Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 oktober 2017, 09:56   #81
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter
 
lamenielachen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 9.398
Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ge zijt toch op de hoogte dat de sociale bijdragen van werknemers veel meer inhouden dan enkel pensioen voor loontrekkenden?

O.a. werkloosheid.
Ziekenkas: tot enkel jaren gelden moesten zelfstandigen veel meer uit eigen zak betalen om ook voor kleine risico's verzekerd te zijn zoals loontrekkenden.

Het is maar logisch dat de bijdragen veel lager zijn.

Maar een zelfstandige die nul inkomsten heeft moet wel zijn sociale bijdragen uit eigen zak betalen om in regel te zijn.
Hoeveel sociale bijdragen betaalt een werkloze werknemer uit eigen zak?
Bijkomend, ik had een bedrijfleiders groepsverzekering afgesloten tijdens mijn actieve periode.
De uitbetaalde sommen werden "5 jaar voor uitbetaling" belast aan 16% en staan op mijn pensioenfiche waardoor ik steeds meer betaal voor ziektekosten en mijn max bijdrage daarvoor hoger wordt.
Nog een onopvallende discriminatie die ik onlangs vast stelde. Foufelare alom.
En juist ziek was op mijn kosten, werkloosheid kende ik niet, dus normaal dat je er dan ook niet voor betaalde.
__________________
België is een politiek kippenhok met steeds meer kakelende kippen die alsmaar meer vreten maar geen eieren leggen.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2017, 10:09   #82
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De werkloosheid is slechts een klein deel van uw RSZ bijdragen. Als het een percent is, is het veel.

Feit blijft dat zelfstandigen veel minder sociale bijdragen betalen. Ook zijn hun bijdragen gelimiteerd. Een werknemer die pakweg 120k mee naar huis pakt, blijft door betalen. Een zelfstandige, niet.

En een werkloze bouwt sinds kort ook een veel lager pensioen op. En zo hoort het ook.
Maar dit is nog altijd meer dan niks. Zij bouwen nog altijd een minimumpensioen op zonder bijdragen te betalen.
Citaat:
Concreet betaalt elke zelfstandige in hoofdberoep (starter of al lang actief) per kwartaal minstens een minimumbijdrage van € 725,62 (of € 708,35 voor de starters). Ook als je inkomen lager ligt dan € 13.296,25 is deze bijdrage dus verschuldigd!
Dat is dus 241,87 per maand, of 2902,48 per jaar. Ook voor wie een jaar met verlies werkt.

bron: https://www.zenito.be/nl/sociaal-ver...zelfstandige-1

Citaat:
Een arbeider die bij zijn ouders woont
Hij verdient volgens zijn CAO 8,68€ per uur. Hij werkt per dag 7,5 uur en dit 22 dagen.
De RSZ bijdrage wordt voor arbeiders berekend op het brutoloon + 8%, of dus op 108% brutoloon. Toegepast op dit voorbeeld:
RSZ bijdrage = 1.432,2 euro x 108% = 1.546,78 euro dus 1.546,78 euro x 13,07 % = 202,16 euro.
Belastbaar loon = 1.432,2 euro - 202,16 euro = 1.230,04 euro
Bedrijfsvoorheffing: (schalen 2017) = 234,51 euro
Nettoloon: 1.230,04 euro - 234,51 euro = 995,53 euro
bron: https://www.vacature.com/nl-be/carri...edraagt-de-rsz

Als ik goed ingelicht ben worden de sociale uitgaven slechts voor 65% door inkomsten uit sociale bijdragen gedekt. Dat betekent dat ik alsl zelfstandige via belastingen mee betaal om de tekorten te dekken voor sociale uitkeringen waar ik nooit enig recht op zal hebben zoals bv voor de werkloosheid.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2017, 10:30   #83
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
Bijkomend, ik had een bedrijfleiders groepsverzekering afgesloten tijdens mijn actieve periode.
De uitbetaalde sommen werden "5 jaar voor uitbetaling" belast aan 16% en staan op mijn pensioenfiche waardoor ik steeds meer betaal voor ziektekosten en mijn max bijdrage daarvoor hoger wordt.
Nog een onopvallende discriminatie die ik onlangs vast stelde. Foufelare alom.
En juist ziek was op mijn kosten, werkloosheid kende ik niet, dus normaal dat je er dan ook niet voor betaalde.
Newsflash, het pensioensparen van de werknemers en de groepsverzekeringen van werknemers worden ook aan 16 % belast.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2017, 10:33   #84
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Maar dit is nog altijd meer dan niks. Zij bouwen nog altijd een minimumpensioen op zonder bijdragen te betalen.


Dat is dus 241,87 per maand, of 2902,48 per jaar. Ook voor wie een jaar met verlies werkt.

bron: https://www.zenito.be/nl/sociaal-ver...zelfstandige-1



bron: https://www.vacature.com/nl-be/carri...edraagt-de-rsz

Als ik goed ingelicht ben worden de sociale uitgaven slechts voor 65% door inkomsten uit sociale bijdragen gedekt. Dat betekent dat ik alsl zelfstandige via belastingen mee betaal om de tekorten te dekken voor sociale uitkeringen waar ik nooit enig recht op zal hebben zoals bv voor de werkloosheid.
Dat mag van mijn perfect afgeschaft worden hoor pajoske.

Maar feit blijft dat de zelfstandingen nu klagen over zaken die ze vroeger zelf zo gewenst hebben: belast me niet te veel, ik dop mijn eigen bootjes wel.

En jullie vergeten blijkbaar ook dat op werknemerspensioenen ook belastingen worden betaald.

En ik ben akkoord dat de bijdragen van zelfstandigen in verhouding moeten staan met de inkomsten. Een zelfstandige die een waterdicht systeem heeft en zwart geld kan uitsluiten, mag van mij gerust zo werken. Maar hoe ga je dan om met maanden/jaren dat een zelfstandige bijna niks bijdraagt omdat hij niet verdient ? Langer laten werken op het einde ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2017, 10:37   #85
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dat mag van mijn perfect afgeschaft worden hoor pajoske.

Maar feit blijft dat de zelfstandingen nu klagen over zaken die ze vroeger zelf zo gewenst hebben: belast me niet te veel, ik dop mijn eigen bootjes wel.

En jullie vergeten blijkbaar ook dat op werknemerspensioenen ook belastingen worden betaald.

En ik ben akkoord dat de bijdragen van zelfstandigen in verhouding moeten staan met de inkomsten. Een zelfstandige die een waterdicht systeem heeft en zwart geld kan uitsluiten, mag van mij gerust zo werken. Maar hoe ga je dan om met maanden/jaren dat een zelfstandige bijna niks bijdraagt omdat hij niet verdient ? Langer laten werken op het einde ?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2017, 10:39   #86
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Vraag en aanbod. Een hogere vraag en laag aanbod leidt sowieso naar hogere lonen.

Daarboven wil je bestaande werknemers nog extra verlonen om 'toekomstige' werknemers aan te trekken?

Moeten die lonen dan ook een verworven recht zijn? Want anders dreigt er een ontsporing dat heel het evenwicht tussen vraag en aanbod ontregelt wanneer de vraag en/of aanbod wijzigt.
Hoger verlonen zodat ze blijven. Een klant van mij heeft een jaarlijkse groeimarge voor de loonmassa van 3 % (inclusief index). Zijn kaders, ingenieurs en techniekers vertrekken een voor een. Ik heb ondertussen reeds 3 verschillende contactpersonen gehad. Je moet de mensen meer betalen als ze gewild zijn op de arbeidsmarkt.

Een andere klant had een 21 jarige technieker aangeworven. Ze betaalde hem 11,50 euro per uur. Jonge gast, pas van school, kon nog veel leren. 6 maand later was hij weg: hij kon in Zaventem 18 euro per uur verdienen. Resultaat: productieverlies bij de klant omdat de machines stil kwamen te liggen.

Belgische ondernemers geven bijna nooit opslag als een werknemer met een beter tegenvoorstel afkomt. Ze beschouwen dat als verraad, deloyaliteit.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2017, 10:50   #87
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dat mag van mijn perfect afgeschaft worden hoor pajoske.

Maar feit blijft dat de zelfstandingen nu klagen over zaken die ze vroeger zelf zo gewenst hebben: belast me niet te veel, ik dop mijn eigen bootjes wel.

En jullie vergeten blijkbaar ook dat op werknemerspensioenen ook belastingen worden betaald.

En ik ben akkoord dat de bijdragen van zelfstandigen in verhouding moeten staan met de inkomsten. Een zelfstandige die een waterdicht systeem heeft en zwart geld kan uitsluiten, mag van mij gerust zo werken. Maar hoe ga je dan om met maanden/jaren dat een zelfstandige bijna niks bijdraagt omdat hij niet verdient ? Langer laten werken op het einde ?
Versta mij niet verkeerd. Ik klaag niet over de toestand van de zelfstandigen. Ik klaag wel over de huidige toestand waarbij (een groot aantal) werknemers profiteren van bijdragen die door anderen, o.a. zelfstandigen, betaald werden.

Het ideaal is volgens mij voor alle pensioenen de toestand zoals bij zelfstandigen. Bijdragen naargelang inkomsten, maar met een minimum en maximum. En later voor iedereen een identiek basispensioen (minimum leefbaar) betaald door de overheid volgens loopbaan.
Daarnaast een vrij aanvullend pensioen voor wie dat kan betalen en wil doen.

Ik heb idd. gezorgd voor een aanvullend pensioen. O.a. via onroerend goed zoals uw schoonpa. Het is dan wel niet correct om mij te belasten als 'rijke' terwijl mijn leeftijdsgenoten, 'arme' ambtenaren bv het drievoudige van mijn pensioen ontvangen. Daar klaag ik dan wel over.

Ps ik kan de vergelijking zelfstandige/werknemer goed maken met huisgenoten die in een identieke situatie staan als gijzelf. Ik begrijp dan ook uw klachten over de hoge bijdrage die van uw (t.o.v het buitenland) relatief lage loon afgehouden worden. Alleen is uw hoge afhouding bijna uitsluitend een gevolg van te hoge sociale uitkeringen aan uw collega werknemers.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2017, 11:02   #88
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.637
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Hoger verlonen zodat ze blijven. Een klant van mij heeft een jaarlijkse groeimarge voor de loonmassa van 3 % (inclusief index). Zijn kaders, ingenieurs en techniekers vertrekken een voor een. Ik heb ondertussen reeds 3 verschillende contactpersonen gehad. Je moet de mensen meer betalen als ze gewild zijn op de arbeidsmarkt.

Een andere klant had een 21 jarige technieker aangeworven. Ze betaalde hem 11,50 euro per uur. Jonge gast, pas van school, kon nog veel leren. 6 maand later was hij weg: hij kon in Zaventem 18 euro per uur verdienen. Resultaat: productieverlies bij de klant omdat de machines stil kwamen te liggen.

Belgische ondernemers geven bijna nooit opslag als een werknemer met een beter tegenvoorstel afkomt. Ze beschouwen dat als verraad, deloyaliteit.
Correct in heel wat kleinere ondernemingen. Makkelijk te verhelpen indien de werkgever een minimum aan vooruitziendheid heeft en de werknemer zich echt als medewerker kan beschouwen.
Was zo in mijn bedrijfje destijds en tevens een reden om het klein te houden: max 8 medewerkers hield alles overzichtelijk.
+ Plus geen gemekker van vakbonden. Dat was zeker ook meegenomen!
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 18 oktober 2017 om 11:03.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2017, 11:18   #89
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.822
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Hoger verlonen zodat ze blijven. Een klant van mij heeft een jaarlijkse groeimarge voor de loonmassa van 3 % (inclusief index). Zijn kaders, ingenieurs en techniekers vertrekken een voor een. Ik heb ondertussen reeds 3 verschillende contactpersonen gehad. Je moet de mensen meer betalen als ze gewild zijn op de arbeidsmarkt.
Dat is nog iets anders dan extra gaan verlonen opdat de volgende generatie voor die richting zou kiezen.

Citaat:
Een andere klant had een 21 jarige technieker aangeworven. Ze betaalde hem 11,50 euro per uur. Jonge gast, pas van school, kon nog veel leren. 6 maand later was hij weg: hij kon in Zaventem 18 euro per uur verdienen. Resultaat: productieverlies bij de klant omdat de machines stil kwamen te liggen.

Belgische ondernemers geven bijna nooit opslag als een werknemer met een beter tegenvoorstel afkomt. Ze beschouwen dat als verraad, deloyaliteit.
Wat verwacht je dan? Dat hij ineens een loonsverhoging van 70% (+ de bijkomende loonlasten) zou krijgen?
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2017, 12:05   #90
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Dat is nog iets anders dan extra gaan verlonen opdat de volgende generatie voor die richting zou kiezen.
Beide moeten gebeuren. Of je moet importeren. Naar het schijnt zijn portugezen de laaste tijd hier veel aanwezig om al dan niet tijdelijk ingenieur te spelen. Maar sinds dat de crisis bij hun over is doen die dat ook niet meer voor een appel en ei.


Citaat:
Wat verwacht je dan? Dat hij ineens een loonsverhoging van 70% (+ de bijkomende loonlasten) zou krijgen?
Ik zeg u wat de feiten zijn. Tot op heden heeft ze geen vervanging gevonden, want zelfs jonge techniekers zijn onvindbaar voor 11-12 euro per uur.

Ik denk dat ze fout gerekend heeft naar haar prijszetting en de arbeidskost te laag heeft ingeschat. Die 11 euro is onrealistisch laag. Dus ofwel huurt ze niemand in (en laat ze het order schieten), ofwel huurt ze iemand in voor de correcte prijs en maakt ze verlies. Met hoop dat het volgende order wel winst kan maken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2017, 12:07   #91
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Correct in heel wat kleinere ondernemingen. Makkelijk te verhelpen indien de werkgever een minimum aan vooruitziendheid heeft en de werknemer zich echt als medewerker kan beschouwen.
Was zo in mijn bedrijfje destijds en tevens een reden om het klein te houden: max 8 medewerkers hield alles overzichtelijk.
+ Plus geen gemekker van vakbonden. Dat was zeker ook meegenomen!
Ik vind dat heel raar. In economische slechte tijden begrijp ik dat. Zaaien naar je zak enzo...

Maar als het goed gaat en de orderboeken zitten stampvol...moet je daarmee toch opletten. Een vertrek van 1 of 2 personen in een onderneming van 8 man kan zeer schadelijk zijn.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2017, 13:57   #92
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.822
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Beide moeten gebeuren. Of je moet importeren. Naar het schijnt zijn portugezen de laaste tijd hier veel aanwezig om al dan niet tijdelijk ingenieur te spelen. Maar sinds dat de crisis bij hun over is doen die dat ook niet meer voor een appel en ei.
Ik zie niet in waarom huidige posities méér loon moet krijgen om een andere generatie aan te trekken.

Moet dit dan ook een verworven loon zijn?


Citaat:
Ik zeg u wat de feiten zijn. Tot op heden heeft ze geen vervanging gevonden, want zelfs jonge techniekers zijn onvindbaar voor 11-12 euro per uur.

Ik denk dat ze fout gerekend heeft naar haar prijszetting en de arbeidskost te laag heeft ingeschat. Die 11 euro is onrealistisch laag. Dus ofwel huurt ze niemand in (en laat ze het order schieten), ofwel huurt ze iemand in voor de correcte prijs en maakt ze verlies. Met hoop dat het volgende order wel winst kan maken.
Voilá, de marktwerking doet zijn ding. Goed toch?
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2017, 14:07   #93
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Ik zie niet in waarom huidige posities méér loon moet krijgen om een andere generatie aan te trekken.

Moet dit dan ook een verworven loon zijn?




Voilá, de marktwerking doet zijn ding. Goed toch?
Neen, niet echt.

De stap naar de hogere lonen neemt ze niet. Niet op basis van rekenwerk, maar op basis van een vastgeroest gedachte dat "gastjes van 21 jaar geen 18 euro per uur waard zijn".

Half KMO land jankt om meer personeel maar weigert de lonen te betalen waarmee ze het personeel aantrekken.

In Nederland is de oplossing simpel: wij hebben u nodig, hier is geld.

Dat zie je een Belgische KMO baas zelden doen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2017, 14:20   #94
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.822
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Neen, niet echt.

De stap naar de hogere lonen neemt ze niet. Niet op basis van rekenwerk, maar op basis van een vastgeroest gedachte dat "gastjes van 21 jaar geen 18 euro per uur waard zijn".
Ofwel betaalt ze beter, ofwel blijft de vacature openstaan. Natuurlijk is dat marktwerking.

Citaat:
Half KMO land jankt om meer personeel maar weigert de lonen te betalen waarmee ze het personeel aantrekken.

In Nederland is de oplossing simpel: wij hebben u nodig, hier is geld.

Dat zie je een Belgische KMO baas zelden doen.
In Nederland heeft men ook geen eindeloze werkloosheidssteun.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill

Laatst gewijzigd door hamac : 18 oktober 2017 om 14:20.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2017, 14:49   #95
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Ik steek er mijn latijn niet meer in. De kiezer weet niks van interne partijpolitiek en nog minder wie de werkers binnen die partij zijn.
En hij stemt dus maar voor de hoogste diploma's.
Het heeft totaal geen nut om op evenwaardige manier met het plebs om te gaan en nog minder om er positieve zaken voor te bewerkstelligen.
Uiteindelijk heb ik gedacht dat; overwegende dat ze het steeds beter of even goed kunnen; dat ze het dan maar zelf moeten doen.
Vroeger haalden de slimsten op een plattelandsgemeente een diploma "Hoger Middelbaar". Tegenwoordig haalt bijna iedereen een universitair diploma of het moet een dikke luierik of debiel zijn. De nieuwe slimmen hebben allemaal plotsklaps een hoger IQ. Het diploma; gekregen of verdiend; bewijst dat.
De slimmen van vroeger zijn nu de debielen geworden want zij hebben die universitaire titels niet.
Soit. De tijden veranderen. Maar in de politiek moet je er niet aan denken om verworven pretentie voor te schuiven op de ranglijst. Op de nieuwe kieslijsten van de N-VA staan nu bijna overal universitairen op de verkiesbare plaatsen.
Zij kwamen toen de tafel gedekt scheen en zij overwonnen. Voorheen zag je ze niet en vergewaardigden ze zich niet om tussen dat VU-krapul op te komen.
Werden onder Bert Anciaux, Hugo Schiltz en Hugo Coveliers bij de Volksunie parlementariërs geduld die slechts een diploma hoger onderwijs hebben ?
__________________

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 18 oktober 2017 om 14:49.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2017, 14:58   #96
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
O.a. werkloosheid.
Ziekenkas: tot enkel jaren gelden moesten zelfstandigen veel meer uit eigen zak betalen om ook voor kleine risico's verzekerd te zijn zoals loontrekkenden.
Kris Peeters heeft bij NCMV ( nu Unizo) ooit een enquête gedaan bij de leden of ze voor een verhoging van 2% van de sociale bijdragen ook verzekerd wensten te zijn voor kleine risico's. Die dag heb ik beslist mijn lidmaatschap bij NCMV op te zeggen.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2017, 15:01   #97
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
een minuutje, feit is dat zelfstandigen dus nooit werkloosheidsuitkering trekken, dus waarom zoude ze daarvoor betalen ?
Hierop zijn de laatste jaren vele uitzonderingen gekomen. Ook bij invaliditeit krijgen ook zelfstandigen uitkeringen.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2017, 15:06   #98
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
een minuutje, feit is dat zelfstandigen dus nooit werkloosheidsuitkering trekken, dus waarom zoude ze daarvoor betalen ?
Werkende mensen trekken ook geen werkloosheid, dus waarom zouden ze daarvoor betalen?
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2017, 19:52   #99
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Werden onder Bert Anciaux, Hugo Schiltz en Hugo Coveliers bij de Volksunie parlementariërs geduld die slechts een diploma hoger onderwijs hebben ?
Wel dat nu eens se stomste vraag die mij ooit gesteld werd.
Natuurlijk werden er ook anderen geduld. De grootste zieke geesten en arrivisten werden aanvaard om de kieslijsten vol te krijgen.
Maar de meerderheid der kiezers weten van toeten noch blazen.
Ze wonen zelfs nooit een gemeenteraad bij.
Maar hun stem is wel even veel waard als van dezen die de politiek opvolgen.
En voor wie kiest die onwetende kiezer? Voor de hoogste diploma's natuurlijk.
Dat zullen wel de eerlijkste en de minste arrivisten zijn zeker.
Op mijn gemeente hebben we het gehad. Twee schepenen en na zes jaar hadden ze de partij kapot gekregen. En dan kregen ze geen nieuwe kieslijst meer voltallig. En dan moeten ze op bedeltocht. Zes jaar hebben ze mij niet nodig gehad. En dan komen ze U een tweede; niet meer verkiesbare plaats; op de lijst aanbieden Een lege doos dus. Ik wist dat het vijgen na Pasen waren. Na zes jaar sociale inactiviteit wist ik het wel dat de kiezer nog minder oog voor mij zou hebben. Ik heb dan ook feestelijk bedankt voor de eer. En het resultaat van de verkiezingen gaf mij gelijk. Nog één verkozene die zich op de CD&V lijst had aangeboden. Van de VU was er geen sprake meer. En nog minder nationaal. De tenoren met de diploma's hadden hun schop afgekuist en waren gevlucht naar veiliger onderkomen.
Tevreden met het antwoord? Want jij schijnt van politiek totaal niks af te weten en nog minder te begrijpen.
Hogere diploma's binnen de VU? Dat waren destijds de witte raven.
En ze wisten het. Ze noemden allen Alexander. Alles voor mij (en de familie) en niks voor een ander. Ze hebben geslokt wat er te slokken viel.
Het was immers niet de partij waar je een gemakkelijke politieke loopbaan kon uitbouwen. Dus hebben is hebben was hun devies.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2017, 21:15   #100
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
Had jij niet reeds 1000 x verkondigd niet meer op deze site te willen komen?
En ter verduidelijking, ik wil zeker bijdragen en deed dit ruim mijn ganse leven. Maar als ik zie dat de ambtenarij ca 2x meer pensioen heeft dan ik stel ik mij terecht de vraag waarom "die" sterke schouders dan niet eens redelijk kunnen zijn?
1000 x is wel een beetje veel. Maar wel 10.000 x datzelfde gedacht.
En.....ik publiceer op deze site nog weinig. Als er een interessante discussie bezig is laat ik mij soms verleiden.
Maar schijnbaar is het weinige nog teveel voor U?
Mocht dat zo zijn dan voeg ik er onmiddellijk aan toe dat ge U moeit met iets dat uw zaken niet zijn. Punt.
Ge moet niet denken hoor vriend dat gij hier gaat bepalen wie hier mag komen posten.
En nu je toch zo vriendelijk bent om U te moeien zal ik ook eens klaarder mijn gedacht geven. Feit is dat de overheid mogelijk wel inkadert dat een zelfstandige verborgen appeltjes voor de dorst heeft opzij staan.
Een neef van mijn vrouw liet zich onlangs ontvallen dat hij 120 jaar oud moest worden om terug te trekken wat hij ooit als zelfstandige betaald heeft.
Mogelijk. Maar over de verkeerswegen die hij kapot gereden heeft en over de kosten van de school voor zijn kinderen spreekt hij niet.
En betalen? Ik wil de appartementen niet optellen die die vent heeft gekocht in ruwbouw en die hij voor zichzelf heeft afgewerkt zonder één factuur te maken aan zichzelf. Vanaf het ogenblik dat hij zich een klein inkomen kon verzekeren met aangegeven omzet werkte hij met vijf zwartwerkers in zijn eigen koterij. Betalen?!!! Die vent heeft verdomd bijna nooit een frank bijgedragen aan de gemeenschap. En nu zou hij nog willen dat vadertje staat hem zou uitbetalen wat hij nooit betaald heeft. Waarschijnlijk heeft hij het over zijn OV op al zijn verhuurde appartementen. Daar kan hij moeilijker mee weg via zwartwerk.
Onlangs nog een staaltje meegemaakt van zijn krenterigheid.
Ik en mijn echtgenote gaven een familiefeest omdat wij vijftig jaar getrouwd zijn. En iedere uitgenodigde gast voelt zich dan verplicht om een geschenkje te geven in een gesloten briefomslag. Mijnheer en zijn echtgenote waren ook aanwezig. En in zijn afgesloten briefomslag zat dan nog zijn kaartje met wensen en.........20 euro. Eén euro per appartement dat hij bezit bij mijn weten. En ik weet absoluut alles niet. Het zijn trouwens mijn zaken niet.
Van schraapzucht gesproken! Hij prijkte ver achter iedereen die geen kaartje hadden bijgevoegd.
Maar hij heeft die dag wel duchtig feest gevierd en gevreten en gedronken als een laveloze Zwitser. Het is niet voor dat geld maar als ik ooit mijn 55 jaar vier zal hij er niet meer bij zijn. Ik stel ditmaal mijn veto.
Hij mag zijn 20 eurokes op zijn eigen appartementen gaan opvreten met zijn echtgenote. Twee taarten kan hij wel aan. Maar hij zal wel water moeten drinken. Bij sommige mensen verschiet ik van niks meer. Die het best iets kunnen missen; daar mag je het minst van verwachten.
En bij de pensioenen zal die vaststelling ook wel meespelen vermoed ik.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be