Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Vakbonden
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 oktober 2016, 07:18   #5681
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Het probleem is er wanneer winstbejag ten koste gaat van de maatschappij, zoals het geval is bij de Britse spoorwegen, de Amerikaanse gezondheidszorg of de maffia in Italië.
Je mag mij toch eens uitleggen hoe meer waarde toevoegen aan de maatschappij dan je er uit haalt ten koste van de maatschappij gaat...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2016, 07:29   #5682
Cheminot
Minister
 
Geregistreerd: 8 april 2014
Berichten: 3.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Kiewit, Zonhoven, etc. zijn dorpjes.
Kiewit is een deelgemeente van Hasselt. De halte ligt vlakbij de Corda campus met 56000m² kantoorruimte en waar ondertussen meer dan 2000 mensen werken en op korte termijn wordt dat 7000. Dat is een enorm potentieel aan reizigers. Maar als iedereen bij de NMBS denkt zoals u zijn we inderdaad ver van huis. Net zoals Zonhoven een belangrijke rol kan spelen in het ontlasten van het wegverkeer richting het centrum van Limburg.

De laatste grote investering in Limburg dateert van eind jaren '70 met de lijn 21D en het nieuwe station van Genk. Sindsdien kan Limburg fluiten naar grote investeringen enkel maar afbouw van lijnen, treindiensten,...
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2016, 07:47   #5683
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.159
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
TfL is een overheidsbedrijf, inderdaad. Vandaar dat het een gov.uk domein heeft. Het is het best te vergelijken met bijv. Het ZVV in Zürich.

Maar mijn punt is dat het hier niet om een nationalisatie gaat. Wat hier gebeurt, en ik herhaal het nog maar eens, zodat je het nog een keer kan negeren, is dat de verantwoordelijkheid voor het toekennen van de Franchise overgeheveld wordt van het DfT naar TfL.
Maar zoals ik het begrepen heb zullen de huidige franchise vervallen en neemt TFL het zelf over.http://www.railway-technology.com/fe...burbs-4861259/
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2016, 12:12   #5684
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.159
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Inderdaad.
Winst maken zorgt ervoor dat de ondernemer vruchten kan plukken van zijn inzet (risico). Niemand zal een risico willen nemen voor een onderneming die verlies draait.

Winst maken betekent meestal ook investeren, waardoor er een betere dienstverlening komt.

Als de ondernemer hierdoor meer winst maakt, wil dit zeggen dat ie goed bezig is.
Het uitbesteden van publieke functies zoals spoorwegen, gezondheidszorg of gevangenissen bleek telkens een ramp, en erg duur uit te vallen voor de staat, terwijl de dienstverlening niet beter werd.

Ik heb er geen enkel probleem mee dat een restauranthouder voor eigen rekening werkt, als hij te duur is of slecht eten serveert komen mensen niet meer. Niemand kiest echter om in het ziekenhuis opgenomen te worden, in de gevangenis, en de meeste mensen zijn ook verplicht de trein te nemen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2016, 12:13   #5685
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.159
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cheminot Bekijk bericht
Een maand vooruit boeken volstaat meestal. Zelf boek ik mijn treintickets altijd ongeveer 2 maanden op voorhand. Wie flexibiliteit wilt moet daar zelf maar voor betalen.
Niet iedereen heeft de mogelijkheid om ver vooruit te boeken.
Is ook niet compatibel met de flexibiliteit die de meeste werkgevers vragen tegenwoordig.
Toch liever het Belgische systeem waar je gewoon gelijk wanneer de trein kunt nemen zonder failliet te gaan.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2016, 12:20   #5686
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.159
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cheminot Bekijk bericht
Zwitserland heeft ook zijn portie clochards, bedelaars,... In Brussel-Zuid valt het overigens nog goed mee.
Vind je dat? Ik kom er bijna dagelijks, het is wel verbeterd door inschakeling van securail en meer politiepatrouilles, maar er vinden dagelijks nog steeds diefstallen en soms zelfs berovingen plaats, je moet verdomd goed op je eigendommen letten, en dat geldt ook in de trein. Ik heb steeds medelijden met die toeristen die paspoort, geld, kaarten, en vliegtuigticket kwijt zijn, wat heel hun reis waar ze dikwijls lang voor gespaard hebben verpest. Die zie je nooit meer terug in België. En als ze dan gepakt worden, zitten de toeristen dikwijls langer in het politiebureau dan de boeven.
Misschien een rechts standpunt, maar ik vind dat zulk tuig veel zwaardere straffen moet krijgen. En laat ze maar hun straf uitzitten in het land van origine, bvb. Marokko of Roemenië, waar het dagelijks pak slaag gratis inbegrepen is.
Ik heb de indruk dat dit in Zwitserland toch minder voorkomt.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2016, 12:47   #5687
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.159
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cheminot Bekijk bericht
Komop zeg, stop met die flauwekul. Ofwel ben je nog maar eens bewust de boel aan het belazeren ofwel weet je echt niet beter.

Veel leesplezier, je hebt het nodig:

http://www.belgianrail.be/nl/corpora...A539FCCD5.ashx
En waar ergens lees je dat de NMBS zelf mag beslissen? Ze mogen zelfs niet zelf beslissen over de prijzen die ze hanteren.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2016, 12:49   #5688
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.159
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Je mag mij toch eens uitleggen hoe meer waarde toevoegen aan de maatschappij dan je er uit haalt ten koste van de maatschappij gaat...
Als de privémaatschappijen meer waarde toevoegen, waarom kosten ze dan zoveel aan de belastingbetaler en zijn de tickets zo prijzig, zonder dat daar een merkbaar betere service tegenover staat? (vergeleken met de maatschappijen op het vasteland)
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2016, 12:56   #5689
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.159
Standaard

Zwitser


Citaat:
De spoorwegen in Japan hebben een marktaandeel van 30%. Dat ondanks de hoge prijzen. Blijkbaar wil men dus wel betalen.
Men heeft geen keuze, ook met de auto rijden is in Japan nog duurder dan hier.


Citaat:
Wat is er tegen hoge prijzen overigens? Jij bent voor hoge prijzen voor arbeid, of niet soms? Of vindt je het ok dat men een arbeider minder betaalt, omdat hij het daarvoor ook wel doet? Dat is zo een beetje jouw houding tegenover bedrijven.
Kijk, ik als werknemer vindt dat ik recht heb op de waarde van mijn arbeid.
Als mijn output 50 euro per uur waard is, dan wil ik 50 euro per uur krijgen.
Maar dat functioneert in beide richtingen. Als ik gebruik wil maken van een dienst die mij 50 euro waard is, waarom zou ik er dan recht op hebben om die voor minder dan 50 euro te gebruiken?
Transport is geen luxe, zoals Louis Vuitton of pralines van Leonidas, of een buitenlandse reis. Niet iedereen verdient 50 euro per uur, de meerderheid niet. Een gewone werknemer moet in het VK een veel groter deel van z'n budget besteden aan openbaar vervoer geleken met België. En dus heeft die minder te besteden dan een Belgische arbeider.

Citaat:
De frequentie is wel zo ongeveer verdubbeld na de privatisering...
bron?
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2016, 13:27   #5690
Cheminot
Minister
 
Geregistreerd: 8 april 2014
Berichten: 3.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
En waar ergens lees je dat de NMBS zelf mag beslissen? Ze mogen zelfs niet zelf beslissen over de prijzen die ze hanteren.
Het ging niet over de ticketprijzen, wel de investeringen in peperdure stations. Daar beslist de NMBS zelf over en worden niet opgelegd door de regering.
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2016, 17:00   #5691
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.062
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cheminot Bekijk bericht
Het ging niet over de ticketprijzen, wel de investeringen in peperdure stations. Daar beslist de NMBS zelf over en worden niet opgelegd door de regering.
Waarom doet u die moeite nog?
Iemand die zo heilig overtuigd is van zijn grote gelijk, argumenten negeert en fracties van bewijzen aanvoert, is het niet waard dat er zoveel tijd in gestoken wordt.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2016, 17:11   #5692
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

En de soap blijft duren...
En de sterren van de soap is de privé onderhoudsfirma die instaat voor het onderhoud en de werking van de roltrappen in het station van Hasselt.
En ik dacht dat privé firma's efficiënt werken, 2 weken wachten op een wisselstuk dat nog moet gemaakt worden omdat het wisselstuk niet meer in voorraad is.

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j...522,bs.2,d.d24
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2016, 17:16   #5693
Cheminot
Minister
 
Geregistreerd: 8 april 2014
Berichten: 3.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
En de soap blijft duren...
En de sterren van de soap is de privé onderhoudsfirma die instaat voor het onderhoud en de werking van de roltrappen in het station van Hasselt.
En ik dacht dat privé firma's efficiënt werken, 2 weken wachten op een wisselstuk dat nog moet gemaakt worden omdat het wisselstuk niet meer in voorraad is.

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j...522,bs.2,d.d24
Inderdaad, waarom zou een bedrijf voor een paar nog bestaande roltrappen nog wisselstukken in voorraad hebben? Dat is niet efficiënt... De roltrappen in Hasselt zijn dus zo oud geworden dat er geen wisselstukken meer voor bestaan. In een normaal bedrijf was die roltrap al lang vervangen. Maar wie niet wilt investeren moet op de blaren zitten.
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2016, 17:52   #5694
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cheminot Bekijk bericht
Inderdaad, waarom zou een bedrijf voor een paar nog bestaande roltrappen nog wisselstukken in voorraad hebben? Dat is niet efficiënt... De roltrappen in Hasselt zijn dus zo oud geworden dat er geen wisselstukken meer voor bestaan. In een normaal bedrijf was die roltrap al lang vervangen. Maar wie niet wilt investeren moet op de blaren zitten.
U schrijft het zelf...niet efficiënt.
Dus het bedrijf werkt niet efficiënt, dat zijn uw woorden.
Bedrijven die vliegtuigen produceren hebben jaren later nog altijd wisselstukken voor deze vliegtuigen.
Dat is dus wel efficiënt.
Het zal het één privé bedrijf zijn tegen het ander.
Maar zoals het vandaag in HBVL staat geschreven... de soap blijft duren met als hoofdrolspeler de privé onderhoudsfirma.
1 van de acteurs van die soap heeft uit de biecht gesproken, er is gesjoemeld in het onderhoud van die roltrappen.
Kan die acteur hier een oscar voor krijgen?
Maar de acteur wil anoniem blijven, hij heeft schrik voor ontslag.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2016, 18:04   #5695
Cheminot
Minister
 
Geregistreerd: 8 april 2014
Berichten: 3.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
U schrijft het zelf...niet efficiënt.
Dus het bedrijf werkt niet efficiënt, dat zijn uw woorden.
Bedrijven die vliegtuigen produceren hebben jaren later nog altijd wisselstukken voor deze vliegtuigen.
Dat is dus wel efficiënt.
Het zal het één privé bedrijf zijn tegen het ander.
Maar zoals het vandaag in HBVL staat geschreven... de soap blijft duren met als hoofdrolspeler de privé onderhoudsfirma.
1 van de acteurs van die soap heeft uit de biecht gesproken, er is gesjoemeld in het onderhoud van die roltrappen.
Kan die acteur hier een oscar voor krijgen?
Maar de acteur wil anoniem blijven, hij heeft schrik voor ontslag.
Inderdaad, meer dan 30 jaar lang wisselstukken voorzien voor roltrappen is uitzonderljk. Als er nog maar een paar types bestaan is het normaal dat een bedrijf geen wisselstukken meer in voorraad heeft, dat is nu éénmaal niet efficiënt. Hilarisch is natuurlijk dat het door het vervangen van de ketting is dat net de as is stuk gegaan, een reparatie door personeel van Infrabel dixit u.
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2016, 18:29   #5696
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cheminot Bekijk bericht
Inderdaad, meer dan 30 jaar lang wisselstukken voorzien voor roltrappen is uitzonderljk. Als er nog maar een paar types bestaan is het normaal dat een bedrijf geen wisselstukken meer in voorraad heeft, dat is nu éénmaal niet efficiënt. Hilarisch is natuurlijk dat het door het vervangen van de ketting is dat net de as is stuk gegaan, een reparatie door personeel van Infrabel dixit u.
Neen, u moet het artikel eens opnieuw lezen.
De ketting en as waren stuk en de ketting is al vervangen.
Het is nu wachten op de vervangas maar die moet nog gemaakt worden.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2016, 19:31   #5697
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.062
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cheminot Bekijk bericht
Inderdaad, waarom zou een bedrijf voor een paar nog bestaande roltrappen nog wisselstukken in voorraad hebben? Dat is niet efficiënt... De roltrappen in Hasselt zijn dus zo oud geworden dat er geen wisselstukken meer voor bestaan. In een normaal bedrijf was die roltrap al lang vervangen. Maar wie niet wilt investeren moet op de blaren zitten.

Dat is hetzelfde als afkomen met een auto van 20 jaar en dan verwondert zijn dat er geen onderdelen meer verkrijgbaar zijn.

Nu, de NMBS heeft een fout gemaakt door dit wisselstuk bij de fabrikant zelf te bestellen.
Als wij zoiets voorhebben dan maken we de as zelf, als er een tekening voorhanden is, dan is dit op enkele uurtjes klaar.
Als er geen tekening meer is, dan moeten we eerst de as uitbouwen en nameten. Dit duurt enkele uren langer, maar wij garanderen dat zo'n euvel binnen 24 uur opgelost is.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2016, 21:23   #5698
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Niet iedereen heeft de mogelijkheid om ver vooruit te boeken.
Is ook niet compatibel met de flexibiliteit die de meeste werkgevers vragen tegenwoordig.
Toch liever het Belgische systeem waar je gewoon gelijk wanneer de trein kunt nemen zonder failliet te gaan.
Ook als je een treinkaart een dag voor je vertrek koopt, blijkt het nog steeds om redelijke prijzen te gaan in vergelijking met het buitenland.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2016, 12:35   #5699
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Een gewone werknemer moet in het VK een veel groter deel van z'n budget besteden aan openbaar vervoer geleken met België. En dus heeft die minder te besteden dan een Belgische arbeider.
Maar hoe los je dat op? De overheid kan enkel maar geld aan iets geven als het dat ergens anders eerst weghaalt. Dus als de overheid, zoals jij suggereert, dus geld toestopt aan de spoorwegen zodat de prijzen kunnen dalen, en dus sommige pendelaars meer over houden, dan moet ze dat ergens anders halen. En dat ergens anders, dat zijn altijd andere mensen. Die dan minder overhouden, die dan minder besteden.

Met andere woorden, waar jij voor pleit is inkomensoverdracht tussen twee groepen.
En in dit geval is de groep die er van gaat profiteren werknemers die naar Londen pendelen. De groep die het moet ophoesten, dat is de hele rest van het land.

London heeft echter de hoogste lonen van het VK. Dus de werknemers die jij hier wat wil toestoppen, ten koste van iedereen, zijn al de beter betaalden. Jij pleit hier dus voor een herverdeling van arm naar rijk.
Van iemand die een ronddraaiend communistisch symbool in zijn handtekening heeft begrijp ik dat niet.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2016, 12:39   #5700
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.062
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Van iemand die een ronddraaiend communistisch symbool in zijn handtekening heeft begrijp ik dat niet.

De quote van hierboven, hieronder iets aangepast.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Van iemand die een ronddraaiend irritant communistisch symbool in zijn handtekening heeft begrijp ik dat niet.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be