Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 januari 2003, 00:39   #41
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst
Men ziet echter dat het coöperatieve ideaal, waarbij de productiemiddelen dus in handen zijn van diegenen die ze gebruiken, toch maar echt kan gedijen in een democratische context. Het kernpunt lijkt mij te zijn, dat de breedte van de loonvork democratisch moet vastgesteld worden, en niet mag bepaald worden door de 'arbeidsmarkt'.
Uiteraard is een demokratische rechtsstaat essentieel voor elke vorm van demokratie, dus ook voor ekonomische demokratie. Maar alles wat door feilbare mensen is geschapen is dus ook feilbaar, ook de verschillende vormen van demokratie. Vandaar dat er een scheiding van machten moet zijn. Vandaar dat een demokratie niet het recht van de sterkste is maar ook mensen- en demokratische rechten voor individuen en minderheden inhouden. Vandaar dat in een demokratie autonomie en kontrole geen eenrichtingsverkeer mogen zijn, maar wederzijds moet zijn. En vandaar ook dat verschillende vormen van demokratie elkaar moeten aanvullen: ekonomische demokratie, direkte demokratie, reprezentatieve demokratie, sociale demokratie, kulturele demokratie levensbeschouwelijke demokratie, taaldemokratie, enz. Elk van deze vormen hebben hun kwaliteiten en beperkingen, en dus moeten ze elkaar aanvullen.

Hier in de Westhoek hadden we een voorbeeld van een slecht afgelopen eksperiment van ekonomische demokratie: Lernout & Hauspie. Het werd grootgemaakt met het spaargeld van kleine zelfstandigen in de streek die geloofden in het potentieel van hun eigen streek. Ook werknemers waren aandeelhouders van hun bedrijf. Dit stond jaloerse Amerikanen niet echt aan, en dus zochten ze een stok om dat sukses te vloeren. En die vonden ze dank zij overmoedige managers. Het is slecht afgelopen toen autoritaire maar onbekwame managers het hoog in hun bol begonnen te krijgen en vrij spel kregen. Er ontstond in de streek een nieuwe L&H-elite, en woningen werden voor de lokale bewoners onbetaalbaar omdat rijke inwijkelingen die voor L&H kwamen werken tot driemaal het bedrag boden die lokale bewoners konden betalen. Er was toen voor de gewone mensen in de Westhoek een grote woningsnood, waardoor L&H zijn steun verloor bij het minder kapitaalkrachtige deel van de plaatselijke bevolking. Toen werden die managers overmoedig, wat de Amerikaanse konkurrenten erg goed uitkwam en met als gevolg dat de streek nu de vruchten van haar hightech-kreativiteit kwijt zijn aan Amerikaanse multinationals.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst
Onderzoek leert dat het 'kopen' van referendums door grote bedrijven slechts zeer ten dele lukt:

http://home.pi.be/~penninc/wit/publi...12-2002.html#e
Hier een kritische kanttekening daarover met een citaat uit een artikel in "De Standaard" van 03 november 2000 over referendums in de Amerikaanse staat Oregon:

Citaat:
Het voorstel dat Dunn, een lerares, vooral dwars zit is Measure 95, dat de verloning van leerkrachten afhankelijk wil maken van hun prestaties. Meer bepaald van de slaagcijfers van hun leerlingen aan de universiteit. "Hoe ze dat gaan meten, hebben ze nog nooit duidelijk gemaakt", zegt ze wrevelig. Het is vrij gemakkelijk om een voorstel, een initiative, op het stemformulier te krijgen. De initiatiefnemers moeten gewoon het vereiste aantal handtekeningen verzamelen. Met democratie heeft dat alles nog weinig te maken. Er is een hele initiative industry gegroeid, bedrijven die tegen betaling handtekeningen verzamelen. Dat kost tussen een half en één miljoen dollar (25 tot 50 miljoen frank). "Slechts voor drie voorstellen die op 7 november op het stemformulier staan, werden de handtekeningen echt door vrijwilligers verzameld", weet politologe Melody Rose van Portland State University. "Slechts voor drie voorstellen die op 7 november op het stemformulier staan, werden de handtekeningen echt door vrijwilligers verzameld", weet politologe Melody Rose van Portland State University. "Het systeem laat toe dat één welgesteld burger een volksraadpleging afdwingt." Zoals Bill Sizemore, die het door lerares Dunn verfoeide voorstel sponsort. Sizemore richtte Oregon Tax Payers op om zijn politieke ideeën te verkondigen. Hij is tevens eigenaar van een bedrijf dat handtekeningen verzamelt. Dit keer werkte hij voor tien campagnes. Sizemore is een invloedrijk man in Oregon. "Dergelijke praktijken maken de mensen cynisch", zegt Rose.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst
Citaat:
Om eerlijk te zijn heb ik vroeger nog junkies en bedelaars overnachting aangeboden. Omdat ik het niet over mijn hart kon krijgen om die sukkelaars in de kou te laten slapen. Van de ene heb ik dankbaarheid gekregen, van de andere niet. Dat zijn nu eenmaal de risiko's van mensen helpen. Maar in ieder geval heb ik daarmee als niet-kristen/agnostikus een stuk kristelijker gehandeld dan veel kristelijke welvaartschauvinisten die alleen maar in naam kristen zijn. Staat er in de Bijbel soms niet dat je je naaste moet helpen en dat wat je doet voor de minsten onder ons je doet voor God?
Heel edel van u, maar geen antwoord op mijn opmerking. U beweerde: "Maar als je in vroegere tijden toen je het zelf nog slecht had zelf als gelukszoeker de wereld bent ingetrokken ben je wel erg slecht geplaatst om gelukszoekers van elders je gastvrijheid te weigeren eens je het zelf beter hebt". Ik verwierp dit argument omdat ikzelf (zoals de grote meerderheid van de autochtone mensen in dit land) nooit de wereld ben ingetrokken als gelukszoeker. Dat weerleg je niet door voorbeelden te geven van je eigen morele voortreffelijkheid.
Dan heb ik je vraag blijkbaar verkeerd begrepen. Kan gebeuren. Dan zal ik er nu het juiste antwoord op proberen te geven.

Zelf ben ik niet als gelukszoeker de wereld ingetrokken (heb er wel nog in rondgereisd) om de simpele reden dat er daar voor mij geen noodzaak toe was. Ondanks alles heb ik het geluk dat ik in één van de welvarendste en veiligste plaatsen van de wereld ben geboren. (En voor wie dit betwist: probeer eens veilig rond te lopen in sloppenwijken van derdewereldlanden of oorlogsgebieden). Maar verschillende van mijn familieleden (waarvan de meesten ondertussen gestorven zijn) hebben in onze streken wél nog zwart zaad gezien, hebben wél nog als gelukszoeker de wereld ingetrokken, en zijn zelfs nog oorlogsvluchteling geweest. Wijlen mijn grootvader aan moederskant is aan het begin van de 20ste eeuw nog enkele jaren naar de Verenigde Staten getrokken om er enkele jaren als kleermaker te werken. In de Eerste Wereldoorlog was mijn grootmoeder aan moederskant als oorlogsvluchting naar Engeland gevlucht om het oorlogsgeweld in de Westhoek te ontvluchten. Wijlen een schoonvader van mij was een Spanjaard die na de Spaanse burgeroorlog het fascistische regime van Franco ontvlucht was. En wijlen mijn vader had het eventjes overwogen om naar Argentinië te vertrekken, maar het is er uiteindelijk niet van gekomen. Als ik nu een berooide Argentijn was geweest was ik misschien wel als gelukszoeker naar West-Europa geëmigreerd? Wie zal het zeggen? Ik wil maar zeggen: wel of geen geluk hebben is van zoveel toevalligheden afhankelijk.

Ik kan dan ook veel begrip opbrengen voor mensen die hun streek verlaten om elders hun geluk te zoeken of oorlogsvluchtelingen die moeten wegvluchten uit hun streek. Stel je eens voor in de plaats van armelui in derdewereldlanden. In hun hutje zien ze op TV al die blitse reklame die de Westerse maatschappij als een aards paradijs voorstellen. En als we er zelf als toerist op bezoek gaan zien ze ons niet als we werken maar als we op vakantie zijn om op onze luie reet te zitten luieren in de zon, met al onze dure kamera's rond onze nek. Wat moeten die mensen dan denken? Dat wij nauwelijks hoeven te werken voor onze welvaart en dat onze Westerse wereld het beloofde land is. Kan je het hen dan kwalijk nemen dat ze hun geluk bij ons komen zoeken? Zolang ze het ginds slecht hebben zullen ze naar hier blijven komen, of we dit nu graag hebben of niet. Ze zullen blijven komen tot ze ook een auto hebben, een deftig huis, goede gezondheidszorg, goed onderwijs, en een volle ijskast. Hoe zouden we zelf zijn als België straatarm en Marokko steenrijk was? Als je wil hebben dat ze ginds blijven moet je ervoor zorgen dat ze een deftig bestaan in hun eigen land kunnen opbouwen. Bijvoorbeeld door via ontwikkelingshulp in hun infrastruktuur te investeren. Bijvoorbeeld door iets meer te betalen voor onze veel te goedkope koffie, zodat plaatselijke koffieboeren hun gezin kunnen onderhouden. Bijvoorbeeld door onze landbouwprodukten die we hier niet kwijtgeraken niet meer tegen dumpingsprijzen op markten in derdewereldlanden te dumpen, zodat plaatselijke boeren er niet meer tegen kunnen konkurreren en ophouden met aan landbouw te doen. We zullen hoe dan ook een stukje van onze welvaart aan hen moeten afstaan en een rechtvaardiger prijs voor een aantal produkten uit derdewereldlanden moeten betalen.

Ik vind het dan ook schandalig als asociale villabewoners die in hun lukse verzwelgen gaan betogen tegen opvangcentra voor arme sukkelaars die de oorlog in hun land ontvlucht zijn. Dat mensen die ooit effektief last hebben gehad met mensen van vreemde afkomst of in een probleemwijk met vreemdelingen wonen racistisch zijn kan ik nog ergens begrijpen, ook al vind ik dit een verkeerde reaktie daar dit het probleem niet oplost. Het is misschien een menselijke reaktie, maar daarom is het nog niet goed. Maar dat mensen die nog nooit een vreemdeling van dichtbij hebben gezien, laat staan de moeite gedaan hebben om ermee te praten, racistisch zijn, daar heb ik al heel wat meer problemen mee. En zeker als het mensen zijn die zelf in een sjieke villa in een villawijk zonder vreemdelingen en zonder noemenswardige problemen wonen. Wat hebben die eigenlijk te klagen over vreemdelingen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst
Dat is helaas geen theoretische blabla, zoals bv iedere tot steniging veroordeelde Nigeriaanse 'overspelige' vrouw U zou kunnen vertellen.
Ik kan je verzekeren de meeste Westerse moslims en de hoger opgeleide moslims in de islamitische wereld dit soort praktijken even barbaars en achterlijk vinden als wij en er ook petities tegen tekenen. Wel is het zo dat sommige streken in de islamitische wereld nu staan waar wij in de Middeleeuwen stonden. Er is geen degelijk onderwijs, en ze worden er dom gehouden door plaatselijke potentaten en mullahs. In onze Middeleeuwen verbrandden ze hier echter ook heksen. En nog geen 30 jaar geleden werden wij hier ook dom gehouden door plaatselijke dorpspolitici en pastoors. Het heeft dus weinig met de islam op zich te maken maar alles met een gebrek aan goed onderwijs en goede informatiebronnen. Ik vind het dan ook een goede zaak dat de onafhankelijke TV-zender Al-Jazeerah in de Arabische wereld is opgestaan die kritisch kan berichten over al die korrupte potentaten. Dit zal op lange termijn een demokratizeringsproces in de Arabische wereld in gang zetten, en ik ben ervan overtuigd dat het op lange termijn wel goed zal komen met de moslimwereld.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst
Het Nieuwe Testament en de Koran zijn fundamenteel verschillende teksten, wat aanzetting tot geweld en terreur betreft. Het Nieuw testament zet consequent aan tot geweldloosheid, de Koran zet aan tot vervolging, foltering, verminking en doodslag. Het is natuurlijk juist dat de handelswijze van gelovigen niet enkel bepaald wordt door de inhoud van de 'heilige tekst' waarop hun religie is gegrondvest.
Het heeft in ieder geval niet belet dat er misdaden in naam van het Nieuwe Testament werden begaan. En het heeft Timothy McVeigh, een kristelijke fundamentalist, ook niet belet om in Oklahoma een overheidsgebouw met kinderen erin op te blazen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst
Maar anderzijds is het ook naïef om te denken dat de invloed van die teksten nul is.
Er zullen waarschijnlijk wel idioten zijn die achterlijke godsdienstige teksten nog in de moderne tijden willen toepassen, maar dat heb je in alle godsdiensten. De meeste moslims die ik al ben tegengekomen zijn gewoon brave mensen zoals jij en ik die vooruit willen in het leven, het beste willen voor hun dierbaren, en in vrede willen leven met anderen. De meeste moslims zijn net als wij pragmatisch ingesteld en interpreteren de Koran niet al te letterlijk. Maar je moet natuurlijk wel eens de moeite willen doen om zonder vooroordelen met moslims te spreken en hen als normale mensen te behandelen in plaats van hen als een bedreiging te beschouwen. Dan zul je merken dat de meesten wel meevallen. En wat de pleidooien van het Vlaams Blok betreft om de erkenning van de Islam in België in te trekken: dan raak je aan het principe van vrijheid van godsdienst, en dat is een achteruitgang. Nog niet zo lang geleden vond men in onze streken ook dat katolieken en protestanten niet met elkaar konden samenleven omdat men vond dat ze teveel van elkaar verschilden. Tegenwoordig vindt men die verschillen al veel relatiever.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2003, 00:42   #42
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
"Vlaams" is geen taal. Nederlands is dat wel.
Er bestaat misschien geen Vlaamse of Hollandse standaardtaal, maar er bestaan wel Vlaamse en Hollandse streektalen.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2003, 01:08   #43
Jean-Pierre
Staatssecretaris
 
Jean-Pierre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2002
Locatie: Zaventem
Berichten: 2.682
Standaard

De gastarbeiders naar hier halen om de veroudering tegenin te gaan. Dit is onzin. Wat denkt ge dat deze families aan ons land kosten en opbrengen? Maak het terug mogelijk om met 1 ouder te gaan werken en de grotere families zullen terug een kans krijgen… Als men al de steun aan buitenlandse vreemdelingen had gebruikt voor onze gezinnen, dan stond onze bevolking er nu beter voor.

Ik beschouw dergelijke verklaring als een bewuste leugen, tezamen met de verklaringen die eerder gemaakt zijn over het ‘vuile werk’

De gastarbeiders zijn naar hier gekomen omdat vakbonden en het groot kapitaal er winst aan hadden. De kost van arbeid wordt vastgelegd door vraag en aanbod. Zijn er weinig werkkrachten, dan zal het loon stijgen. Het groot-kapitaal wist dit ook en heeft duizenden naar hier gelokt om aan zeer lage lonen te werken. Verklaren dat WIJ ze naar hier gelokt hebben is een bewuste leugen.

Wie kon er nog baat bij vinden…. De vakbonden. Iedere gastarbeider erbij was een lid meer ter ere van Saint-dicat. In feite hebben de vakbonden de werkman verraden.

Wie begint te liegen, is gewoonlijk verplicht verder te liegen. Nu wordt ons voorgehouden dat onze rijkdom te wijten zou zijn aan deze buitenlandse werkkrachten. Dit is een bewuste leugen. Ik verwijs hier trouwens naar het boek van Pieter Lakeman, “Binnen zonder kloppen”, Meulenhoff Amsterdam, waarin hij berekent wat ze opgebracht hebben. Zijn redenering is de volgende:

In een maatschappij kunnen we bepalen wat het gemiddelde inkomen is. Al diegenen die meer verdienen betalen voor de anderen. Diegenen die minder verdienen... krijgen. Als ge naar hier komt zonder taalkennis, zonder diploma en met een ganse familie die economisch niet het minste nut heeft… dan leeft die familie ten koste van de maatschappij.

Conclusie: zijn studie wees uit dat onze allochtonen ons geld kosten. Merk op dat men tot nu in België niet in staat geweest is dergelijke studie op te maken.
Jean-Pierre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2003, 06:11   #44
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Oeps!
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2003, 12:36   #45
sigrid
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 30 november 2002
Berichten: 35
Standaard

Zeer goed uitgelegd Vlaanderen 72.
sigrid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2003, 23:58   #46
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

De vreemdelingen moeten gewoon leren zich te integreren en zich te gedragen of anders moeten ze maar vertrekken.

Met arrogantie en agressie hun islam willen opleggen is geen aanvaardbare optie.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be