niet gelovig is.
Waarom niet? Als bij CD&V 14% zegt dat ze op God rekent voor persoonlijke problemen, en bij VB 0%. Wie is dan het meest gelovig?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
De prof in kwestie had m.i. een agenda tijdens dit interview. Dit was geen wetenschappelijk artikel maar een politiek interview, dit is iets gans anders.
Zijn agenda is hier niet van tel, wel de resultaten van zijn onderzoek.

Puur voor de lol, welke 'agenda' had hij volgens u dan?
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 09:44   #124
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Daarom is het liberaal principe ook consequent, de staat moet reguleren en zich minimaal bezig houden met de financiering van allerhande. Tot welke club je wil behoren maakt niet uit, maar je moet het lidgeld wel zelf betalen.

Dit bevordert keuzevrijheid en verantwoordelijkheidszin.
Ja jammer dat dat principe niet wordt toegepast door onze politici.

Rutten heeft blijkbaar geen probleem met het belastinggeld dat gebruikt wordt voor de campagnes van haar partij. Als ik morgen een partij wil oprichten kan ik daar geen beroep op doen natuurlijk.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 09:48   #125
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
In een quasi seculiere maatschappij kan het niet blijven duren dat men honderden miljoenen bouwsubsidie per jaar stopt in een net dat aan alle publieke controle ontsnapt. Waar het eigendomsrecht van die gebouwen overgaat naar schimmige religieuze ordes die weggestopt zitten in een kluwen van VZW's.
Welk net ontsnapt er aan alle publieke controle?
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 13:57   #126
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Sinds wanneer vertegenwoordigt gij in uw eentje de Belgische staat en ik de Open VLD?
Mijn excuses, ik dacht dat uw initiële post (69) - waarin je het een goed idee vindt om compensaties te vragen voor subsidies aan ziekenhuizen en scholen - duidelijk om te zeveren was.

Maar je meende het dus echt of wat?
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 14:16   #127
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Wie denk jij wel te zijn om te bepalen wat een vrijzinnige al dan niet moet doen? Zijn er misschien vrijzinnige dogma's? Feit is dus dat Filip Dewinter ongelovig is, maar vanuit een culturele reflex af en toe eens dweept met het katholicisme.



Dat specifieke artikel dateert van bijna tien jaar geleden. Ik heb hierboven al aangehaald dat Alexandra Colen jaren geleden de partij al verliet, omdat ze er naar eigen zeggen 'geen rol meer te spelen had'.

En ik heb ook nergens beweerd dat VB geen zelfverklaarde katholieke politici in zijn rangen heeft. Maar de achterban van die partij, net zoals de achterban van alle andere partijen, dat is een heel ander verhaal.



Waarom niet? Als bij CD&V 14% zegt dat ze op God rekent voor persoonlijke problemen, en bij VB 0%. Wie is dan het meest gelovig?



Zijn agenda is hier niet van tel, wel de resultaten van zijn onderzoek.

Puur voor de lol, welke 'agenda' had hij volgens u dan?
Voor mijn part, iemand die dweept met de christelijke tradities, die tegen abortus en euthanasie is omdat hij zogezegd voor het leven is, tegelijk voor de doodstraf is en iemand die liever kerken ziet dan moskeeën, een dergelijk persoon zie ik niet als een vrijzinnige, ondanks dat hij zelf zegt het wel te zijn.

Men zou het gewoon behoudensgezind kunnen noemen maar als men het over staatsstructuren heeft is hij opeens niet behoudensgezind.

Betreffende het godsgeloof, zou het niet kunnen dat moslims eerder op hun god rekenen dan de katholieken? Dit zou de uitkomst volledig verklaren, een verklaring die de prof namelijk zelf geeft aan het feit dat het voor de PS 30% is. Ik kan me inderdaad inbeelden dat er niet veel moslims in het VB zitten.

Betreffende de prof, de resultaten van zijn onderzoek zijn wel heel gefragmenteerd. Hij weet goed genoeg welke antwoorden hij kan gebruiken om zijn punt te maken en welke hij achterwege moet laten. Men zou de volledige studie moeten zien om daarover te oordelen.

Zijn agenda is een betoog tegen de kosmopolieten waarvan er jammer genoeg een groot deel in de partij zitten die hij aanhangt. Het VB als niet katholiek afschilderen helpt hem daarbij omdat de linksen de opinies van de katholieken te gemakkelijk kunnen wegwuiven.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 14:20   #128
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Ja jammer dat dat principe niet wordt toegepast door onze politici.

Rutten heeft blijkbaar geen probleem met het belastinggeld dat gebruikt wordt voor de campagnes van haar partij. Als ik morgen een partij wil oprichten kan ik daar geen beroep op doen natuurlijk.
Eenmaal je genoeg vertegenwoordigers hebt wel natuurlijk.

Voor mij zouden partijen ook niet moeten gefinancierd worden door de staat, maar hoe dan wel, door de aankoop van straaljagers of zo?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 14:32   #129
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Voor mijn part, iemand die dweept met de christelijke tradities, die tegen abortus en euthanasie is omdat hij zogezegd voor het leven is, tegelijk voor de doodstraf is en iemand die liever kerken ziet dan moskeeën, een dergelijk persoon zie ik niet als een vrijzinnige, ondanks dat hij zelf zegt het wel te zijn.

Men zou het gewoon behoudensgezind kunnen noemen maar als men het over staatsstructuren heeft is hij opeens niet behoudensgezind.
Goh, zou het kunnen dat een mens complex in elkaar zit? Zou het kunnen dat de meeste mensen niet überconsequent een bepaalde politieke lijn volgen of ideologie aanhangen?

Wat in elk geval duidelijk is, is dat je geen christen moet zijn om tegen abortus te zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Betreffende het godsgeloof, zou het niet kunnen dat moslims eerder op hun god rekenen dan de katholieken? Dit zou de uitkomst volledig verklaren, een verklaring die de prof namelijk zelf geeft aan het feit dat het voor de PS 30% is. Ik kan me inderdaad inbeelden dat er niet veel moslims in het VB zitten.
Hangt er vanaf wat je als ''katholieken'' beschouwt. Zogenaamde ''cultuurkatholieken'' beschouw ik helemaal niet als christenen. Een christen gelooft in God en rekent op God, anders is het geen christen. Dus, nee wat mij betreft rekenen moslims niet eerder op God dan christenen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Betreffende de prof, de resultaten van zijn onderzoek zijn wel heel gefragmenteerd. Hij weet goed genoeg welke antwoorden hij kan gebruiken om zijn punt te maken en welke hij achterwege moet laten. Men zou de volledige studie moeten zien om daarover te oordelen.

Zijn agenda is een betoog tegen de kosmopolieten waarvan er jammer genoeg een groot deel in de partij zitten die hij aanhangt. Het VB als niet katholiek afschilderen helpt hem daarbij omdat de linksen de opinies van de katholieken te gemakkelijk kunnen wegwuiven.
Heel ver gezocht. Klinkt als een complottheorie.

Is het werkelijk zo dat dat overdreven anti-katholicisme nog altijd meer vertegenwoordigd is bij zogezegde linkse partijen? Lijkt mij ondertussen, anno 2017, wel een algemeen verschijnsel (en dan vooral bij oudere mensen = 40'ers, 50'ers ..)

Heb je ondertussen al enig bewijs gevonden dat het VB of N-VA over een significante katholieke achterban beschikt?
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 14:34   #130
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Dat is niet zo raar, vermits zo een zaken historisch groeien en/of te maken heeft met het aantal volgers.
Ja, en we zijn dat nu aan het ontgroeien. Waarom hebt u daar zo een weerstand tegen?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Hoeveel leden telt de georganiseerde handoplegging bv?
Wat maakt dat uit? Hoeveel mensen geloven in astrologie? Hoeveel mensen geloven in aliens? In geesten? Als we die allemaal optellen , komen we misschien wel aan meer mensen die geloven dat Jezus de zoon is van een opperwezen.

En u ontweek mijn vraag of u gelooft dat Jezus kon toveren.
En dat is de essentie. Het gaat namelijk om de kwestie of we in de 21e eeuw nog hokus pokus gaan financieren.
Ik vind namelijk principieel dat we dat de overheid zich daar niet mee bezig moet houden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
50% + 1 van de kudde die voor mij als individu bepaalt wat nuttig is of niet en waar mijn geld dus al dan niet naartoe mag gaan, daar is helemaal niks rechtvaardig aan.
Dat is nu 1maal de democratische maatschappij waar we in leven. Als het u niet aanstaat kan u altijd verhuizen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht

Trouwens je schiet je zelf in de voet wat als dat de manier is waarop jij bepaalt of iets al dan niet 'nuttig' is, dan moet je erkennen dat tot nader orde de financiering van de katholieke eredienst nuttig is, vermits de partijen verkozen door de kiezer het tot nu toe zo laten.
En daarom dat ik nu op een democratische manier ijver om dat te veranderen. Ik ben niet van plan dat gewapenderhand te doen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht

Ik zeg helemaal nergens dat ik dat normaal vind. Jij bent degene die gelovigen iets wil afpakken, terwijl ze voor de rest gewoon belastingen moeten blijven betalen zoals iedereen.
Ik wil gelovigen niets afpakken. Ik wil als atheist niet meer voor uw hobby betalen. U hebt eeuwen mijn geld gekregen, ik heb nooit uw geld gekregen!
Dat los van het feit dat het in deze tijd voor mij onbegrijpelijk is dat volwassen mensen nog in tovenarij geloven.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 14:37   #131
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Eenmaal je genoeg vertegenwoordigers hebt wel natuurlijk.

Voor mij zouden partijen ook niet moeten gefinancierd worden door de staat, maar hoe dan wel, door de aankoop van straaljagers of zo?
Op vrijwillige basis. Mensen kunnen zich lid maken van een partij, of er uit sympathie geld aan overmaken.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 15:10   #132
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ja, en we zijn dat nu aan het ontgroeien. Waarom hebt u daar zo een weerstand tegen?
Het ging niet over waar ik al dan niet weerstand tegen heb. Ik wees er gewoon op dat de financiering van de eredienst een historische oorsprong heeft. En dat die financiering eigenlijk een tegenprestatie is voor het feit dat de Kerk nooit echt gecompenseerd is geweest na de misdaden van Napoleon. Alsook dat de staat nog altijd gebouwen in bezit heeft die eigenlijk de Kerk toekomen (indien de financiering stopt). En, bijgevolg, dat er dus een en ander overeengekomen zal moeten worden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Wat maakt dat uit? Hoeveel mensen geloven in astrologie? Hoeveel mensen geloven in aliens? In geesten? Als we die allemaal optellen , komen we misschien wel aan meer mensen die geloven dat Jezus de zoon is van een opperwezen.
Hoeveel mensen daarin geloven weet ik niet, de staat verbiedt toch tellingen van religie, etniciteit, enz.. ?

De optelsom is trouwens niet relevant in deze. Als een religie zich verenigt en over voldoende leden beschikt, kan ze aanspraak maken op subsidies.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
En u ontweek mijn vraag of u gelooft dat Jezus kon toveren.
Dat is een respectloze vraag. Ik geloof dat Jezus wonderen verricht heeft tijdens zijn leven op aarde, ja.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
En dat is de essentie. Het gaat namelijk om de kwestie of we in de 21e eeuw nog hokus pokus gaan financieren.
Ik vind namelijk principieel dat we dat de overheid zich daar niet mee bezig moet houden.
Nee, dat is helemaal niet de essentie. De georganiseerde vrijzinnigheid krijgt evenzeer subsidie. Geloof in wat jij 'hokus pokus' noemt is geen criterium om subsidies te krijgen voor erediensten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Dat is nu 1maal de democratische maatschappij waar we in leven. Als het u niet aanstaat kan u altijd verhuizen.
Vrijheid van meningsuiting staat bij u niet hoog aangeschreven?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
En daarom dat ik nu op een democratische manier ijver om dat te veranderen. Ik ben niet van plan dat gewapenderhand te doen. Ik wil gelovigen niets afpakken. Ik wil als atheist niet meer voor uw hobby betalen. U hebt eeuwen mijn geld gekregen, ik heb nooit uw geld gekregen!
Dat los van het feit dat het in deze tijd voor mij onbegrijpelijk is dat volwassen mensen nog in tovenarij geloven.
Gij draagt al eeuwen belastingen af, dat is straf.

Vanwaar dat waanidee dat christenen enkel subsidies trekken en zélf geen belastingen betalen?? Denkt gij dat ik geen belastingen betaal? Hoe komen De Lijn, de VRT, de politieke partijen aan hun geld denk je? Denk je dat ik dat terug krijg als ik een vriendelijke mail stuur waarin ik zeg dat ik er geen gebruik van maak??

Wie zegt dat gij mijn geld nooit gekregen hebt? Ik ken u helemaal niet en gij kent mij niet. Geen idee van welke publieke diensten jij al dan niet gebruik maakt. Evenmin kun jij weten hoeveel ik bijdraag, en van welke openbare diensten ik al dan niet gebruik maak.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 16:21   #133
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Op vrijwillige basis. Mensen kunnen zich lid maken van een partij, of er uit sympathie geld aan overmaken.
Juist, en wat heeft men dan? De partijen die het meest geld kunnen verzamelen kunnen het best campagne voeren.

En natuurlijk, voor het geven van het geld zullen er wel wederdiensten tegenover staan.

Het verleden heeft aangetoond dat dit niet de goede manier is om partijen te financieren. Men mag niet vergeten dat men beperkt is in zijn campagne uitgaven als compensatie van deze financiering.

Maar, ik zou ervoor open staan dit ook af te schaffen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 16:44   #134
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Goh, zou het kunnen dat een mens complex in elkaar zit? Zou het kunnen dat de meeste mensen niet überconsequent een bepaalde politieke lijn volgen of ideologie aanhangen?

Wat in elk geval duidelijk is, is dat je geen christen moet zijn om tegen abortus te zijn.
En tegen euthanasie en voor kerken en voor de christelijke tradities enz...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Hangt er vanaf wat je als ''katholieken'' beschouwt. Zogenaamde ''cultuurkatholieken'' beschouw ik helemaal niet als christenen. Een christen gelooft in God en rekent op God, anders is het geen christen. Dus, nee wat mij betreft rekenen moslims niet eerder op God dan christenen.
Is het niet zo dat uw god de mens vrije wil gegeven heeft en daarmee ook de verantwoordelijkheid om zelf zijn maatschappelijke problemen op te lossen? Ik vraag het maar, ik zou kunnen vragen indien het aan jou is om te bepalen indien iemand een christen is of niet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Heel ver gezocht. Klinkt als een complottheorie.

Is het werkelijk zo dat dat overdreven anti-katholicisme nog altijd meer vertegenwoordigd is bij zogezegde linkse partijen? Lijkt mij ondertussen, anno 2017, wel een algemeen verschijnsel (en dan vooral bij oudere mensen = 40'ers, 50'ers ..)
Geen complottheorie, gewoon een kwestie van de waarheid op een zodanige manier voor te stellen dat het eigen standpunt bevestigd wordt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Heb je ondertussen al enig bewijs gevonden dat het VB of N-VA over een significante katholieke achterban beschikt?
[/quote]
Neen, maar ik heb ook nog geen bewijs gezien van het tegendeel. Ik zie alleen de daden en deze stroken met mijn perceptie.

Laatst gewijzigd door JimmyB : 17 april 2017 om 16:44.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 16:52   #135
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Men is enige tijd geleden begonnen met het subsidiëren van politieke partijen, om welbepaalde redenen.
Als ge wilt voorstellen om aan dat systeem iets te wijzigen, dan moet ge best wel de redenen van destijds kennen, of ge zit misschien na een jaar of twee met dezelfde miserie als voor de invoering van de partij-subsidiëring.

Nu, dit is of topic.

Een politieke partij in een Westers-democratisch systeem is wel iets anders dan een religie in hetzelfde land.

Stop dus maar met zeveren over politieke partijen, of beter: begin daarover een draad met het juiste onderwerp.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 16:52   #136
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Eenmaal je genoeg vertegenwoordigers hebt wel natuurlijk.

Voor mij zouden partijen ook niet moeten gefinancierd worden door de staat, maar hoe dan wel, door de aankoop van straaljagers of zo?
Dat was vroeger zo.
Tante Augusta financierde de SP geweldig.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 16:53   #137
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Op vrijwillige basis. Mensen kunnen zich lid maken van een partij, of er uit sympathie geld aan overmaken.
Dat geld overmaken is heel streng gereglementeerd hoor.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 16:59   #138
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dat was vroeger zo.
Tante Augusta financierde de SP geweldig.
Dit is inderdaad een voorbeeld. Maar ook vreemde mogendheden kunnen zich dan gaan moeien in ons democratisch process. Dan heb ik het liever zoals het nu is.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 17:34   #139
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Het ging niet over waar ik al dan niet weerstand tegen heb.
Daar gaat nu net wel om. OVLD doet een voorstel om de financiering van godsdiensten stop te zetten, en de reactie is: weerstand.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Ik wees er gewoon op dat de financiering van de eredienst een historische oorsprong heeft. En dat die financiering eigenlijk een tegenprestatie is voor het feit dat de Kerk nooit echt gecompenseerd is geweest na de misdaden van Napoleon. Alsook dat de staat nog altijd gebouwen in bezit heeft die eigenlijk de Kerk toekomen (indien de financiering stopt). En, bijgevolg, dat er dus een en ander overeengekomen zal moeten worden.
Dat weet ik, dat hebt u en JvdB hier al verschillende keren herhaald. Maar dit is een boekhoudkundig argument. En dat kan perfect opgelost worden, op een boekhoudkundige creatieve manier.
Het gaat hier evenwel om een princiepskwestie. Moet de samenleving betalen voor de hobby van het aanbidden van een opperwezen?
Mijn antwoord is daarop: neen, natuurlijk niet. We leven in 2017, niet meer in de middeleeuwen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Hoeveel mensen daarin geloven weet ik niet, de staat verbiedt toch tellingen van religie, etniciteit, enz.. ?
De optelsom is trouwens niet relevant in deze.
Maar de relevantie van de aantallen was wel uw argument:

Hoeveel leden telt de georganiseerde handoplegging bv

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht

Als een religie zich verenigt en over voldoende leden beschikt, kan ze aanspraak maken op subsidies.
Waarom? en vanaf hoeveel? Als meer dan 100 000 mensen in astrologie geloven, moeten we ze dan subsidiëren? Zijn er ook geen andere criteria nodig? Bvb: 'is het wetenschappelijk'?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Dat is een respectloze vraag.
>Néé! Dit is typisch voor veel gelovigen, ze aanvaarden niet dat hun geloof in vraag wordt gesteld. Maar het probleem is dat ik wel moet betalen voor uw geloof. En dan mag ik het ook in vraag stellen. Degene die betaalt, mag toch tenminste weten waarvoor hij betaalt, of niet?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Ik geloof dat Jezus wonderen verricht heeft tijdens zijn leven op aarde, ja.
Ik zou hier eigenlijk moeten om lachen, indien het niet zo schrijnend zou zijn....
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Nee, dat is helemaal niet de essentie. De georganiseerde vrijzinnigheid krijgt evenzeer subsidie. Geloof in wat jij 'hokus pokus' noemt is geen criterium om subsidies te krijgen voor erediensten.
Ik ben altijd de grootste tegenstander geweest van subsidies voor de vrijzinnigen. Dat was weer een voorbeeld van wafelijzer politiek.
Neemt niet weg dat een overheid zich niet moet bezighouden met het bovennatuurlijke. In andere domeinen houdt ze zich aan die politiek, bij religies niet. Dit is fundamenteel onrechtvaardig.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Vrijheid van meningsuiting staat bij u niet hoog aangeschreven?
Dit is weer zo een typische JvdB vraag... Een vraag stellen om de het onderwerp te vermijden.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht

Gij draagt al eeuwen belastingen af, dat is straf.
Ge weet goed genoeg wat ik bedoel.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht

Vanwaar dat waanidee dat christenen enkel subsidies trekken en zélf geen belastingen betalen?? Denkt gij dat ik geen belastingen betaal? Hoe komen De Lijn, de VRT, de politieke partijen aan hun geld denk je? Denk je dat ik dat terug krijg als ik een vriendelijke mail stuur waarin ik zeg dat ik er geen gebruik van maak??
Waar zeg ik dat gelovigen geen belastingen betalen? Het gaat er gewoon om dat atheïsten mee moeten betalen voor jullie hobby. Een hobby waar wij van weten dat ze zinloos is. Jullie mogen bidden zoveel ge wilt, niemand luistert. Een hobby die irrationeel is, elke religie gelooft dat zijn opperwezen de juiste is, en dat ALLE andere religies fout zijn!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht

Wie zegt dat gij mijn geld nooit gekregen hebt?
Ik ben daar zeker van, want ik betaal mijn hobby zelf.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Ik ken u helemaal niet en gij kent mij niet. Geen idee van welke publieke diensten jij al dan niet gebruik maakt. Evenmin kun jij weten hoeveel ik bijdraag, en van welke openbare diensten ik al dan niet gebruik maak.
Hola! Het gaat hier NIET over openbare diensten. Die vergelijking is vals. Het gaat hier over het aanbidden van bovennatuurlijke wezens. DAT is iets anders. De overheid erkent en financiert in de geneeskunde alleen behandelingen die werken. Homeopathie en kaarsen in het oor worden dus niet terugbetaald. En terecht.

Maar vreemd genoeg financiert de overheid wel uw religie, die stelt dat er in de 1e eeuw een mens rondliep die melaatsheid kon genezen .... en wacht, nog straffer, doden tot leven kon wekken!

Dat is niet logisch!

We leven in 2017, al die hokus pokus flauwe kul moet tot het private leven behoren.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2017, 18:35   #140
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als ge niet snapt wat dat betekent, dan is een simplistisch voorbeeldje op zijn plaats.
De hells angels.
De staat subsidieert die niet.
De staat bepaalt niet waar ze dit of volgend weekend een toerke gaan rijden.

Maar de staat voorziet wel in een verkeersreglement en in rechtbanken, om in het oog te houden:
- dat ze verkeersveilig rijden
- dat als ze drugs verhandelen of iets anders illegaals, dat ze een goede kans hebben om het spek aan hun kloten te krijgen.

Ewel: just hetzelfde met de godsdiensten.

.
Uw voorbeeld slaat nergens op. De Hells Angels worden niet in het oog gehouden omdat ze Hells Angels zijn. Bepaalde individuen kunnen in het oog gehouden worden omdat ze verdacht worden van criminele activiteiten. Dat geldt voor christenen, hells angels en schoofzakken gelijk. De relevantie ontgaat mij dus volkomen.

De vraag blijft dus: wat versta je onder een 'strikte scheiding tussen kerk en staat'?
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be