Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 september 2003, 16:18   #21
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Natuurlijk komen er nog giften van bedrijven, maar wettelijk mag er niets worden geschonken boven een bepaald bedrag. De grootscheepse fraude die we eind jaren tachtig kenden, is fel verminderd, maar ik ben geen uil, dat zal natuurlijk nog wel voorkomen.
Ik ben niet bereid om € 200 te geven aan een partij, als ik weet dat iemand die iets beter in de was zit, makkelijk € 2000 kan schenken. Het vertekent het beeld van een partijlandschap, in het voordeel van de kapitaalvriendelijke partijen. Je mag nog 100 giften hebben, als het telkens maar € 10 is, dan heb je nog steeds niet meer dan wanneer je 10 mensen hebt, die elk € 100 geven.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2003, 17:52   #22
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Ik heb het niet over 200€ schenken maar over lidmaatschapsgeld.
Of betaal jij ook geen lidmaatschapsbijdragen omdat er toevallig rijkere in de club zijn waar jij lid van bent?
__________________
Democraat in hart en nieren. http://users.telenet.be/brov Laatst bijgewerkt op 09/2011
Bece is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2003, 17:58   #23
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Ik betaal € 9 lidgeld, als student. Steungelden zijn beperkt tot ergens minder dan € 100 per persoon, dacht ik.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2003, 18:05   #24
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

En wat heeft dat er nu mee te maken.
Wanneer ik een vereniging opricht, al of niet politiek, dan moeten de leden er maar voor zorgen dat die vereniging de uitgaven kan doen die het moet doen.
Zo ook de politieke partijen. Daar moeten de leden maar opdraaien voor de kosten van de propaganda. Ik zie niet in waarom ik moet betalen voor de verspilzucht van bvb. de VLD.
__________________
Democraat in hart en nieren. http://users.telenet.be/brov Laatst bijgewerkt op 09/2011
Bece is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2003, 20:12   #25
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

En denk je dat ze genoeg hebben aan lidgelden, dan? Dan gaan ze op zoek naar giften, in de bedrijfswereld, bij grote verenigingen, waarna deze zwaar kunnen wegen op politieke beslissingen. In dat geval weet je nog minder waar je voor stemt, en bij gebrek aan BROV, hebben we maar best een zo doorzichtig mogelijke parlementaire democratie.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2003, 08:05   #26
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Groentje.
Lees eens alles en niet alleen datgene wat in je kraamte pas komt.
Politiek partijen moeten, net zoals andere verenigingen, toekomen met de lidgelden en daar moet zwaar toezicht op worden gehouden.
__________________
Democraat in hart en nieren. http://users.telenet.be/brov Laatst bijgewerkt op 09/2011
Bece is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2003, 22:11   #27
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Een partij vertegenwoordigt uiteindelijk al haar kiezers, waarom zou ze dan geen werkingsgeld mogen krijgen van al haar vertegenwoordigden?
Maar bovendien, ik ben niet naïef, de partijen zullen de partijfinanciering van staatswege nooit afschaffen, als ze geen alternatieven zullen inbouwen, in de vorm van vrije giften. En het is vooral die situatie die ik wil vermijden, dat partijen zo afhankelijk zijn van (grote) giften, dat ze de donors in alles terwille zijn...
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2003, 10:42   #28
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Groentje.
Een partij vertegenwooridgd in princiepe alleen haar leden. Ik krijg ook geen subsidies voor alle simpatisanten van mijn club. Alleen voor de leden.
En je bent wel naief als je denkt dat de subsidies die ze zichzelf toe eigenen zelfs maar een fractie van de kosten dekken die ze maken. Het overgrote gedeelte word nog steeds, en overwegend in het zwart, gefinancierd door het grootkapitaal, die hiervoor natuurlijk ook haar eisen stelt.
__________________
Democraat in hart en nieren. http://users.telenet.be/brov Laatst bijgewerkt op 09/2011
Bece is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2003, 11:24   #29
pwvb
Partijlid
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: gent
Berichten: 214
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece
Groentje.
Een partij vertegenwooridgd in princiepe alleen haar leden. Ik krijg ook geen subsidies voor alle simpatisanten van mijn club. Alleen voor de leden.
En je bent wel naief als je denkt dat de subsidies die ze zichzelf toe eigenen zelfs maar een fractie van de kosten dekken die ze maken. Het overgrote gedeelte word nog steeds, en overwegend in het zwart, gefinancierd door het grootkapitaal, die hiervoor natuurlijk ook haar eisen stelt.
allé ze weeral een samenzweringstheorie. Met de partijfinanciering is niets mis, het geeft iedere partij(ja sommige niet) mogelijkheden die het anders niet zou hebben. Enerzijds gaan we naar meer en meer gemediatiseerde verkiezingen en anderzijds vermindert de publieke interesse. Dat deze financiering mss wat lager kan ok maar afschaffen in de naam van de democratie is ronduit belachelijk. Het grootkapitaal, goeie.

MvG,
pwvb
pwvb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2003, 12:54   #30
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Met de regelmaat van een klok zie je anders dergelijke berichten in de kranten en voor de rechtbanken komen. Geloof mij vrij. Dat zijn slechts de topjes van de ijsberg. Waarom denk je dat de boekhouding van politiek partijen niet mag gecontroleerd worden?
__________________
Democraat in hart en nieren. http://users.telenet.be/brov Laatst bijgewerkt op 09/2011
Bece is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2003, 14:32   #31
pwvb
Partijlid
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: gent
Berichten: 214
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece
Met de regelmaat van een klok zie je anders dergelijke berichten in de kranten en voor de rechtbanken komen. Geloof mij vrij. Dat zijn slechts de topjes van de ijsberg. Waarom denk je dat de boekhouding van politiek partijen niet mag gecontroleerd worden?
Waarschijnlijk wordt er af en toe iets onder tafel gegeven. Maar in die complot-theorieen geloof ik niet. Over het feit of men de partijfinanciering dient af te schaffen ben ik het echter niet eens, wat is er zo ondemocratisch aan een partij geld geven per kiezer? Iedereen zit zo zwaar te kappen op die politieke partijen maar ze houden het naar mijn gevoel nog overzichterlijk(al ben ik als consequent liberaal heel vaak oneens met de vld cf migrantenstemrecht). De partijen mogen echter geen druk opleggen aan hun volksvertegenwoordigers, op dit punt zit ik echter wel wat vast met men tegenkanting tov geheime stemming.

pwvb
pwvb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2003, 10:22   #32
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Dank je, pwvb.
Ik geef je gelijk. Ondanks de nadelen van de partijdemocratie, mag men het kind niet met het badwater weggooien. (Mss zou een afspiegelingscollege nog meer mijn voorkeur wegdragen, maar dat heb ik te weinig bestudeerd, om dat te kunnen zeggen. ) Maar dan wordt deze best wel beschermd tegen de ergste uitwassen.

De boekhouding van partijen zou wat mij betreft wel openbaar mogen.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2003, 10:25   #33
PO
Schepen
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Berichten: 466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
België is een particratie, dat wisten we al langer. Maar nu loopt het toch de spuigaten uit. Het noodlijdende Vlaams-nationale NVA - een reliek uit een ver verleden van een dood en begraven Volksunie - moet nu als een coma-patiënt kunstmatig in leven worden gehouden met het geld van de belastingbetalende Belg. 400.000 euro zou het nog in extremis toegestopt krijgen, naast de 900.000 euro die het nog steeds krijgt aan toelagen van het Vlaams Gewest (cijfers De Tijd 09.09.2003). Wat vroeger van de Vlaams-nationalisten niet mocht met de Waalse staalbedrijven, gebeurt nu toch met het Vlaams-nationalisme: veel belastinggeld in een bodemloze put. Van slecht bestuur gesproken.

Het is misschien tijd om het hele anti-democratische systeem van de partijfinanciering gewoon af te schaffen. Waarom moeten de Belgen de partijen die ze reeds constant op TV zien en waarvoor ze als het ware verplicht worden te gaan stemmen, nu nog eens financieel gaan ondersteunen? Er kruipt veel meer geld in het onderhouden van de particratie dan in het koningshuis en dat laatste heeft dan nog een nut en een grote populariteit, wat we niet van de meeste politici kunnen zeggen. Bovendien is het discriminerend t.o.v. de nieuwe en kleine partijen die geen euro
overheidssteun krijgen en bovendien nog eens quasi systematisch van de beeldbuis worden geweerd.

Geen enkele gevestigde partij protesteert tegen de uitbreiding, laat staan
het behoud, van deze wansmakelijke geldverspilling. Waarom zouden ze ook? Ze
zouden er eens hun macht bij kunnen verliezen...
Gelijk heb je.
Daardoor komen de Burbers ook nooit aan de macht, en daar liggen we niet wakker van.
Begrijp me niet verkeerd, voor mij mag elke vorm van vergoeding voor politici en partijën onmiddelijk afgeschaft worden.
Neemt niet weg, dat de N-VA groot gelijk heeft dat ze deze wantoestanden aanklaagt, in Wallonië krijgt men meer zetels en centen met minder stemmen, is dit dan de democratie in actie in Belgenland?
__________________
Vriendelijke groeten,
PO
PO is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be